NYHET Programmen i Affinity-paketet har 40% rea

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Så är det nog. För mig som inte använder Google (utom Youtube, men där utan att ha ett konto) behöver jag ju inte DocsFlow. Jag skriver i Scrivener, som kan kompilera till Markup, och skrev ihop ett litet skript som konverterar Markup till rubriker, tabeller, bilder och allt det där i InDesign. Det är nog inte lika bra som DocsFlow (till exempel måste jag köra om det från början om jag vill ändra texten i Scrivener, vilket gör att det funkar dåligt att gå tillbaka dit efter att texten är layoutad), men å andra sidan misstänker jag att jag kommer att kunna konvertera det till Affinity Publisher om/när de får ett JavaScript-API.
Vid det här laget ganska OT: Markdown-till-Publisher-synk låter ju inte helt ogörligt om de har javascript-API, absolut. Det finns ju program som typ Obsidian som använder Markdown som sin lagring…

Hade jag oändligt med tid och ork så vore det nog inte helt omöjligt att sno ihop något DocsFlow-liknande själv, egentligen. Googles API:er är ju väldigt javascript-snälla och man borde kunna bygga nån hyfsat smart diff-kollare som importerar nya ändringar… Men jaja, som sagt. Oändligt med tid etc. Jag ser hur som helst fram emot deras scripting-API:er och att kunna testa deras gränser.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Skapar nya sidor, applicerar rätt mallsida (varannan sida är ju en baksida), läser kort-texten från en CSV-fil och infogar den, förstorar texten till max som får plats på kortet.
Har du koll på en del av de program för att skapa spelkort? NANdeck exempelvis eller för osx finns Multideck. Använt bägge för spelkort, krigsspelsmarkörer, saker med dubbla sidor osv inget problem alls. I princip skapar du ett utseende för ett specifikt kort och populerar det med innehåll från en csv, som du kan vara också filnamn på en bild som ska sättas in etc. Oklart om det skulle hjälpa dig men helt klart program som kan vara nyttiga att ha lite koll på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Har du koll på en del av de program för att skapa spelkort? NANdeck exempelvis eller för osx finns Multideck. Använt bägge för spelkort, krigsspelsmarkörer, saker med dubbla sidor osv inget problem alls. I princip skapar du ett utseende för ett specifikt kort och populerar det med innehåll från en csv, som du kan vara också filnamn på en bild som ska sättas in etc. Oklart om det skulle hjälpa dig men helt klart program som kan vara nyttiga att ha lite koll på.
Bra tips! Hade jag inte koll på. Tack så mycket.
 
Top