Professionella spelledare

Inget jag skulle använda mig av, varken som kund eller säljare av tjänster, men det är väl bra för de som tycker att de har nytta av det tänker jag.
Tänker som du. Känns som att det skulle bli en dymsnik kring bordet jag nog inte skulle gilla varken som SL eller spelare.

Men visst. Om jag mötte någon som hade ett grymt upplägg i ett kul spel, som anpassades till såelgruppen och det vore en person jag ändå skulle kunna vilja spela med? Kanske skulle jag ändå kunna tänka mig att betala för några pass? Men hela konceptet känns väldigt hypotetiskt.

Jag är nog emot det. Inte så mycket på grund av betalningen, men för att betalningen bygger på den här uppfattningen att spelledaren gör något som är svårt eller tråkigt.

Spelledande kan absolut vara tråkigt, om man spelar med en grupp som inte värnar om spelledarens kul. Där tror jag att betalda spelledare gör att man kommer värna mindre om spelledarens kul, eftersom man har betalt dem för att vara där. Det dyker ju regelbundet upp frågor både här och på andra rollspelsforum från kompisgrupper som vill börja spela men letar efter en spelledare. Jag tror att de grupperna kommer bli mycket sämre rollspelare och tråkigare för andra att spela med i framtiden om de går till en betald SL än om någon i gruppen bara bestämmer sig för att prova att spelleda.

Jag hade inte haft något emot att ta betalt för att spelleda, men jag förstår inte vem som skulle betala 5000 för en fyratimmarssession. Vilket nog torde vara det absolut lägsta en kan ta för arbetet.
Jag har läst någon AMA från en betald spelledare som levde på det, och han fick det att gå ihop eftersom han jobbade från ett låglöneland med spelare från USA.

Min tredje åsikt i frågan är ungefär såhär:

Det är ändå ohållbart så det finns ingen mening med att försöka, och kommer inte bli en grej

Antalet pro-SL är extremt lågt och efterfrågan relativt liten, och det är så av en anledning.
Den enda grupp inom rollspelshobbyn som överhuvudtaget har ett intresse av att det finns ett utbud av pro-SL är de själva, och då utbudet av hoppfulla proffs ändå är högt och efterfrågan från kundbasen relativt låg, så är generellt priserna på en sådan nivå att de är helt omöjligt att leva på. Det går inte heller höja priserna i någon nämnvärd utsträckning, för då kommer såpass stora delar av den potentiella kundbasen inte kunna delta.

Rollspel gör sig redan uselt som kommersiell produkt, det är en hobby och aktivitet som har ett inneboende motstånd mot kommersialisering och kapitalism (inte ideologiskt nödvändigtvis, men rent praktiskt). De kommersiella aktörer som finns har redan ytterst begränsade medel, och då de aktörer som faktiskt har resurser befinner sig i direkt konkurrens med eventuella pro-SLs så ligger det inte i deras intresse att stötta den marknaden, snarare tvärt om.

Det lilla handfull som klarar sig ok på det är en parentes i relation till övriga hobbyn, de gör varken skada eller nytta.

Existerar professionella spelledare på riktigt eller är det bara en teoretisk fråga? Jag antar att det finns event-personer som kanske kan ordna rollspelsliknande arrangemang till företag m.m. men jag har svårt att föreställa mig en ”vanlig” spelledare som ska ha betalt. Finns det verkligen snubbar som kommer hem till folk, sätter sig i vardagsrummet och deltar i gängets vanliga inledningssnack om jobb, semestrar, barn och livet och sen plockar fram CoC eller DoD, lirar några timmar och sen får en femhundring för ”jobbet”? Låter märkligt i mina öron. Finns det någon här på forumet som anlitat en sådan spelledare, eller känner någon som gjort det eller har någon kompis bekants polare som gjort det?

Professionella spelledare existerar på riktigt. Majoriteten spelleder online via nån etablerad plattform som roll20. Scrollade runt på startplaying (som är en site där man kan hyra en spelledare) precis nu och priserna är mellan 10 och 60 dollar per person och möte med 20 som medel. De som hållt mest möten verkar ligga på en bit över 1000 möten.

Är som sagt ödmjuk inför att jag inte har någon erfarenhet av fenomenet, samt att jag inte helt har formulerat min egen åsikt - ens för mig själv.
Vad har ni för tankar kring Professionella spelledare?
Jag har fått betalt för att vara spelledare, men skulle aldrig i livet aktivt vilja arbeta med det. Exempel på tillfällen är vid kulturevenemang, via Patreon eller liknande.

Jag är (eller var vid de tillfällena) en rätt prepptung spelledare så för mig var det inte så stor skillnad mellan förberedelserna jag gjorde i vanliga fall. Det påminner rätt mycket om att spelleda på konvent: prata med gruppen innan man startar och snabbt lära känna dem, samt vara lyhörda under spelmötet.

Som sagt var, det är ju annorlunda än vanligt spel för om de betalar ska de ha roligt. Så man låter "rule of cool" gå igenom lite mer än vanligt. Är lite snällare än mot sina vanliga spelare. Styr äventyret dit de vill, inte vad man själv vill. Helt enkelt, du försöker ge dem en upplevelse som de njuter av.

Jag har inget emot fenomenet i sig. Jag har så jag klarar mig angående rollspel, men om jag befann mig i en situation där jag inte fick tillräckligt med spel skulle jag absolut inte ha något emot att betala för det.

Vår hobby drivs av eldsjälar. Folk på konvent som åker för att spelleda; som frivilligt pluggar in scenarion för att spela det med andra.

I fotbollen fanns det eldsjälar, men dom dog ut när 13 till 14-åringar fick managers och det slutade vara kul. Nu ska tränare ha betalt för att göra något. Det är ingen som ställer upp längre utan tid är dyrbart.

Det finns inga pengar i vår hobby. Skulle det göra det så skulle eldsjälarna antagligen falna mer och mer.

Jag förstår att det säkert kan vara en grej. Med tanke på hur stort Solorollspelande är, så känns det troligt att folk även skulle tänka sig betala för att få en spelledare.

Personligen så tycker jag inte det känns som något jag skulle vilja göra, vare sig som leverantör eller kund. Det känns som att det kreativa samskapandet blir betydligt mindre givande om man blandar in pengar i ekvationen. Kostnadsmässigt så bör det också bli ruskigt dyrt att ha en SL på taxameter.

Föreställer mig också att man som betald SL skulle behöva hantera typ fulla snubbar på svensexa där halva gänget vill rollspelare sexuella övergrepp på NPCer och dylikt. Att hantera sån skit blir ju betydligt svårare om det innebär konsekvenser för ekonomin.

Med det sagt är ju typ enda skälet till att jag skulle betala en konventsbiljett just att få testa att spela eller spelleda grejer, så det finns eventuellt en skevhet i den personliga filosofin.

Under medeltidsveckan tog jag och en annan person betalt för att vara spelledare som evenemang, med ca 18 deltagare totalt. Vi var rätt osäkra om någon skulle vara intresserad av att komma men samtliga platser blev uppbokade i slutändan. Så nog finns intresset.

Det var förvisso mindre lönsamt än teaterföreställningen jag satte upp, och avsevärt mer mentalt jobb, men ändå kul att driva sin hobby för publik.

Det vill säga spelledare som tar betalt - vad tycker vi om detta koncept? Jag har inga välformulerade åsikter om det, men ändå skaver det i mig.
Om jag ska försöka mig på att beskriva känslan så tror jag det handlar om att jag ser rollspel som en demokratisk folktradition, något som riskerar att urholkas när man introducerar en ekonomisk transaktion. Det är något i hur jag föreställer mig att dynamiken eller (i brist på bättre ord) maktbalansen mellan spelare och SL förändras när en av spelets deltagare är där under anställningsform.

Är som sagt ödmjuk inför att jag inte har någon erfarenhet av fenomenet, samt att jag inte helt har formulerat min egen åsikt - ens för mig själv.
Vad har ni för tankar kring Professionella spelledare?
Vad innebär en demokratisk folktradition?

Det är ändå ohållbart så det finns ingen mening med att försöka, och kommer inte bli en grej

Det är nog nånstans här jag landar också.

Liksom, jag bryr mig verkligen inte. Rollspel är en liten, olönsam hobby. Det finns ett litet handfull företag som faktiskt lyckas gå med vinst i sitt rollspelsproducerande, resten av oss för det som ett slags pseudoprofessionell sidohobby som i allmänhet kostar mer pengar än den drar in. Visst går en del kickstarters bra, men den som tror att rollspel år 2025 är en "stor hobby" tror jag lurar sig själv. Vi är en liten hobby och de allra flesta spelgrupper har en eller flera spelledare. Framför allt om man bor i en lite större stad kan an alltid hitta nån som är intresserad av att köra sin nya kampanj eller så.

Så jag tror helt enkelt inte att det finns en tillräckligt stor efterfrågan för att det ska kunna bli annat än någons sidohobby – lite som mitt spelmakande. Något som egentligen kostar mer än man får ut, framför allt om man räknar med nedlagd tid.

Om nu någon enstaka människa lyckas få något slags knapp ruljans på en sådan verksamhet – bra jobbat! Jag tror inte den enskilda människan kommer att ha någon nämnvärd egentlig påverkan på rollspelskulturen eller på folks villighet att spelleda.

Jag är lika förtjust i demokratisk föreningskultur och deltagande folkkultur som alla andra. Och tycker absolut att det är traditioner värda att bevara. Jag gillar idén med folk som jobbar "gratis" med saker de brinner för, tillsammans med andra som också brinner för samma sak. Folkkultur och engagemang, och att inte blanda in kapitalistiska intressen, företagande eller "entreprenörskap". Det är något fint med att allt inte måste inordnas på en jävla marknad. Men jag tror bara inte rollspelshobbyn hotas i det här fallet.

Vad innebär en demokratisk folktradition?
Jag undrar om det inte är ett svenskt perspektiv, där föreningsliv och ställa upp volontärt är en stor del. Tillsammans med den plattare hierarkin som genomsyrar det svenska samhället.

Back