Nekromanti [Promo] KULT: Divinity Lost - Kickstarter Live!

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Evokee;n160146 said:
Man borde följa upp med en andra mer informativ trailer där te x nån av spelmakarna berättar mer om spelet samt slår an mer på spelets kontroversiella historia

Lite i stil med den här från year 0: https://www.youtube.com/watch?v=pDiAPUkv8aw
Jag vill förstärka detta ett varv till. Jag upplever att det är viktigt att ge en historia kring sitt spel för de som inte redan är inbitna fans. Kickstartern går bra, men man kan alltid förbättra saker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Som legitimerad lärare i engelska hoppas jag på transatlantisk engelska, det vore det mest moderna. Det här med att försöka hålla sig 199% till amerikansk eller brittisk engelska luktar mest 1900-tal, tycker jag. Gammal traditionell språkpreskriptivism...

EDIT: En intressant detalj är ju att brittisk engelska, som uppfattas som mer traditionell, skiljer sig mer från t.ex. Shakespeares engelska än vad amerikansk engelska gör. Eftersom Storbritannien liksom varit mer mitt i smeten och tagit in språkliga influenser i högre grad, medan USA visserligen skapats genom invandring men sedan varit relativt isolerat ur språksynvinkel... Om jag minns min språkhistoria rätt.

Så amerikansk engelska borde vara "traditional" och brittisk engelska "mutated" =)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Jävligt schysst med affischer på originalupplagorna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Blir nog en pledge ändå... men jag har inte bestämt mig för vilken ännu. Egentligen är jag mest sugen på bibelversionen!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
OT: Att blanda UK o US English är väl det värsta brottet av dem alla?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
krank;n160340 said:
Varför skulle det vara ett problem? Tycker det mest känns som en rätt tråkig och poänglös språkkonservativ norm.
Jag säger inte emot, jag bara undrar om du också stött på engelsklärare i svenska skolor/universitet som ställer som grundläggande krav att du som student väljer US eller UK (eller AUS) English och sedan håller dig till det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tror min egen engelska är riktigt "mongrel". En salig blandning av stavning och uttal från olika engelsktalande länder. Dock tror jag mig föredra UK-stavning. Gillar tex Armour, Colour och liknande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
CapnZapp;n160421 said:
Jag säger inte emot, jag bara undrar om du också stött på engelsklärare i svenska skolor/universitet som ställer som grundläggande krav att du som student väljer US eller UK (eller AUS) English och sedan håller dig till det.
Det har jag absolut stött på, och jag vet att denna konservativa uppfattning är utbredd. Att den är utbredd gör den inte mindre svårmotiverad =)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Angånde Uk eller Us engelska, så tycker jag helmgast skall ha varannat kapitel Uk och us, så blir alla nöjda
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
krank;n160663 said:
Det har jag absolut stött på, och jag vet att denna konservativa uppfattning är utbredd. Att den är utbredd gör den inte mindre svårmotiverad =)
Du vill fortfarande inte befatta dig med min poäng: eftersom uppfattningen är utbredd är det inte oproblematiskt att föreslå "tala transatlantisk engelska". Eftersom man då kuggar sina kurser på båda sidor.

Det är nog så att både engelsmännen och amerikanarna är överens om att dra en skiljelinje i atlanten. Tendensen och viljan går nog snarare åt andra hållet: att på bägge sidor atlanten vill man splitta språket i två.

(Men Mod får mer än gärna bryta ut denna deltråd)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Vimes;n160307 said:
Egentligen är jag mest sugen på bibelversionen!
Jag håller med!

Jag kan dock inte förstå om denna är en begränsad eller speciell upplaga; om jag bara kan få tag på den via kickstarter eller om den kommer säljas via hemsidan senare. Hur noga jag än läser informationen...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
CapnZapp;n160760 said:
Jag håller med!

Jag kan dock inte förstå om denna är en begränsad eller speciell upplaga; om jag bara kan få tag på den via kickstarter eller om den kommer säljas via hemsidan senare. Hur noga jag än läser informationen...

De enda utgåvorna som just nu är bekräftade att finnas tillgängliga efter Kickstartern är ILLUSION, ENLIGHTENED, och ELYSIUM-versionerna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
CapnZapp;n160758 said:
Du vill fortfarande inte befatta dig med min poäng: eftersom uppfattningen är utbredd är det inte oproblematiskt att föreslå "tala transatlantisk engelska". Eftersom man då kuggar sina kurser på båda sidor.
...beroende på vad man har för lärare. Det är ju knappast en allenarådande uppfattning, att brittisk/amerikansk är de enda två alternativen. Jag har ju själv pluggat engelska på högskola, och hade där som lärare en forskare som lagt ner mycket tid på studiet av just olika "engelskor" (alltså inte kvinnor från england, utan plural av språket "engelska") och han var definitivt inne på att blandformer var bra.

CapnZapp;n160758 said:
Det är nog så att både engelsmännen och amerikanarna är överens om att dra en skiljelinje i atlanten. Tendensen och viljan går nog snarare åt andra hållet: att på bägge sidor atlanten vill man splitta språket i två.
Det finns element på båda sidor av atlanten som vill splitta. Det finns element på båda sidor av atlanten som inte vill det. Varken "engelsmännen" eller "amerikanerna" är speciellt homogena i sina åsikter. Tendensen är väl att äldre, och en del yngre konservativa, vill splitta medan yngre progressiva har en mer deskriptivistisk syn på språk, dvs att språk är bra om det fungerar och att språket förändras; att språkvetenskapens uppgift inte är att bestämma vad som är rätt utan att beskriva vilka former som finns, etc. Så trenden, som jag uppfattar den, är att de äldre konservativa byts ut och ersätts av yngre progressiva, medan de äldre konservativa byts ut mot yngre konservativa, vilket leder till en gradvis ökning av progressiva vilket på sikt lär leda till mindre rigid syn på det hela.

Sedan bör man såklart vara kapabel till code switching om man ska vara en riktigt duktig engelskanvändare; dvs kunna anpassa sitt språk både vad gäller regionala och dialektala variationer, formellt/informellt språk etc. beroende på situationen. Så om man ställs inför en lärare som kräver att man kör brittisk eller amerikansk engelska konsekvent så vet man hur man gör, även om man inte faktiskt gör så i vardagen och i det man skriver för sin egen skull.
 
Top