Illusionen rämnar – alternativa regler till Kult

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,519
Location
Fallen Umber
Hisspitch: jag vill göra för Kult vad Kutulu gör för CoC.* Jag skrev om det här i somras, och nu har jag gjort en rätt stor revision och uppdatering. Det är inte ett komplett system än, men det är ett skelett. Framför allt har jag försökt förklara hur de olika rörliga delarna hänger ihop tydligare nu. Och allt är lite mer avskalat.

Det är inte särskilt genomarbetat eller polerat, och inte speltestat alls än (händer förhoppningsvis framöver!), men det kanske ändå kan vara av intresse för någon.



* Eller kanske inte, egentligen? Jag är inte så intresserad av att kunna spela officiella Kultäventyr utan snarare att premiera en spelstil av vardag och långsamt uppvaknande som jag tycker ofta saknas i publicerat material. Men det låter i alla fall bra.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,519
Location
Fallen Umber
Jag har utvidgat konceptet med mörk hemlighet som arketyp en hel del för att göra det lättare att skapa rollpersoner som förankras i både vardag och gränslandet mot den sanna verkligheten. Ska skapa flera sådana för att möjliggöra speltest framöver. Det ser ut exempelvis så här:

Pakt med mörka makter
Du har slutit en pakt med en varelse från den sanna verkligheten. Kanske för att komma undan en värre fiende, kanske för att få tillgång till dold kunskap. Kanske av misstag och dårskap.

Vad har du slutit pakten med?
  • Maskinängel. KAR +1, Insikt +1.
  • Torterare. Insikt +2, Osårbarhet mot en skadetyp.
  • Krigsängel. FYS +1, och du har fått ett vapen som ger dig +1 i strid.
  • Äldre magiker. EGO +1, och om du skaffar förmågan Magisk intuition kan du försöka uppsöka magikern för att börja lära dig magi.
Varför?
  • Få beskydd mot eller hjälp att gömma dig från någon annan varelse som är ute efter dig. Den varelsen kan inte längre spåra dig.
  • Få tillgång till dold kunskap. Priset var högt. Insikt +1, Avvikelse +1.
  • Du blev lurad. Av vem?
Pakten yttrar sig som:
  • Ärrtatuering av ockult symbol i pannan.
  • Tjock stålring eller halsband som inte går att ta av.
  • Svart gloria som kan skymtas av alla med förhöjt medvetande eller hög stress.
Välj en bakgrund/sysselsättning:
  • New age-ockultist. FYS +1, EGO +3, KAR +1. Avtrubbning: övernaturligt +1.
  • Konsthandlare. FYS +1, EGO +2, KAR +3. Ett beroende +1.
  • Väktare. FYS +3, EGO +1, KAR +2. Avtrubbning: våld +2.
Därefter, välj +2 på EGO eller KAR.

Pakten gör att du börjar med Avtrubbning: övernaturligt +1.

Relationer: fördela 5, 4, 3 mellan Jobb, Familj och Vänner, och mejsla ut dem lite tydligare.

Du börjar med Bekymmer: familj 2.

Du startar med Insikt 1.

Om du vill, ta Insikt +1, Avtrubbning: övernaturligt +1 och förmågan Magisk intuition.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,831
Location
Nordnordost
"spelstil av vardag och långsamt uppvaknande"

Det här är fantastiskt.

När rollpersonerna väl skådat de brunna fabrikerna med behornade tanter i taggtrådsunderkläder genom illusionen är allt så vridet till max att spelet blir ointressant för mig. Det är det krypande obehaget under färden dit som är spännande, jag ser fram emot resultatet.

 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,455
"spelstil av vardag och långsamt uppvaknande"

Det här är fantastiskt.

När rollpersonerna väl skådat de brunna fabrikerna med behornade tanter i taggtrådsunderkläder genom illusionen är allt så vridet till max att spelet blir ointressant för mig. Det är det krypande obehaget under färden dit som är spännande, jag ser fram emot resultatet.
Ja! Så himla ja!
 
Top