Nekromanti Rälsning, bombdrivet, fisktank?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag kom inte på fler äventyrsstrukturer.

För säkerhets skull bör sådana som Han eller Genesis definiera dessa termer på en mening så vi talar samma språk men vad jag önskar är egentligen era plus och minus på respektive spelstil. Jag har aldrig testat annat än räls. Fisktank verkar coolt men svårt. Bombdrivet vet jag inte ens vad det är men jag antar att det har med flaggor och bomber att göra.

Så vad passar till vilka scenarion och vad är för och nackdelar?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Räls
Bör enligt min erfarenhet vara väldigt innehållsrik och måste hela tiden skötas snyggt för att inte kännas som en rälsning - dvs "Gör som jag säger, gå dit, gör det. Gå inte dit! Era val kommer ändå inte att spela någon roll - hitåt går tåget!"
+ Enkelt att spelleda ur perspektivet att man bara behöver hålla sig till en utstakad story.
+ Passar bra för nybörjare som oftast tycker om att mest bara "åka med".
- Spelarna kan känna sig överkörda.
- Om spelarna inte vill hänga på rälsen får man problem.

Fisktank
Det blir ett dynamiskt spel där spelledare och spelare levererar till vandra helatiden. Relationer och agendor står i fokus. Spelet blir levande.
+ Storyn är rörlig och spelarna får stort spelrum och kan verkligen känna att det är "deras" story.
+ Spelet blir reaktionsbyggt - spelarna gör, spelledaren reagerar osv. Dynamiskt som sagt.
- Det kräver ofta improvisation vilket somliga kan ha svårt för.
- Det gäller verkligen att som spelledare vara vaken och att ha en god överblick hela tiden.

Bomber och flaggor
... Har dålig erfarenhet av detta, kort sagt.
+ Det blir lätt att bygga scenarion på hooks/flaggor. Det finns alltid något att ta av.
+ Det blir ofta lite mer personligt gentemot rollpersonerna och spelarna kan känna att de är i fokus.
+ Bomber tvingar storyn att hela tiden röra på sig. Spelarna måste handla. Händelserikt spel.
- Det kan vara svårt att veta hur man ska använda flaggorna på ett bra sätt.
- Att komma på schyssta bomber som verkligen sätter press är tämligen svårt. Tycker jag.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Det är ändå en välgärning. Jag gillar att du länkar till existerande och bra trådar.

När vi får Wikin kan vi flytta in trådarna där och börja besvara 90% av alla frågor med RTFM! Det blir forumets gyllene epok.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Det finns fyra stycken. Sandbox (sandlåda) är den fjärde.

Jag har bara egen spelledarerfarenhet av räls och fisktank så jag nöjer med mig att länka till ett inlägg där folk listar bland annat för- och nackdelar med respektive struktur.

/Han som i en tråd var inne på en femte struktur - stöten
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det finns subgenrer av räls också, som typ spindelnät (som har en massa olika vägar mellan "scener") och... den andra varianten som är mer trädliknande.

Vad skiljer sandbox från fisktank? Relationsfokus?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Eksem said:
Det finns subgenrer av räls också, som typ spindelnät (som har en massa olika vägar mellan "scener") och... den andra varianten som är mer trädliknande.
Ännu mer förvirring blir det när man blandar strukturerna, som att skapa en fisktank med rälsinslag eller spela bombdrivet i en räls.

Vad skiljer sandbox från fisktank? Relationsfokus?
Ja, precis. Det är relationerna i en fisktank som är scenariot medan för sandbox är det platserna som utgör grunden (grunderna). Var det någonting speciellt du hade i åtanke när du skrev detta?

/Han som lyckades med ett kort inlägg
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Var det någonting speciellt du hade i åtanke när du skrev detta?"

Inte mer än att få det svaret jag fick, jag var inte säker på att jag hade en korrekt uppfattning om skillnaden och önskade få den bekräftad :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Han said:
Ännu mer förvirring blir det när man blandar strukturerna, som att skapa en fisktank med rälsinslag eller spela bombdrivet i en räls.
Hm, ja det kanske är så jag brukar göra när jag spelleder rälsade äventyr...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Niklas73 said:
För säkerhets skull bör sådana som Han eller Genesis definiera dessa termer på en mening så vi talar samma språk (...)
Knappast jag. Jag spelar förberedelselöst, så jag använder inget av dem och har därmed inte så bra koll på vad de innebär eller hur man använder dem bäst.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Lök och full impro/play unsafe

Jag är oklar på om dessa kan kallas scenariostrukturer i stil med fisktank t.ex. men here goes ändå.

Lök:
Detta finns ofta i scenarion som fokuserar på mysterier och hemligheter. Det kallas "lök" eftersom man skalar av lager efter lager av dold information i takt med att rollpersonerna får reda på mer och mer om hur allt hänger samman. Efter att spelarna skalat ett lager av löken, är det dags för nästa lager.
+ Lätt att bygga vidare på (lägga på nästa lager dold information)
+ Kunskap som belöning istället för t.ex. skatter och status.
+ Lämpar sig bra för att nysta upp mysterier
-Spelarna kan tröttna på att hela tiden sakna eller leta information
- Svår balansgång hur mycket information man ska ge för varje avklarat lager
-Ofta hinner inte all dold information komma fram innan kampanjen avslutas eller självdör. Vilket kan vara en besvikelse, åtminstone för spelledaren


Full improvisation (Play Unsafe?):
Spelledaren har ingen fast plan utan improviserar till större del. Det kan ofta bli mer dynamiskt eftersom spelledaren kan nappa på rollpersonernas infall utan att behöva kompromissa med en redan uttänkt story. Däremot riskerar det också att bli rälsat just eftersom spelledaren blir mer beroende av de hållpunkter i storyn som han kommer på under spelets gång. Dessutom är risken för logiska luckor mycket stora.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Lök och full impro/play unsafe

Unsafe! Jag gillar det mycket. men någon grund att stå på måste man ha typ Mörkerherrarna invadera Sommerheld och rollpersonerna är noviser i kaiklostret.

Att det blir rälsat tycker jag spelar nada roll om man drar in subplottar. Att det kan bli logiska luckor är stor risk men kan man leva med dem så är unsafe grymt skönt. Minimalt med förberedande och bara pang på!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Re: Lök och full impro/play unsafe

Niklas73 said:
Att det kan bli logiska luckor är stor risk men kan man leva med dem så är unsafe grymt skönt. Minimalt med förberedande och bara pang på!
Jag har aldrig varit med om några logiska luckor och jag kör för det mesta helt utan förberedelser, jag har heller inte hört talas om att det skulle vara ett bekymmer så jag misstänker att det rör sig om ett missförstånd.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Re: Lök och full impro/play unsafe

Niklas73 said:
Unsafe! Jag gillar det mycket. men någon grund att stå på måste man ha typ Mörkerherrarna invadera Sommerheld och rollpersonerna är noviser i kaiklostret.
Den grunden får man ju av spelarna när de skapar sina rollpersoner. Mer än så behöver man inte.

Gällande rälsning och logiska luckor beror det ju på hur man lirar. Det finns tjogtals med tekniker man kan använda för förberedelselöst spel. Det är svårt att rälsa när spelarna har mycket berättarmakt, till exempel, och logiska luckor påpekar man när man ser dem och gruppen jobbar tillsammans för att stänga dem.

Liksom, "förberedelselöst" är ett lika stort område som "förberedelsefullt". Förberedda scenarier har sina fisktankar, bomber, rälsar och spindelnät och förberedelselöst spel har plattformar och tilt, statusspel, drivkraftsmanipulering, idévolleyboll och tankekartor.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rälsning, bombdrivet, fisktank? (edit)

  • Hur är spelbordets olika uppgifter fördelade på deltagarna? Den typiska spelledarrollen är bara en bland massor av möjliga kombinationer.
  • Hur mycket är bestämt innan spel?
  • Vilken agenda spelar spelarna med, vad spelar de för?
  • Vilka tekniker använder spelarna? Inte bara mekaniska regler utan även sociala regler och rollspelfilosofiska regler.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rälsning, bombdrivet, fisktank? (edit)

Okej, jag ser nu att du var intresserad av att lära känna nya spelstilar snarare än att sortera dem, sorry about that.

Nå, då är mitt råd att du frågar efter och kollar in lite olika speltips. Några har redan dykt upp här i tråden.
 
Top