Nekromanti [PROMOTION] Urverk Speldesign släpper ETT VANLIGT JÄVLA ROLLSPEL

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Voldstagg13;n170702 said:
Nu behövs inte nya Drakar och Demoner, då?:)
Ed: Vänta nu...vad är det för datum...?
Oavsett datum så tror jag du har fattat saken helt rätt. Kollade igenom lite raskt och det är verkligen inte mycket jag saknar som jag inte redan har en passande husregel för som jag kan stoppa in.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Redan 03 satt jag och resten av boningen putsade på en snarlik ide. Men efter som vi var (obs inte är, nu när vi är över 30 hela bunten) för coola för vanliga jävla saker så blev det i stället Legendariska och Fantastiska saker. Först ut var Legendariska och Fantastiska vapen. http://www.boningen.org/material/vapen.html
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
En perfekt sammanfattning av genren. Efter detta finns det ingenting mer att ge ut i fantasyrollspel. A+, siste fantasyskapare släcker ljuset när hen går.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Supertaggad! Kommer framför allt hålla ögonen öppna efter Vanliga jävla fantasyraser, som jag hoppas kunna inspirera till många unika uppslag och idéer.

Spelet verkar välbalanserat och genomtänkt. Jag har börjat redan skissa på en husregel för att bedöma kvalitet vid garvning. Saknar dock Orientering som färdighet, men den kan jag ju lägga till själv tänker jag. Tänker att den ska gå på INT och tror att jag ska ge alver ytterligare +4 i baschans för att alver älskar orientering.

Beröm som vanligt till Johan Nohr, vilket ess han är på att designa kartor. Jag börjar frysa bara av att se kartan med den där karga, ensamma isfläcken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
roboman;n170766 said:
Saknar dock Orientering som färdighet, men den kan jag ju lägga till själv tänker jag. Tänker att den ska gå på INT och tror att jag ska ge alver ytterligare +4 i baschans för att alver älskar orientering.
INT? Jag skulle nog sätta den på SMI, men du får såklart husregla som du vill.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Hej Krank

Vi har spelat ett vanligt jävla rollspel i ungefär tjugo år nu. Men vi har ett problem i vår spelgrupp. De flesta spelare är helt ok och seriösa - de spelar alla alviska drakryttare med magiska svärd c.a. +30 i skada och mithrillsuspensoarer.

Men en spelare insisterar på att spela en helt vanlig jälva människa som dessutom är en helt vanlig jälva bonde.

Hur hanterar jag det här? Skall jag sparka ut honom ur vänskapskretsen, eller räcker det om jag låter en uråldig drake eller jätteamöba käka upp hans patetiska ursäkt till rollperson?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Peter;n170793 said:
Hur hanterar jag det här? Skall jag sparka ut honom ur vänskapskretsen, eller räcker det om jag låter en uråldig drake eller jätteamöba käka upp hans patetiska ursäkt till rollperson?
Jag tänker att den spelaren verkar vilja vara ute efter en ordentlig utmaning, så jag tycker: ös på med helt vanliga jävla monster bara, såna som resten av gruppen klara. Bondespelaren får väl göra som alla andra när en rollperson dör och helt enkelt skapa en ny som har nästan samma namn och som ärver eventuell loot den första lämnar efter sig. Om din spelare tycker det är roligt, varför ta det ifrån hen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Vanligt Jävla Rollspel har fått 142 nerladdningar på ett halvdussin timmar! Det tycker jag tyder på att det här är helt riktning för Urverk och för mig personligen. Jag menar, G som i Gängkrig har varit ut i över ett år och har bara 281 nerladdningar totalt och Dina Ängder Gröna har varit ute i flera dagar och har bara tio. I den här takten kommer VJR snabbt att bli vår mest nerladdade PDF, så när vi startar vår kickstarter kommer det att vara lätt att få ihop till den halvmiljon vi tänkt ha som mål.

Några önskemål om stretch goals?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
krank;n170801 said:
Några önskemål om stretch goals?
Fler helsidor med vapenbilder!
Fem extra färdigheter per 10000 som Kickstartern drar in!
En tilläggsbok med de viktigaste SLP:erna (den sexiga tjuven, den onda magikern, den gamla mannen med ett uppdrag, den tjocka värdshusvärden)!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
DeBracy;n170803 said:
Fler helsidor med vapenbilder!
Fem extra färdigheter per 10000 som Kickstartern drar in!
En tilläggsbok med de viktigaste SLP:erna (den sexiga tjuven, den onda magikern, den gamla mannen med ett uppdrag, den tjocka värdshusvärden)!
Nya vanliga jävla yrken:
Demonmördare
Dubbelvapenmästare
Elitninja

Nya vanliga jälva raser:
Halvalvorch
Minotaur
Drak-kentaur
Extra cool alv
 

Axel Widén

Veteran
Joined
3 Nov 2015
Messages
15
Jättebra tycker jag men saknar tabell för vanliga jävla Särskilda förmågor så man kan slåss med två vapen i varje hand och sånt. En vanlig jävla slumptabell för Vanliga Jävla Äventyr hade verkligen suttit fint också!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Finns slumptabeller för monstermöten? Gärna i många olika varianter baserat på var i settingen man är. Typ skog, barrskog, lövskog, blandskog, öken, tundra, glaciär, berg, ruffig stadsdel, klokare etc.

Cog.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Okej, så nu är det inte den första april längre...

Ifall det funnits några tvivel överhuvudtaget, så är alltså Vanligt Jävla Rollspel inte Urverkspels nya flaggskepp, det kommer ingen kickstarter, etc etc. Hela grejen var ett aprilskämt.

Stort tack till Krille, Xhakhal, Ronja och Debbie som var med om att spåna fram idén, och till Dante och pappa som på mycket kort varsel ställde upp med logga respektive karta. VJR är kanske inget långt rollspel, men givet att jag hade två-tre dagar på mig att skriva och layouta det, och givet att jag hade en massa annat att göra de dagarna och att premissen var "typ vad jag kommer ihåg eller fått för mig från DoD '91 plus lagom mängd rena dumheter" så är jag rätt nöjd, ändå. Jag lade sista handen vid PDF:en bara några minuter innan utannonseringen här, så det var tajt...

Phew.

EDIT: Also, tack till alla er som fattade skämtet och spelade med. Det finns inget tråkigare än när aprilskämt påpekas och "avslöjas". Det här hade inte alls varit lika roligt om någon tråkmört kommit och neggat.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Jag tycker spelet är bra och trycker på alla mina knappar, men Bönder får orealistiskt mycket silver från början.

500 silver, ur vems röv drog ni fram den siffran?!

Om ni inte delar ut errata som minst halverar deras startkapital, är ert spel värdelöst strunt för mig.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
krank;n170772 said:
INT? Jag skulle nog sätta den på SMI, men du får såklart husregla som du vill.
Du kan absolut inte ge officiellt tillstånd till husregler, där förlorar du ju halva kundkretsen till era officiella tilläggsmoduler, Krank! Vad tror du vi är, några jävla friformare?

Förresten väntar jag fortfarande på officiell errata om bönderna.
 
Top