Nekromanti [Promotion] Updatering av Oriak

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det finns ett antal nya sidor i bestiariet att ladda ner. Denna gång en mer detaljerad blick på Nadeser (inkl 7 nya förmågor som även kan användas av rollpersoner) och Pthoti som är helt nya.
Pthoti är en ras intelligenta vita apor. De ser ut ungefär såhär:
https://www.google.se/search?q=white+gibbon&source=lnms&tbm=isch

Gå till spelets hemsida:
http://spelet-oriak.blogspot.com/
Eller direkt till nerladdningssidan:
http://spelet-oriak.blogspot.com/p/blog-page.html

Kort info om Oriak. Det är trad med T100. Culture gaming, action eller grottkrälande, välj själv. Miljön är en fantasyversion av antika egypten.

Missa inte att det går att köpa Oriak. Recension här:
https://www.rollspel.nu/threads/65395
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
En ny artikel har sett dagens ljus. Denna gång är det en bakgrundgenerator. Med papper, penna och tärningar skapar man något i denna stilen:



Gå till hemsidan för att ladda ner. Alla som gör en bakgrund, fotar den och skriver några utvecklande rader får en biobiljett (SF).
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Så, jag ger ett exempel på hur man kan använda bakgrundsgeneratorn.
Detta är vad jag kom fram till. Gå gärna till hemsidan. [h=1]Djungeln[/h] I norra delen av Röda sjön ligger en ö som är helt täckt av djungel. Dess kust är relativt otillgänglig med många skär och vassa klippor. Detta har gjort att den mestadels lämnats i fred av de invaderande Oriakerna. Ett antal skepp har förlist runt ön, några överlevande har tagit sig iland men sedan dött. Ingen av dem har hörts av igen.
[h=1]Avlägsen by[/h] I en skyddad vik som inte syns från öppet vatten finns en perfekt naturlig hamn. Där har en nadesisk stam sin by. De lever av fiske samt jakt och samling i djungeln. De vet vad som hänt de flesta andra Nadeser men håller sig undan. De har undvikit kontakt och är okända för administratörerna i Roxul.
[h=1]Handelsman[/h] Sedan unga år reste handelsresanden Kaaper upp och ner längs Ankh och kors och tvärs över Röda sjön. För ett par år sedan från nu förliste skeppet hon färdades med. Som enda överlevande lyckades hon bli upplockad av fiskare från byn. Hon var svårt skadad men nadeserna vårdade henne och lät henne återhämta sin styrka.
Kaaper trivdes utmärkt och som van sjöman bidrog hon snart till fisket. Dock propagerade hon mycket för att öppna handelsförbindelser med Roxul vilket ogillades av många av de andra i stammen. Eftersom hon inte hade något att säga till om blev det mest prat och övriga lät henne hållas.
[h=1]Härskaren[/h] Så gick återigen ett skepp på grund. På detta reste en hög Administratör från Roxul. Skeppet satt fast men var inte allvarligt skadat. Två båtar sattes iland för att utforska omgivningarna. Byn upptäcktes. Administratören känner vittringen av ett gott byte när man väl hittar den rätta vägen in till nadesernas by och den naturliga hamnen.
Efter en veckas arbete får man loss skeppet och kan segla vidare. Härskarens son Yuniy, och ett antal andra stannar. Kaaper välkomnar dem men nadeserna är misstänksamma. Yuny utger sig för att vara en enkel besättningsman.
[h=1]Förälskelsen[/h] Yuny och Kaaper utvecklar en stark käleksrelation. När administratören senare återvänder gör han allt för att bryta den.
[h=1]Uppenbarelsen[/h] Kaaper tar med sig Yuny till en av nadesernas heliga platser långt in i djungeln. Där träffar de en av byns shamaner som frammanar en ande. Anden är en av nadesernas skyddstotem och den förutspår administratörens onda plan.
[h=1]Skriftrullen[/h] En av de andra från skeppet har med sig en skriftrulle med en nedskriven formel som Administratören har tillverkat. Den ska användas för att förgifta byns färskvattenkälla när Administratören kommer tillbaka. Han kan sedan enkelt invadera och slå byns sjuka innvånare i bojor.
En magikunnig och läsekunnig person kan undersöka skriftrullen utan att utlösa formlen.
Men en misstänksam nades stjäler den.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag har rullat några tärningar på prov och måste säga att bakgrundsgeneratorn verkar tämligen lovande, åtminstone som en slags kreativitetskatalysator. Ska försöka hitta tid att testa den lite mer ingående under helgen. :)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
luddwig;n152057 said:
Jag har rullat några tärningar på prov och måste säga att bakgrundsgeneratorn verkar tämligen lovande, åtminstone som en slags kreativitetskatalysator. Ska försöka hitta tid att testa den lite mer ingående under helgen. :)
Coolt, tack. Ja, kreativitetskatalysator är en bra beskrivning. Det blir rätt mycket över åt ens hjärna att fundera ut för att det ska bli komplett. Posta gärna nåt exempel. Tanken är sen att rollpersonerna antingen kan släppas ner mitt i smeten och ha tankekartan som en "fisktank". Eller så kan man låta händelserna ha utspelas någon gång i historien (tusentals år sedan eller några timmar sedan) och rollpersonerna ska nysta rätt på lösa trådar.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
luddwig;n152346 said:
Några tärningsslag senare...

Jag tänker mig ett händelseförlopp för omkring 50 år sedan. En krigare/adelsman/general och hjälte från slaget mot demonhorden hade en otrohetsaffär med en prinsessa. En präst försökte sätta stopp för det hela men föll i onåd med de styrande och tvingades gömma sig i en liten by på landsbygden (att beskylla en prinsessa för otrohet är helt enkelt inte okej). Detta för oss till nutid. Rollpersonerna är typiska äventyrare. I ett underjordiskt komplex som de utforskar hittar de en skriftrulle, skriven av en präst, som avslöjar att den dåvarande prinsessan och numera drottningen hade en affär med generalen. Tronprinsen - illa omtyckt av rollpersonerna - skulle således kunna vara en oäkting, men en vittne behövs. Fortsättningen blir således 1) hitta prästen och 2) eventuella hovintriger.

Spontant skulle jag säga att generatorn fungerade rätt så bra. Jag fick onödigt många platser och få aktörer. En möjlighet för att få bättre balans vore att bygga om tabellerna för händelse/aktör/plats/föremål och använda viktade tärningsslag. Typ: Händelse har låga nummer och föremål höga nummer. Om jag fick en händelse på förra noden modifieras tärningsslaget med +2 för nästa nod. En annan möjlighet, som nog känns lättare att implementera, vore att man vid vissa intervall, t.ex. var sjätte nog, tittar på vad man har och sedan lägga in det man har minst av på nästa nod.
Coolt, det är en bra intrig tycker jag.

Angående fördelningen så har du rätt, det kan bli trasigt ibland. Ska fundera över hur jag ska laga den. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Bakgrundsgeneratorn ser riktigt kul ut. Finns det någon speciell tanke bakom hur nodernas nummer ligger i kartan och hur händelser, aktörer och platser fördelar sig på dem?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag tänkte börja en ny tråd om detta när jag är ledig ikväll. Tack för er input. :)
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
205
Tack själv för en användbar metod att ruska igång kreativiteten med. Bakgrundsgeneratorn förtjänar absolut bättre än att gömmas undan i en promotiontråd.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
205
Frippe;n152611 said:
De utgår ifrån Sharialag Raqiqatan, den taverna som Atu hyrde två rum på övervåningen av.
... Alltså... Det var INTE meningen att tavernan skulle heta Sharialag... Meningen var att den skulle heta "Shaghal Raqiqatan". Jag körde texten en vända i Open Office för att rätta lite stavfel och tryckte på Ändra och Open Office första förslag, Sharialag kom med av misstag. Om möjligt skulle jag vilja att texten ändras.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Frippe;n152933 said:
... Alltså... Det var INTE meningen att tavernan skulle heta Sharialag... Meningen var att den skulle heta "Shaghal Raqiqatan". Jag körde texten en vända i Open Office för att rätta lite stavfel och tryckte på Ändra och Open Office första förslag, Sharialag kom med av misstag. Om möjligt skulle jag vilja att texten ändras.
Hehe, märkte det inte ens. Men jag har anmält till moderator, se om det händer något.
 
Top