I våras, när jag började kolla på O:FR så funderade jag också över det här och hittade
Denna sida.
Där kan man jämföra en viss summa i pund ett visst år med dagens värde. Sidan använder fem olika jämförelseindex, bland annat i förhållande till genomsnittsinkomster, prisindex och andel av BNP.
BNP-andelen kan alltså ge en vink om hur stort ekonomiskt inflytande en viss förmögenhet innebär, köpkraftsindexet ger en bild av vad man skulle kunna köpa för pengarna, och genomsnittsinkomst-jämförelsen berättar hur mycket det är i förhållande till en "vanlig" löntagare.
Jag har ett par spelare med riktigt stora förmögenheter, så jag undersökte vad en miljon pund 1939 skulle vara värt i dagens pund, och så här ser det ut enligt hemsidan:
Disclaimer: siffrorna är uppskattningar, och måste ses som extremt ungefärliga. Dock så kan de nog ge en uppskattning av pengarnas värde.
I förhållande till
BNP (man kan väl säga totala mängden pengar i Storbritannien) så motsvarade det £239 miljoner, eller närmare tre miljarder kronor. Det innebär att en miljonär i pund då var miljardär med dagens pengar, om man tänker i termer av ekonomisk makt.
Vad gäller
köpkraft så motsvarade det £46 miljoner, mer än en halv miljard kronor, alltså kan du troligtvis köpa alla fina bilar och båtar du vill för pengarna, om du inte råkar ha en fetisch för örlogsskepp...
Det här är det intressanta värdet, i de flesta fall, det som berättar hur mycket prylar du faktiskt har råd med! De andra värdena är intressanta om du vill veta hur mycket inflytande/vilken position din roll har i samhället.
I förhållande till
genomsnittsinkomster så motsvarade en miljon pund 1939 £176 miljoner, eller nästan två miljarder kronor, i dag. Det vill säga tiotusentals årslöner.
Kort sagt så är en miljon pund absurt mycket pengar kring krigsutbrottet. Dock så är exakta summor knappast intressanta, och det är inlägget smått onödigt.
Det intressanta för en SL torde vara var på skalan extremt fattig-snuskigt rik som spelarna befinner sig, och ungefär hur svårt det är för en viss karaktär att köpa en viss sak, en medelinkomsttagare kan inte köpa ett slagskepp, men behöver inte oroa sig för att ha råd med tågbiljetter.
Skillnaderna i värde med de olika indexen beror på att även om man kontrollerar en stor del av ekonomin så betuyder det inte att man kan köpa vad som helst. Även om Robinson Crusoe ägde alla resurser i sin lilla ö-nation så kunde han
ändå inte ha köpt sig ett hus om han hade velat =)
Så, nu fick jag utlopp för mina nörderier