NYHET Programmen i Affinity-paketet har 40% rea

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Nu när version 2 har kommit passar Serif Ltd på att rea ut sina program.

Affinity Photo är som Photoshop när det kommer till kvalitet. I vissa fall bättre. Jag är snål men hade ändå lätt betalat 2000 spänn för ett program av den här kvaliteten som inte har någon prenumeration. Just nu ligger programmet på 549 kr.

Affinity Designer är motsvarigheten till Illustrator, men jag har inte använt den än.

Affinity Publisher är ... inte Indesign.

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Lite trist att de inte verkar ha något extra billigt alternativ för oss som redan äger alla programmen i 1.x-version.

Frågan är: Är det värt att uppgradera? Det är ju en del kronor att lägga på mjukvara jag så att säga redan har.

Jag tycker för övrigt att Designer är ett helt OK Illustrator-alternativ, vilket ju är det jag behövt mest. Illustrator körs ju geerellt bara på en enda CPU-tråd, vilket kraftigt begränsar hur mycket man kan göra utan att det börjar lagga. Designer saknar en hel del verktyg jag gärna hade velat ha, och jag kom i slutänden fram till att jag inte kunde jobba riktigt så ickedestruktivt som jag vant mig vid i det, men jag har det som backup i de fall jag behöver göra något komplicerat.

Oh well, jag antar att jag sannolikt väntar till nästa gång de har rea och uppdaterar då, kanske. Om de lagt till verktyg jag saknar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Lite trist att de inte verkar ha något extra billigt alternativ för oss som redan äger alla programmen i 1.x-version.
Jag fick ett mail om att jag fick uppgradera gratis, eftersom jag nyligen köpt Windows-licens till min stationära. På Mac-laptopen har jag haft programmet i flera år. Rätt konstigt att det inte är samma licens för båda, men nu kan man åtminstone köpa det (till samma pris som om man köper till både Mac och Windows).

Jag tycker för övrigt att Designer är ett helt OK Illustrator-alternativ, vilket ju är det jag behövt mest. Illustrator körs ju geerellt bara på en enda CPU-tråd, vilket kraftigt begränsar hur mycket man kan göra utan att det börjar lagga. Designer saknar en hel del verktyg jag gärna hade velat ha, och jag kom i slutänden fram till att jag inte kunde jobba riktigt så ickedestruktivt som jag vant mig vid i det, men jag har det som backup i de fall jag behöver göra något komplicerat.
Intressant att läsa. Jag har ärligt talat aldrig sett poängen med Illustrator. Kör hellre Sketch, Invision eller andra prototyp-program som jag anser har samma verktyg men med mindre CPU-krav.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Intressant att läsa. Jag har ärligt talat aldrig sett poängen med Illustrator. Kör hellre Sketch, Invision eller andra prototyp-program som jag anser har samma verktyg men med mindre CPU-krav.
Jag gör rätt mycket i Illustrator. Jag gillar precisionen i att kunna flytta runt enskilda punkter i vektorformer och att kunna jobba med stilar och ickedestruktiva filter för att kunna skapa olika effekter. Alla isometriska kartor jag gjort till Rotsystem är ju gjorda i Illustrator till exempel, liksom alla företagslogotyp-delar som inte är rena vektorgrejer. Illustrator är (för mig) inte så mycket ett skiss- eller prototypverktyg utan mer som ett slags CAD-program i lightformat men som inte ger mig ritningar eller 3d-objekt utan vektorillustrationer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Jag hittade den här filmen. Det verktyg jag ser som verkligen-verkligen-nödvändigt av de där är nog warpverktyget; framför allt deras quad warp-grej ser ut att kunna potentiellt spara mycket tid när jag gör mina Rotsystemkartor. Är det värt 500 pix? Inte just nu, men säkert längre fram.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Illustrator är (för mig) inte så mycket ett skiss- eller prototypverktyg utan mer som ett slags CAD-program i lightformat men som inte ger mig ritningar eller 3d-objekt utan vektorillustrationer.
Själv använder jag Indesign som CAD-program när jag gjort ritningar på hus. :D Kan inte så mycket om Illustrators filter, men Sketch har det mesta jag behöver från ett vektor-program. Fast det mest avancerade jag gör är frontend-design och logotyper och det är Sketch mästare på.

Frågan är: Är det värt att uppgradera? Det är ju en del kronor att lägga på mjukvara jag så att säga redan har.
Om man skrollar förbi all copytext kommer får man lite svar på frågan.


Men har du PS känns det onödigt, ja.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,396
Lite off att det inte fanns rabatt för de som äger en v1-licens. Men visst, Adobe kostar ju varje månad så det jämnar nog ut sig ganska snabbt. Kommer att överväga att skaffa publisher då jag använder det mycket. Krita duger till det mesta annat bildrelaterat.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Lite off att det inte fanns rabatt för de som äger en v1-liscens.
Företaget Serif sade i ett kommentatorsfält till en av deras videor: 40% är för de gamla användarna. Det bara råkar gälla även för de nya. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,886
Location
Göteborg
Fan, man vill ju gärna slippa Adobe, men å andra sidan kan jag ju (hyfsat) de programmen. Framförallt är det nog InDesign jag skulle vilja hitta en ersättare till, och där verkar ju Affinity ligga efter.

Men det är klart, en ersättare till Photoshop vore ju inte fel. Jag. har försökt överge Photoshop till förmån för GIMP, men lyckades aldrig. Kanske kan Affinity Photo då vara ett alternativ?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,886
Location
Göteborg
Enligt den här posten verkar de jobba på en JavaScript- och C-API till Publisher, så i framtiden kommer det förhoppningsvis att kunnas skriptas även där?

Funderar på att köpa storlicensen för tusen pix, exportera alla mina InDesign-dokument ill IDML (som Affinity verkar kunna läsa), avbryta prenumerationen och sedan se hur det går. Vore så skönt att slippa betala den där licenskostnaden, asså.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Enligt den här posten verkar de jobba på en JavaScript- och C-API till Publisher, så i framtiden kommer det förhoppningsvis att kunnas skriptas även där?
Det vore väldigt awesome.

Funderar på att köpa storlicensen för tusen pix, exportera alla mina InDesign-dokument ill IDML (som Affinity verkar kunna läsa), avbryta prenumerationen och sedan se hur det går. Vore så skönt att slippa betala den där licenskostnaden, asså.
Jag tror att den grej jag läst som fått mig att säga nope till Affinity Publisher är att lager är per sida. Men jobbar man inte så mycket med lager lär det väl funka antar jag.

Jag är nog fast i Adobeträsket rätt länge till, men jag gillar att de får konkurrens och äger gärna Affinitylicenser som komplement. Det är intresant att se hur de utvecklas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,886
Location
Göteborg
Jag tror att den grej jag läst som fått mig att säga nope till Affinity Publisher är att lager är per sida. Men jobbar man inte så mycket med lager lär det väl funka antar jag.
Ja, det känns ju galet. Läser lite om det. Verkar som att AP jobbar på lite annat sätt. Till exempel kan man ha flera mallsidor för en och samma sida, och mallsidorna kan ha lager på sig. Döljer man ett lager på en mallsida så döljs det på alla sidor som använder den. Dessutom kan man "koppla loss" lagret på enskilda sidor och lägga in saker där som är unika för den sidan, medan de fortfarande styrs i synlighet från mallsidan.

Verkar dock lite meckigt och man måste dessutom "koppa loss" lagret på alla individuella sidor. Men får man skriptning så kan man ju göra detta enklare.

Men det verkar i alla fall finnas en workaround.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,336
Fan, man vill ju gärna slippa Adobe, men å andra sidan kan jag ju (hyfsat) de programmen. Framförallt är det nog InDesign jag skulle vilja hitta en ersättare till, och där verkar ju Affinity ligga efter.

Men det är klart, en ersättare till Photoshop vore ju inte fel. Jag. har försökt överge Photoshop till förmån för GIMP, men lyckades aldrig. Kanske kan Affinity Photo då vara ett alternativ?
Affinity Photo har c:a fyrtio tusen miljarder procent lägre tröskel än Gimp.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Fan, man vill ju gärna slippa Adobe, men å andra sidan kan jag ju (hyfsat) de programmen.
Det är inte stor övergång mellan Photoshop och Affinity Photo. Nu har jag förvisso inte använt Photoshop på tio år (sedan CS2). Photo är dessutom under uppbyggnad, även om den nu håller samma klass som Photoshop. Bara för ett år sedan kunde man inte ens se en förhandsgranskning av bilder när man ville komprimera dem. Numera finns också massor av bra tutorials-kanaler på Youtube.

Gimp bör ingen använda ... någonsin. :D
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,053
Location
Umeå
Diggar dem alla som tusan. Använt designer och publisher rätt mycket och för mig baserat på vad de kostar slår de ut Adobe utan något som helt motstånd, förutom på en punkt, designer fixar inte att importera csv:s men såg något om data merge och publisher, så kanske har det kommit även dit? Men ska väl sägas, jag är inte alls indoktrinerad i hur adobe-sviten fungerar längre, så för mig stör jag mig inte på hur något görs eller vilka bakvägar jag tvingas ta med ex. publisher. Övertygad om att det finns mycket som är mer genomtänkt och funktionellt i adobegrejåerna för folk som sitter med det hela tiden, men för att ducka att tvinga betala det företaget pengar månatligen tar jag gärna lite omständiga omvägar för att nå ett för mig likvärdigt slutresultat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,886
Location
Göteborg
Nu har jag köpt hela sviten! Och sagt upp Photoshop. Har dock fortfarande kvar InDesign då jag tyvärr behöver det för ett par projekt. Ska man göra kortspel är det bra med skriptning, alltså. Vete fan hur jag skulle kunna göra 120 kort utan att skripta. Samma sak med Aliatra, som visserligen är klart men som ska få en fransk version. Det spelet har typ 40 slumpmässiga symboler och ord på varje uppslag (olika symboler på varje sida), och 455 sidor. Helt omöjligt att göra i Affinity Publisher, känns det som.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Jag önskar att jag kunde liksom selektivt välja bort vissa Adobeprogram. Tyvärr kör ju jag den billiga licensen för lärare och studenter, så jag pröjsar för hela paketet… Allt eller inget. Så kan jag inte ersätta hela Adobesviten så kommer jag fortsätta prenumerera.

Och DocsFlow lär ju inte komma till Publisher nån gång snart heller, gissar jag.

Men scripting blir riktigt intressant. Jag saknar ju Actions i Designer rätt mycket, det var en av de saker som gjorde att jag inte kunde med att gå över helt där. Och visst lär det bli drygare att koda saker än att bara spela in dem, men jag är ju trots allt progrmmerare så jag överlever.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,886
Location
Göteborg
Och DocsFlow lär ju inte komma till Publisher nån gång snart heller, gissar jag.
Så är det nog. För mig som inte använder Google (utom Youtube, men där utan att ha ett konto) behöver jag ju inte DocsFlow. Jag skriver i Scrivener, som kan kompilera till Markup, och skrev ihop ett litet skript som konverterar Markup till rubriker, tabeller, bilder och allt det där i InDesign. Det är nog inte lika bra som DocsFlow (till exempel måste jag köra om det från början om jag vill ändra texten i Scrivener, vilket gör att det funkar dåligt att gå tillbaka dit efter att texten är layoutad), men å andra sidan misstänker jag att jag kommer att kunna konvertera det till Affinity Publisher om/när de får ett JavaScript-API.

Fan, jag låter ju som en riktig programmerare! :gremlaugh:
 
Top