Nekromanti Pundets värde 1939?

Giblin

Veteran
Joined
12 Jul 2005
Messages
44
Hur mycket var £1 värt 1939 i jämförelse med dagens valuta? Jag känner att jag har noll koll när det kommer till historiska valutor, och efter ihärdigt googlande fann jag en historisk valutakonverterare som gav följande resultat:

"1 pounds in 1939 had the same buying power as 61.16 current dollars"

Stämmer detta någorlunda, eller är det helt fel?
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Pundet i imperiet är ett helsicke. Dels varierade kursen ganska våldsamt och föll stenhårt under kriget. Dels varierade priserna enormt på olika varor i imperiet, dels har den ett system med pence och shilling som är tämligen hopplöst. Mitt råd är att inte gotta ner sig för djupt i det ekonomiska.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Det är väl i huvudtaget svårt att jämföra tingens värde i ett längre historiskt perspektiv då varorna på marknaden sällan ökar i värde lika mycket? Därför blir det väl egentligen ointressant att jämföra med dagens valutavärde.

Det intressanta är väl snarare förhållandet med varornas värde i sin samtid samt inte minst vad olika yrkesgrupper hade för inkomst. Det är då man kan få en förståelse för vad saker och ting var värde i min mening.

Mäster Johan
boningen.org It's alive!
 

Giblin

Veteran
Joined
12 Jul 2005
Messages
44
Att hoppa över pengar är inget större problem, jag tror aldrig att vi i min spelgrupp har orkat bry oss om våra in och utkomster ändå. Är man välbärgad har man råd att köpa en bil eller liknande om det skulle behövas, är man medelklass kommer bilen att svida ganska rejält.

Fast det är ändå lite synd att det skulle vara så krångligt att hitta ett generellt värde. Ibland låter det väldigt bra att kunna förklara i detalj hur mycket något är värt, eller hur mycket stålar en belöning består av.
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
I våras, när jag började kolla på O:FR så funderade jag också över det här och hittade Denna sida.

Där kan man jämföra en viss summa i pund ett visst år med dagens värde. Sidan använder fem olika jämförelseindex, bland annat i förhållande till genomsnittsinkomster, prisindex och andel av BNP.

BNP-andelen kan alltså ge en vink om hur stort ekonomiskt inflytande en viss förmögenhet innebär, köpkraftsindexet ger en bild av vad man skulle kunna köpa för pengarna, och genomsnittsinkomst-jämförelsen berättar hur mycket det är i förhållande till en "vanlig" löntagare.

Jag har ett par spelare med riktigt stora förmögenheter, så jag undersökte vad en miljon pund 1939 skulle vara värt i dagens pund, och så här ser det ut enligt hemsidan:

Disclaimer: siffrorna är uppskattningar, och måste ses som extremt ungefärliga. Dock så kan de nog ge en uppskattning av pengarnas värde.

I förhållande till BNP (man kan väl säga totala mängden pengar i Storbritannien) så motsvarade det £239 miljoner, eller närmare tre miljarder kronor. Det innebär att en miljonär i pund då var miljardär med dagens pengar, om man tänker i termer av ekonomisk makt.

Vad gäller köpkraft så motsvarade det £46 miljoner, mer än en halv miljard kronor, alltså kan du troligtvis köpa alla fina bilar och båtar du vill för pengarna, om du inte råkar ha en fetisch för örlogsskepp... Det här är det intressanta värdet, i de flesta fall, det som berättar hur mycket prylar du faktiskt har råd med! De andra värdena är intressanta om du vill veta hur mycket inflytande/vilken position din roll har i samhället.

I förhållande till genomsnittsinkomster så motsvarade en miljon pund 1939 £176 miljoner, eller nästan två miljarder kronor, i dag. Det vill säga tiotusentals årslöner.

Kort sagt så är en miljon pund absurt mycket pengar kring krigsutbrottet. Dock så är exakta summor knappast intressanta, och det är inlägget smått onödigt.

Det intressanta för en SL torde vara var på skalan extremt fattig-snuskigt rik som spelarna befinner sig, och ungefär hur svårt det är för en viss karaktär att köpa en viss sak, en medelinkomsttagare kan inte köpa ett slagskepp, men behöver inte oroa sig för att ha råd med tågbiljetter.


Skillnaderna i värde med de olika indexen beror på att även om man kontrollerar en stor del av ekonomin så betuyder det inte att man kan köpa vad som helst. Även om Robinson Crusoe ägde alla resurser i sin lilla ö-nation så kunde han ändå inte ha köpt sig ett hus om han hade velat =)



Så, nu fick jag utlopp för mina nörderier :gremgrin:
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Du har nog hittat det vi sökte efter. Vi hade ett rent helsicke att hitta bra konverteringstabeller för inkomster och priser, det var i stort sett det sista som blev klart. I dollar fanns det mängder av bra material så vi utgick från dem... Som vi tidigare sagt så är inkomsttabellen kanske lite väl tilltagen.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
jag hittade en graf om jämförelse Dollar/pund här



som synes ligger dollarn på ca 5 dollar per pund med ett dip 33-34 ner till strax över 3 dollar under 30-talet och ligger sedan på en misstänkt fast kurs under hela kriget på 4 dollar per pund.
Detta kan vara intressant eftersom jag tror det är betydligt enklare att hitta dollar priset på utrustning i diverse rollspelssupplement från andra företag och då bara dividera med 5 eller 4 beroende på när äventyret sker.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
För dom som vill krångla till det för sig.

One Pound (£]= 20 shillings (s)= 240 pence (d)

Engelska mynt 1939
Farthing (1/4d)
Halfpenny (1/2d)
One Penny (1d)
Threepence (3d)
Sixpence (6d)
Shilling (1s)
Two Shillings (2s)
Half Crown (2s6d)
Crown (5s)
Five Pounds (£5)

Engelska Sedlar 1939
Ten Shilling (10s)
One Pound (£1)
Five Pound (£5)
Ten Pound (£10)
Twenty Pound (£20)
Fifty Pound (£50)

Vid större belopp används bankväxlar.
 
Top