Mekanurg
Perfeci quod impossibile videbatur.
Mina fem eurocent:
Vad är antikpunk?
Gamla legender berättas ur hjältarnas perspektiv: åhörarna följer den självgode Odysseus på hans mödosamma färd från Troja till Ithaka eller far med Jason och skeppet Argos till det fjärran Kolchis. I sådana äventyr utgör fotfolket kanonmat; till exempel har monster och katastrofer ihjäl samtliga av Odysseus namnlösa sjömän under resans gång.
Genren cyberpunk – upphovet till ändelsen -punk – vänder på perspektivet: protagonisterna är småfolk, pjäser i oåtkomliga makthavares spel. Så är det också i antikpunk: spelarrollerna kämpar för att överleva i oredan som heroer och krigsherrar skapar. Här är några kännetecken:
				
			Vad är antikpunk?
Gamla legender berättas ur hjältarnas perspektiv: åhörarna följer den självgode Odysseus på hans mödosamma färd från Troja till Ithaka eller far med Jason och skeppet Argos till det fjärran Kolchis. I sådana äventyr utgör fotfolket kanonmat; till exempel har monster och katastrofer ihjäl samtliga av Odysseus namnlösa sjömän under resans gång.
Genren cyberpunk – upphovet till ändelsen -punk – vänder på perspektivet: protagonisterna är småfolk, pjäser i oåtkomliga makthavares spel. Så är det också i antikpunk: spelarrollerna kämpar för att överleva i oredan som heroer och krigsherrar skapar. Här är några kännetecken:
- Antikytheramekanismen är bara början: Det förekommer märklig »antikiserad« fantasyteknik.
 - Gudarna är kosmiska krafter, utan kroppslig skepnad, och påverkar världen via drömmar, spåkonster, järtecken och naturhändelser.
 - Konspirationer i det fördolda: Vem vet vad? Vem överlistar vem?
 - Kunskap är makt – guld och silver är verktyg.
 - Magi är rituell, tidskrävande och mystisk.
 - Småfolk: Kampanjen ser världen underifrån, äventyrarna måste ducka heroernas stordåd.
 - Styggelser: Skuggor läcker in i världen och formar unika monster. (Det finns en minotaur, en hydra, en flock stymfaliska fåglar, osv).
 
	
					
				
						
					
					
				