Nekromanti Projekt: Revidera Ereb Altor!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Fjärran kontinenter kan givetvis vara kul att kartlägga. Soluna är ju redan utforskad (Endyamon kan säkert utveckla vad han har för idéer idag, och ifall dessa skiljer sig från det som finns skrivet), men varför inte kolla in Akrogal och Samkarna?
Framför allt kan jag få arslet ur vagnen och revidera allt material som jag skrivit. Det behövs :gremtongue: Jag har också en del material om Samkarna samlat på någon gammal CD backup från tiden då jag planerade att beskriva den kampanj närmare (och följa upp den med en liknande kampanj som Det Solunska Ödet).

I övrigt några mer konkreta tankar kring världsskapandet är att försöka ordna in och binda samman länderna mer. Exempelvis slog det mig under ett spelmöte en sak om den tredje konfluxen som jag inte tänkt på tidigare (läs inlägget här). Sådana saker binder ihop materialet och fogar samman det på ett bättre sätt - och sådant gillar jag. Alltså, se om man kan "connect the dots" så att säga.

Anddra saker som jag skulle vilja se är att man band in världslössa äventyr (exempelvis Dödens väg och Djupets fasor) och liknande till olika platser i Ereb och på så sätt inkorporera dem i världen.

Egentligen är jag väl inte så starkt på att föränddra allt som skrivits, utan snarare mer intresserad att föra fram de andra delarna i Ereb som varit obeskrivna och försöka göra något mer intressant med dem. Alltså, summan av kardemumman. Man får gärna beskriva de obeskrivna länderna och platserna som Kasenu, Nargur, Jordashur och så vidare IMHO.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Lite tankar om arbetet

Skillnaden är att Altoria var något nytt, medan en revidering av EA är en revidering. Det är lättare att bygga en formel 1-bil från grunden än att bygga om en Volvo 740 till en formel 1-bil.

Altoria var dessutom baserat på en världsbild som i stort sett var en persons idé, och många hjälpte till att utveckla den. Revidera EA handlar om att revidera en befintlig världsbild som redan från början har många inblandade. Visst kan Revidera EA också bli ett projekt baserat på en persons idé och i så fall får den personen själv göra det jag menade att projektgruppen skulle göra.

Dewil
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Om någon är intresserad kan de slänga iväg ett PM till mig, så kan vi dela upp vilka områden som ska beskrivas av vem. Givetvis bör kontakt också hållas mellan de olika personerna som arbetar med projektet, så att det hela blir någorlunda sammanhängande.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Är det inte bättre att börja med att diskutera vad som inte ska revideras, och sedan fördela arbetet?

Dewil
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Re: Lite tankar om arbetet

Du skriver sanningen i stort sett allt. Altoria var något nytt och baserad på en persons tanke, men det förhindrar inte alls från att använda samma projektledningsmetod här. De utgick i grunden från Altor-materialet och gjorde ddet till sitt eget.

Jag ser inget hinder från att samma modell kan användas här - eftersom det är Bobbys idé ser jag ju att det då ligger i hans grund att agera den starka förebilden (om han vill dvs.) och i så fall fungerar modellen utmärkt. Menhan behöver inte stå ensam, utan kan omgärda sig kring en projektgrupp utan att det på något sätt stör helheten och konsekvensen. Ett bra styre gör att man inte behöver oroa sig för stor inkonsekvens och att man förlorar översikten.

Med andra ord, vad jag inte alls håller med dig om är:

Visst kan Revidera EA också bli ett projekt baserat på en persons idé och i så fall får den personen själv göra det jag menade att projektgruppen skulle göra.
I vilket jag tycker du säger emot dig själv. I grund och botten var Altoria också en revidering (även om den var mycket kraftfull och omdanande), men samma projektmodell kan användas utan problem.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
558
Location
Gävle och Åland
Jag deltar gärna i en diskussion om detta projekt, inte minst för att jag behöver uppdatera kontinenten från det gamla Ereb inför Konflux-romanerna.

Det finns några metoder som jag tycker har varit givande.

* Bestäm någon slags linje när det gäller gudar och metafysik. Det upplägg jag själv arbetat mig fram till i Trakorien tycker jag fungerar ganska bra såtillvida att det ger utrymme för många olika tolkningar. I korthet är skapelsen en konstruktion som skapargudar konstruerat som ett tidsfördriv under sin odödliga tristess - ungefär som när vi människor spelar SIMS under regniga dagar. De är emellertid inte alls sams om utformning och regler utan bråkar ständigt för att dra alltet åt sitt håll eller avgränsar egna domäner eller dimensioner där de styr som de vill. Här ligger motsättningen gott mot ont. Sedan finns det lika mäktiga varelser som ogillar hela skapelsen som sådan och vill utplåna den, kanske för att den stör deras frid eller bara anses vara osmaklig. Dessa varelser kallas kaosgudar och skapar destruktiva undersåtar.

Under gudarna styrs och underhålls skapelsen av underhuggare i många led som bara delvis begriper vad de håller på med. Det finns ett regelverk i botten som måste upprätthållas om skapelsen inte ska kollapsa. Jag använder "den gudomliga väven" - en ritning som är mycket bättre än den faktiska världen. Världens sorgliga ofullkomlighet kommer just av underhuggarnas klumpighet. Till denna struktur lägger man prästernas tolkningar som kan vara helt felaktiga.

* Bestäm klimatzoner något så när så att det finns en linje - i min ursprungliga skiss av Altors geografi så var sydpolen en värmepol och nordpolen en köldpol. Man kan gärna ha fickor med tropiska djungler på våra breddgrader bara det finns en trovärdig förklaring.

* Bestäm de stora ekonomiska och politiska förutsättningarna för hela kontinenten och placera därefter ut länder, raser och kulturer så att det finns ett sammanhang. Detta är mycket bättre än att först placera ut länder och sedan försöka hitta på ett sammanhang. Detta arbete kunde göras som ett ramverk av en drivande kommitté. Fundera särskilt på hur områden hänger ihop med och interagerar med angränsande regioner - ett bra sätt är att göra en tabell över varje lands relation till varje annat land. Kanske vore det bra om kommittén godkände detaljerade bidrag så att de passar med helheten - ingen bör få tillåtelse att hitta på händelser som påverkar hela kontinenten eller ens ett annat land utan att först prata med de inblandade - det är annars lätt att få inflation i "rädda världen - scenarier" eller just ett lapptäcke.

* Skissa en världshistoria och språkstruktur kopplad till färdigheter så får man på köpes en modell för hur man gör sig förstådd i farsegels länder.

* Bygg in motsättningar på flera ledder snarare än att försöka nå enhetlighet i strukturen. Det är konflikterna som driver intrigerna. På samma sätt bör kontinenten inte befinna sig i ett stabilt läge utan det får gärna finnas motsättningar om naturresurser, gränsdragning, religiösa anspråk m.m. mellan länderna.

Mitt marackel
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
"fungerar bra"

En projektmetod á la Projekt Altoria fungerar väldigt bra
Från mitt begränsade perspektiv tyckte jag inte att Projekt Altoria fungerade överhuvudtaget som projekt.

Det som i min mening sänkte Altoria var:

Otydlig vision för världen
Otydlig målbild
Otydliga leveranskrav på deltagarna
Avsaknad av strategisk planering av arbetet

Detta ledde till en avsaknad av resultat. Men i teorin är en projektmodell som Projekt Altoria bra, men mitt råd är att inte titta på hur Altoria genomfördes för att se hur man ska genomföra ett sådant projekt.

/M
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Efter vissa diskussioner med resten av projektgruppen (öh... ja, Orfeus, alltså) så har vissa idéer uppkommit:

Det huvudsakliga civiliserade området är fortfarande länderna vid Kopparhavet. Bland dessa har Felikien till stor del rollen som kulturbärare -- fint folk talar felikiska eller rent utav kîmzon, det är vid det felikiska hovet som trenderna skapas och felikernas expansionistiska politik vid de södra kontinenternas kuster beundras. Detta område är till större delen svuret till Lysande Vägen och uppbyggt på feodal ekonomi, även om vissa stater har en mer penningbaserad struktur. Andra gudar tolereras också i de östra delarna av Kopparhavet, medan Kardien, Zorakin och Caddo är strikt etinistiska.

Ytterligare en ekonomisk makt har börjat växa fram längs med västkusten med Trakorien och staden O som motorer. Annars är västkusten söder om Ransard ett politiskt komplext landskap där kungen av Mirel har stor makt, tack vare en mängd släktingar och lydiga underhuggare på diverse troner i länderna däromkring.

Alvfolket har begränsats till att helt enkelt omfatta rasen "alv". Gråalver, skogsalver, ljusalver, frostalver och liknande är olika stammar av denna ras, liksom blodsalver (dessa skiljer sig dock från de övriga genom att ha övergivit dyrkan av Tevatenu). De alver som skiljer sig från normalalven på ett signifikant vis (grott-, havs- och silveralver) är numera egna älvfolksstammar utan koppling till alverna.

Ereb är fortfarande betydligt mer splittrat än Europa i fråga om kultur. Huvudanledningen till detta är att det forna storriket Jorpagna föll sönder utan att ge någon gemensam religion till sin undersåtar, vilket ledde till att någon kulturspridning liknande den som skedde med hjälp av kristendomen i folkvandringstidens Europa aldrig kunde ske.

Lysande Vägen är en ganska kluven religion. Den dalkiska grenen har en mycket opersonlig gud som egentligen kan ses som en bild av det medvetna världsalltet (Etin på dalkiska), medan fastlandsgrenen har valt att identifiera guden (som genom viss lingvistisk förvirring fått namnet Etin) med solen och göra honom till en mer personlig solgud. Även i synen på livet efter döden skiljer de två grenarna sig åt. Den dalkiska grenen tror på en evig återfödelse som enbart avslutas med uppgåendet i Världsalltet. Fastlandsgrenen tror å sin sida visserligen också på återfödelsen, men ser den enbart som en reningsprocess för själen (modell skärseld), och tyngdpunkten vid beskrivningar av livet efter döden ligger på Etins himmelsrike eller helvetet, vilka utgör slutmål för själarna. Denna världsbild har framför allt uppkommit genom inflytande från den krûniska religionen Ashina, vilken har en manikeiskt präglad teologi.

Ytterligare information kommer upp när den har arbetats fram (och det finns en del på väg). Om någon är intresserad av att beskriva just sin favoritdel av Ereb (med undantag för Trakorien, västkusten mellan Klomellien och Ransard, samt Aidne och Caddo, ty dessa är redan tagna) uppmanas denne att göra sig hörd.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lite tankar om arbetet

problemet med Altor att det INTE FINNS en stomme i världsbygget... När jag gjorde en av de första kartorna av Ereb Altor i Sinkan så fanns det massor av vita fläckar... och när jag frågade Nisse med flera om "vad ska det vara här då" så var svaret: "ingen aning, det har vi inte bestämt än"...

Altor byfggdes upp av (ofta frilans) författare som helt fritt från varandra fick skriva om "sitt land"... därav fragmenteringen...

sen kan man ju tycka att det är den del av charmen och att logik inte behövs i en fantasyvärld (som Grayhawk till exempel)... fast jag tillhör inte dom... Kampanjvärkden till SAGA bygger på den spelvärld jag hittade på då jag inte tyckte Ereb Altor riktigt höll ihop. Sen tycker jag inte det är nåt fel att blanda vikingar-riddare-handelsmän-orient i samma värld, (eller att det är en jorden-klon) bara man får det att hålla ihop någotsånär... det kan ju vara bra om man vill spela olika typer av spel men inte vill byta gubbar och värld hela tiden...
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
558
Location
Gävle och Åland
Erebs vita fläckar

De vita fläckarna på Ereb-kartan var mitt påhitt men berodde inte på något förbiseende. Tanken var att där kunde varje spelledare placera in sina egna alster bland färdiga grannländer - synd om detta inte framgick. Den fjärde konfluxen var på samma sätt tänkt som en lucka i historien: "insert your favorite cataclysm here".

Vad gäller att samsa olika kulturer så finns det ganska mycket sådant i GRR Martins värld och även i mitt eget illa Trakorien blandas det friskt. Problemet med Ereb är nog som Tomas säger inte blandningen i sig utan just bristen på sammanhang och riktlinjer liksom avsaknaden av samordning mellan de olika konstruktörerna.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Erebs vita fläckar

Att de vita fläckarna var avsiktliga framgick tydligt, och påpekades någonstans, antagligen i någon Sinkadus. Däremot fick jag aldrig det intrycket när det gällde den fjärde konfluxen, utan trodde nog att den skulle avslöjas någon gång. Helt säker är jag dock inte.


/Dimfrost
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Mer tankar

Jo, det finns en stomme i världsbygget, även om vi förmodligen inte tänker på samma sak. Ett exempel är Jorpagna, som är ett bärande element i förhistorien till den tidpunkt (ca 600 e.O.) då EA-kampanjen utspelar sig. (Vad man än må tycka om Jorpagna som en Rom-kopia.)

Stommen i bygget finns där, däremot verkar lägenheterna ibland inte passa in i huset.

Jag är övertygad om att EA går att putsa till utan att man behöver skära bort hela bitar. Vad som måste in är mer dynamik - som det ser ut nu kan historien i stort sett sammanfattas som så:

600 f.O. - Den tredje konfluxen drabbar Ereb. Jorpagna kollapsar och Ereb drabbas av anarki.
100 f.O.-100 e.O. - Alla stater vi känner grundas och präglas av nationella stereotyper.
600 e.O. - Alla stater vi känner ligger kvar med oförändrade gränser och oförändrad kultur. Inga politiska händelser av vikt har inträffat sedan första århundradet e.O.

Här finns en del utfyllnad att göra. Jfr. gränserna i Europa, där man nog kan påstå att perioden mellan 1945 och 1989 är den stabilaste sedan romarriket föll sönder. Efterkrigstidens barn kanske är präglade av en tid då gränser ligger fast, men vår tid är historiskt sett ett undantag med flera decennier av fred.

Mer dynamik med konflikter om gränsområden och områden med dubbla lojaliteter måste in i EA. Feodalismen som ekonomiskt system må ha dött ut med renässansen och penningekonomins andra genombrott, men så sent som 1864 bröt krig ut mellan Danmark, Preussen och Österrike om de tyska hertigdömena Schleswig och Holstein, eftersom Preussen inte ville erkänna den danske kungens rätt till hertigvärdigheten. Innan dess hade centraleuropa i över 300 år präglats av stridigheter mellan den tysk-romerske kejsaren (som hävdade den värdsliga överhögheten över den kristna världen, baserat på att Karl den Store år 800 utsågs till romersk kejsare av påven) och kejsardömets vasaller, som inte alltid erkände kejsarens överhöghet. I öst fanns dessutom den ryske kejsaren, som också gjorde anspråk på att vara den värdslige herren över den kristna världen efter att den turkarna 1453 erövrade Konstantinopel och det östromerska kejsardömet därmed föll.

Apropå det, gör något erebiskt rike anpråk på Jorpagnas kejsarvärdighet, och på vilka grunder?

Dewil
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Erebs vita fläckar

Att de vita fläckarna var avsiktliga framgick tydligt, och påpekades någonstans, antagligen i någon Sinkadus.

Det är korrekt, det står i nån Sinkadus (orkar inte leta rätt på den, ni får klara er utan referens.)

Citerar ur EA-boxens kampanjboks första stycke:

"Det bör påpekas att vi med avsikt undanhållit information om vissa länder för att ge större frihet åt de spelledare som själva vill beskriva länder och områden, t.ex. Nargurs skogar och de stora slätterna i centrala Ereb. Här kan spelledare själva bestämma hur det ska se ut, och de riktlinjer vi har givit bör endast tjäna som stomme för era egna alster."

Risken är väl dock att ett sådant land ofrånkomligt blir en lapp i ett lapptäcke, eftersom beskrivningarna i länderna omkring ger få eller inga referenser till de vita fläckarna. Att placera in ett nytt land på en vit fläck kräver handpåläggning på områdena omkring för att pusslet ska stämma.

Dewil, har för första gången i sitt liv tillgång till EA-boxen och skulle gärna sitta uppe hela natten och läsa om han inte hade en fullspäckad förmiddag i morgon...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Re: "fungerar bra"

Jag menade modellen snarare än hur det realiserades i praktiken. Det kändes osm kunnaandet för ett bra projekt fanns, men att projektet helt enkeelt dog ut med tiden (som med så mycket annat).

Personligen kan jag inte säga att jag såg att vision för världen var särdels otydlig, tvärtom. Men det kan ju bero på privata korrespondens.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Erebs vita fläckar

det där me att dom vita fläckarna var avsiktligaär en efterkonstruktion, om jag minns rätt... tror inte nån hade ens tänkt på fjärde konfluxen när jag gjorde den där katran till exempel, uten ambitionen var "en cool spelvärld" och inte så mycket mer... men inget fel i det, missförstå mig rätt... det här var nybyggartider när det gällde rollspelsmakande... kartan ritades minst ett par år innan EA-boxen... och Svavelvinter med mera... tror inte nåt kampanjmatrial hade kommit ut då... minst 2 tredjedelar av kartan var "vita"...

Mekanurg, kan du rätta mig om jag är helt fel ute?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Erebs första karta och sånt

Nja, den första publicerade kartan var väl den famösa Medelhavskartan i Sinkadus 10 i slutet av 1987 och då hade redan Svavelvinter, Kandra och Äventyrspaketen givits ut. EA-boxen kom i början av 1989 och hade då fått kartan reviderad. Under 1988 släpptes både Trakorien, Marsklandet och Ivanhoe. De tankar som presenterades i Sinkadus 10 uppfattar jag bara som utkast inför den utveckling av EA som först under 1988 tog fart på allvar.

Men, som sagt, det vore roligt med en kommentar från Mekanurg.

Dewil
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
558
Location
Gävle och Åland
Re: Erebs vita fläckar

Så här gick det till:
År 1987 publicerades en mycket Europeisk karta över Ereb i Sinkadus nr 10. Läsarna knorrade ljudligt över likheten. Undertecknad fick då i uppdrag att rita en ny Ereb-karta med omvärld och även att beskriva Erebs äldre historia. Den nya kartan med vidhängande historia publicerades 1988 i Sinkadus nr 14, renritad av Arfert. Befintliga moduler och platser såsom Kandra, Caddo och Trakorien placerades in på kartan. År 1989 kom så Ereb-boxen där kartan utvecklades ytterligare och där man även såg världskartan med kontinenterna Samkarna, Soluna m.m.

Tomas har rätt i att en stor del av kartan som publicerades 1988 var blank innanför sina konturer. Idén med de vita fläckarna kom först till Ereb-boxen, men fläckarna var ingalunda oavsiktliga. Vad gäller konfluxerna så nämns de i Sinkadustexten till kartan och var alltså redan påtänkta. Det var heller inte så att jag råkade glömma konflux nummer fyra när jag beskrev trean och femman utan den lämnades just med avsikt till spelledarna.

Hälsar
Erik Granström
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
Re: Erebs första karta och sånt

EA växte fram tämligen ad hoc under mina år hos Ä-spel. Det första fröet var dalkerna på Caddo i Sinakdus 3. Marsklandet, Rösten från forntiden, Torshem, Äventyrspaketen och Svavelvinter skrevs ursprungligen "utan spelvärld" och det föll på min lott att bygga en värld som skulle rymma dem. Min första idéer resulterade i kartan i Sinkadus 10, vilket "sköts sönder" av en missnöjd läsekrets. Vi lejde då in Brior för att göra något nytt (jag hade inte tid, eftersom jag hade andra spelprojekt på tapeten). Jag instämmer i övrigt i vad han skrev tidigare i tråden.

Några frågor?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Erebs första karta och sånt

nä, det var klart som korvspad... jag fick uppdraget att renrita kartan av Nisse, och han kanske var lite snabb med sin brief... eller så har jag glömt hur det gick till... man börjar ju bli gammal och gaggig. ;-)
 
Top