Rättigheter och hack

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,174
Amerikansk upphovsrätt känns ju i vilket fall som helst helt irrelevant i sammanhanget?
Inte så irrelevant då mycket i amerikansk upphovsrätt är ungefär samma regler som gäller i de flesta andra länder.
(Och varumärken har för övrigt egentligen inget med upphovsrätt att göra, men även där är reglerna tämligen lika över större delen av världen.)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,254
Location
Göteborg, Lindome
Inte så irrelevant då mycket i amerikansk upphovsrätt är ungefär samma regler som gäller i de flesta andra länder.
(Och varumärken har för övrigt egentligen inget med upphovsrätt att göra, men även där är reglerna tämligen lika över större delen av världen.)
De viktiga orden här är "ungefär" och "tämligen". Som exempel kan nämnas (som jag gjorde ovan) att amerikansk varumärkeslag kräver att innehavaren tydligt anger sitt varumärke varje gång det används. Dessutom anses amerikanska varumärken vara adjektiv och skall användas på det sättet (The Xerox™ Company, The Apple® Computer, The D&D® Game, etc)

Men framförallt - agerar man i Sverige är svensk lag det viktigaste.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,519
Location
Fallen Umber
Men det är antagligen bra att vara ännu mer försiktig (i alla fall i USA) - det är därför vi ser formuleringar som "kompatibelt med världens största rollspel", eftersom bara att referera till namnet kan vara ett problem i varumärkeshänseende.

"Fungerar bra med spelet där döden bara är början", typ.
Jo, fast just i Sverige behöver man inte göra detta utan det är okej att nämna namnet. Vilket Rickard mfl redan påpekat.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,519
Location
Fallen Umber
Jag har lösa tankar på att göra något av det också någon gång, med komplett avfilade serienummer, och delvis därför jag är intresserad av den här tråden. Men jag har inte speltestat systemet alls än, och det är ju något rätt annorlunda än bara "Kult Light", så det behövs. Har inte droppat det i alla fall (jag droppar nästan inget, jag tar bara tio år på mig att bli klar med saker). :) Det finns definitivt plats för fler Kult-alternativ.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,519
Location
Fallen Umber
Kul - jag skall kolla in dina regler! Vad gäller namn så känns det som att det namnet är ditt – jag skall fundera över alternativ.
Det kunde i och för sig vara lite roligt i sammanhanget med avfilade serienummer om det finns två hack som heter samma sak också. :)

Jag gjorde en ny version av filen i mitt inlägg, för övrigt, vilket gör att jag tog bort tillgången till den gamla. Aktuell version återfinns här: https://docs.google.com/document/d/1FlO7Hd2XAveprw2Og0TuQ7imhi_5NqskXAL-qxJHyg8/edit?usp=sharing
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,014
Jag tog kontakt med Helmgast och frågade hur de ställer sig till detta, och fick följande svar av Petter Nallo:

Tycker det är jättekul att du gjort egna regler till spelet och det är bara att sprida dem.
Det enda vi förbehåller oss för när det gäller material som fans skapar är att de inte får sälja det och således få pengar för det (då blir våra licensägare arga).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,519
Location
Fallen Umber
Ja, det tror jag har varit klart tidigare också. Frågan (för min del) är exakt hur serienumren ska filas bort för att det ska gå att sälja.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,014
Ja, det tror jag har varit klart tidigare också. Frågan (för min del) är exakt hur serienumren ska filas bort för att det ska gå att sälja.
Bra fråga! Tyvärr berördes den inte i svaret då jag klargjort att jag avsåg att dela mina regler fritt.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,014
Och här kommer en tdig version av reglerna ifråga om någon skulle vara nyfiken. De är två sidor långa.

Jag behöll tills vidare namnet Illusionen rämnar, då @Dimfrost skrev "Det kunde i och för sig vara lite roligt i sammanhanget med avfilade serienummer om det finns två hack som heter samma sak också. 🙂" Kan dock ändra om Dimfrost ändrar sig på denna punkt!

EDIT: Ändrade en detalj i efterordet, då jag lade till att reglerna är inspirerade av Cthulhu Dark av Graham Walmsley.
 

Attachments

Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,014
Reglerna i post #32 var en preliminär version, men nu har jag arbetat vidare med dem, och även testat dem i spel. Och ändrat titeln till Bortom illusionen (det blir för konstigt med två hack till KULT med titeln Illusionen rämnar!). Till detta skall jag så småningom tillfoga utförliga spelexempel och förklaringar som åskådliggör hur jag tänker mig att reglerna skall användas (ungefär som Graham Walmsley gjorde i bokversionen av Cthulhu Dark). Därefter en kampanj. Slutresultatet blir alltså ett komplett gnostiskt skräckrollspel, men dit kommer det att ta ett tag.

Jag är väldigt nöjd med hur reglerna lirar i faktiskt spel; de tar det jag uppskattade med PbtA men utan alla dessa detaljer (holds, hard moves etc) som i alla fall för mig kom i vägen för inlevelsen.

Och med tanke på allt prat om licenser så har jag filat bort alla serienummer till andra spel, och satt en CC BY 4.0-licens på reglerna.

EDIT: Ett irriterande kommatecken som av misstag letat sig in i texten ledde till att jag uppdaterade pdf:en.
 

Attachments

Last edited:
Top