Nekromanti [Promotion] Fria Ligan ger ut nya Oktoberlandet

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,436
TomasFriaLigan;n165768 said:
Om du kommer till Gothcon i påsk får du även chansen att prata med skaparna själva, ansikte mot ansikte. Ses där!
Tusan - det får nog bli en liten gothconvisit i år trots allt...!
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Meennnn, jag som är allergisk mot FATE.
Men det låter ju så episkt att man blir tvungen att skaffa.

Får köpa medicin mot FATE-klådan samtidigt. :p
 

Sir Alex

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
39
Intressant. Jag vet att jag gillade den gamla utgåvan, speciellt att det bara behövdes 1 tärningsslag för att avgöra dels om man träffar i strid, vilken skada man gör, samt var man träffar. Det där slaget illustrerade dessutom att ju bättre du var på ett vapen, ju högre skada hade du chans att göra, något jag saknat i många rollspel tidigare.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Arfert;n165805 said:
Jag väntar fortfarande på Oktoberlandet-romanen. Vill veta vad som hände. Jagade han sig själv?
Bra fråga! Det finns dessutom ett chiffer som ännu ingen har löst i den första utgåvan.

Jag kommer på Gothcon! Det ska bli kul att kanske få träffa några av er!

Hälsar

Christian
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Detta känns väldigt roligt, jag spelade den gamla utgåvan ganska mycket men kompletterade snart reglerna för reglerna i mortal coil. Jag visste det inte då, men de reglerna tar aspekterna i FATE ett steg längre iom att spelare kan göra aspekter universella. Jag tycker att det passar bra med att all information i spelet faktiskt kommer inifrån själva spelvärlden. Det blir upp till deltagarna runt bordet att skapa sanningen genom att sätta aspekter på företeelser i världen.

Med det sagt tror jag FATE kan vara rätt. Och omslaget är snyggt! Kul!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Spelet låter verkligen spännande, men som jag tidigare sagt så är det uppenbarligen fel på den delen av min hjärna som behandlar visuella intryck då jag får fysiskt ont av den estetiska stilen. Erbjuder ni någon form av terapi som stretch-goal som kan lära mig gilla stilen så skulle jag gärna köpa spelet.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Futuristerna gav sig ut på landsbygden under 1910-talet för att "bringa konsten till folket". De hade rädisor i knapphålen (!) och misstogs typ för fotbollshuliganer :). Jag får gå och handla i grönsaksdisken på konsum, sno på mig en gaishalsduk och ge mig ut!

Hälsar

Christian
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,558
Location
Rissne
Allt med spelet verkar mycket lovande. Jag gillar säkert inte regelsystemet men det gör jag ju aldrig. Illustrationerna är apsnygga och spelvärlden hålla rätt ton. Och fortsätta vara skönlitterär och ha opålitliga berättare, vilket är stencoolt.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Ser väldigt trevligt ut, men Fate är en deal breaker för mig. Lycka till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,558
Location
Rissne
Peter;n167007 said:
Fate är det bästa regelsystem jag aldrig vill spela med, som jag förklarade saken efter att ha läst Diaspora.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Eventuellt kan jag göra den som haft svårt för tidigare versioner av Fate gladare. Oktoberlandets regler, gjorda av long time oktoberlandsaficionado Karl Bergström, är ett urval som har passats in i ett äventyrsspelschassi. Här är några skillnader:

* Man kan spela helt organiskt utan avgränsade scener och utan scenödespoäng.
* Tuffare spelledarpersoner kan ha ett ödespoäng eller två, men de flesta behöver det inte.
* Spelledaren har ett friare förhållande till spelledarpersoners aspekter än i Fate Core.
* Platser och skeenden har vanligen inte förbestämda aspekter som måste åberopas och gissas etc.
* Man har full frihet att göra sina rollpersoner från scratch, men i appendix finns också 24 arketyper som liknar dem i Stjärnornas Krig från WEG/Äventyrsspel.
* Man kan bygga sina äventyr efterhand som man spelar, men i regelboken presenteras ett fullängdsäventyr av klassiskt snitt, och den som tittar på de planerade produkterna på Fria Ligans blogg ser att detta utgör en stor del av planen för Oktoberlandets framtid. Jämte fristående äventyr skriver Nils Hintze på en rejäl kampanj i fem delar för spelet.

När jag själv spelar känns reglerna mindre in your face än “vanliga” fate, och det passar mig, för min egen spelstil är mer åt det traditionella hållet. Samtidigt finns finesserna, stadgan och flexibiliteten kvar, och om man vill kan man spela fate-fateigt med skarpt skurna scener, mängder av aspekter och en omfattande ödespoängsekonomi på spelledarsidan. Reglerna är i mångt och mycket kompatibla med Fate Core och tillbehör, vilket gör att det är lätt att lägga till och dra ifrån.

Hälsar

Christian
 
Top