Nekromanti [Promotion] Kickstarter - GODS, ett "dark-fantasy" rollspel

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Leon;n311743 said:
De har presenterat sin grundmekanik. Det är en T10/tärningspöl-motor. Anas lite MÅ0- eller kanske WFRP 3d ed i deras spelgruppsregler
Jag fick vibbar av The Riddle of Steel. Där slår du pölar med T10. Pölens storlek beror på grundegenskapen. Vilket utfall på varje tärning som är en framgång beror på färdighetsvärdet. Antalet framgångar avgör hur väl du lyckas med handlingen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
luddwig;n311744 said:
Jag fick vibbar av The Riddle of Steel. Där slår du pölar med T10. Pölens storlek beror på grundegenskapen. Vilket utfall på varje tärning som är en framgång beror på färdighetsvärdet. Antalet framgångar avgör hur väl du lyckas med handlingen.
Fast det som står är inte att difficulty beror på färdigheten, det står att difficulty sätts av SL på det vanliga simulationistiska viset. Färdighet ger extra tärningar och kanske möjlighet till omslag.

M.a.o. en väldig traditionell tärningspöl. Enda twisten är att man inte gör en rak addition av GE+FV.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Bolongo;n311770 said:
Fast det som står är inte att difficulty beror på färdigheten, det står att difficulty sätts av SL på det vanliga simulationistiska viset. Färdighet ger extra tärningar och kanske möjlighet till omslag.

M.a.o. en väldig traditionell tärningspöl. Enda twisten är att man inte gör en rak addition av GE+FV.
Jo, jag såg det där med att SG bestäms av SL. Det är absolut en skillnad. Fast färdigheterna ger extra tärningar även i TRoS. Att presentationen i kickstartern gav mig vibbar av TRoS har dock inte så mycket med den exakta konstruktionen att göra (vilket mitt förra inlägg kanske gav sken av, jag kunde ha varit tydligare där). Jag gjorde istället kopplingen för att det var a) pölar med T10, b) att målvärdet på tärningarna varierar (till skillnad mot År 0 som Leon nämnde där det är fast, 6 är en framgång) och c) ganska många olika delar (traits, skills, specialties, reserves, divine influence) att ta hänsyn till. De båda spelen påminner också om varandra i det episka och mörka anslaget tycker jag.

Lite OT: Vad är egentligen standard när det kommer till pölar, fasta målvärden på tärningarna (t.ex. År 0 där 6 alltid är lyckat) eller varierande (t.ex. GODS där SG ger målvärdet)?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Fick ett svar som gör åtm mig nöjd. Det är ju en helt annan konstnär än serietidningen, och det han målat har jag inga problem mes
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
luddwig;n311772 said:
Lite OT: Vad är egentligen standard när det kommer till pölar, fasta målvärden på tärningarna (t.ex. År 0 där 6 alltid är lyckat) eller varierande (t.ex. GODS där SG ger målvärdet)?
Jag tycker att fasta målvärden gör det ofantligt mycket snabbare att avläsa hur många lyckade resultat man har fått. Dessutom gör det att sannolikheten är mer genomskinlig (om än inte helt lätt, jämfört med icke-pölsystem).
 
Top