Jag har två åsikter, som kan verka motsägelsefulla men som enligt mig absolut inte är det:
1. Get the bag!
Om man lyckas omsätta sitt spelledande till en inkomstbringande sidohustle eller till och med göra det till sitt heltidsjobb så kör bara kör!
Det kommer kräva hårt arbete, är nära nog omöjligt att försörja sig på och man kommer förmodligen bli utbränd av det i längden. Men om man får det att funka så kommer jag inte klanka ner på någon som gör det. Alla behöver betala räkningarna och sätta mat på bordet, lyckas man förvandla något man gillar att göra till det som betalar hyran så är det något att vara glad och stolt över.
2. Kommersialisering förstör allting, särskilt allt som är kul och kreativt.
En professionalisering av SL rollen och försäljningen av den som en tjänst till spelar-kunder är i förlängningen negativ för hobbyn, kulturen och rollspelsindustrin. Det är en marknad som bara kan existera om spelledandet är, eller upplevs som, otillgängligt. Dessutom är det negativt för de som skapar, ger ut och säljer rollspel eftersom man konkurrerar om samma kunder och samma pengar. En Pro-SL har ett monetärt egenintresse av att upprätthålla myten om spelledandet som något svårt, mystiskt, arbetsamt och krävande. De har ett monetärt egenintresse av att färre människor spelleder då detta ökar värdet på den egna tjänsten, på bekostnad av i stort sett alla andra segment av hela hobbyn. Som spelledare, rollspelsentusiast och rollspelspublicist vill jag att så många människor som möjligt spelleder, och uppmanar alla potentiella "kompisgäng som vill testa rollspel" att antingen bara köra på och själva spelleda, eller söka sig till någon av den överväldigande mängd gratisalternativ som finns.
Kundmentalitet gör dessutom folk odrägliga.