Nekromanti [Promotion] Crowdfunding: Vindeon - A Fantasy RPG är nu live på kickstarter

Joined
23 Nov 2018
Messages
11
Jag skulle vilja ta detta tillfälle att släppa vårt pressmeddelande. Det rör sig om vårt nya rollspel Vindeon som nu går av stapeln på kickstarter. Det är skrivet helt på engelska, och jag ber respektfullt om förståelse för att pressmeddelandet nedan även det är på engelska. Fråga om ni är nyfikna på något, här eller via kickstarter/facebook!




New Tabletop RPG ‘Vindeon’ by Games/Fantasy Writer Tom Ahlqvist (Sweden) is now Live on Kickstarter
Stockholm 2018-11-25


Vindeon is a brand-new fantasy role-playing game focusing heavily on immersive acting and fast action rules, enabling players to get the most out of their game sessions. It is now live on the crowd funding site kickstarter.

The complete project includes the ~275 pages core rulebook ‘Vindeon, a 64 pages introductory adventure ‘The Maid of Flowerdale’ and five stretch goals, each adding new rules or illustrations to either of the books as funding progresses. Play one of three races and their respective nine cultures, choose one of over sixty unique, culture-bound professions or go rogue and create a profession of your own, as you are about to embark on a journey of unknown adventure, of love or anguish, action or mystery. The world of Vindeon holds many untold stories, and they are created as you and your companions progress, solving riddles, exploring the forgotten reaches of the world or forging your path through those that would dare oppose you.
"After two years of hard work in creating, testing and prepping for release, I can safely say that our game is ready to be devoured by fans of the old school tabletop rpg genre" says project lead Tom Ahlqvist, creative mind behind the Vindeon world and its accompanying rpg rules. "I think our special take on fast action rules and dice-throwing will excite a lot of players, and if we’ve managed to create just as interesting lore, stories and adventures, I believe Vindeon has all the power it needs to become a fondly thought-of addition to any rpg-enthusiast’s book-shelf."

You can access the kickstarter project page here: https://www.kickstarter.com/project...pg?ref=nav_search&result=project&term=Vindeon

The Vindeon Complete RPG is an independently developed project by lead writer Tom Oden Ahlqvist and his team of two freelancer graphic designers and concept artists based in Stockholm. The hardcopies of the books are limited to ship only within Sweden, but international backers will be able to receive the complete PDF-versions of both core rulebook and adventure book.

Official author site: https://www.facebook.com/tomodentheauthor/




Jag tackar forumet för denna plats, och er läsare för intresset som visats,
/Tom Oden Ahlqvist, rollspelsförfattare
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Kul! Berätta mer om systemet! T20 skulle visst rullas - är det BRP-baserat? Eller närmare D&D?
 
Joined
23 Nov 2018
Messages
11
Till PAX: Tack för tipset, jag kommer göra tre inlägg på Bräd- och rollspelsforum, i början, mitten och slutet av kampanjen!

Till zonk: Vindeons regler är utformade efter det klassiska BRP-trädet och modifierat för att skapa vår unika gren, med visionen att striderna skall vara snabba och energifyllda och att alla skickligheter, även fredliga, skall vara meningsfulla under ett äventyr. När du skapar din karaktär slår du fram nio karaktärsdrag som sedan ger dig olika bonusar, allt ifrån klassisk skadebonus från Styrka till mer Vindeon-knutna bonusar som extra Action Points och Resilience (rakt avdrag mot magisk skada). Du adderar bonusar från ras och kultur precis som i många andra BRP-RPG:n.

En annan likhet är att du rullar 1t20 för att se om du lyckas med din Skill, ex Arms: Two-handed Hammers. Vi har däremot skruvat upp Skill Value så att det är nåbart (men riktigt svårt) att ta sig över 20 i sin Skill, för att belöna spelare som både lyckas behålla sina karaktärer genom flera äventyr och som använder sina skickligheter under spelmötena. Når du över 20 är du så skicklig att du kan välja att inte kasta tärning för att se om du lyckas, men då förlorar du även Critical Success-chansen. Väljer du att kasta ändå, har du chans att göra ett perfekt slag, men du löper också risk att drabbas av Critical Failure. Som vi nämnde i kickstartern så är våra grundvärden för Crit-missar och träffar 10%, så beroende på situation kan det vara mer värt att välja det ena än det andra.

Du blir bättre på dina Skills ju mer du använder dem. Vindeons grundregler har också ett XP-system där man får XP efter att gruppen klarar kapitel i ett äventyr eller andra större delmål. Du kan använda dessa på att lära dig nya Skills, öka dina nuvarande Skills, och till och med öka dina karaktärsdrag, vilket är tänkt att kosta sanslösa mängder XP. XP för oss är till för att belöna spelare för avklarande av delar under äventyr och inte tänkt att vara grundpelaren till progression, det är upp till spelaren själv.

För er som är intresserade av Magi kan vi passa på att nämna att vi arbetat ut ett eget progress-system som skiljer sig lite från Skill-reglerna. När du väver en magi så lyckas/misslyckas du i din magigren-skill, precis som vanligt. Men ju fler magier du lyckas med, desto starkare blir själva magin. Alla magier har fyra nivåer, 1 är den lägsta, 4 är den högsta. Ytterligare på detta finns det "Adept" magier och "Master" magier, som du låser upp när du når en viss nivå i en eller flera grundmagier. Dessa är såklart ännu starkare, och ger oftast andra effekter. Exempel på progression: Fireball -> Fireglobe -> Rain of Fire. Vi har även utvecklat ett slutgiltigt mål för alla magiker att sträva efter, en så kallad "Ultimate Spell" som magikern kan välja att ge sig ut i världen för att lära sig (separata äventyr). Dessa spells är legendariska, och vår vision är att de mer eller mindre är omöjliga att uppnå, men med förvissningen om att ingenting är omöjligt. Lyckas en magiker lära sig en Ultimate Spell kan vi bara konstatera att chansen att segra kommer bli påtaglig. Er Drôshor "The Legion" är en av dessa, en odöd legion av skelett, kadaver, draugar och vampyrer som frammanas av en mästernekromatiker för att ödelägga allt som står i dess väg!

Jag hoppas du finner svaret tillfredsställande! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor. Vi kommer försöka prata om regler och koncept mer innan kampanjen är över. Håller er uppdaterade även här!


Med vänliga hälsningar,
Tom
 

Dudde

Veteran
Joined
27 Nov 2018
Messages
3
Sådär! Backade, för att det låter som ett spel jag gärna kör.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Bra jobbat! Jag rekommendera att ni låter någon engelsktalande kika på språket; det är väldigt "svengelskt" för tillfället.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Kul att höra! Låter som ett roligt system!

När jag själv har hackat BRP har jag tänkt lite som så om strid, att typ.. alla attacker ska ha möjlighet att träffa (t.ex. mha pendragon-slag) och alla träffar ska ha möjlighet att döda (exvis med exploderande skadetärningar).

Hur tänker ni där?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Lycka till med kampanjen!
Hur mycket har spelet speltestats med olika grupper och så? Och har du dragit inspiration från andra spel och system än DnD och D&D?
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Vad har ni för unika selling points? Jag tittade igenom kickstartern och hittade inget som stack ut eller triggade mitt intresse. Ser ut som ett ganska generisk Fantasy-spel. Varken världen eller reglerna ser ut att tillföra något nytt eller intressant. Förhoppningsvis är det bara jag som missat det för det ser ut som ett ambitiöst projekt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
McAber;n301410 said:
Vad har ni för unika selling points? Jag tittade igenom kickstartern och hittade inget som stack ut eller triggade mitt intresse. Ser ut som ett ganska generisk Fantasy-spel. Varken världen eller reglerna ser ut att tillföra något nytt eller intressant. Förhoppningsvis är det bara jag som missat det för det ser ut som ett ambitiöst projekt.
Jag gissar att jag läser kommentaren som betydligt hårdare än den var avsedd. När spelskapare ror sina rollspelsprojekt i hamn är det ju något att glädjas över i allmänhet, oavsett ens personliga tycke och smak. :)

Jag tycker dock att det är en intressant inledande fråga! Vad är du mest stolt över och vad utmärker spelet från liknande spel?
 
Joined
23 Nov 2018
Messages
11
Hej alla!

Till Jarl:
Regelboken samt äventyret The Maid of Flowerdale är helt skrivna på engelska och har språkgranskats av tre britter och två engelsktalande från Holland. De har bistått med mycket bra feedback och jag hoppas därför att din reaktion på att det känns "svengelskt" är just på mitt svar i denna tråd. Jag skriver inofficiellt här och skulle gärna bara skriva på engelska för att undvika att språket känns just svengelskt med engelska och svenska blandat, men detta är ett svenskt forum så jag vill visa respekt för folk här som inte är engelskspråkiga. Men låt mig veta om du tycker texten på projektsidan är likadan, vi tar emot all feedback med öppna armar! Jag skall dock försöka tona ned svengelskan fortsättningsvis och vara mer språkkonsekvent även här!

Till Zonk:
Vi tänker som så om träffchans/chans att lyckas att det är en av de mest intressanta och nagelbitande delarna i ett bordsbaserat rollspel, och att det därför måste finnas en risk att misslyckas. Vårt mål när vi designade reglerna för nya karaktärer var att hitta en perfekt balans mellan känslan att ha en oerfaren karaktär men som kan behärska sitt yrke och tillkommande färdigheter. Det svåraste var att bestämma var vi skulle lägga träff/lyckasgränsen för just dessa färdigheter. Nya karaktärer med krigaryrke har som tumregel 1d8+6 poäng från start att sätta ut på sin/a vapenfärdighet/er (översätts 45% - 70% träffchans). De flesta krigarspelare kommer naturligtvis sätta ut sina högsta värden på vapenfärdigheter. Under speltesterna visade det sig att krigarkaraktärer startar spelet färskt med ett genomsnitt på 60% - 70% träffchans, vilket vi är nöjda med.

Angående "alla attacker ska ha möjlighet att döda" så tänker vi såhär, dels av erfarenheter från regler med "obestämd skada uppåt" och vår egen vision av Vindeon:
Perfekta slag, det vill säga Critical Hits, skall vara spännande att få in, men det får inte bli orimliga skaderesultat. Vi gillade däremot tanken att det finns en liten chans att en spelare får in en riktig superträff, så på ett perfekt slag rullas 1d6. Resultaten 1-5 ger olika typer av modifikationer, från svepskada, orsaka blödning till vanlig dubbel skada. Får man en 6:a gör man om slaget. 1-5 här ger tre gånger skada, och en till 6:a orsakar fem gånger så mycket skada! Detta innebär att en ensam karaktär ändå kan skina i en strid och besegra allt upp till svåra troll på ett till två hugg, om man har sådan tur. Men vi vill inte ha obestämd skada eftersom vi vill att "bossfighter" och liknande skall vara ett klimax och ett verkligt test av spelarnas strategier och taktik som grupp, och därför inte kunna dödas av en spelare som har extremt tur och gör 120 i skada på ett hugg och slår ihjäl en hrimturs på första slaget.

Du har gjort oss inspirerade att spela in introvideos till våra regler, så att de blir mer tydliga och tas från början än vad vi kan förmå uttrycka i detta forumformat! Vi har ej tidigare försökt oss på detta men det kan nog bli kul!

Till Guran89:
Spelet har speltestats i tre grupper i olika omgångar, och reglerna har modifierats till den nivå att vi känner oss nöjda. Vi har fått ett bra flöde i rollspelets regeltekniska moment, och vi är förvissade om att reglerna är balanserade nog att gå till print. Med det sagt så kommer det finnas missar och regler som endast kvantitativt spelande kan uppmärksamma oss på, det ska ärligt sägas. Vi skall samla speltestarna ett par gånger till för att optimera balans och spelglädje, men grundreglerna är officiellt färdigskrivna.

Något som är unikt med hur vi arbetade med reglerna var att vi hämtade inspiration från datorspelen Fallout (1) och Elder Scrolls: Oblivion i det att vi älskar farten och det taktiska i användandet av Action Points i Fallout och även att man går upp i skicklighet utifrån hur mycket man faktiskt använder sina färdigheter i Oblivion. Jag vill gärna gå in i detalj hur vi implementerat hur en karaktär försvarar sig och hur Action Point-systemet är utformat, och hoppas vi lyckas sammanställa en introvideo till reglerna under nästa vecka!

Till McAber:
Vi kan konstatera att rpg:n nuförtiden är så pass otaliga, liksom fantasyromanerna och alla författare, att många inbitna förkämpar av genren har mättats. Vi har i ärlighetens namn inte brytt oss om att försöka fylla en helt tom plats i fantasy-rpg:ernas långa historia, utan vi har byggt Vindeon efter hur vi önskar att ett fantasyrollspel ska vara. Vindeon kommer att bli ett fantasy rpg som sällar sig till typen som fokuserar på djupgående rollspelande och regler som är snabba, det vill säga snabba strider och utrönande av hur man lyckas i andra situationer. I den extrema änden av detta spektrum har vi redan spel som helt slutat använda sig av tärningar, vilket vi tycker är ett spännande koncept men går bet på att det förlorar spänningen från tärningens ovisshet. Därför rekommenderar vi Vindeon för spelare som är redo att ta sig an en helt ny värld och alla dess unika folk, dess historia, och de medföljande reglerna som anpassats till att fälla snabba avgöranden, medan vi skriver våra äventyr med tydlig betoning på konceptet "immersive roleplaying" i bemärkelsen att vi vill ge spelarna runt 90% spelrum att spela sin karaktär, tala, agera ut och att spelledarens karaktärer är väl mottagliga för olika reaktioner, och att övriga procent går till tärningskast och regler. Världen är en kontrast av ljus och mörker, ondska och godhet, kärlek och hat, och vi gillar att dessa kontraster ställs mot varandra. Jag som bär huvudansvaret för all skrift är också ett fan av metal, allt från heavy metal till black metal och thrash, och därmed låter jag det bli sagt att ondskan är särdeles inspirerad och välskriven till skillnad från många andra världar, där man låter ondskan vara det där diffusa man ska besegra, B-styrkan i en militärövning så att säga.Vi har utarbetat den onda sidans lore mycket väl. Du kommer även märka av hur mina erfarenheter som combat medic i utlsndsstyrkan och min jägartjänst i Arvidsjaur präglar vissa folk och skadereglerna, men jag vill meddela att detta inte sträcker sig utöver det unika i mig som författare. Det är personligt, men det vill jag påstå att de flesta författare är också, men på sina sätt! Hoppas detta hjälper dig att få bättre klarhet i det speciella med Vindeon! Och tack för att du ställde en så svår fråga!



Med vänliga hälsningar,
Tom
 
Joined
23 Nov 2018
Messages
11
Jag upptäcker hur jag sitter och skriver här men knappt hinner besvara alla spännande frågor och kommentarer! Skall notera att jag behöver utöka personalen till nästa gång det är dags för projektrelease!

Men iaf, ceruleanfive:
Jag får en känsla av att min voluminösa text ovan kan tillfredsställa en del av din trivsamma fråga! Vill addera att det jag är mest stolt över är att ha lyckats skapa en historia som avslutas i ovisshet, i krypande men vilande ondska som fortfarande är påtaglig och kan göra sig påmind överallt i världen. Författarmässigt älskar jag mina alvers historia som är kantad av sorg men enighet snarare än splittring, och historien om härföraren Lominëar och hans resa som tillslut skulle sluta i katastrof för alla de skickliga krigare och magiker som följde honom. Feedback från min bok Nifelhelsfärd var att folk överraskades av att beskrivningarna av krig och elände var väldigt verkliga, opolerade och råa. Inte gore-mässigt, utan känslomässigt och filosofiskt. Jag känner personligen att jag vann mycket visdom och erfarenhet under min militära tjänstgöring, och det känns av i mycket jag skriver. Jag tror även Vindeon kommer ge spelarna liknande känslor. Utan att för den sakens skull världen skall vara fri från hjältar! Men det leder mig osökt att tänka på en av de första konversationer man hade i Witcher 3-spelet, när man träffar den första Gwent-spelaren, som är en krigshistoriker. Geralt ber honom skriva om kriget som det verkligen är utan några fina ord, vilket historikern slog ifrån sig och påstod var opassande i akademiska kretsar. Vet ej om ni kan relatera men är man rollspelare så är chansen påtaglig att ni vet jag menar för situation!

Ju mer ni skriver desto mer vill jag skriva själv märker jag, så jag måste behärska mig och försöka avsluta det här för ikväll innan det blir en ny bok! Tack för en händelserik dag alla ni här!

Med vänliga hälsningar,
?Tom
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Till Tom: Tack för ett bra svar på en kanske tyket formulerat fråga. Så man kan säga att snabb, men taktisk och realistisk strid är en selling point?
 

Moridin

Veteran
Joined
9 Jul 2017
Messages
17
Verkar vara ett spännande spel och system.
Men varför bara på engelska? Skulle nog tjäna att skriva på svenska med. När du endast skickar det inom sverige.
 
Joined
23 Nov 2018
Messages
11
Till Moridin: Vi håller helt med! Kuriosan bakom detta är att Vindeon ursprungligen skrevs på svenska, men att endast halva regelboken var klar då vi bestämde oss för att översätta den till engelska och fortsätta skriva den på engelska därifrån. Målet var och är att Vindeon skall vara internationellt attraktivt, och vi vill i framtiden vara tillräckligt kunniga inom transport/logistik för att ta steget att öppna för bokkopior för internationell distribution! Men denna kickstarter är privilegierad endast för svenska stödjare, åtminstone de tryckta rollspelsböckerna. Vi kommer nog aldrig översätta tillbaks Vindeon till svenska, men siktar ändå på stort svenskt intresse, då vårt folk är mycket kunniga på just engelska :)

/Tom
 
Joined
23 Nov 2018
Messages
11
Vindeon har nått sitt mål! Första bonusen upplåst!
Stockholm 2018-12-07

Rollspelsvänner!

Vi vill glatt förkunna att ert stöd har gett resultat: Vindeon blir verklighet! Två års hårt arbete och denna intensiva slutspurt har varit en fantastisk och lärorik resa. Nu riktar vi blickarna framåt då det är tio dagar kvar av stödmöjligheterna på kickstarter för Vindeon - A Fantasy Role-playing Game. Låt oss tillsammans ta projektet så långt det går!


Vilka bonusar finns kvar som vi vill infoga i grundboken? Som ansvarig för projektet och bokens huvudsakliga författare, ser jag oerhört mycket fram emot att få möjligheten att lägga till de nästkommande två bonusmålen: 'Unbound Abilities' och 'Bad Traits'! Når vi dem har vi två underbara illustrationsbonusar kvar, där våra skickliga målare får porträttera äventyret 'The Maid of Flowerdale's huvudkaraktärer och, om vi når det oheliga numret 20666 SEK, rita Vindeon-skaparna som onda karaktärer: troll, blekvättar och annat oråd!

Följ med oss på resan och ta oss längre än dit vi redan nått! Böckerna kommer levereras, projektet är fulländat - nu vill vi addera ytterligare innehåll!

Kickstartersida: https://www.kickstarter.com/project...pg?ref=nav_search&result=project&term=Vindeon

Författarsida: https://www.facebook.com/tomodentheauthor/

Tom Ahlqvist,
Projektledare Vindeon
 
Joined
23 Nov 2018
Messages
11
Kickstartern börjar närma sig sitt slut. Vindeon har grönt ljus, men vi vill gå så långt det går!
Stockholm 2018-12-15

Nu är det inte lång tid kvar! I slutet av nästa vecka avslutas insamlingen till Vindeon - A Fantasy RPG så där lagom till jul blev det. Vi kör en sista exponering här i hopp om att nå nästa delmål, det är så lite kvar dit! Jag lovade även några av er introduktionsvideos till Vindeon, och här är den första: https://youtu.be/yHNFV8LLdYw I denna berättar jag om grundläggande regler och visar hur boken är strukturerad.


Vi önskar er alla en god jul och gott rollspelande!

/Vindeon-teamet
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Var någonstans pratar du om reglerna? Skummade men hittade inte det!
 
Top