Nekromanti Projekt: Revidera Ereb Altor!

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag har gått och funderat på det här ett bra tag. Borde man inte ta och på ren fanbasis ta och revidera gamla Ereb Altor för att få en värld som har en aning mer sammanhang och konsekvens, utan att för den skull tappa den gamla Drakar och Demoner-känslan (och nu kommer säkert en massa stofiler att hävda att den riktiga gamla DoD-känslan kommer från Spindelkonungens pyramid eller liknande, men de är inte målgruppen)? Tanken kommer framför allt från Trakorienboken, vilken till skillnad från övriga produkter till Ereb Altor visar upp en kultur som faktiskt känns intressant och nyskapande och inte enbart är en fantasyfierad ripp av medeltida Europa (modell Kardien och Zorakin). Så varför inte omarbeta resten av Ereb Altor i samma anda?

Följande är några av de förändringar jag har tänkt mig, men om fler vill vara med och arbeta kan de ju komma med egna idéer:

Cereval kan gott få vara kvar som det är. Trollen, drakmästarna och månsilvret är intressant och häftigt.

Fjärran kontinenter kan givetvis vara kul att kartlägga. Soluna är ju redan utforskad (Endyamon kan säkert utveckla vad han har för idéer idag, och ifall dessa skiljer sig från det som finns skrivet), men varför inte kolla in Akrogal och Samkarna?

Främmande raser vill jag behålla, det är ju fortfarande Drakar och Demoner. Dock vore det bra med ett litet klargörande om vilka raser som finns var, smat en upprensning i de olika varelser som under mer än tio års ganska oorganiserat modulskrivande tillkom.

Kasenu, det där barbarriket norr om Kardien, vill jag piktifiera. Varför? Jag gillar Howard, och landet råkar ligga på ungefär rätt plats. Givetvis får det hela modifieras lite, men grundidén med pikter gillar jag.

Kulturerna får rent generellt modifieras lite. Vill jag spela viking eller västeuropeisk riddare spelar jag Viking eller Västmark, inte grovhuggna kopior. Jag ser gärna mer främmande inslag i kulturerna, så att man inte direkt kan säga "Jorduashur = Skandinavien" eller liknande.

Lysande Vägen kan närmas till den variant som beskrivs i Sinkadus nr 3, med en mer återfödelseorienterad teologi som inte är en direkt kristendomsripp. Varför? För att få in en mer exotisk och främmande känsla i en religion som annars enbart är en pappkuliss av katolsk kristendom.

Nidland kan gott revideras lite så att det inte enbart blir "onda araber slåss mot goda ljushyade alver och riddare". Visst kan landet fortfarande vara obehagligt, men det behöver inte vara så uppenbart mellanösternifierat i sin ondska (lönnmördarorganisationen Mizbollah, någon?).

Trakorien består. Det är ju en av de få moduler som verkligen ger Ereb Altor en unik känsla.

Östra halvklotet finns nog kvar, men jag tvivlar på att det finns någon kontakt med det, annat än med Kamsun och Jih-Pun. Annar kan det ju säkert vara roligt att blanda in Altors Baksida i mixen och göra nytolkningar av de kulturer som finns beskrivna där.

Dessa är mina idéer. Om ni har egna, kom med dem! Det kan säkert bli en mycket intressant värld!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Om jag skulle rollspela i Ereb Altor idag skulle jag antagligen göra något riktigt radikalt: kasta hela kontinenten i papperskorgen och bara spela i Trakorien. I den Drakar och demoner-kampanj jag spellett det senaste året har det blivit så, men mer på grund av att vi spelat Svavelvinter och dess efterföljare än baserat på något aktivt beslut.

Ereb Altor lider av samma problem som många andra fantasy-världar: det är ett hopplock av olika jordiska kulturer och har ingen riktigt egen känsla. Där finns några vikingar, några riddare, några köpmän, några barbarer ... och inte så mycket mer. Cereval var ett undantag, det var ett annorlunda land som det hade varit intressant att göra något med. Alla de intressanta platserna i världen låg utanför själva Ereb och beskrevs översiktligt i Ereb Altor-boxen. Där fanns det många trådarsom hade varit värda att spinna vidare på och besöka för ett äventyr.

Att låta Lysande vägen återgå till den version som beskrevs i Sinkadus 3 är smart. Den kristendom light som religionen utvecklades till gör ingen människa glad, och solandarna var häftiga.

(Men du har rätt i att den riktiga Drakar och demoner-känslan finns i Spindelkonungens pyramid. :gremwink: Jag har kvar en karta jag gjorde utifrån den korta beskrivningen av några länder som finns i början av den, samt landsbeskrivningar.)

/tobias
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det är därför jag ska revidera den: för att göra den till mindre papperskorgsvärdigt material. :gremsmirk: Och eftersom det är enklare att utgå från den redan existerande geografin än att hitta på en helt ny landmassa mellan de "intressanta bitarna" gör jag så. Det finns ju liksom en hel del saker som kan göras mer intressanta än de blivit. Det är liksom inget som gör att sjöfarare i nordväst, traditionalistiska feodalriken i sydväst, merkantila nationer i sydost och isolationistiska barbarer i nordost automatiskt blir tråkiga, och jag tror nog att det går att göra att denna kombination passar ihop någorlunda. Man tar helt enkelt varje lands grundkoncept, utvecklar det och ser ifall det passar in i helheten.

Dessutom är det enklare att ha något gemensamt att utgå från om många ska arbeta med projektet, och Ereb Altor är ju en av de mest riksbekanta världarna. Den har också fördelarna att den är stendöd, så att man fritt kan modifiera den utan att någon konstruktör kommer med andra idéer för hur världen ska vara, och att de flesta som spelat i den har utvecklat egna små idéer om hur den ska se ut.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Altor utan Altor?

"Borde man inte ta och på ren fanbasis ta och revidera gamla Ereb Altor för att få en värld som har en aning mer sammanhang och konsekvens"

Varför då? Det som gjorde Ereb Altor till Ereb Altor var just det där lapptäcket. Visserligen var det lite väl mycket korvtårta för att jag skulle tycka om det, men det är lite det som är grejen. Att ta bort korvtårtan gör ju att det inte längre är Ereb Altor, och vad är då meningen?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Det jag hade tänkt skriva i mitt svar, innan jag villade bort mig genom att delge dig mina åsikter om Ereb Altor, var: Heja! Lycka till! :gremwink:

Det är klart att det går att göra något intressant av Ereb Altor, men många av länderna skulle behöva en rejäl knorr för att bli något annat är klyschiga kulisser.

/tobias
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Altor utan Altor?

Nja... jag vill nog hävda att det går att göra det hela aningen mer konsekvent utan att göra avkall på ländernas natur. Nu menar jag inte att man ska göra något komplett realistiskt -- snarare något som ligger närmre Mundana än traditionella Ereb Altor på korvtårteskalan. Fortfarande lapptäcke, men åtminstone med vissa tankar på konsekvens.

Sedan är det ju annat än lapptäckesyndromet jag vill ge mig på. Framför allt vill jag ge länderna kulturer som känns mer intressanta än "vi tar verkliga länder och förenklar dem och lägger in orcher".
 

TarZaN

Veteran
Joined
19 Jul 2005
Messages
29
Location
Robertsfors
Jag kan bara hålla med krille om man gör om hel erebaltor så är det ju inte erebaltor utan något annat som säker bara kommer ar spåra ur med alldeles för mycket av det goda. Jag tycker att serb är en bra värld att spela i och om man inte tycker om fantasy så kanske man skulle hålla sig till mutant
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Ett intressant men ohyggligt digert jobb.

Det var länge sedan jag spelade i Ereb. Men det var just de ändlösa klicheérna och (ofta) dålia Tolkienripparna som gjorde att jag tröttnade lite på Ereb som spelvärld.

Å andra sidan har man haft några av sina roligaste rollspelstunder i gamla DoD så tro inte att jag är någon fanatisk anti-DoD person.

Jag tillhör nog en av de få här i världen som verkligen gillar Chronopia. Men det har inte med detta att göra.

Det finns mycket intressant söder om Kopparhavet som man kan göra mycket med.

Skulle också föreslå att du läser modulen om det lilla öriket långt väster om om Kardien/Zorakin vars namn jag just nu går bet på. Mkt bra modul med fokus på historia och kultur och med i texten finns äventyrshooks som är mer eller mindre dolda.

C.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Huh? Vad menar du? Jag hävdar definitivt inte att jag ogillar fantasy, anledningen till att jag vill göra denna revision är att jag gillar fantasy, men att jag tycker att den kan göras mer fantasifylld och vettig än Ereb Altor som det ser ut nu. Det jag talar om är framför allt en stor ansikslyftning -- skriva om de delar som är inkonsekventa, göra så att kulturerna inte är så uppenbara rippar av kulturer från vår värld och snarare få mer "fantasykänsla" i världen. De som gillar gamla Ereb Altor kommer definitivt att känna igen sig.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Varför? Själv kommer jag lätt på en handfull fantasyvärldar jag hellre skulle vilja spela i. För mig är Trakorien den enda poängen med Altor.


/Dimfrost
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
En hedersvärd tanke och det ska bli kul att se vad du gör av detta.. Ereb, precis som DoD:s regelsystem, har antagligen en potential att bli något bra.. Hur hade du tänkt att gå tillväga i uppspecandet? Måla upp helhetsbilder över hela kontinenten och sedan göra djupdykningar i vissa kulturer?

/Han som i förbigående kan tipsa cogitare om att ögruppen till väster är Trakorien
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker mig kunna finna en hel del intressanta platser att spela i på Altor, även om många av dem är klent beskrivna och förpassade till marginalerna. Dessutom är det som sagt enklare att göra på det här viset än att från grunden skapa en värld. Min utgångspunkt är på många vis att ta de intressanta bitarna och väva på med den information som krävs för att skapa en intressant omvärld (till exempel ger Trakorien ett behov av lite mer information om åtminstone Ransard, Jorduashur, Magilre och Melukha).

Dessutom gör jag inget annat särskilt än att slöa runt på en enstaka universitetskurs, mina spelare flyttar bort eller rycker in och jag måste ha något rollspelsrelaterat att sysselsätta mig med. Nöjd så? :gremwink:

För övrigt tycker jag gott att folk kan hitta på lite mer. Alla inlägg hittills har handlat om projektet i sig. Finns det ingen som vill dela med sig av sina egna idéer om hur kontinenten kan modifieras?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"För övrigt tycker jag gott att folk kan hitta på lite mer. Alla inlägg hittills har handlat om projektet i sig. Finns det ingen som vill dela med sig av sina egna idéer om hur kontinenten kan modifieras?"

Nä, vi måste ju komma på om vi gillar skiten först. :gremgrin:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag har nog tänkt mig att jobba koncentriskt, eller vad man ska säga. Jag ser efter vilka delar som är värda att ha kvar oförändrade (låt säga Trakorien) och ser sedan vilka länder som har någon tätare kontakt med dessa (i fallet Trakorien: Jorduashur, Magilre, Melukha och Ransard). Därefter modifieras dessa länder så att de passar mina syften, varpå samma sak sker med de länder som har kontakt med dessa. Givetvis försöker jag också se till helheten, men inte så mycket att det förkväver den unika stil som trots allt finns i vissa av länderna; i valet med rolighet och konsekvens väljer jag oftast det första (problemet med gamla Ereb var att en hel del länder varken var roliga eller konsekventa).

Vad gäller regelsystemet lutar jag hitåt (det var för övrigt också denna tråd som inspirerade mig att börja jobba i större skala med mina modifikationer).
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Mycket intressant projekt. Några planer på att slänga upp en wiki för det? Ger en väldigt bra utvecklingsmiljö för såna här projekt. Man behöver ju inte ha den helt öppen utan kan ju ge folk rättigheter osv.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har kvar en karta jag gjorde utifrån den korta beskrivningen av några länder som finns i början av den, samt landsbeskrivningar.
Det har jag med. Om de ser likadana ut så har vi väl bägge drömmar från Jord-2 eller något.

Erik, som i vuxen ålder skrev en uppföljare till Pyramiden
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Lite tankar om arbetet

Bra idé, jag antydde den här om dagen i mitt inlägg i tråden om Riotminds revidering av DoD. Jag skulle älska att vara med i arbetet, men tyvärr tror jag inte att det kan göras bra på distans. Någon form av projektgrupp borde träffas och ägna en helg åt analys av EA för att utröna vad som är stommen i världsbygget och vilka delar som kan användas utan (större) modifikation. Utan en gemensam vilja kommer revisionen bara att fortsätta spreta på samma vis som EA gör i dag.

Fast för att arbetet ska bli riktigt effektivt krävs att allt det gamla DoD-materialet släpps fritt, så att alla inblandade ska slippa sälja sina njurar till ryska maffian för att få råd att köpa alla gamla prylar på Tradera...

Dewil
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Monturerna [ANT]

Skulle också föreslå att du läser modulen om det lilla öriket långt väster om om Kardien/Zorakin vars namn jag just nu går bet på.
Monturerna var namnet på modulen. Håller med om att det är en trevlig modul - särskilt kapitlet om Imaria :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Han som i förbigående kan tipsa cogitare om att ögruppen till väster är Trakorien
Fel, fel, fel... Monturerna menade han. Cogitare, alltså. Inte du :gremwink:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Re: Lite tankar om arbetet

Alternativt så har man ändå redan alla lämpliga moduler, så sälja njurar kanske inteä r så nödvändigt :gremwink:

Jag tror det där med att mötas och diskutera kan i sig vara roligt, men det är långt ifrån nödvändigt så länge det finns en styrande kraft bakom det hela. En projektmetod á la Projekt Altoria fungerar väldigt bra, så jag ser ingen som helst nödvändighet att träffas så. Det finns många bra sätt attk ommunicera nu via Internet så det löser det mesta kommunikationsmässigt sett.
 
Top