Nekromanti Rälsning, bombdrivet, fisktank?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rälsning, bombdrivet, fisktank? (edit)

  • Hur är spelbordets olika uppgifter fördelade på deltagarna? Den typiska spelledarrollen är bara en bland massor av möjliga kombinationer.
  • Hur mycket är bestämt innan spel?
  • Vilken agenda spelar spelarna med, vad spelar de för?
  • Vilka tekniker använder spelarna? Inte bara mekaniska regler utan även sociala regler och rollspelfilosofiska regler.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag brukar förorda ett äventyrsupplägg som jag kallar nöjesfältet. Observera att detta inte är en officiellt sanktionerad struktur, och i traditionell terminologi skulle den väl kunna beskrivas som dubbelspår i en sandlåda. Med detta i åtanke lägger jag fram den ändå.

Strukturen byggs upp som följer:
1) ta tre eller fler scener
2) laborera över olika sätt som de kan sitta ihop
3) bestäm en inbördes ordning mellan scenerna som inte är tvingande
4) presentera all information som krävs för att klara scenariot i öppningsscenen.

Fördelen är att det går snabbt att göra äventyr, och spelet blir vanligen engagerande. Nackdelen är att det blir väldigt omständligt att göra större kampanjer. En begränsning är att strukturen förutsätter att rollpersonerna är rörliga och således kan besöka nöjesfältets olika delar i precis vilken ordning de vill.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rälsning, bombdrivet, fisktank? (edit)

  • Det finns ett system för att generera rollpersoner, vars personlighet vägleder spelarnas val
  • Det finns regler för vad spelarna får och inte får bestämma: Spelare avgör rollpersonens inre och handlingar, regler avgör rollpersonernas framgångar, spelledaren och regler avgör resten
  • Det finns en situation och händelseförlopp redan beskrivna, som spelledaren leder in rollpersonerna, strukturerat i platser och möten
  • Det finns en spelledare som har auktoritet att styra spelet, driva på spelarna, samt tolka fiktionen och reglerna
  • Det finns en tradition av hur man ska spela rollspel (vad "gott rollspelande" är) som förmedlas muntligt eller i regelboken
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Olav said:
Jag brukar förorda ett äventyrsupplägg som jag kallar nöjesfältet. Observera att detta inte är en officiellt sanktionerad struktur, och i traditionell terminologi skulle den väl kunna beskrivas som dubbelspår i en sandlåda. Med detta i åtanke lägger jag fram den ändå.

Strukturen byggs upp som följer:
1) ta tre eller fler scener
Troberg (skaparen av termen "fisktank") brukade använda nöjesfältet också och beskriva åkturerna som olika platser, där spelarna får välja vilken åktur de vill åka först. Där tycker jag det kändes som sandlåda, men du nämner istället "scener", vilket jag tycker är intressant. Menar du då att en scen är en situation snarare än en plats?

2) laborera över olika sätt som de kan sitta ihop
Kan du ge exempel?

4) presentera all information som krävs för att klara scenariot i öppningsscenen.
Skön princip. Jag har kommit på senare år att uppskatta att ge ut "all" fakta för det gör inte spelet för enkelt, som många spelledare tror, utan det skapar istället en utmaning kring att lista ut hur saker och ting hänger samman.

/Han som håller med om att det skapar engagerade spelare
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Rälsning, bombdrivet, fisktank? (edit)

Om du med hårt menar kaxigt, hårt, nedlåtande, kritiskt så absolut inte men ditt svar var så informativt att det skulle ta mig en hel del tid att gå igenom och den tiden har jag inte nu som du vet eller inte vet. Däremot ska jag återvända hit den dag det är dags att börja spela på riktigt.

Kritik är jag en jävel på att ta btw :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rälsning, bombdrivet, fisktank? (edit)

Niklas73 said:
Om du med hårt menar kaxigt, hårt, nedlåtande, kritiskt så absolut inte men ditt svar var så informativt att det skulle ta mig en hel del tid att gå igenom och den tiden har jag inte nu som du vet eller inte vet. Däremot ska jag återvända hit den dag det är dags att börja spela på riktigt.

Kritik är jag en jävel på att ta btw :gremwink:
Nä, inte hårt, men kanske att jag pushade mina egna grejer i en tråd om dina grejer.
 
Top