Nekromanti [Promotion] Fria Ligan ger ut nya Oktoberlandet

Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Det är äntligen dags att lätta på förlåten och avslöja Fria Ligans nästa rollspel: Oktoberlandet – en unik blandning av urban fantasy, steampunk och ryska revolutionen. Oktoberlandet går sin egen väg i både innehåll och design, och flyttar fram gränserna för vad ett rollspel kan vara i Sverige 2016.

Denna nya och helt omarbetade utgåva av det kultförklarade rollspelet är skriven av Christian Mehrstam (Fiktionslek härpå wrnu, skrev även den första utgåvan för tio år sedan och ligger också bakom det prisade OSR-spelet Whitehack) och hans två vapendragare Nils Hintze (Nässe här på forumet) och Karl Bergström. Den 256 sidor tjocka boken illustreras och formges av Johan Nohr, som tidigare designat Symbaroum och ritat zonkartorna i Mutant: År Noll. Fria Ligan står för projektledning och redaktörskap.

När spelet släpps? I oktober förstås! Men redan nästa tisdag 22 mars startar en Kickstarter för Oktoberlandet. Mer information om spelet, och en smygtitt på designen, finns på vår blogg. Om du kommer till Gothcon i påsk får du även chansen att prata med skaparna själva, ansikte mot ansikte. Ses där!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad blir det för system?
Är en gammal favorit, i synnerhet den litterära biten. Hoppas den är kvar.
 

Hydran

Veteran
Joined
19 Mar 2014
Messages
34
Haha. Sambon blev glad när jag tipsade och han undrar så klart om de blivit inspirerande av hans blogginlägg från 2008 där han gjorde om systemet till ett mer tillgängligt, i hans tycke. Både Nisse och Christian följde bloggen. :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Arfert;n165772 said:
Vad blir det för system?
Är en gammal favorit, i synnerhet den litterära biten. Hoppas den är kvar.
Systemet bygger på FATE. Mer info kommer framåt veckan. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det där ser ut att bli det snyggaste rollspelet någonsin! Fantastiskt kul att den grafiska stilen helt tar nya vägar. Alltså, visst, jag känner ju igen stilen (och gillar den) men den är ju helt unik när det gäller rollspel! Och det är verkligen något jag har saknat, rollspel som inte ser ut som rollspel (förstå mig rätt, jag gillar klassiska rollspel med :) ).

Kul!

Att Oktoberlandet dessutom var det mest läsvärda, bäst författade gör att mina förväntningar är skyhöga!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag väntar fortfarande på Oktoberlandet-romanen. Vill veta vad som hände. Jagade han sig själv?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Måns;n165803 said:
Det där ser ut att bli det snyggaste rollspelet någonsin! Fantastiskt kul att den grafiska stilen helt tar nya vägar. Alltså, visst, jag känner ju igen stilen (och gillar den) men den är ju helt unik när det gäller rollspel! Och det är verkligen något jag har saknat, rollspel som inte ser ut som rollspel (förstå mig rätt, jag gillar klassiska rollspel med :) ).

Kul!

Att Oktoberlandet dessutom var det mest läsvärda, bäst författade gör att mina förväntningar är skyhöga!
Jag tänker annars på Night Witches, det är väl ändå lite i samma stil?

Jag älskar stilen. Kommer garanterat köpa. Osäker på hur jag känner för Fatemotorn.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
kloptok;n165819 said:
Jag tänker annars på Night Witches, det är väl ändå lite i samma stil?
Var helt obekant med spelet, men ja, det var visst i precis samma konstruktivistiska stil.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
kloptok;n165819 said:
Jag tänker annars på Night Witches, det är väl ändå lite i samma stil?
Night Witches var en av inspirationskällorna och en av referensböckerna jag köpte inför arbetet med Oktoberlandet. Tyvärr är det i princip bara omslaget som är åt det konstruktivistiska hållet, så jag blev lite besviken. Men det är annars ett väldigt coolt spel.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Låter som ett spännande spel! Dock har min hjärna svårt att gilla den grafiska stil som valts, den ger mig ångest och då ingen bra typ Vampire ångest utan blä varianten.

Men smaken är verkligen olika hos alla så jag hoppas att projektet kommer gå bra!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Minimoni;n165825 said:
Låter som ett spännande spel! Dock har min hjärna svårt att gilla den grafiska stil som valts, den ger mig ångest och då ingen bra typ Vampire ångest utan blä varianten.

Men smaken är verkligen olika hos alla så jag hoppas att projektet kommer gå bra!
Nej, i det här fallet handlar det inte om smak. Rent objektivt så finns det ingen stil som överträffar den ryska konstruktivismen. Det ligger i dess natur! ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Hej Fria Ligan

Vänligen sluta göra spel som Peter ofrånkomligen måste köpa.

Vänligen
Peters bankkonto
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
När det begav sig fick jag aldrig chansen att syna eller skaffa det som var Oktoberlandet då. Ser verkligen fram mot detta!

Heja! :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
När får vi ett provsmak på innehållet? Vill kika lite på språket och den grafiska stilen. Shit, jag känner mig som värsta fanboyen redan! :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Måns;n165922 said:
När får vi ett provsmak på innehållet? Vill kika lite på språket och den grafiska stilen. Shit, jag känner mig som värsta fanboyen redan! :)

Smakprov och mer info kommer inom kort, stay tuned! :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kul och snyggt. Blir sannolikt ett köp även för mig.

Men jag kan inte låta bli att tänka på Bradbury magiska och murriga USA snarare än Rysslands tidiga 1900-tal när jag hör "Oktoberlandet".
 
Top