Nekromanti Puttrande i Hollywoods kaffebryggare

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Är det något virus som går runt och slår ut originialitet, eller? Det känns inte som att en enda av de där filmerna faktiskt behöver en remake/uppföljare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hollywood har väl inte direkt utmärkt sig för originalitet de senaste...20 åren. Originality is always to the other side of the aisle.

- Ymir, påpekar
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,172
Location
Ereb Altor
Skojar ni! Tarantino + Westworld och Bryan Singer + Logans Run låter ju som två klockrena remakes! Ok, nu kommer ingen av dem att realiseras i den formen, men ändå.

Visserligen är jag kanske inte så tänd på Frankenstein men om Guillermo Del Toro regisserar tänker jag ge den en chans.

Hade det inte varit för att de är remakes (eller nått) allihopa är det här tre filmer som knappast direkt slår mig urvattnade Hollywoodproduktioner.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
'Remake' är per definition något urvattnat.

Jag har suttit med en kompis i tjugo minuter och försökt komma på någora Hollywood-remakes överhuvudtaget som är bra. Vi kom på följande:

Världarnas krig, med Tom Cruise (bättre än originalet)
Dawn of the Dead (bättre än originalet)
The Departed (sämre än originalet)
Insomnia (har inte sett originalet)
Heat (har inte sett originalet)
The Mummy (åtminstone ballare än originalet)
Assault on precinct 13 (enligt Pendragon, han har inte sett originalet)

Det är hela listan. I sin helhet. Allt vi kunde komma på under femton minuters spånande. Och vi ser mycket film. Den förkrossande majoriteten Hollywoodremakes är som bäst okej, påfallande ofta skitdåliga, och alltid sämre än originalet. Varför då göra remakes överhuvudtaget, om de ändå suger? Originalitet är alltid eftersträvansvärt. Om filmskaparna är så jävla kära i ett koncept kan de väl försöka pracka på folk originalet? Eller, jag vet, radikal idé coming up; gör nåt fucking eget av det!

En snubbe som borde beläggas med filmförbud är Nicholas Cage. Han har på kort tid gjort -två- av de sämsta remakes världen någonsin skådat, och därtill baserade på originalfilmer som är fucking mästerverk. Det är ett sånt slöseri att man kan gråta. Har han seriöst inget bättre att lägga sin högst begränsade kreativa energi på?

Nej just ja...'National Treasure'...jag antar att han inte har det.

Edit: fast indierna vet, i skarp kontrast till jänkarna, hur man gör remakes. Det här är från Qayamat, remake på 'The Rock':

http://www.youtube.com/watch?v=CY8dxhW-pvM

- Ymir, klagar
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Varför då göra remakes överhuvudtaget, om de ändå suger?"

Garanterade tittarsiffror.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
When Worlds Collide (bra bok) kanske kan bli nåt.. är lite skeptisk till val av regissör dock...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
"Nicholas 'jag suger' Cage gör en sugremake av ett thailändskt prettodrama om en dövstum hitman" låter inte riktigt synonymt med "garanterade tittarsiffror" i mina öron. Men jag kanske har fel?

Plus då, att filmskapare som bryr sig mer om tittarsiffror än att faktiskt skapa en bra film borde radas upp, skjutas i magen, dumpas i en dyig massgrav i Baluchistan, och beströs med osläckt kalk tills dess att döden långsamt och smärtsamt inträder. Oliver Stone kan ju filma alltihop och ha som 'collateral damage'-shots i slutet av sin nästa 'jänkarsoldater gängvåldtar infödingstjej'-film.

- Ymir, tycker
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,172
Location
Ereb Altor
Nej, HÄR är listan

Valmont
Scarface
King Kong
A fistful of Dollars
Dracula (Coppola)
Oceans Eleven
The Ring (har inte sett Ringu, men The Ring skrämde mig ur byxorna)

Det finns väl fler, men det är de jag kommer på nu (med hjälp av google)
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Re: Nej, HÄR är listan

Peter Jacksosn King Kong är i min bok ett utmärkt exempel på att re-makes suger. Den ligger långt, långt, långt upp på min "dåliga filmer"-lista. Originalet höll ju som nyårsunderhållning långt in på 80-talet. Annars kan jag instämma i the Ring. Ang. Ymirs lista kan jag meddela att både Heat och Insomnia inte bara är bra utan även bättre än originalen. Tycker jag.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nej, HÄR är listan

Peter Jacksons King Kong är i min bok ett utmärkt exempel på att re-makes suger. Den ligger långt, långt, långt upp på min "dåliga filmer"-lista. Originalet höll ju som nyårsunderhållning långt in på 80-talet.
Erm. Originalet gjordes 1933. Sedan kom en remake 1976 - och den har mycket riktigt varit nyårsunderhållning långt in på 80-talet - så om det är den du tänker på så hyllar du just en remake. Peter Jackson svarade i alla intervjuer att hans film var en remake av 1933-verisonen, och att de helt enkelt skulle låtsas att 1976-versionen (samt uppföljaren King Kong lives) inte fanns.

---

Nå, jag tycker att det bästa exemplet på en riktigt lyckad remake är The Blob. Originalet har faktiskt mycket going för it; dels är den gjord 1958 (vilket automatiskt gör att jag älskar den, eftersom alla kläder, bilar och tjejer är så himla snygga) och dels har den ju fucking Steve McQueen, som ju är extremt badass. Intromusiken är förresten helt out of this world (ni har inte levt förrän ni hört den, trust me). Det är förmodligen en av de coolaste skräckfilmer som gjorts.

Men remaken från åttiotalet trumfar den ändå. Inte bara i fråga om specialeffekter och så, utan främst i fråga om historieberättande. 50-talsversionen är rätt seg i sina karaktärsexpositioner, avslöjar blobben för tidigt, och har inte riktigt en enda elegant berättad suspensescen. Åttiotalsversionen är däremot en finfin skräckis, med lite smålustiga wisecracks och lite lagom klyschiga karaktärer och så.
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Fast en sak som komplicerar skapandet av en sån lista är att dom bästa remakesen vet folk sällan att dom är remakes, eftersom dom ursprungliga, lamare filmen helt enkelt glömts bort.

Fast nu kommer jag inte på något bra exempel förutom the Thing och kanske the Fly.

Jag håller inte med om att remakes per definition är urvattnade och menar på att det ibland är bra med remakes, om det exempelvis är en bra story i grunden som sabbas av dåligt hantverk eller en oförmåga att ta ut svängarna ordentligt.

Men på det stora hela har du rätt, de flesta remakes är lama.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Plus då, att filmskapare som bryr sig mer om tittarsiffror än att faktiskt skapa en bra film borde radas upp, skjutas i magen, dumpas i en dyig massgrav i Baluchistan, och beströs med osläckt kalk tills dess att döden långsamt och smärtsamt inträder. Oliver Stone kan ju filma alltihop och ha som 'collateral damage'-shots i slutet av sin nästa 'jänkarsoldater gängvåldtar infödingstjej'-film.
Behöver du en kram?

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Nej, HÄR är listan

Nå, jag tycker att det bästa exemplet på en riktigt lyckad remake är The Blob. Originalet har faktiskt mycket going för it; dels är den gjord 1958 (vilket automatiskt gör att jag älskar den, eftersom alla kläder, bilar och tjejer är så himla snygga) och dels har den ju fucking Steve McQueen, som ju är extremt badass. Intromusiken är förresten helt out of this world (ni har inte levt förrän ni hört den, trust me). Det är förmodligen en av de coolaste skräckfilmer som gjorts.

Men remaken från åttiotalet trumfar den ändå. Inte bara i fråga om specialeffekter och så, utan främst i fråga om historieberättande. 50-talsversionen är rätt seg i sina karaktärsexpositioner, avslöjar blobben för tidigt, och har inte riktigt en enda elegant berättad suspensescen. Åttiotalsversionen är däremot en finfin skräckis, med lite smålustiga wisecracks och lite lagom klyschiga karaktärer och så.
Jävlarns Rising, nu kände jag för en stund något som skulle kunna kallas respekt för dig! Remaken av The Blob är ju SKITBRA, faktiskt en av de bättre skräckrullarna som gjordes på 80-talet. Dessutom så vågar de ha med en svart i en typ av roll som annars bara bemannas av honkysar, nämligen filmens badguy (nej, INTE bloben, utan vetenskapsmannen som försöker använda den till sina egna onda syften). När svarta annars dyker upp i skräckfilmer är det oftast i form av en polare till hjälten som dödas ungefär halvägs in i filmen. Här är svarta main baddies är nästan lika ovanliga som svarta hjältar.

/Anders, gillar scenen i telefonkiosken eller den med snubben som bloben äter upp via hålet i diskhon.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tänkte på filmerna i listan, framförallt Terminator och Robocop.

Nicholas Cage gjorde väl en remake för att han gillade orginalet, i sådana fall.

Vad du tycker om filmskapare som inte är från asien vet vi redan, f.ö.

/Eksem, påpekar
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,922
Location
Port Kad, The Rim
Den ursprungliga The Thing var inte lam nar den kom, utan fick riktigt bra kritik. Ett schysst trick var att man inte fick se monstret close-up, vilket skapade en krypande stamning. Ungefar som i Alien 1.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,480
Location
Maastricht
Lycka till att göra en remake på Terminator ! Ingen, absolut ingen kan ersätta Arnold. Stackars den människa som åtar sig detta uppdrag.
Förväntnignarna lär bli skyhöga.

Robocop behöver fan inte heller någon remake !

De andra rullarna har jag inte sett så jag kan inte uttala mig.
Men de var rätt dammiga och jag uppskattar inte alltför dammiga film så om de gör en remake på dem kanske jag ser dem, vem vet ?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
Draugen said:
Ingen, absolut ingen kan ersätta Arnold.
Tur är väl det.

Nä, jag blir ganska glad av att franchisen rör sig vidare. Den har behövt utvecklas ett tag nu, och Sarah Connor Chronicles visar att det funkar finnemang utan Arnold. Då kan man t.om ta in nån med personlighet som terminator, vilket kan funka riktigt bra.
 
Top