"Punk"

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om vi bortser från musikstilen, t.ex. med Sex pistols, så förekommer punk inom rollspel:

- Cyberpunk, den nära framtiden: en mörk värld, där megacorps styr, street samurais krigar på gatorna, man kan jacka in hjärnan direkt på nätet och samtala med AI:s.
- Steampunk, ett fantastiskt 1800-tal med fantastiska/galna uppfinningar i polerat mahogny, glas och mässing.
- Dieselpunk, lillbrodern till de två ovanstående med krom, metall och skitig olja mellan c:a 1920-1950.

Fråga: kan man tänka sig andra "punk"-former och hur skulle de se ut?
Kan man tänka sig barockpunk, renässanspunk, medeltidspunk, vikingapunk, antikpunk, rymdpunk?
Hur skulle de se ut?
Finns de redan?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Som av en ren händelse såg jag den här videon för nån dag sedan som känns rätt relevant för ämnet:


Fast jag undrar om det inte skett en viss skiftning i betydelse och nyans av "punk" från engelskan till svenskan?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Afropunk är något jag vill ska genomsyra Neotech-modulen om Somalia som jag skriver. Läste ett rätt bra blogginlägg för afropunk definieras såhär:

”Afropunk is a celebration of the alternative arts scene that has blossomed from the underground culture of the African diaspora. The combination of art, music and fashion at Afropunk is rich in African culture yet simultaneously interwoven with the contemporary Afropean and Afro-American experience; this melting pot of influences resulted in a festival that celebrates undeniably stunning visuals and stylistically diverse musical content.”
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Om vi bortser från musikstilen, t.ex. med Sex pistols, så förekommer punk inom rollspel:

- Cyberpunk, den nära framtiden: en mörk värld, där megacorps styr, street samurais krigar på gatorna, man kan jacka in hjärnan direkt på nätet och samtala med AI:s.
- Steampunk, ett fantastiskt 1800-tal med fantastiska/galna uppfinningar i polerat mahogny, glas och mässing.
- Dieselpunk, lillbrodern till de två ovanstående med krom, metall och skitig olja mellan c:a 1920-1950.

Fråga: kan man tänka sig andra "punk"-former och hur skulle de se ut?
Kan man tänka sig barockpunk, renässanspunk, medeltidspunk, vikingapunk, antikpunk, rymdpunk?
Hur skulle de se ut?
Finns de redan?
Många spel, som exempelvis WFRP, är ju redan -punk. Skulle säga att antihjälten som slåss mot en övermakt är allt som krävs. Miljön spelar ingen roll. Steampunk tycks ha missat det dock, så jag vet inte. Släng på det som ett suffix om det låter coolt :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,087
Listan här är närmast oändligt lång (solarpunk, dieselpunk, biopunk och många andra alltmer ansträngda termer), men jag tycker att efterledet -punk oftast används helt fel. Motton för cyberpunken var "high tech, low life" och "the street makes its own use for things" - cyberpunken är punk. Men Steampunk? Genreskaparen The Difference Engine är -punk på det viset, men inget kunde vara mindre punk än brittiska aristokrater som åker zeppelinare, som känns som den arketypiska steampunken. Är inte perspektivet underifrån är det banne mig inte punk!

(Girl Genius undviker det här genom att kalla sig själv en "clockwork romance" i stället, vilket är en mycket bättre beskrivning, och jag är glad att Ray-Fi inte försöker med ledet -punk.)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag har nyligen köpt ett spel som enligt skaparen är "Identitetspunk" det är oklart dock om det är en egen genre eller en subgenre till cyberpunk. Väldigt bra spel, men han kan få utveckla punk-tankarna själv om han så önskar :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag gillar videon @Rymdhamster postade.

Jag brukar tänka lite att "punk" mest beskriver att något är edgy / bryter mot någon form av normer eller konventioner. "Inte som vanligt". Så jäkla special, så att säga. Not like other girls.

Jag skulle såklart vilja att punk kanske mer betydde att själva berättelserna var systemkritiska eller handlade om att kämpa mot Systemet. Men det är inte som att alla punkare var eller är speciellt politiskt medvetna heller – rätt många vill bara vara fula och äckliga och dricka öl och hoppa runt med stålhättor längst fram på konserter. Och ytterligare en hel del är ju rena medelklassturister som köper sina skinnjackor färdignitade och får tuppkammen fixad his frisör. Punk är brett och har typ alltid varit det.

Solarpunk bryter normer genom att vara optimistiskt.
Steampunk bröt normer genom att göra retro-scifi.
Cyberpunk bröt normer genom att vara skitigt och äckligt.

Det här tänker jag också är det som låter till exempel amerikanska konservativa beskriva sig själva som punk. De upplever att det är rebelliskt att gå emot den progressiva samhällsandan.

Så ja. Ta vad som helst, glue some gears on it skriv till "punk" och fundera på vad det kan betyda att gå emot strömmen och vara lite edgy inom just det sammanhanget. Bonus om man dessutom kan få in lite politisk och/eller estetisk punkkänsla i form av kamp mot systemet och att gå mot skönhetsnormer, men inget måste.

Barbiepunk? Gå emot normerna för Barbie, var lite edgy. Att ge Barbie en tuppkam är väl en klassisk grej, men jag kan tänka mig egentligen två vägar att gå:
1) Subverta klassisk Barbie: ge Barbie knän och vettiga proportioner, låt henne svära och röka och skjuta pickadoll. Eller kanske bara gå all-in i hennes mångfacetterade yrkeshistorik. Kanske porträttera henne som en overachiever som till slut kliver av ekorrhjulet för att gå sin egen väg och inte hela tiden måste vara journalist/astronaut/sportstjärna. I dunno.
2) Betrakta klassisk Barbie som punkig, just i och med sina otidsenliga egenskaper. Rosa glitter som giltigt uttryck för personlig identitet och smak.

Prinsesspunk? …She-Ra?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Är väl lite standard nu för tiden att lägga till punk efter något när en tycker sig själv ha skapat en ny genre. Silkpunk, solarpunk, stitchpunk osv.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Känner mig lite träffad av en massa som skrivs här, jag har nog aldrig tänkt på -punk som nåt annat än att en teknik (eller företeelse) är dominerande och liksom förändrar samhället. På ett sätt som är överdrivet och inte skett i verkligheten (än).

Tycker det är ett praktiskt ord på det sättet att man inte behöver skriva så mycket mer än att det är Steampunk så får folk en bild av vad det är. På samma sätt kan man kalla nåt Kärnkraftspunk och då fattar man att kärnkraft är väldigt dominerade, att folk kanske går runt med liltet kärnkraftsverk på ryggen som driver mobiltelefonen osv.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Punkpunk? I herd u like punk so we put som punk in ur punk so u can punk while u punk
 
Top