Nekromanti Puttrande i Hollywoods kaffebryggare

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Puttrande i Hollywoods kaffebryggare (ot)

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">kapitalism och bra film är rena motsatser</div></div>
Ja, för det är ju inte kapitalismen som gjort att du alls fick en Director's Cut, din dumma tjugofemöresgigolo. :gremsuck:


Är det någon som vet vart man kan få tag på den förlängda versionen av Leon, förresten? Jag är all the fuck about att använda små barn som hjälpredor vid beställningsmord.



/Feliath — also, för att sätta ett par fejkplugg i dignitärer
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Puttrande i Hollywoods kaffebryggare (ot)

Jag håller inte med dig om Aliens. I den förlängda versionen får vi med scenen där Sigge får veta att hennes dotter dött bara ett par år innan räddningskapseln plockades upp. Helt plötsligt får vi en förklaring till hennes, i orginalversionen, helt omotiverade omsvängning från "Fan heller att jag åker tillbaka till den där livsfarliga skitplaneten" till "När drar vi?".

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Puttrande i Hollywoods kaffebryggare (ot)

Helt plötsligt får vi en förklaring till hennes, i orginalversionen, helt omotiverade omsvängning från "Fan heller att jag åker tillbaka till den där livsfarliga skitplaneten" till "När drar vi?".
Så är det faktiskt inte. Scenen där hon får reda på att dottern har dött sker väldigt tidigt; innan hon går in på mötet med alla cheferna som ifrågasätter hennes utsaga om vad som hänt och som tvivlar på att varelsen ens finns. I slutet på det mötet får hon veta att planeten är koloniserad sen tjugo år tillbaka. Det gör henne knäckt, och när Reiser och armésnubben kommer för att uppsöka henne så sitter hon helt sammanbiten med blicken långt borta och håller en cigarett som brunnit ner ända till filtret - en av mina favoritscener - och det är först när hon pratar med dem som hon har "Fan heller att jag åker tillbaka till den där livsfarliga skitplaneten"-attityden. I Directors Cut så vet hon alltså att hennes dotter är död när hon får erbjudandet. Hon har ett skitjobb och Reiser lockar med möjligheten att få bli flight officer igen, samt nämner att det här är hennes chans att ta tjuren vid hornen och göra upp med hennes personliga demoner. Han vet att hon har mardrömmar varenda natt, och det är det som får henne att ta erbjudantet, efter att hon försäkrat sig om att uppdraget är att döda varelserna och inget annat.

Så scenen med dottern är helt irrelevant i Directors Cut, och den kommer inte alls in som någon sorts länk för att förklara varför hon plötsligt tar sig an uppdraget. Det är tvärtom bara en helt meningslös scen där James Cameron drar oss i ärmen och pekar med hela handen: "Titta! Publiken har nyss fått veta att Ripley varit borta i drygt 50 år, men eftersom jag inte tror att publiken förstår att det innebär att alla hennes anhöriga har blivit 50 år äldre, så har jag stoppat in den här scenen som poängterar att hennes dotter vuxit upp till att bli en 60-årig tant. Det borde förstås räcka för att visa hur alienerad Ripley måste känna sig just nu, men jag tror inte att publiken riktigt förstår hur sorgligt det måste vara, så jag lät tanten också, eftersom det är sorgligt med döden. Då börjar Ripley gråta, men eftersom jag inte tror att publiken förstår varför Ripley är ledsen så har jag dessutom skrivit in en dialog där Ripley förklarar (för kostymsnubben, trots att hon inte har minsta lilla personlig relation med honom, vilket gör hela scenen rätt märklig) att hon hade lovat sin dotter att komma hem till dennes födelsedag."

Liksom, vad jag vill säga till Cameron är bara "lägg av, nigga. Jag fattar. Du behöver inte bända upp mina käftar och trycka ner expositionerna i käften på mig. Hon har varit borta i drygt femtio år, det räcker. Vi i publiken kan liksom själva räkna ut vad det betyder, utan att du snitslar ut ett fucking elljusspår framför oss tills vi har nått fram till slutsatsen; att hon inte längre behöver oroa sig för att lära sin dotter om blommor och bin."

Sådana där scener borde man klippa bort ur alla filmer, tycker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Puttrande i Hollywoods kaffebryggare (ot)

Rising said:
Sådana där scener borde man klippa bort ur alla filmer, tycker jag.
ALltså mannen, jag gillar dig, men just nu är jag helt fruktansvärt glad att du inte klipper film.

Själv tycker jag att alla aptöntiga actionscener i den rullen kunde klippas bort. Machopmarines och stora vapen och bara en massa mangelgröt. Jag gäspar och byter kanal, liksom.


Tänk om Alien-serien fortsatt på det ettan började, med klaustrofobisk lowtechskräck. DET hade kunnat bli filmer att räkna med och klassa högt på listor. Nu är ju hela serien ett enda långt "började bra, men..."
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Puttrande i Hollywoods kaffebryggare (ot)

Tja, nu var det faktiskt flera år sedan jag såg filmen, oavsätt version. Så det är fullt möjligt att jag minns helt galet och att du har helt rätt. Jag får kolla upp det vid tillfälle.

Vad viktigare är dock det faktum att jag skulle spöa dig vilken dag som helst i veckan samt att jag har regelbunden sex.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Puttrande i Hollywoods kaffebryggare (ot)

Tänk om Alien-serien fortsatt på det ettan började, med klaustrofobisk lowtechskräck. DET hade kunnat bli filmer att räkna med och klassa högt på listor. Nu är ju hela serien ett enda långt "började bra, men..."
Jag är inte helt övertygad. Mer än en uppföljare har, av rädsla för att inte bli en lika stor succe som föregångaren, endast varit en upprepning av ettan, fast sämre.

Det är svårt med uppföljare.

/Anders
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: Puttrande i Hollywoods kaffebryggare (ot)

LA Takedown: Originalversionen av Heat är helt okej. Heat är en nästan exakt kopia scen för scen fast med bättre skådespelare och budget. Det är intressant att se båda samma kväll.

Aliens Special Edition: Den stora behållningen av långa Aliens är Bill Paxtons Hudson. Mer Hudson är bättre helt enkelt. "We've got nukes, we've got knifes, we've got sharp sticks. You can fry half a city with this baby!" Han stöddar så till den milda grad att det blir skojigare när han sen bryter ihop för att till slut ta sig samman och ge igen. "Want some of this!?"
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Puttrande i Hollywoods kaffebryggare (ot)

Ymir said:
Jag menar, när såg man senast en director's cut som var -sämre- än bioverren?

- Ymir, kanske
Personligen skulle jag säga Blade runner. Tycker inte enhörningsdrömscenen tillför något. Tvärtom förstör den i mitt tycke. Och jag tycker om Voice-owers. Det hör liksom till en noir-film.

/Ulfgeir
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Puttrande i Hollywoods kaffebryggare (ot)

Fast senaste klippningen av Blade Runner, vad den nu kan tänkas heta, tycker jag är den absolut vassaste. Jag är inte säker på vad som har gjorts, exakt, men den känns effektivare och mer spännande än någonsin.
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
The Thing från 82 är en remake på the thing from another world från 51. Jag antar att du pratar om åttiotalsfilmen, för jag tror inte du sitter och läser en massa filmrecensioner från femtiotalet :gremsmile:. Det var ju detta jag menade när jag sa att dom bästa remakesen vet folk ofta inte att dom är remakes :gremsmile:.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Jag syftade faktiskt på femtiotalsversionen, som jag såg tillsammans med min far kring 1970. :gremsmile: (Jag är dessutom född på 1950-talet.)

Ursprunget är en SF-novell av John Campbell (mest känd som mentor åt Isaac Asimov) med titelt Who Goes There? från ca 1940.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Feliath är avstängd en vecka

Feliath har tilldelats en veckas avstängning för kommentaren: "din dumma tjugofemöresgigolo"

Detta är ett uppenbart brott mot regel nummer 2 ("Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden").
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
En cool grej med femtiotalsversionen, som skiljer sig ganska rejält från Carpenters 80-talsrulle, är att inuti monsterkostymen så finner man James Arness, dvs allas favorit Zeb Macahan. :gremcool:

/Anders
 
Top