Nekromanti Projekt Mundana Universalis: Eon möter EU2

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
...jag saknar ord för hur mycket det hade ägt om det här projektet någonsin fullbordas. Mundana i Europa Universalis 2 hade helt enkelt varit den häftigaste uppfinningen sedan Chtulhu-gosedjuren, Hello Kitty-kassaskåpet och USB-eltandborstarna. Så, intresset är megastort. Jag saknar nog alla former av skills för att hjälpa till med själva programmeringen, men är det något annat jag kan bistå med så står jag gärna till tjänst. Extensiva kunskaper om Mundana, till exempel :)

- Ymir, lyrisk
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Eftersom jag i skrivande stund endast har tillgång till Lilla Mundanakartan (den man får med grundboken) samt det som funnits gratis på neogames hemsida (lågupplösta kartor över Jargien & Thalamur) så har det varit lite svårt att modellera andra områden, exempelvis Mûhad (enligt vanliga kartan har Mûhad 4 markerade städer, något säger mig att det finns fler där).

Det som skulle göra livet enklare för mig, eftersom jag ska dela in exempelvis Mûhad i provinser (har du skrivit för hela Västerlanden?) är en karta över lämpliga provinser. I Soldarn kommer det nog att bli hertigdömena, grevskap eller grevskapsklumpar i Consaber, exempelvis.

Om det så bara finns en skiss på distrikt/provinser i Mûhad så skulle de hjälpa (istället för en godtycklig indelning baserat på topografi och fyra städers lägen) eller en lågupplöst förhandstitt på Mûhad liknande de på Jargien & Thalamur.
Sånt som provinser/indelningar kan vara svårt att beskriva i ord, så bilder är nog det enda som gäller (till och med en skiss i paint skulle hjälpa) fast du kanske inte har så stort samröre med karttillverkningen, eller?

(Bifogar även en bild på ett hyfsat orört södra Asharina)
En smakfråga (som egentligen borde ställas till alla) är språk, jag tänkte nog hålla mig till Eon-svenska på alla landsdelar och länder. Exempelvis "Rhungsjön" istället för "Sea of Rhung", men kulturer då? Ska det var thalasker/thalaskisk (eller är det thalaskier, med 'i'?) eller thalaskian, tror nog på det första, får se hur fult det blir med språkblandningen. ("Our navy has reached Ifkorsundet")
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Lite mer ögongodis [ANT]

För tillfället är alla utom en av provinserna på Asharina under vatten.
Dags för natt.
(Är det ok att spamma så här i brist på att kunna lägga till fler bilder på en post? Antar det)
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
jag måste säga att jag håller med dem andra om du gör klart det skulle det vara sjukt roligt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, måste ju säga att det är en saftig grej du satt tänderna i.. :gremlaugh: Om du nu tänkter ro iland detta !!
Idéen verkar faktsitk ganska cool, om du frågar mig. Dock så är jag en sådan där tråkmåns som inte spelar så mycket dataspel, men jag kan därimot mycket väl tänka mig att folk gillar detta !
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Detta verkar faktiskt intressant. Om det blir färdigt så skulle jag kunna tänka mig betala för det tom... och jag köper nya datorspel en gång om året eller något så ;D


Silvervarg gillade Crown of the north
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Kommentera gärna [ANT]

Tar gärna emot kommentarer på kartan nu.
Främst så är Thalamur preliminär-klar och exklusive de obeboeliga bergsområdena så blir det 24 provinser.
Är namnen ok? På flera ställen så har jag tagit en skogs namn eller liknande, eller ska man plocka den största staden i området (varje magikrat-provins är uppdelad i 1-4 provinser)?
Vidare, över till Asharina så har jag fortfarande några icke-namngedda provinser.
Provinserna bredvid Kiaz, den som innefattar större delen av Västerbrygga (men inte själva staden, blir det Söderbrygga?) samt de bergigaste områdena av Trollhem.
I Damarien så behöver jag ett namn på den södra bergsprovinsen och jag skulle gärna ha ett annat namn än 'Damarien' på centralprovinsen (kan slänga samman med Targus). Den till synes obeboeliga provinsen norr om Helm innan Jargien, finns det överhuvudtaget någonting där, alvboning?

Finns det under-provinser i Damarien enligt Asharien&Soldarn-kartan? (När jag får tag i den (eller om någon vill scanna) så tar jag itu med Soldarn på allvar, delar enligt hertigdömena, ungefär. För övrigt, Kemithor Riskoz är egentligen bara staden, är det ok att den är så stor och tar Hadarlons kust eller ska man plocka bort den?)
Behöver även namn på Jarladömet Camards delar söder om floden. Samt öarna utanför Chadarian.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Re: Kommentera gärna [ANT]

Norr om helm heter det Järvskogen. Där det står "berg" kan ju vara Rahls-Unbahr och så får lim'alan rahls-unbahrs förra område.
Jag tycker det här helt ok om du slänger ihop Targus med "Damarien", det är ju ändå lika dant där och targus är ju ändå en huvudstad. Öarna utanför chadarian heter Stormön (Den som liknar öland) och Colland (Den andra, södra). Vad har du fått namnet Thukor ifrån i norra Caserion? Varför finns det bara ett "Södra Drunok"?
Jag har inte spelat EU2 men om orange betyder berg så undrar jag varför Arlon är orange. Det bergiga området täcks ju in av Kraalen.
Skogspartiet nedanför det du kallar för Södra Sunari heter igentligen just södra sunari men eftersom du redan använt det namnet kan du ju alltid namnge det Hen'aiy vilket är den största alvbosättningen där(Typ héneas huvudstad).
Sen har vi det knasiga stället på andra sidan floden sett från Västerbrygga, där fins just nu 2 namnlösa provincer... Jag kan komma med ett namnförslag och det är Stenstodernas dal, det är det enda jag hitta där i kring. Men jag tycker just där ser det avigt ut, det borde nästan kunna tas bort en provins om man flyttar floden lite söderut och förstorar de andra ställerna. Sen har du ett ställe kvar lite längre västerut, ett bergsparti, men där har jag inget förslag. Det heter ju Khrûnbergen och det har du ju kallat efter dvärgfästet där i bergen... men enlig A&S kartan slutar Khrûnbergen ungefär där du har dratt västeragränsen för Khrûn-renk-Roghan. Fast du skulle ju kunna kalla det Khrûnbergen i vilket fall som helst.

Nåja det var la lite synpunkter.

Keep up the good work!

//Archelon
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Kommentera gärna [ANT]

Du har nog stavat fel till "Ikamriska" på kartan, men det har kanske redan rättats till.
I övrigt verkar idén störtskön, har inte spelat EU så jag ska inte yttra mig om mekaniken och dess lämplighet, men keep up the good work!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Kommentera gärna [ANT]

Det är typiskt sådant (felstavningar) som man blir hemmablind på.
Hade inte märkt, men det är rättat nu.
Tack
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Europa Universalis 2

Europa Universalis 2 är från 2002 eller där i krokarna, går att komma över lite här och var för ett tvåsiffrigt belopp (typ 49-99). Ifall det nu var intressant...
Själv har jag inte direkt några planer på att tjäna pengar på det här. Om det går gör jag väl gärna det :gremwink: men men...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mühads provinser (Bifogad karta)

Ziu är de facto en del av Mûhad, så egentligen har Mûhad sex städer. Jag tiggde och bad Neogames att få lägga till fler, för jag tyckte det var löjligt lite för en högstående och av rimlighet rätt urbaniserad oaskultur, men det fick jag inte. Så, den officiella versionen är; Jen, Quaran, Alkarzhan, Kaal, Tabbah och Melûcka är och förblir de enda städerna i Mühad.

Däremot finns det självfallet en hel del orter utan stadsprivilegier; ofta centrerade kring oaser, handelsleder, och/eller lokala makthavares palats och borgar. En del av dessa var stora städer en gång i forntiden; Kashi och Umma speciellt, men har tappat sin forna glans och ligger idag till stor del i ruiner. De är väl snarare att betrakta som stora och muromgärdade byar idag; men sådana samhällen utgör likfullt ofta definitionen för en mûhadinsk provins. Eftersom så stora delar av landet är livlös öken, är gränserna för de flesta kefalers domäner helt enkelt luddiga; en ort och kanske ett eller ett par bördiga områden, med en löst definierad mängd omgivande berg och öken. Somliga kefaler i riktigt ödsliga provinser är tillochmed nomader själva; i Ili tillexempel finns så gott som ingen bebyggelse överhuvudtaget.

Nå, allt detta babbel, av anledning att jag snickrat ihop en provinskarta åt dig. Det här är inget officiellt egentligen, men eftersom jag skriver modulen om Västlanden och Neogames förmodligen inte har några invändningar, är det ungefär så här provinserna kommer att se ut också när modulen är färdig. Om det finns en namngiven ort i provinsen, bär provinsen oftast namn efter den (om inte, så anges detta). (Provinserna med två orter heter Quir, Alkarzhan och Niya). Provinser utan markerade orter, har inga större samhällen, utan som mest mindre byar och nomadläger. Jag bifogar ett urklipp ur en större karta som nog räcker för dina behov tills vidare; jag tror inte Neogames har något att invända mot det. Behöver du få Momolan och Eumo också indelat i provinser, så fixar jag det. (Det hade eventuellt kunnat vara en idé med nomadstammarna i Tarkas med, hur hanteras sådana 'primitiva' folk i EU2?).

Jag har också ett dokument med kortfattad information om samtliga provinser som jag antar att du kan ha nytta av, men det kan jag inte bifoga här. Jag försöker hitta din emejl och skicka det till dig den vägen, helt enkelt.

Så, håll till godo tills vidare:



- Ymir, har ingen riktig åsikt i språkfrågan
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Oh, utförligt! Tackar...

Norr om helm heter det Järvskogen.
Ändrat

Där det står "berg" kan ju vara Rahls-Unbahr och så får lim'alan rahls-unbahrs förra område.
Ett litet problem med det är att det är standard för floder att avskilja provinser (går att ändra på ja) samt att alltid låta floder möta en annan provinskorsning (där tre provinser möts och två av dem skiljs av floden). Anledningen är främst spelmässiga, då floder har påverkan på förflyttning och speciellt attack (det är mycket svårare över en flod).
En lösning då är att göra samma med Lim'Alan som med Nimto, som man ser är Jarladömet Nimto på söder sida om floden (och inte en kvadratmeter norr om) trots att själva staden ligger på norra sidan. Samma sak skulle kunna gälla Lim'Alan och man lägger det på västra sidan (och norra Sunari får den västra delen, en avrunding iofs).
Vidare, ytterligare en smaksak med "Berg". På kartan verkar de bergen norr om Rahls-Unbahr inte särskilt farbara med arméer (som är måttet för vad som ska vara farbart). Det skullet tyda på att man inte kan gå direkt mellan Rahls och Daggbacken, fast jag noterade en väg alldeles öster om bergen nu, så de kanske borde angränsa varandra ändå, det är inte så att man måste gå via Jarla för att ta sig mellan Rahls och Daggbacken, så det ändrar jag nog. (Men det är åtminstone syftet med sådana bergsprovinser.)

Jag tycker det här helt ok om du slänger ihop Targus med "Damarien", det är ju ändå lika dant där och targus är ju ändå en huvudstad.
Ändrat

Öarna utanför chadarian heter Stormön (Den som liknar öland) och Colland (Den andra, södra)
Ändrat (och jag behåller dem nog som en provins (de är nog lite för fattiga för att delas upp) med namnet Stormön & Colland)

Vad har du fått namnet Thukor ifrån i norra Caserion?
Lite av en placeholder, såvitt jag vet heter floden Thukor, men jag kan ha sett fel. Det känns lite fånigt att Mitheraskogen bara ska växa sig större och större, vore det vettigt att dela in den i väderstreck (södra, norra, västra, östra Mithera, kanske ska lägga till "skogen" efteråt också). Det finns inget i Cirefaliermodulen om något namn på området norr om Caserion? (Jag får förhoppningsvis tag i nästan alla moduler imorgon)

Varför finns det bara ett "Södra Drunok"?
Också lite av en placeholder, har inte direkt koll på hur många som bor i Drunok, men jag antar att med tanke på att exempelvis Västmark får 6 provinser så borde Drunok få mer än 3. Eller bor det nästan ingen där? En snabblösning skulle kunna vara att klippa av östra delen av Urag-Ghan och kalla Östra Drunok eller liknande, har Drunok för övrigt några egna indelningar och finns det några vettiga städer utöver Arlon och Urag-Ghan?

Jag har inte spelat EU2 men om orange betyder berg så undrar jag varför Arlon är orange. Det bergiga området täcks ju in av Kraalen.
Orange/Brun är berg, och det är ett fel av mig, så det ska ändras.

Skogspartiet nedanför det du kallar för Södra Sunari heter igentligen just södra sunari men eftersom du redan använt det namnet kan du ju alltid namnge det Hen'aiy vilket är den största alvbosättningen där(Typ héneas huvudstad).
Jag hade också den tanken, borde kalla det Södra Sunari. Tills vidare kan man baka ihop nuvarande Sunari och Södra Sunari, eller finns det någon bra indelning man kan göra där (kanske mellan alvstammarna)?

Jag kan komma med ett namnförslag och det är Stenstodernas dal, det är det enda jag hitta där i kring. Men jag tycker just där ser det avigt ut, det borde nästan kunna tas bort en provins om man flyttar floden lite söderut och förstorar de andra ställerna.
Ok, den provinsen söder om Västerbrygga blir Stenstodernas dal tills vidare (antar att det var den du menade) och jag tar bort det mesta av provinsen mellan Kiaz och Trollhem, ger nog det mest till Kiaz.
En annan lite mer hårdhänt lösning är att göra samma med Västerbrygga som för Nimto och ev Lim'Alan, fast då kommer Soldarna att förlora partiet norr om floden till Fala, och det kanske man inte vill generalisera bort.

Sen har du ett ställe kvar lite längre västerut, ett bergsparti, men där har jag inget förslag. Det heter ju Khrûnbergen och det har du ju kallat efter dvärgfästet där i bergen... men enlig A&S kartan slutar Khrûnbergen ungefär där du har dratt västeragränsen för Khrûn-renk-Roghan. Fast du skulle ju kunna kalla det Khrûnbergen i vilket fall som helst.
Hmm, världskartan verkar ha stavat fel till Khrûn (Krhun istället), men man skulle kunna göra det till ett västa och östra Khrûn. För övrigt tänkte jag ta bort dvärgfästets namn från provinsen (staden i provinsen kommer att heta så istället), som det är borta i Thalamur vid Kholon (renk Ghor Drezin) och Ikham (renk Ghor). Sen ska jag nog slänga in en bergsprovins mellan Soldarn och Västmark så att man inte kan springa fritt därimellan som om hela stället vore fullt med stora pass.

Tackar, du har just gjort kartan bättre :gremlaugh:
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Mühads provinser (Bifogad karta)

Svarar lite kort, eftersom jag inte tar itu med Mûhad (egentligen allt kring Igon-havet) förrän Rhung-området är klart så att jag blir nöjd, tidigast imorgon.
Först och främst, tack för kartan, den kommer att vara mycket bra att ha (likaså en Momolankarta, arbetar du med Eumo också eller ska jag göra en egen indelning kring de tre städerna, Sung, Negigg och Kanga?)
Jag räknade till 30 provinser på din karta och eftersom Thalamur fick lika många och är större så kommer jag nog försöka baka ihop provinserna utan centran till de som har. Alternativt göra svårgenomträngliga öken-/bergsområden av dem.

Angående Nomander så skulle jag modellera dem som en stat om de höll till kring en stad och oftare hade snarare än saknade en ledare av något slag. Skulle nog även modellera ifall de var riktigt många och hade slagkraft, exempelvis kommer nog Raunerna med men kanske inte Kragg (om inte Barbarboken ger en ny bild av dem som jag inte haft tidigare).
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Mühads provinser (Bifogad karta)

"Raunerna med men kanske inte Kragg (om inte Barbarboken ger en ny bild av dem som jag inte haft tidigare)."

Det gör den.

-Hjalle, heja!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Hur mycket Mundana?

Så, efter att ha granskat det mesta som hänger med Atlas-boxen, mest Geographica Mundana och världskartan, så kom jag fram till att det inte är särskilt viktigt att man tar med hela Mundana och gör det möjliga att segla österut tills man kommer längst västerut. På den 3-sidorskartan så finns det bara dokumenterad civilisation på drygt en (en plus Ebhron). Så om jag får med Enara i väster till Ebhron i öster, från Gordrion i norr till Sinadera i söder så borde alla vara glada, eller?
Med nuvarande skala så skulle världskartan bli enligt den bifogade bilden, hoppas alla är nöjda med det.
(Och det är inga större problem att lösa ofarbarhet i öst-västlig riktning)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Förslag på uppdelning av Mûhad i EU2-provinser

Det man kan tänka på när man delar upp det i EU2-provinser är främst (utan ordning)
Religion & Kultur (dessa borde inte vara något problem för Gudahärskaren verkar vara en majoritetsreligion och om jag håller mig till att generalisera folken till zhaner så är de också tydlig majoritet (du får gärna rätta mig om det är samma skillnad mellan olika zhaner som det är mellan vanarer som asharier och jargier eller soldier och sabrier)).
En stad (löses genom att de sex ikta som saknar central bosättning läggs samman med någon granne)
Estetik/Historik (löses genom att använda din bild och baka ihop provinser istället för att dra mer godtyckliga gränser)
Geografi (inte heller något stort problem då de oftast kommer från att floder delar provinser eller att stora skogar förtjänar att vara med på kartan, enda problemet skulle vara att välja mellan berg, slätt eller öken då det exempelvis inte går att bland öken och berg och göra en klippöken (i det fallet skulle nog berg gälla) samt att en provins bör vara genomfarbar med minst en fyrsiffrigt stor styrka)
Produktion (varje provins producerar någonting och av endast en typ, och det har inte alltid varit så lätt att hitta det mest framstående, det är heller inte bestämt exakt vilka varor som kan produceras utan beror på det stora hela så att det blir en bra total generalisering)

Så, nu till uppdelningen, från Ziu och väster-söderut:
#1 Otranien, samma gränser som kartan, centrum Otrara, produktion tyg/kläder
#2 Quaran (eller norra Ziu), Ziu-provinsens övre halva med anledning för att två stora städer inte borde vara i samma provins där de generaliseras bort samt att en provins endast kan ha en hamn och båda hamnarna är för viktiga, centrum Quaran, produktion fisk
#3 Jen (eller södra Ziu), resten av Ziu-provinsem, centrum Jen, produktion boskap (ett handelscentrum kommer att göra den här provinsen extra rik)
#4 Ili, Jahna+Idkha+Ili, centrum troligen Idkha, produktion boskap
#5 Alkharzan, Aksa+Alkharzan+Kharal, centrum Alkharzan, produktion spannmål, boskap eller hästar (om det skulle bli en handelsvara)
#6 Kaal, Kaal+Sarab+Algitzo, centrum Kaal, produktion spannmål
#7 Quir, Xîu+Quir+Yandar, centrum Quir, produktion spannmål, det kan vara nödvändigt att visa på Xîus vinproduktion och antingen byta till vin eller dela upp det i två provinser
#8 Taral, Poktiz+Yildiz, centrum Yildiz, produktion fisk
#9 Tabbah, Tabbah+Umma, centrum Tabbah, produktion salt
#10 Yeshm, Ghasun+Yeshm+Loulan+Nahâr, centrum Yeshm, produktion bomull
#11 Tar, Kashi+Niya+Tar, centrum Kashi, produktion järn
#12 Izahan, Izahan+Erlan, centrum Erlan, produktion fisk
#13 Melûcka, Melûcka+Têltâl+Zahalin, centrum Melûcka, produktion spannmål

Jag fann det lämpligt att Mûhad skulle ha 10-15 provinser, så jag är nog nöjd (jämförelsevis har Consaber 15 beboeliga provinser, Jargien ca 30).
Eventuellt kan man skapa en bergskedjeprovins för Loulan (för Tabîmkänns lite överflödigt och trångt) som skulle svälja Nahâr och Loulan samt bergsdelar av Tar och sedan söderut. En tydlig markering att det inte är lätt att marschera ner till Negigg (eller det kanske det är, bergskedjor är inte lika nödvändiga i berg fulla av pass).
Geografi/Terräng har även kommit i andrahand, men preliminärt blir det nog slätt i 1,7,8,12 samt 10 om Loulan blir en bergskedjeprovins. Berg kan det bli i Tabbah #9, men bör egentligen bara användas i områden som är lätta att försvara tack vare att det är kuperat samt att infanteri är att föredra framför kavalleri, skulle kanske även passa Tar, fast inte när de två mer platta provinserna är med och bildar #11, #10 skulle kunna bli berg om Loulan inte blir en bergskedjeprovins (rätt bergigt och inga tydliga vägar dit). Resten skulle då bli öken.

Tror du det blir bra? Är någon provins onödig? Finns det även någon provins som borde ha annan kultur och religion är zhaner+gudahärskaren?

Glömde för övrigt säga att nomader som inte kan betraktas som stater blir istället infödingar (natives) som pekar på att provinsen är koloniserbar (det går att stoppa om man så önskar) och att natives har attribut som acceptans av kolonisering, antal, stridseffektivitet och allmän våldsamhet. En sak är att om man slår ut alla natives i en provins så är de borta för gott, annars hade det varit ett bra sätt att modellera vissa Frakk och liknande.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Scenarier och händelser

Jag har varit lite tyst på sistone, mest för att min hårddisk har kraschat. Ingen fara dock, för allt som jag hade gjort ligger på en back-up. Den kommer jag dock inte åt förrän jag får igång den kraschade hårddisken dock, men jag arbetar på det.
Iövrigt är jag nog klar med kartan till kanske 1/4.

I spelet så kommer det att finnas olika scenarier, dessa är helt enkelt tidpunkter för att starta, frysta ögonblick av den politiska kartan. Spelmotorn är inte särskilt bra (eller snarare, det är inte särskilt kul) att hantera längre perioder än 500 år. Räknat bakåt från nutiden skulle detta passa ganska väl med andra tirakkriget (2432 eD). Ytterligare ett problem med att gå bakåt i tiden är att det blir svårare att uppskatta olika värden, som befolkning och allt som hör därtill. Det jag dock tänker påbörja först (i en avlägsen framtid) är nutidsscenariot, mest för att det är enklast att göra tack vare alla kartor. Sen är det heller inga problem att stycka upp tiden i ytterligare scenarier, exempelvis femte thalaskiska kriget (1310 ST, 2765 eD). Sen kan det också vara möjligt att modellera tidigare epoker.

Sen finns det en helt annan aspekt i EU2, nämligen händelser (events) och dessa finns av två typer. Historiska och slumpmässiga. Man använder events i alla fall där den vanliga motorn inte räcker till. Exempelvis klarar motorn inte av att på egen hand simulera Samars fall och många andra saker klarar den dåligt, som nya skapandet av nya länder, katastrofer, korstågsutropande, mm. Då tar man hjälp av events, men det är dock ni forumiter som kan Eons historia bäst och så blir det mitt jobb att göra mitt bästa och implementera detta på ett så rättvist sätt som möjligt.

Det lättaste sättet för er är att nämna en händelse och i vilken modul man bäst hittar information om det, om det borde vara en slumpmässig eller historisk händelse (en stor skillnad är att historiska endast kan hända en gång medan slumpmässiga kan hända flera, exempel på slumpmässiga är tirakattacker för provinser nära bergsområden, svält, sjukdom, piratanfall, bränder i städer, kulter orsakar problem (exempelvis Xinu), lönnmord bland adeln, släktfejder, problem med tokoner i Consaber, bara för att nämna några. En del av dessa finns redan med i EU2, så det är egentligen bara de Eon-specifika som är intressanta, allt ni kan komma på är bra). Man kan även sätta krav på händelser. Exempelvis kommer bara Samars fall om tirakarena är där och försöker erövra fästet eller så får endast kustprovinser problem med pirater och inte inlands, men om det blir långt så är det bara att hänvisa till text i modulerna så tar jag hand om det själv.

Exempel: (H = Historisk händelse, S = Slumpmässig händelse)
Samars fall (H), 2439 eD, sidan 26 i Dvärgar, Krav: tirakerna belägrar Krolim-Renk-Samar
Helms fördärv (H), 2866 eD, sidan 36 i Geographica (kanske L&H har bättre, men jag har inte tillgång till den just nu), Krav: Äger Helm
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Scenarier och händelser

Haha, du har satt ett datum på när du troligen har gjort någonting... Det kommer du bittert ångra :gremwink:

Nej men än så länge ser det ju bra ut, bortsett från hårdvarukraschen då :gremtongue:

Kom bara ihåg att speltesta tusentals gångenr innan du börjar ge ut/sälja...

Är inte så bra på histora och har inte läst moduler på senaste så jag avhåller mig nog för tillfället att ge massa events och liknande.

Lycka till!
 
Top