Nekromanti [Promotion] Fria Ligan ger ut nya Oktoberlandet

TomasFriaLigan;n165768 said:
Om du kommer till Gothcon i påsk får du även chansen att prata med skaparna själva, ansikte mot ansikte. Ses där!

Tusan - det får nog bli en liten gothconvisit i år trots allt...!
 
Meennnn, jag som är allergisk mot FATE.
Men det låter ju så episkt att man blir tvungen att skaffa.

Får köpa medicin mot FATE-klådan samtidigt. :P
 
Intressant. Jag vet att jag gillade den gamla utgåvan, speciellt att det bara behövdes 1 tärningsslag för att avgöra dels om man träffar i strid, vilken skada man gör, samt var man träffar. Det där slaget illustrerade dessutom att ju bättre du var på ett vapen, ju högre skada hade du chans att göra, något jag saknat i många rollspel tidigare.
 
Arfert;n165805 said:
Jag väntar fortfarande på Oktoberlandet-romanen. Vill veta vad som hände. Jagade han sig själv?

Bra fråga! Det finns dessutom ett chiffer som ännu ingen har löst i den första utgåvan.

Jag kommer på Gothcon! Det ska bli kul att kanske få träffa några av er!

Hälsar

Christian
 
Detta känns väldigt roligt, jag spelade den gamla utgåvan ganska mycket men kompletterade snart reglerna för reglerna i mortal coil. Jag visste det inte då, men de reglerna tar aspekterna i FATE ett steg längre iom att spelare kan göra aspekter universella. Jag tycker att det passar bra med att all information i spelet faktiskt kommer inifrån själva spelvärlden. Det blir upp till deltagarna runt bordet att skapa sanningen genom att sätta aspekter på företeelser i världen.

Med det sagt tror jag FATE kan vara rätt. Och omslaget är snyggt! Kul!
 
Spelet låter verkligen spännande, men som jag tidigare sagt så är det uppenbarligen fel på den delen av min hjärna som behandlar visuella intryck då jag får fysiskt ont av den estetiska stilen. Erbjuder ni någon form av terapi som stretch-goal som kan lära mig gilla stilen så skulle jag gärna köpa spelet.
 
Futuristerna gav sig ut på landsbygden under 1910-talet för att "bringa konsten till folket". De hade rädisor i knapphålen (!) och misstogs typ för fotbollshuliganer :). Jag får gå och handla i grönsaksdisken på konsum, sno på mig en gaishalsduk och ge mig ut!

Hälsar

Christian
 
Allt med spelet verkar mycket lovande. Jag gillar säkert inte regelsystemet men det gör jag ju aldrig. Illustrationerna är apsnygga och spelvärlden hålla rätt ton. Och fortsätta vara skönlitterär och ha opålitliga berättare, vilket är stencoolt.
 
Ser väldigt trevligt ut, men Fate är en deal breaker för mig. Lycka till.
 
Peter;n167007 said:

Fate är det bästa regelsystem jag aldrig vill spela med, som jag förklarade saken efter att ha läst Diaspora.
 
Eventuellt kan jag göra den som haft svårt för tidigare versioner av Fate gladare. Oktoberlandets regler, gjorda av long time oktoberlandsaficionado Karl Bergström, är ett urval som har passats in i ett äventyrsspelschassi. Här är några skillnader:

* Man kan spela helt organiskt utan avgränsade scener och utan scenödespoäng.
* Tuffare spelledarpersoner kan ha ett ödespoäng eller två, men de flesta behöver det inte.
* Spelledaren har ett friare förhållande till spelledarpersoners aspekter än i Fate Core.
* Platser och skeenden har vanligen inte förbestämda aspekter som måste åberopas och gissas etc.
* Man har full frihet att göra sina rollpersoner från scratch, men i appendix finns också 24 arketyper som liknar dem i Stjärnornas Krig från WEG/Äventyrsspel.
* Man kan bygga sina äventyr efterhand som man spelar, men i regelboken presenteras ett fullängdsäventyr av klassiskt snitt, och den som tittar på de planerade produkterna på Fria Ligans blogg ser att detta utgör en stor del av planen för Oktoberlandets framtid. Jämte fristående äventyr skriver Nils Hintze på en rejäl kampanj i fem delar för spelet.

När jag själv spelar känns reglerna mindre in your face än “vanliga” fate, och det passar mig, för min egen spelstil är mer åt det traditionella hållet. Samtidigt finns finesserna, stadgan och flexibiliteten kvar, och om man vill kan man spela fate-fateigt med skarpt skurna scener, mängder av aspekter och en omfattande ödespoängsekonomi på spelledarsidan. Reglerna är i mångt och mycket kompatibla med Fate Core och tillbehör, vilket gör att det är lätt att lägga till och dra ifrån.

Hälsar

Christian
 
Back
Top