"Punk"

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Mina fem eurocent:
Vad är antikpunk?
Gamla legender berättas ur hjältarnas perspektiv: åhörarna följer den självgode Odysseus på hans mödosamma färd från Troja till Ithaka eller far med Jason och skeppet Argos till det fjärran Kolchis. I sådana äventyr utgör fotfolket kanonmat; till exempel har monster och katastrofer ihjäl samtliga av Odysseus namnlösa sjömän under resans gång.

Genren cyberpunk – upphovet till ändelsen -punk – vänder på perspektivet: protagonisterna är småfolk, pjäser i oåtkomliga makthavares spel. Så är det också i antikpunk: spelarrollerna kämpar för att överleva i oredan som heroer och krigsherrar skapar. Här är några kännetecken:
  • Antikytheramekanismen är bara början: Det förekommer märklig »antikiserad« fantasyteknik.
  • Gudarna är kosmiska krafter, utan kroppslig skepnad, och påverkar världen via drömmar, spåkonster, järtecken och naturhändelser.
  • Konspirationer i det fördolda: Vem vet vad? Vem överlistar vem?
  • Kunskap är makt – guld och silver är verktyg.
  • Magi är rituell, tidskrävande och mystisk.
  • Småfolk: Kampanjen ser världen underifrån, äventyrarna måste ducka heroernas stordåd.
  • Styggelser: Skuggor läcker in i världen och formar unika monster. (Det finns en minotaur, en hydra, en flock stymfaliska fåglar, osv).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Jag tänker att vi borde skilja på smurfpunk och punksmurf.

Och, såklart, på smurfsmurf.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som av en ren händelse såg jag den här videon för nån dag sedan som känns rätt relevant för ämnet:


Fast jag undrar om det inte skett en viss skiftning i betydelse och nyans av "punk" från engelskan till svenskan?
Wow!
Jag skulle helt klart ha gjort lite research innan jag postat. :)

Förutom din länk så hittade jag de här två:

Här är min lösa definition av "punk":

1 naming rights.
Det spelar ingen roll om ett namn är helt fel. Om någon börjar använda det och andra följer efter så är det namnet man använder.
Ett exempel på detta är Steampunk som inte har något med punk att göra, men nu heter det som det heter och går inte att ändra på.

2 Ursprung.
Vi behöver inte gå tillbaka till Shakespeare, jag tycker det räcker att säga att "punk" använts under större delen av 1900-talet för att beskriva en ligist.
Ett utmärkt exempel på detta är Dirty Harry från 1971:
You’ve got to ask yourself one question: "Do I feel lucky?" Well do ya, punk?
Hade inte punkrörelsen valt att kalla sig för "punk" hade det passat in på de flesta ungdomsrörelser/subkulturer de senaste hundra åren, från swingpjattar till hiphoppare.
Det är lite "folket på gatans" sätt att köra upp fingret i röven på etablissemanget.

3 Oavsett om en punkgenre förtjänar namnet "punk" eller ej, finns det en sak gemensamt: stil.
Om man ser en bild ska man omedelbart kunna säga vilken genre det är: Steampunk, Cyberpunk, Dieselpunk, o.s.v.
Jag tycker många av nedanstående genrer misslyckas med det: jag ser namnet och förklaringen vad det betyder - men får ingen klar mental bild av vad det är - då tycker jag inte att den förtjänar en egen genre.

4 Snöflingor
Många av nedanstående genrer definieras av ett enda verk.
Jag vet inte om det är så man ska använda ord på.
För mig är en genre flera olika verk som har vissa speciella likheter.
För smala genrer resulterar också i att vissa verk passar i flera genrer. T.ex. kan Shadowrun sägas vara Cyberpunk, Dungeonpunk och Elfpunk.

Lista med punkgenrer:

Afropunk (hade inte @Franz nämnt det hade jag hoppat över, det verkar mest vara en musikstil som ännu inte gett några avtryck inom andra kulturyttringar)
AEtherpunk / Magicpunk /Dungeonpunk (magi och teknologi är integrerade med varandra, DnD Eberron, DnD Ravnica, rent tekniskt passar även Shadowrun hit)
Apunkalypse / Desertpunk (Mad Max, DnD Dark Sun)
Oceanpunk / Piratepunk (Waterworld)
Atompunk (En spretig grupp: Jetsons, Mannen från U.N.C.L.E, Dr Strangeglowe, många Bondfilmer med Sean Connery)
Raypunk / Teslapunk (Blixt Gordon, Buck Rodgers)
Biopunk (GURPS Biotech, eXistenZ och annat av Cronenberg)
Bronzepunk / Sandalpunk (modifierad Egypten och antikens grekland, lite Stargate, Gods of Egypt, Sinbad, Nikopol, Immortal)
Clockpunk / Rococopunk (Stempunk ett par århundraden tidigare, The Three Musketeers från 2011, Assassins Creed 2)
Cyberpunk (alla vet vad det är)
Dieselpunk (steampunk ett halvt århundrade senare, Sky Captain and the World of Tomorrow, kanske finska Iron Sky, svenska rollspelet Lemuria, kanske rollspelet Noir?)
Decopunk (undergenere till dieselpunk med mer fokus på estetik än teknik, ex: Bioshock, filmer som Rocketeer, The Shadow)
Elfpunk (undergenre till Urban Fantasy, med alver, dvärgar, orcer. Artemis Fowl, Harry Potter, Robert Asprins MythAdventures, rollspel som Shadowrun och d20 Modern)
Formicapunk / Retrofuturism / Casette futurism / modern punk (70-/80-/90-tal, Back to the Future, clockwork orange, det femte elementet, Max Headroom)
Gothic Punk (World of Darkness, Underworld)
Hopepunk (motsatsen till grimdark, t.ex. filmen Pay it Forward / Skicka vidare)
Nanopunk (barnet av Cyberpunk och Biopunk, med nanoteknologi)
Nowpunk (Scot Pilgrim, Tankgirl, FLCL)
Solarpunk / Ecopunk (en värld där enerigikris, miljöförstörelse och klimatförändringar är löst och ett minne blott)
Lunarpunk (mörkare version av solarpunk, med fokus på wicca, new age, satanism)
Tidalpunk (solarpunk på havet)
Steampunk (alla vet vad det är)
Cattlepunk (steampunk i vilda västern)
Silkpunk (steampunk i kina/japan/korea)
Steelpunk (Robocop, Terminator)
Stonepunk (familjen Flinta)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har själv varit nyfiken på denna genre (dvs 16-1700tal, mekanik och magi) tror det kallas för "klockpunk" när det är förindustriellt och punkigt. jag menar vem gillar inte robotar drivna av uppdragbara mekaniska urverk i stil av DaVincis mekanik?
Som du säger heter det clockpunk eller rococopunk.
Bästa exemplet jag kommer på är filmen The Three Musketeers från 2011.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Dieselpunk (steampunk ett halvt århundrade senare, Sky Captain and the World of Tomorrow, kanske finska Iron Sky, svenska rollspelet Lemuria, kanske rollspelet Noir?)
Andra världskriget med ny teknik (som Gear Krieg och i viss utsträckning Achtung! Cthulhu), Ken Hites The Day After Ragnarok (även om den också säger "SMG & Sorcery"), en del annan 40-50-tals-Cthulhu tills det glider över i Atom— i stället.

Det mest dieselpunkiga som finns tycker jag är pansartåg.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Wow!
Jag skulle helt klart ha gjort lite research innan jag postat. :)

Förutom din länk så hittade jag de här två:

Här är min lösa definition av "punk":

1 naming rights.
Det spelar ingen roll om ett namn är helt fel. Om någon börjar använda det och andra följer efter så är det namnet man använder.
Ett exempel på detta är Steampunk som inte har något med punk att göra, men nu heter det som det heter och går inte att ändra på.

2 Ursprung.
Vi behöver inte gå tillbaka till Shakespeare, jag tycker det räcker att säga att "punk" använts under större delen av 1900-talet för att beskriva en ligist.
Ett utmärkt exempel på detta är Dirty Harry från 1971:

Hade inte punkrörelsen valt att kalla sig för "punk" hade det passat in på de flesta ungdomsrörelser/subkulturer de senaste hundra åren, från swingpjattar till hiphoppare.
Det är lite "folket på gatans" sätt att köra upp fingret i röven på etablissemanget.

3 Oavsett om en punkgenre förtjänar namnet "punk" eller ej, finns det en sak gemensamt: stil.
Om man ser en bild ska man omedelbart kunna säga vilken genre det är: Steampunk, Cyberpunk, Dieselpunk, o.s.v.
Jag tycker många av nedanstående genrer misslyckas med det: jag ser namnet och förklaringen vad det betyder - men får ingen klar mental bild av vad det är - då tycker jag inte att den förtjänar en egen genre.

4 Snöflingor
Många av nedanstående genrer definieras av ett enda verk.
Jag vet inte om det är så man ska använda ord på.
För mig är en genre flera olika verk som har vissa speciella likheter.
För smala genrer resulterar också i att vissa verk passar i flera genrer. T.ex. kan Shadowrun sägas vara Cyberpunk, Dungeonpunk och Elfpunk.

Lista med punkgenrer:

Afropunk (hade inte @Franz nämnt det hade jag hoppat över, det verkar mest vara en musikstil som ännu inte gett några avtryck inom andra kulturyttringar)
AEtherpunk / Magicpunk /Dungeonpunk (magi och teknologi är integrerade med varandra, DnD Eberron, DnD Ravnica, rent tekniskt passar även Shadowrun hit)
Apunkalypse / Desertpunk (Mad Max, DnD Dark Sun)
Oceanpunk / Piratepunk (Waterworld)
Atompunk (En spretig grupp: Jetsons, Mannen från U.N.C.L.E, Dr Strangeglowe, många Bondfilmer med Sean Connery)
Raypunk / Teslapunk (Blixt Gordon, Buck Rodgers)
Biopunk (GURPS Biotech, eXistenZ och annat av Cronenberg)
Bronzepunk / Sandalpunk (modifierad Egypten och antikens grekland, lite Stargate, Gods of Egypt, Sinbad, Nikopol, Immortal)
Clockpunk / Rococopunk (Stempunk ett par århundraden tidigare, The Three Musketeers från 2011, Assassins Creed 2)
Cyberpunk (alla vet vad det är)
Dieselpunk (steampunk ett halvt århundrade senare, Sky Captain and the World of Tomorrow, kanske finska Iron Sky, svenska rollspelet Lemuria, kanske rollspelet Noir?)
Decopunk (undergenere till dieselpunk med mer fokus på estetik än teknik, ex: Bioshock, filmer som Rocketeer, The Shadow)
Elfpunk (undergenre till Urban Fantasy, med alver, dvärgar, orcer. Artemis Fowl, Harry Potter, Robert Asprins MythAdventures, rollspel som Shadowrun och d20 Modern)
Formicapunk / Retrofuturism / Casette futurism / modern punk (70-/80-/90-tal, Back to the Future, clockwork orange, det femte elementet, Max Headroom)
Gothic Punk (World of Darkness, Underworld)
Hopepunk (motsatsen till grimdark, t.ex. filmen Pay it Forward / Skicka vidare)
Nanopunk (barnet av Cyberpunk och Biopunk, med nanoteknologi)
Nowpunk (Scot Pilgrim, Tankgirl, FLCL)
Solarpunk / Ecopunk (en värld där enerigikris, miljöförstörelse och klimatförändringar är löst och ett minne blott)
Lunarpunk (mörkare version av solarpunk, med fokus på wicca, new age, satanism)
Tidalpunk (solarpunk på havet)
Steampunk (alla vet vad det är)
Cattlepunk (steampunk i vilda västern)
Silkpunk (steampunk i kina/japan/korea)
Steelpunk (Robocop, Terminator)
Stonepunk (familjen Flinta)
Krutpunk saknas

0b5c5bd3b9f247e92e8e9018ef9af6a3.jpg
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Som du säger heter det clockpunk eller rococopunk.
Bästa exemplet jag kommer på är filmen The Three Musketeers från 2011.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
antikpunk
The Agora finds its own uses for things.

Idealet vore om man på något vis kunde hacka gudarna? För vad är en Megacorp annat än en modern gud? :) "It was hot, the night we burned Hera."
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mina fem eurocent:
Vad är antikpunk?
Gamla legender berättas ur hjältarnas perspektiv: åhörarna följer den självgode Odysseus på hans mödosamma färd från Troja till Ithaka eller far med Jason och skeppet Argos till det fjärran Kolchis. I sådana äventyr utgör fotfolket kanonmat; till exempel har monster och katastrofer ihjäl samtliga av Odysseus namnlösa sjömän under resans gång.

Genren cyberpunk – upphovet till ändelsen -punk – vänder på perspektivet: protagonisterna är småfolk, pjäser i oåtkomliga makthavares spel. Så är det också i antikpunk: spelarrollerna kämpar för att överleva i oredan som heroer och krigsherrar skapar. Här är några kännetecken:
  • Antikytheramekanismen är bara början: Det förekommer märklig »antikiserad« fantasyteknik.
  • Gudarna är kosmiska krafter, utan kroppslig skepnad, och påverkar världen via drömmar, spåkonster, järtecken och naturhändelser.
  • Konspirationer i det fördolda: Vem vet vad? Vem överlistar vem?
  • Kunskap är makt – guld och silver är verktyg.
  • Magi är rituell, tidskrävande och mystisk.
  • Småfolk: Kampanjen ser världen underifrån, äventyrarna måste ducka heroernas stordåd.
  • Styggelser: Skuggor läcker in i världen och formar unika monster. (Det finns en minotaur, en hydra, en flock stymfaliska fåglar, osv).
Instämmer i allt, vill mest rätta mig själv.
Tydligen finns det redan något som heter bronzepunk / sandalpunk, som inkluderar greker, romare och egyptier - så just ordet antikpunk behövs inte.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Silkpunk (steampunk i kina/japan/korea)
Det är lite mer komplicerat än så, iallafall enligt det här inlägget av han som påstår sig liga bakom begreppet:
What is “Silkpunk”?
Since I invented the term, I guess I should define it.

No, it’s not “Asian-flavored steampunk.” No, it’s not “Asian-influenced fantasy.” No, it’s not …

It’s a very specific technology and literary aesthetic. Let me explain:

As I wrote the Dandelion Dynasty, a grand tale of both technology and magic, melding past-reinterpretation with future-hopecrafting, drawing on literary traditions from across the world, I struggled to explain the book to people.

“Silkpunk” was the shorthand I came up with to describe the technology aesthetic I wanted for the Dandelion Dynasty series as well as the literary approach I used in composing the books.

In crafting the silkpunk aesthetic, I was influenced by the ideas of W. Brian Arthur, who articulates a vision of technology as language. The task of the engineer is much like that of a poet in that the engineer must creatively combine existing components to solve novel problems, thereby devising artifacts that are new expressions in the technical language.

In the silkpunk world of my novels, this view of technology is dominant. The vocabulary of the technology language relies on materials of historical importance to the people of East Asia and the Pacific islands: bamboo, shells, coral, paper, silk, feathers, sinew, etc. The grammar of the language puts more emphasis on biomimetics–the airships regulate their lift by analogy with the swim bladders of fish, and the submarines move like whales through the water. The engineers are celebrated as great artists who transform the existing language and evolve it toward ever more beautiful forms.
Similarly, the literary approach itself mixes and matches elements from diverse global literary traditions that I feel at home in, and tropes and techniques from East Asian historical romances are deliberately juxtaposed and combined with elements from Western epic narratives. The text itself reflects the same poet-engineer mindset. The Aeneid, Records of the Grand Historian, Paradise Lost, Beowulf, Han Dynasty poetry … all served as sources of inspiration, re-invented and re-purposed to tell a brand-new tale.

Finally, the “-punk” suffix in this case is functional. The silkpunk novels are about rebellion, resistance, re-appropriation and rejuvenation of tradition, and defiance of authority, key “punk” aesthetic pillars. The Dandelion Dynasty books are ultimately a story about modernity and the constitutive story we tell to feel at home in it.
Additional Reading:
från What is “Silkpunk”? (kenliu.name)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Instämmer i allt, vill mest rätta mig själv.
Tydligen finns det redan något som heter bronzepunk / sandalpunk, som inkluderar greker, romare och egyptier - så just ordet antikpunk behövs inte.
Okay, jag kör med bronspunk istället.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Mina fem eurocent:
Vad är antikpunk?
Gamla legender berättas ur hjältarnas perspektiv: åhörarna följer den självgode Odysseus på hans mödosamma färd från Troja till Ithaka eller far med Jason och skeppet Argos till det fjärran Kolchis. I sådana äventyr utgör fotfolket kanonmat; till exempel har monster och katastrofer ihjäl samtliga av Odysseus namnlösa sjömän under resans gång.

Genren cyberpunk – upphovet till ändelsen -punk – vänder på perspektivet: protagonisterna är småfolk, pjäser i oåtkomliga makthavares spel. Så är det också i antikpunk: spelarrollerna kämpar för att överleva i oredan som heroer och krigsherrar skapar. Här är några kännetecken:
  • Antikytheramekanismen är bara början: Det förekommer märklig »antikiserad« fantasyteknik.
  • Gudarna är kosmiska krafter, utan kroppslig skepnad, och påverkar världen via drömmar, spåkonster, järtecken och naturhändelser.
  • Konspirationer i det fördolda: Vem vet vad? Vem överlistar vem?
  • Kunskap är makt – guld och silver är verktyg.
  • Magi är rituell, tidskrävande och mystisk.
  • Småfolk: Kampanjen ser världen underifrån, äventyrarna måste ducka heroernas stordåd.
  • Styggelser: Skuggor läcker in i världen och formar unika monster. (Det finns en minotaur, en hydra, en flock stymfaliska fåglar, osv).
Man spelar Thersites
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Vi har ju även trenchpunk

Oklart hur den skiljer sig från dieselpunken men vem är jag att klaga! När det gäller -punk så är det the more the merrier som gäller. Tydligen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Efterledet "punk" betyder typ att det är en genre definierad av sina estetiska uttryck (närmare bestämt av förledet), snarare än efter sitt tematiska innehåll. Ingenting att göra med punkighet (längre). Det blir ju liksom som att försöka hitta vad det är för "port" i gamergate, eller att tro att rollspel måste vara spel.
 
Top