Nekromanti [Promotion] Karl Kämpe [Mitt bokprojekt]

LeifW

Veteran
Joined
30 Oct 2014
Messages
10
Hej Klaatu/Jörgen - ville bara skriva att jag gillar upplägget för Karl Kämpe. Riktigt kul vinkel på hjälten. Lycka till med projektet!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
563
Location
Videnmark
Tack för berömmet LeifW. Projektet rullar vidare i sin makliga takt. Skrivandet av den fjärde novellen är i full gång och det känns skönt nu när man börjar bli litet varm i kläderna...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Klaatu;n52060 said:


Var Kalle Dussin homosexuell?
Frågan har åter aktualiserats i och med Roy Anderssons guldlejonbelönade film
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron.

Till Karl Kämpe >>>
Det är rätt lustigt det där, hur gärna vi vill tillskriva folk en sexuell identitet. När dylik fattas gräver vi gärna efter något som gör att vi kan spekulera i en eller flera sådana. Jämte incesthistorierna och mordteorierna kring Hitler gällande hans systerdotter, Geli Raubal, har flera velat bestämma även honom homosexuell då det inte finns några tydliga belägg för kärlek till några kvinnor jämte modern. Och ja, även han uttalade istället sin kärlek till nationen och kriget.

Kända personer tillåts sällan förklaras oromantiska eller asexuella – de bara måste ha en "ickenormativ" romantisk riktning eller sexuell läggning för att vi ska bli nöjda.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
563
Location
Videnmark
solvebring;n54087 said:
Kända personer tillåts sällan förklaras oromantiska eller asexuella – de bara måste ha en "ickenormativ" romantisk riktning eller sexuell läggning för att vi ska bli nöjda.
Vi får inte heller glömma Ecce Homo utställningen där en viss Jesus stod i centrum.
Den helt fiktiva Tintin har också varit i skottgluggen vill jag minnas.

Solvebring: Jag ogillar att du använder ordet "vi" när det är långt ifrån en majoritet som tror att X var/är homosexuell. Sådana här debatter brukar mest blossa upp när någon konstnär vill skapa uppmärksamhet för sig själv. I konstens namn är ingenting heligt. Det går att sprida vilka lögner som helst och ingen handling är förkastlig så länge det sker i konstens namn. Iscensättande av falska självmordsförsök, klotter på tunnelbanevagnar, olagliga byggen i naturreservat, förtal av människor o.s.v. Listan kan göras lång. Jag håller med om att konsten måste ges relativt fria tyglar och att den skall få vara provocerande men i vissa fall tycker jag att konstnärerna (och jag använder ordet löst) också måste ta konsekvenserna av sina verk. Som det är nu kan man göra vad som helst, kalla det konst, och sedan få ett frikort ut ur fängelse.
 
Top