Produktöverflöd - bra eller dåligt?

Mestadels bra.

Om produkterna är settings eller äventyr så är det i min mening bara bra. Jag kan välja vad jag gillar. Jag har hellre fler äventyr att läsa och möjligtvis spela än motsatsen.

Om det är tillägg till regler är det lite knivigare och där märker jag att jag inte är konsekvent. Till DoD jublar jag åt magiboken och monsterboken men till dnd har jag sen länge tröttnat på subklasser och märkliga specialregler.

Jag tycker om att bläddra i och förkovra mig i böcker, så det ger mig något att ha dem och att få inspireras av dem även om jag inte hunnit spela alla. Det finns betydligt mer tid att läsa böcker än det finns speltilfällen för mig.

Eclipse Phase var redan i grundutförande otroligt spretigt och plottrigt och svårt att hålla reda på, och jobbigt eftersom världen är designad så att typ all information finns tillgängliga för alla. Så rollpersonerna och alla SLP:er kan, eller kan ta reda på, allt som står i boken. Och borde ta hänsyn till det i sina planer och hur de agerar.

Sedan öste Transhuman Studios på med ännu mer plotter i ett ganska dugligt antal världsbyggar-moduler som gjorde spelet ännu svårare att faktiskt börja spela. För allt i de här nya böckerna skulle ju också alla rollpersoner och SLP:er ha koll på.

Det är nog det extremaste fallet jag vet av att nytt material aktivt gjorde mig mindre sugen på att spelleda.

Hade de istället släppt motsvarande antal ordentliga kampanjer, istället för att bara små-dutta med ett mindre antal linjära och ganska trista småäventyr…

Hellre för mycket än för lite. Men håller med om att det blir stressade när det florerar olika varianter av samma spel, som med nya WHRP. Har knappt hunnit spela den versionen jag redan har.

Jag älskar spel med mycket böcker, WoD fantast som jag är. Det ger möjligheter. Å man behöver inte ha allt. Ta Vampire. Oftast har man en favorit sekt t.ex Camarillan, då behöver man inte så mycket gällande Anarcher och Sabbat. En del gillar medeltiden. Köp bara Dark Ages. En del skulle aldrig spela med bas i Asien, skippa KIndred of the East. Det är väl bara vi samlare som "behöver" skaffa allt

Många bra böcker med tydlig struktur i utgivning och innehåll är ju mest bara trevligt. Det enda jag har svårt för är produkter som tydligt stressats fram för att KS ska dra in nya pengar. Det finns tyvärr sådana. Men så länge materialet är bra och genomarbetat och fyller en tydlig funktion så är jag helt på ju mer desto bättre-tåget!

Jag har slutat spela system för att de har stort utbud. När det i varje bok även ingår någon extra regel som tillför spelet något intressant så måste man ha den boken även om övrigt innehåll inte används. Då om man inte köper allt så kommer man upptäcka att man har bara delar av hela upplevelsen.
Däremot om det bara är djupdykningar i lore eller äventyr så man inte missar något om man avstår så kan det vara en anledning till att jag skulle spela ett system jag i grunden kanske inte är så förtjust i. Har också köpt böcker för system jag inte äger...

Back