Nekromanti [Promotion] KULT: Divinity Lost - Omslaget avslöjat

Status
Not open for further replies.

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Dante;n153283 said:
Kult lyckas fortfarande provocera, alltså.

Och vad vore ett oprovocerande Kult?

-^__^-
Visst, men när det framstår som både tamt och förlegat så kan man fråga sig hur lyckat valet var?
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Onekligen en förbannat snygg bild, men samtidigt känns det lite väl tillrättalagt på något vis. För lite vansinne, som flera påpekat. Nakenhet och body horror-antydningar är ju inget fel i sammanhanget i sig, men jag tycker nog allt att det hade kunnat tjäna på att surrealism-reglaget vreds upp något snäpp till.
Oavsett vad så blir jag ju dock lite lagom pepp på att se hur spelet blir!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Orginalet:



Frågan är om inte den där androgyna balettdansaren med tydligt Jesus-komplex var ett djärvare grepp, och dessutom modernare?
 

Attachments

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Arfert;n153232 said:
Fin bild, mycket snygg, säkert säljande som fan, men för mycket fantasy kanske.. Kult ska väl vara läskigt?

Nej, Kult ska inte vara läskigt, det ska vara groteskt, avskyvärt, vidrigt, slemmigt, blodigt, ångestframkallande, och äckligt. Men absolut inte läskigt. Läskigt är det samma som Chock. Och där är vi absolut inte. :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
RasmusL;n153290 said:
Fråga till Marco et al:

Varför valde ni den här typen av sälj-grej-med-tjej-motiv? I och med att ni vet att det kommer att höjas en del röster om just sexism-objektifierings-biten så gissar jag att det finns en genomtänkt bakgrund till valet?

Det står i texten under bilden, och homagen som refereras till lade Måns just upp en länk till.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Måns;n153282 said:
Det håller jag med om. Det var ju typ en gigantisk och obehagligt blodig sax på orginalbilden som helt klart gjorde bilden lätt smärtsam att titta på. En stor jävla taggig sax liksom!

Bilden är snygg, jäkligt snygg. Men jag har lite svårt att uppfatta Kult-tematiken. Ska inte verklighetens lögnaktiga slöja vara med där någonstans? Lite mer av den ofattbara fruktan som ligger där och väntar på de som råkar glänta lite på slöjan.

Men, med tanke på spelets historik kan det nog vara klokt att köra allt för hårt så här i början :)

Hursomhelst är det fortfarande sjukt kul att det här händer!!

Jepp. Men KULT: Divinity Lost är en reboot of sorts av Kult. Vår version ser till att mythosen hänger samman mer, ger en bakgrund, och tar bort många av de jävligt skumma (på fel sätt) motsägesler som tidigare utgåvor lider av. I detta ligger också de designvärdeord vi har valt att hänga upp spelet på, som bland annat är: Skönhet i det groteska, Sakral ångest, Poetisk gore, Filosofiskt lidande. Så denna utgåvan av Kult är något mer pretto än de tidigare, vågar jag påstå. In a good way. Mer monologer av Pinhead än vild automateld med en AK47, så att säga. Nu verkar hela Kults mythos i en gemensam kontext som gör det enklare och intressantare att spela i och skapa äventyr till.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sorry, Marco, hon är varken slemmig, avskyvärd, grotesk, vidrig eller ångestframkallande, snarare tvärtom. Vad har hon för telefonnummer? ;)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Arfert;n153314 said:
Sorry, Marco, hon är varken slemmig, avskyvärd, grotesk, vidrig eller ångestframkallande, snarare tvärtom. Vad har hon för telefonnummer? ;)

"Slemmig" är däremot vad man kan kalla den där kommentaren.


Förövrigt så gillar jag omslaget. Kan inte bestämma mig för vilken version av det jag gillar bäst.

Och saxen som är med på orginalspelets bild har alltid varit lite fånig i mina ögon.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Arfert;n153314 said:
Sorry, Marco, hon är varken slemmig, avskyvärd, grotesk, vidrig eller ångestframkallande, snarare tvärtom. Vad har hon för telefonnummer? ;)

Vilka av orden tycker du att ditt inlägg plockade fram just nu?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Big Marco;n153313 said:
Skönhet i det groteska, Sakral ångest, Poetisk gore, Filosofiskt lidande. Så denna utgåvan av Kult är något mer pretto än de tidigare, vågar jag påstå. In a good way. Mer monologer av Pinhead än vild automateld med en AK47, så att säga. Nu verkar hela Kults mythos i en gemensam kontext som gör det enklare och intressantare att spela i och skapa äventyr till.
Det där låter betydligt intressantare än Kult anno 90-talet! Och då passar även det nya omslaget betydligt bättre.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
chrull;n153319 said:
Och saxen som är med på orginalspelets bild har alltid varit lite fånig i mina ögon.
Visst var den det! Ska kanske tillägga att det jag refererade till var den känsla av olust som den framkallade. Att bli klippt i två delar av en stor sax framkallar åtminstone obehag hos mig. Det är lite som att se en bild som visar ögonblicket precis innan en olycka inträffar. Man vet att något jäkligt obehagligt kommer att hända, och det känns.

Artistiskt så är det, som du säger, fånigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Varför valde ni den här typen av sälj-grej-med-tjej-motiv? I och med att ni vet att det kommer att höjas en del röster om just sexism-objektifierings-biten så gissar jag att det finns en genomtänkt bakgrund till valet?
Du besvarade kanske din egen fråga där. Det kommer bli kontroversiellt.

"Slemmig" är däremot vad man kan kalla den där kommentaren.
Ja, det var meningen, biten om telefonnumret. Kult ska vara kontroversiellt.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Om texterna tar fram det bilderna bara antyder behöver vi inte klaga, jag hade velat ha mera personlighet i bilden men nu ska Kult säljas och inte omslagskonstnärens övriga produktion (vilket hen inte lär ha problem med ändå). Jag instämmer med mycket av kritiken, men omslaget finns redan och är snyggt som det är. Tummen upp!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,097
Jag vill ha

Naken och/eller snygg tjej (så check)
Blod (check)
Slingrig text
Okulta backgrundstecken
Kille med spikhuvud
Nån som är torterad eller korsfäst

Gärna allt i ett galet virrvarr.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Sunkigt är inte samma sak som kontroversiellt. Jag skulle snarare vilja hävda att det liknar "mer av samma gamla". I slutändan är det bara ytterligare en rollspelsbok med nakna brudar.

Jag har verkligen sett fram emot den här rebooten av Kult, och som gammal spelare och SL av Kult sedan första utgåvan räknar jag med att jag hör till åtminstone någon av målgrupperna. Men jag hamnar verkligen i andra tankar när jag ser omslaget. Har ni räknat på hur stor del av den potentiella spelarbasen ni alienerar?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Evokee;n153331 said:
Jag vill ha

Naken och/eller snygg tjej (så check)
Blod (check)
Slingrig text
Okulta backgrundstecken
Kille med spikhuvud
Nån som är torterad eller korsfäst

Gärna allt i ett galet virrvarr.
Så en kvinnlig pinhead som torterar en snygg naken man så att blodet stänker hade varit helt fel? :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Dazumal;n153332 said:
Sunkigt är inte samma sak som kontroversiellt. Jag skulle snarare vilja hävda att det liknar "mer av samma gamla". I slutändan är det bara ytterligare en rollspelsbok med nakna brudar.

Jag har verkligen sett fram emot den här rebooten av Kult, och som gammal spelare och SL av Kult sedan första utgåvan räknar jag med att jag hör till åtminstone någon av målgrupperna. Men jag hamnar verkligen i andra tankar när jag ser omslaget. Har ni räknat på hur stor del av den potentiella spelarbasen ni alienerar?

Vi vet att alla inte gillar samma så därför finns det två versioner av omslaget (båda böckerna kommer att finnas tillgängliga under Kickstartern, till samma pris). Här finns det andra omslaget:



Dock bör jag kanske påpeka att spelet KULT: Divinity Lost innehåller mycket makabra och otäcka företeelser, som tortyr, evig plåga, mindfucks, övergrepp, ångest, sexuellt våld, ritualmord, etc. Men det finns även en kontext, bland allt gore, blod, kroppsdelar, skrik och svett. :)
 

Attachments

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har ni räknat på hur stor del av den potentiella spelarbasen ni alienerar?
Nu vet jag inte om någon av de inblandade gjort en marknadsundersökning, men misstänker att omslaget attraherar fler till spelet än vad det alienerar.

Men kontroverser, de blir det. 2016 är kvinnliga nakna bröst kontroversiellt, på det sättet våld och djävulsdyrkan var kontroversiellt 1991.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Arfert;n153344 said:
Men kontroverser, de blir det. 2016 är kvinnliga nakna bröst kontroversiellt, på det sättet våld och djävulsdyrkan var kontroversiellt 1991.
Det är väl snarare objektifiering som, med rätta, anses vara förlegat och sunkigt 2016 än nakna kvinnobröst? Och visst finns det fog att kalla en fängslad halvnaken kvinna för passiv och objektifierad. Och det är jag alldeles övertygad om att Helmgast vet. Men uppenbarligen finns det en tanke med det. Men det kan jag inte uttala mig, för jag har inte läst spelet.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Hahaha! Som om nakna kvinnor skulle vara kontroversiellt. Har ni varit på internet(de har ni bevisligen), öppnat en tidning eller kollat på tv? Snacka om trams. Hade de velat vara kontroversiella så hade de kunnat ha en kuk på framsidan. Då jävlar hade vi snackat.

Jag gillar bilden eftersom jag får den där episka känslan som Kult gav mig när jag läste SL delen i boken. Men jag tänker att det hade kunnat göras utan plastik-boobs. Hade velat ha en riktigt androgyn ängel. Gjort på rätt sätt hade det kunnat skapa det sakrala. Det hade varit fett.
 
Status
Not open for further replies.
Top