Råd inför Ars Magica

Zeedox

Swashbuckler
I höst planerar jag att dra igång en större Ars Magica-kampanj, något som har varit en dröm i decennier. Just nu är det speciellt troupe play som lockar, att spelare kan hoppa ut och in enkelt med grogs och companions, eller helt byta spelledare för ett äventyr.

Söker råd från andra som spelat Ars. Vad funkar bra? Vad funkar mindre bra? Vad bör vi tänka på? Hur får man ihop en kampanj, är det värt att ha en ordentlig metaplott redan i början av kampanjpitchen?

Jag kan nog ge en stor mängd råd här, men ska hålla mig till ett som jag tror är avgörande om du planerar att spela länge i världen, där man följer spelarkaraktärerna in på ålderns höst.

En av de största problemen jag har haft i mina Ars kampanjer är att spelarna vill studera när kampanjen är live, och vill spela när kampanjen rör sig snabbare framåt, i ett slags tidshopp där man mer går igenom år för år än spelar det.

Som SL så finns det en livslängd på ens SLPs och intriger, vanligt folk blir gamla, intriger avancerar och har sin roll, och det kommer att bli naturliga “nya tider” i en lång kampanj, för man måste bygga upp fortsättningen; som ny politik, utveckla nya SLPs och så vidare. Det är väldigt tid- och energikrävande för spelledaren, och om man planerar spela en längre tid i spelvärlden så måste man snabbspola förbi vissa perioder där man mer går igenom hur världen och kovenantet utvecklas.

Spelare kan behöva tvingas in i detta system. När det är tidshopp så kör över dem, de ska veta att nu kommer tiden gå. De har vetat om att det var på väg, men de har envisas om att studera för att bli hårdare, och helt plötsligt vill de spela en massa när vad som är perfekt studie- och projekttid inträffar. Det är något slags mentalt tilt de flesta mina spelare haft. När intriger och händelser händer omkring dem så ska det studeras, när världen saktar in och blir mer avlägsen så ska de ut och äventyra.

Mitt råd är således att först bygga en sådan struktur, där kampanjdelar är rik på liv 10-20 år, sen blir det ett “hopp” där man går igenom projekt kovenantet har, vad karaktärerna gör, hur politik utvecklas innan världen blir mer påträngande igen. Utan en sådan struktur så kommer det ta för många år att spela kampanjen. Sen förklara för spelarna att när det är dags att skynda på världen, för SLPs och intriger dör bort och du måste bygga nytt, så kommer de behöva acceptera det.

spelarna vill studera när kampanjen är live
Det här är en lurig sak med Ars Magica - på det hela taget är det bättre att plugga eller jobba i labbet än att äventyra, så man behöver motivera spelarna med mer än "här finns en dungeon", som brukar räcka i fantasyrollspel. Att hota deras resurser eller kräva ett uppdrag för något någon vill göra är bägge bra upplägg.

Å andra sidan bidrar det till Troupe Play - man vill antagligen inte skicka fler magiker än man måste, de har ju viktiga saker att göra!

Last edited:
Själv skulle jag hellre lägga upp en kampanj som sandlåda där ibland yttre hot dyker upp, men man kan nog göra en metaplottig också.

Själv skulle jag hellre lägga upp en kampanj som sandlåda där ibland yttre hot dyker upp, men man kan nog göra en metaplottig också.
I stort sett alla sandlådor vår grupp har spelat har gått ganska knackigt, så det kommer nog inte vara upplägget. Vi funkar inte riktigt i den miljön trots många försök.

Däremot funderar jag på om en mer episodisk struktur eller ett tydligt kampanjmål är bättre.

Det här är en lurig sak med Ars Magica - på det hela taget är det bättre att plugga eller jobba i labbet än att äventyra, så man behöver motivera spelarna med mer än "här finns en dungeon", som brukar räcka i fantasyrollspel. Att hota deras resurser eller kräva ett uppdrag för något någon vill göra är bägge bra upplägg.

Å andra sidan bidrar det till Troupe Play - man vill antagligen inte skicka fler magiker än man måste, de har ju viktiga saker att göra!
Det finns ju någon form av Flaws i stil med 7th Sea man kan använda för att signalera att man vill ha bekymmer och äventyrsupplägg. Kanske kan användas som krok för labbråttorna? Förstås tråkigt att man blir ”bestraffad” för att vilja spela sin karaktär, men också nice att det bidrar till Troupe Play och att man använder grogs osv.

Det finns ju någon form av Flaws i stil med 7th Sea man kan använda för att signalera att man vill ha bekymmer och äventyrsupplägg. Kanske kan användas som krok för labbråttorna? Förstås tråkigt att man blir ”bestraffad” för att vilja spela sin karaktär, men också nice att det bidrar till Troupe Play och att man använder grogs osv.
Jag tror inte att någon blir upprörd översatt behöva äventyra, det ingår ju i grejen. Men man måste kunna motivera rollpersonerna också, och då är det ju smidigt om de behöver drakblod, en ängels svärd, eller (som i vårt fall) stjäla honung från en bidrottning i en Fairy-Regio till nästa labbgrej.

Söker råd från andra som spelat Ars. Vad funkar bra? Vad funkar mindre bra? Vad bör vi tänka på? Hur får man ihop en kampanj, är det värt att ha en ordentlig metaplott redan i början av kampanjpitchen?

Vi hann bara med två tre spelmöten innan vi fick pausa, hoppas innerligt att vi kommer ha möjlighet att plocka upp det hela igen framöver men vi får se. Men, oavsett, min ingång var:

Bestämma en historisk tidpunkt, brydde mig mer om faktisk historia än mythic europe här. För oss blev det i mitten av hundraårskriget, jag zoomade in på den regionen där vi valde att spela och snappade upp ett par historiska element som blev centrala för att utveckla SLPs och skeenden som är på gång eller redan håller på att ske. Sen skapade vi konventet med allas flaws och andra krokar och så utvecklade jag ett gäng SLPs mer utifrån det. Sen började vi spela.. tanken var att zooma in i tid när det finns saker att göra och zooma ut i tid när akuta saker har förts åt sidan och sen variera detta beroende på SLPs ageranden, historiska skeenden om de inte stoppats eller skevat ut pga vad som skett i spel, osv.

Började med lite beskrivning av det hela här men pausat det hela då det stannade av som sagt: https://www.rollspel.nu/threads/ars-magica-gouttes-de-vie.85431/

Ingen aning om det skulle vara framgångsrikt eller ej, men för mig som SL kändes det stabilt, de mest akuta sakerna som skedde just nu kunde hanteras under mitt SLande och ville vi sen byta hade vi hundraårskriget som fond, eller om tiden gått än mer vad som kommer efter, för andra som plockade SL-rollen att inspireras av.

Edit: Detta är väl typ vad andra kallar sandlåda, jag kallar det bara prepp och förstår inte riktigt varför man ska kalla något sandlåda öht. Men, såg att du hellre ville ha något mer uppstyrt så min ingång är kanske inte direkt hjälpsam, även om man såklart kan se faktisk historia som metaplot man får följa om man nu prompt måste synda på så vis. ;)

Last edited:
Back