Nekromanti [Promotion] Kickstarter Forbidden Lands igång

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Peter;n257488 said:
Jag har en plan för det där. Om det går tänkte jag välja en PDF på engelska och en PDF på svenska (samt själva spelet på svenska)

Bälte och hängslen :)
I UV-kickstartern fick vi PDF på både svenska och engelska. Behövde inte välja.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Evokee;n257500 said:
Jag är lite skeptisk till retro aspekten av spelet, likaså till konceptet open world. Även om det senare kanske mest bara betyder att man klippa in spelet i sin egen spelvärld.
Dessa aspekter var mycket konkreta och samtidigt modifierbara när jag började konstruera setting och äventyrsplatser:

* Spelet skulle kunna använda så många av Nisses gamla svartvita bilder som möjligt, vilket innebar att det måste finnas alver, dvärgar, mintotaurer etc. Samtidigt skulle spelet vara modernt och göra en twist på det gamla. Retro innebär alltså inte att vi försöker återskapa det gamla utan att vi tar in det gamla som bas i något modernt och försöker behålla en del av känslan. Reglerna blir förstås nya.

* De äventyrsplatser jag skrev skulle kunnas spelas fristående i valfri ordning och ligga där SL bestämmer, men samtidigt kunna ingå i en kampanj om man så önskar. De utmaningar man möter ska kunna angripas på olika sätt och med olika motiv. Jag har försökt hålla detta så öppet som möjligt med konkreta situationer.

Tänk er en situation där byhövdingens son har fångats av slavhandlande orcher. Man skulle då kunna rädda fången och spöa orcherna / kidnappa tillbaka fångarna och sälja dem tillbaka / Befria fångarna för att man själv behöver slavar till sin borg och inte vill betala för dem / slå sig ihop med orcherna för att göra business / gå ihop med andreorchen för att lönnmörda bossen, sedan döda den nye ledaren etc.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Hoppas på lite postapokalyptisk fantasy! Mutant, fast med orcher!

Ps. Och jag när en liten förhoppning att systemet funkar till att ersätta reglerna i WFRP.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Måns;n257514 said:
Hoppas på lite postapokalyptisk fantasy! Mutant, fast med orcher!

Ps. Och jag när en liten förhoppning att systemet funkar till att ersätta reglerna i WFRP.
och gärna Symbaroum,,,

Personligen är jag förövrigt misstänksam mot användandet av spelkort. Var väldigt tveksam när dessa lanserades till Mutant År Noll (Mutations- och Artefaktkort. Kort) cilka iofs är ett snyggt komplement och sätter prägel på spelet, men jag ogillar samtidigt hur det begränsar spelet.

Men givetvis skall jag ha spelet oavsett för jag är helt såld på Ligans regelmekaniker och settings (Backer #28) :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Brior;n257512 said:
De äventyrsplatser jag skrev skulle kunnas spelas fristående i valfri ordning och ligga där SL bestämmer, men samtidigt kunna ingå i en kampanj om man så önskar.
Jag ställer mig försiktigt optimistiskt till detta och tycker att av det intryck texterna på kickstarter-sidan ger så är balansen helt rätt. Det är en utmärkt ambition, även om min erfarenhet är att detta ofta är svårt att leva upp till (därav min försiktighet). Allt för ofta finns det egentligen ett sammanhang som är underförstått och hade mått bättre av att vara uttalat, eller så är konturerna på platserna/scenariona så vaga att SL i slutändan måste fixa det mesta själv, eller så är platserna i det närmaste inkompatibla med varandra så att de i praktiken inte duger till att hänga ihop i en kampanj.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Bifur;n257540 said:
Jag ställer mig försiktigt optimistiskt till detta och tycker att av det intryck texterna på kickstarter-sidan ger så är balansen helt rätt. Det är en utmärkt ambition, även om min erfarenhet är att detta ofta är svårt att leva upp till (därav min försiktighet). Allt för ofta finns det egentligen ett sammanhang som är underförstått och hade mått bättre av att vara uttalat, eller så är konturerna på platserna/scenariona så vaga att SL i slutändan måste fixa det mesta själv, eller så är platserna i det närmaste inkompatibla med varandra så att de i praktiken inte duger till att hänga ihop i en kampanj.
Försiktig optimism är väl på det hela taget en bra livsstrategi ;-) ?

Allt är förstås inte hopsytt eller ens skrivet ännu, men jag tycker att just dessa aspekter ser ganska bra ut så här långt. Att platserna kan ligga var som helst är i och för sig en sanning med modifikation eftersom någon anges ligga vid havet, någon på kartans västra halva, någon i bergen etc, men den exakta positionen kan definitivt varieras ganska mycket. Sedan ska som jag tidigare sagt ”avgöra landets öde” inte tolkas som att landet nödvändigtvis räddas / går under en gång för alla, utan snarare att slutet kan innebära olika scenarier. Det är inte omöjligt att expansioner kommer senare och då är min tanke att man ska kunna fortsätta från befintligt läge enligt legacy-modell.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Brior;n257545 said:
eftersom någon anges ligga vid havet, någon på kartans västra halva, någon i bergen etc, men den exakta positionen kan definitivt varieras ganska mycket.
Låter vettigt. Nyckeln till konceptet är nog att inse begränsningarna i den enskilda äventyrsplatsen och rätta sig efter dem. Ju mer man tänkt igenom hur det kan fungera modulärt desto större chans att det används modulärt. Mer "om byn ligger i väster kommer köpmännen från Krax, om den ligger i söder är de resande från Hulguld", än "köpmännen kommer från Krax, om det inte passar i din kampanj så går vilket angränsande område som helst bra". Trivialt exempel men andemeningen är tydlig hoppas jag.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Beskrivningen av stridssystemet får det att låta som det lånar väldigt friskt från Järn. :p
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Bolongo;n258257 said:
Beskrivningen av stridssystemet får det att låta som det lånar väldigt friskt från Järn. :p
Var ska man låna om inte från det bästa? ;)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Och där passerades det sista strechgoalet. Snyggt jobbat fria ligan! Kul också att @Brior får en massa kul att författa, inklusive en introduktionsnovell!
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Fantastiskt! Nu känner jag både glädje och allvar i att leverera det som ligger på mig! Kul att så många hakade på!
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Heja Erik, det klarar du galant! Sno in lite piratankor bara så är du hygglig. ;)

Och stort grattis till Ligan! Hurra och kämpa på, helt enkelt. :)
 
Top