Nekromanti Räckvidd kontra skada

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Hur speltest ledde till två extra avstånd

Jag gillar det hela skarpt. Jag har funderat på ett ballt sätt som inte gör spjutet till ett ultimatvapen i Mazes & Minotaurs, där Reach trumps everything (vilket iofs känns ganska hellenskt), och ska leka med de här reglerna.

tack,
Erik
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Hiskliga monster

Vi tar med lite från tidigare inlägg.

Om avståndet är för stort så blir man automatiskt försvarare. Man når inte fram och kan inte anfalla alls.

Om det egna avståndet är optimalt och motståndarens avstånd inte är det så blir man automatiskt anfallare.

Om båda har optimalt avstånd, eller om båda har icke-optimalt avstånd men fortfarande inom vapnets längd, så slår båda ett motsatt slag för stridsvana. Den som vinner slaget blir anfallare. Den som förlorar slaget blir försvarare. Om båda misslyckas så blir båda försvarare.
Stora monstret Affe tycker om att slå på stillaligande stenar eller stenar han kastar upp i luften. Affe är således väldigt bra på klor/hugg/svans.

Äventyraren Smultron är vapemästare och den skickligaste kämpen i hela stora världen.

Smultron rusar emot Affe och försöker avancera. Affe vill bibehålla avståndet men har värdelös stridsvana. Smultron klarar slaget lätt och minskar avståndet till hugg. Affe anfaller då han ändå har optimalt avstånd.

Affe träffar på grund av sin vana att slå på stenar Smultron misslyckas med sin försvars manöver.

Smultron blir både tillbakaknuffad och skadad.

Smultrons ända chans att avancera framåt är att han klarar att försvara sig riktigt bra. Med tiden så vinner Affe till slut och äntligen höjer sin stridsvana.

Scenariot är trevligt och charmigt anser jag och monster får verkligen monster status. Avstånden funkar bra på ett dynamiskt sätt :gremsmile: så att monstret alltid har den där lilla extra fördelen.

En ide på extra regel kan vara offensiv avancering där en stridande avancerar på bekostnad av sitt försvar. Extra enkelt för vandöda och sådant som inte bryr sig om de blir skadade. Bara en tanke.

Men ideerna kring många avstånd gillar jag skarpt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Hur speltest ledde till två extra avstånd

Det går, men om du inte är fri från motståndaren (dvs på längre avstånd än hans vapenlängd) så får han en alldeles oförsvarad gratisattack på dig.

Detsamma borde väl gälla om man verkligen vill avancera nära utan att bry sig om om man träffas. En övermodig bepansrad riddare mot en bondtölp kanske, men mer tydligt när det gäller bärsärkatroll eller mindless vandöda? Varelser som går mer på råstyrka än finess, efter aggressivast vinner.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur speltest ledde till två extra avstånd

Detsamma borde väl gälla om man verkligen vill avancera nära utan att bry sig om om man träffas. En övermodig bepansrad riddare mot en bondtölp kanske, men mer tydligt när det gäller bärsärkatroll eller mindless vandöda? Varelser som går mer på råstyrka än finess, efter aggressivast vinner.
Bra tanke. Jag ska fundera på hur det ska implementeras.

Till att börja med ska nog Fri lyftas ut ur vapenlängden, och definieras som avståndet bortom delstridens längsta vapenlängd. Utanför det avståndet kan man röra sig fritt. Dvs, är det längsta vapnet i striden ett vapen med längden Svärd så kan man kliva förbi Spjut till Stång automagiskt.

Sen ger man anfallare och försvarare en eller ett par möjligheter till utöver anfall/vila för anfallaren och försvar/motanfall/vila för försvararen.

<ul type="square">[*]Storma: Detta sker istället för den ordinarie handlingen. Personen kan minska avståndet ett steg till, utöver rörelsen. Han är numera försvarare, så initiativet har ändrats. Har han en extra försvarshandling på grund av två vapen så kan han fortfarande använda denna.
[*]Tjurrusa: Personen kan minska avståndet två steg till, utöver rörelsen. Han är numera försvarare, så initiativet har ändrats. Han kan inte anfalla alls. Man kan inte försvara sig alls mot eventuella anfall.[/list]

Möjliga varianter:

<ul type="square">[*]Ovanstående alternativ finns endast för anfallaren.
[*]Endast Storma finns som alternativ.
[*]Endast Storma finns som alternativ, men man kan inte försvara sig alls (som vid Tjurrusning).[/list]

Det här måste speltestas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ooompf

Scenariot är trevligt och charmigt anser jag och monster får verkligen monster status. Avstånden funkar bra på ett dynamiskt sätt så att monstret alltid har den där lilla extra fördelen.
Vänta tills du har sett Ooompf-systemet. :gremgrin:

Skadesystemet har med två "kroppspoäng", ett för Gard och ett för Hälsa. De som har kikat på Star Wars d20 känner igen konceptet. Gard simulerar utmattning, balans, trötthet, yr-i-bollenighet etc, medan Hälsa simulerar hur kasst man mår. Man gör skada mot Gard tills Gard är nere på noll, och överskjutande skada går in på Hälsa. En perfekt träff går in på Hälsa direkt. Gard återvinnes snuskigt snabbt: en Vila gör att du får tillbaka en poäng, och så fort du kommer ut på avståndet Fri så återfår du all Gard. Hälsa läkes desto långsammare.

Man kan nu ha två värden på vapen och rustningar: ett värde mot Gard och ett värde mot Hälsa. På så sätt så kan man få ännu mer variation på vapnen, så att en läderrustning har rätt OK skydd mot Gard och sämre skydd mot Hälsa, medan en plåtrustning har suveränt skydd mot Hälsa och halvkasst skydd mot Gard. Ett svärd kunde ha hyfsad skada mot Hälsa och Gard, medan en yxa kunde ha mer skada mot Hälsa och inte riktigt så mycket mot Gard. Ba'som exempel (fast det här har redan speltestats också, och det funkar finfint).

För monster finns dessutom Ooompf. Ooompf-mekanismen kom till efter en kväll med Alien vs Predator, när jag funderade lite på hur man har ihjäl en mamma-alien. En sak som slog mig är att man sällan ställer sig och möljar med vapen på stora monster, eftersom det helt enkelt är för mycket monster för att monstret ska bry sig om sådana petitesser. Så man lurar in monster bland valben, i lianer, i luftslussar, i snaror, i ungefär precis allting utom i rent våld. En del börjar till och med klättra på monstren för att komma åt deras mjuka punkt så att de kan surfa på snablar... ehrm. Poängen är att stora monster inte slås ihjäl förrän de är så att säga insnörade eller inträngda, och det är Ooompf till för att simulera.

Ooompf är också en kroppspoängsmekanism, och simulerar metervis med kött som man måste igenom plus kroppsmassa som en bulldozer som kör igenom ett hus snarare än kliver runt det, plus ren rörlighet hos jättemonster. En varelse som har Ooompf har i allmänhet de större vapenlängderna bortom Spjut.

Ooompf kan inte sänkas med vapen. Du kan anfalla en varelse som har Ooompf kvar, och på sin höjd så gör du besten förbannad. Det är dock ett rätt bra sätt att distrahera varelsen när den ska stampa på ens kompis. En perfekt träff gör att skadan går på Gard istället (och Hälsa om Gard har tagit slut), men alla andra träffar gör bara besten arg.

För att minska på Ooompf så måste man göra ungefär allt annat än att slå på besten. Det kan vara ett slag för Styrka för att hålla fast i dess svans. Det kan vara Klättra för att komma upp på ryggen på den. Det kan vara Springa för att kuta genom en skog med valben. Det kan vara Akrobatik för att linda rep runt om någon lämplig kroppsdel. Det kan vara i princip allt utom att slåss som gör att besten hindras.

När Ooompf är nere på noll, då är besten låst, inträngd eller hindrad på annat sätt, och då funkar vapen som vanligt. Tro dock inte att besten är ofarlig då: den kan fortfarande slåss som vanligt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Ooompf

Jag gillar konceptet. Det löser en del av problemen kring strid mot riktigt stora motståndare (eller för den delen när lilleputtar slåss mot Gulliver). Jag tror att jag ska göra någon variant av det i Generica.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Ooompf

Spännande och dramatiskt, me like. Även om jag kräks baljor av namn som Ooompf...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kräkmedel

Även om jag kräks baljor av namn som Ooompf...
Jag med, men jag har hittills inte kommit på något bättre namn på det. "Skaldevärde" är det bästa alternativet, men det känns krystat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Kräkmedel

Jag med, men jag har hittills inte kommit på något bättre namn på det. "Skaldevärde" är det bästa alternativet, men det känns krystat.
Domination? Rampant (finns det ordet på svenska???)?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Ooompf

Jag gillar konceptet. Det löser en del av problemen kring strid mot riktigt stora motståndare (eller för den delen när lilleputtar slåss mot Gulliver). Jag tror att jag ska göra någon variant av det i Generica.
Samma system är en vettig lösning på tex rymdstrid när små jaktskepp slåss mot stora capital ships. Man måste först få dem sårbara, sedan kan man förstöra dem. Det stämmer också rätt bra med traditionen kring sådant ("Going for the shield generator!", "Jag smyger mig in i döda vinkeln bakom deras motorer där de inte kan se mig" och så vidare).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ännu en ändring

Efter lite prat på SSK så blev det en liten modifikation av tvåvapenregeln.

Två vapen, vilka som helst, ger två optimala avstånd. Det är enda fördelen av att slåss med två vapen. Den extra försvarshandlingen utgår alltså.

Om avståndet är för långt för det ena vapnet men inte det andra så kan man bara använda det andra vapnet för anfall eller motanfall.

Om man har två vapen med samma vapenlängd, motståndaren bara har ett vapen på denna vapenlängd och avståndet är optimalt för båda, så är det dubbelt optimalt för den som har två vapen med samma längd. Den med flest vapen på optimalt avstånd blir automagiskt anfallare.

En sköld har samma fördel som två vapen, men ger också ett extra försvarsslag att disponera under rundan.

Tack för hjälpen!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Till MovinGalt

Jag kan inte svara på ditt PM, och din angivna mejladress studsar. Ta kontakt med mig via mail så fixar vi nåt.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
En utläggning om ordet 'Clinch' i kampsport

I kampsportssvängen brukar ordet clinch användas jämt.

Det svengelska ordet ser man överralt, utom i just grek-romersk-brottning. De gånger jag tränade på en renodlad brottningsklubb tror jag att de använde begreppet "sätta press"

Olika typer av clinch i olika sporter:

Brottning -
Den clinchen man strävar efter är att man vill få in båda armarna under motståndarens armar och greppa övanför höften. (kallas ibland för krysstag) Därifrån kan man göra en massa trick för att bryta ner motståndaren på marken samt att göra en massa coola kast, fundgerar även att greppa bakifrån. Men om man kollar på brottning i OS t.ex. så brukar man inte se det så ofta eftersom brottarna ofta är hyfsat jämna, de har så kort tid på sig då matcherna bara är ett fåtal minuter, och att de inte vill chansa i onödan på grund av poängräkningen.

En mer fördelaktig clinch (än nackclinchen) är när handen som hade kunnat ligga runt nacken, istället har lyckats slinka sig under motståndarens armhåla, upp och greppat [ovanför] den andres biceps, därifrån är det lättare att bryta motståndarens balans.
Då ingen brottare hunnit få övertaget så ser clinchen oftast istället ut så att man båda håller varsin hand (från utsidan) runt den andras nacke, och (med andra handen) greppar den andras arm ovanför benen i armbågen, medans man försöker utmanövrera den andras balans, nu kommer vi istället in på Judo...

Judo -
Till skillnad från brottning så har man jacka på sig och man får dessutom greppa den andras kläder. Det betyder att den sistnämnda av brottningsclincherna ser ut så att istället för att greppa runt den andres nacke, så har man istället möjlighet att greppa i kragen. den andra handen kan man greppa tyget på den andras arm istället för att förlita sig på benen ovanför armbägen.

Thaiboxning -
I thaiboxning så är det tillåtet med 'armkast', men ej höftkast, d.v.s. man får inte hissa motståndaren över höften när man kastar. I thaiboxning andvänds någonting som kallas för just 'thaiclinch'. Den går ut på att man ska greppa motståndaren runt nacken med båda armarna, med händerna bakom motståndarens huvud så att det skapas en slags tångliknande effekt som trycker mot motståndarens hals, samtidigt som motståndarens huvuvd pressas framåt och neråt då man 'hänger' på motståndarens nacke. Om man får in en sådan här clinch helt perfekt så kan man totalt förinta motståndarens ansikte med knästötar. Men som tur är brukar man inte se det på match, för om en boxare är såpass mycket starkare att han kan göra så obehindrat så är det en väldigt dålig matchning, dessutom brukar knäattacker mot huvudet vara förbjudet i amatörregler.

Mixed Martial Arts:
Folk växlar lite som de vill mellan thaiclinch och brottningsclinch beroende på vad de är bra på.
Det finns såklart en massa hybrider eftersom man för slå medans man utför brottarclinch, utövar thaiclinch utan boxhandskar o.s.v...

Övrigt:
I sporter som t.ex. Sumo och glima så är ju clinchen då man fått grepp om den andras bälte.
Dessa är de huvudsakliga clincherna som resten är variationer på.

PS!
Jag blev tvungen att editera om inlägget på flera stället för att förtydliga.
 
Top