Produktöverflöd - bra eller dåligt?

Mestadels bra.

Om produkterna är settings eller äventyr så är det i min mening bara bra. Jag kan välja vad jag gillar. Jag har hellre fler äventyr att läsa och möjligtvis spela än motsatsen.

Om det är tillägg till regler är det lite knivigare och där märker jag att jag inte är konsekvent. Till DoD jublar jag åt magiboken och monsterboken men till dnd har jag sen länge tröttnat på subklasser och märkliga specialregler.

Jag tycker om att bläddra i och förkovra mig i böcker, så det ger mig något att ha dem och att få inspireras av dem även om jag inte hunnit spela alla. Det finns betydligt mer tid att läsa böcker än det finns speltilfällen för mig.
 
Eclipse Phase var redan i grundutförande otroligt spretigt och plottrigt och svårt att hålla reda på, och jobbigt eftersom världen är designad så att typ all information finns tillgängliga för alla. Så rollpersonerna och alla SLP:er kan, eller kan ta reda på, allt som står i boken. Och borde ta hänsyn till det i sina planer och hur de agerar.

Sedan öste Transhuman Studios på med ännu mer plotter i ett ganska dugligt antal världsbyggar-moduler som gjorde spelet ännu svårare att faktiskt börja spela. För allt i de här nya böckerna skulle ju också alla rollpersoner och SLP:er ha koll på.

Det är nog det extremaste fallet jag vet av att nytt material aktivt gjorde mig mindre sugen på att spelleda.

Hade de istället släppt motsvarande antal ordentliga kampanjer, istället för att bara små-dutta med ett mindre antal linjära och ganska trista småäventyr…
 
Hellre för mycket än för lite. Men håller med om att det blir stressade när det florerar olika varianter av samma spel, som med nya WHRP. Har knappt hunnit spela den versionen jag redan har.
 
Jag älskar spel med mycket böcker, WoD fantast som jag är. Det ger möjligheter. Å man behöver inte ha allt. Ta Vampire. Oftast har man en favorit sekt t.ex Camarillan, då behöver man inte så mycket gällande Anarcher och Sabbat. En del gillar medeltiden. Köp bara Dark Ages. En del skulle aldrig spela med bas i Asien, skippa KIndred of the East. Det är väl bara vi samlare som "behöver" skaffa allt
 
Många bra böcker med tydlig struktur i utgivning och innehåll är ju mest bara trevligt. Det enda jag har svårt för är produkter som tydligt stressats fram för att KS ska dra in nya pengar. Det finns tyvärr sådana. Men så länge materialet är bra och genomarbetat och fyller en tydlig funktion så är jag helt på ju mer desto bättre-tåget!
 
Jag har slutat spela system för att de har stort utbud. När det i varje bok även ingår någon extra regel som tillför spelet något intressant så måste man ha den boken även om övrigt innehåll inte används. Då om man inte köper allt så kommer man upptäcka att man har bara delar av hela upplevelsen.
Däremot om det bara är djupdykningar i lore eller äventyr så man inte missar något om man avstår så kan det vara en anledning till att jag skulle spela ett system jag i grunden kanske inte är så förtjust i. Har också köpt böcker för system jag inte äger...
 
Så min fråga här till forumet. Hur upplever ni det? Någon som delar min syn eller är det bara kul med mycket grejer? Struntar ni i översikten och kör på känsla för första bästa produkt? Och för er spelmakare, är detta något ni tänker på? Hur gör man för att hantera frågan, om det alls sker?
Jag brukar styra bort från spel som har en massiv utgivning. Det finns flera delförklaringar till det. Jag får lätt en känsla av att jag missar något om jag inte har allt, och dessutom använder allt i spel. Samtidigt är jag något av en samlarpersonlighet och känner lätt att jag vill ha allt, eller åtminstone det mesta. Kan jag inte få allt kan det svänga helt åt andra hållet, och jag vill helt enkelt inte ha något alls. Vidare är min erfarenhet att kvaliteten sjunker om utgivningen är omfattande. Samtidigt blir det svårare att skilja ut vad som är bra och mindre bra. Så med fler produkter ökar risken att det jag köper inte håller måttet, och för att bygga på problemet är jag ganska specifik i min smak. Dessutom har jag en historik av att köpta mycket mer än jag hinner spela eller ens läsa, så risken är påtaglig att det jag samlar på mig bara blir stående i hyllan.

Som spelmakare på hobbynivå känner jag att det där med överproduktion inte alls är ett problem. Min ambition när det gäller De fördömda är att åtminstone publicera något nytt varje år. Hittills har jag inte ens nått det blygsamma målet, men jag har en hel del påbörjat material så över tid kommer det förhoppningsvis att ordna till sig.
 
Svårt. Gillar spel med få men bra grejer, som Sorcerer. Tycker inte spel ska behöva en enda bok extra för att spelas. Men vill man ha dem för att läsa är det ju kul med mycket. Och kan uppskatta tanken att det finns femtio äventyr att välja på till typ DoD och att det handlar om vilken setting/ känsla/ upplägg man gillar.
 
Om jag spelar ett spel vill jag ha den "kompletta upplevelsen", så om vi spelar Alien vill jag ha tillgång till Marines och Colonists-böckerna för att inte gå miste om potentiellt intressanta grejer. Om det dessutom släpps en planetbok, en rymdskeppsbok och en monsterbok så kommer jag vara mindre sugen på att spela Alien tills jag köpt eller i alla fall läst dem.
Inte specifikt riktat till dig nu, men jag personligen tycker det här är lite problematiskt. Om du vill ha Marines eller Colonists, säg att du har Marines eller Colonists och sen spelar ni på det. Produkterna blir nästan en sorts validering eller tillåtelse ibland, kan jag uppleva, när det egentligen står alla fritt att göra vad som helst och vi alla tenderar att inspireras av ungefär samma saker -- särskilt kring ett spel som Alien.

Vår egna fantasi är ju mycket coolare runt spelbordet, för den är vår.
 
Jag är helt OK med mycket, så länge som jag inte behöver hålla reda på mycket åt gången.

Exempel: D&D, med typ en bok för varje klass, är för mycket. GURPS, med (oftast) en bok per setting, men hundratals settings, funkar bra.
 
Vår egna fantasi är ju mycket coolare runt spelbordet, för den är vår.
Det här är en viktig USP för mig. Om inte boken/boxen/äventyren/settingmodulen/etc triggar min fantasi och är den inte intressant. Ja, vår fantasi är cool men det är också coolt när vår fantasi tar med oss till platser vi inte hade kunnat hitta på själva. Det är trots allt en viss skillnad på att hitta på något i stunden och på att spender månader och år på att klura ut coola grejer. Om produkten misslyckas med det är jag inte intresserad. Och här kan ju ett för stort omfång bli ett problem, vilket ju många är inne på, för det kanske är så coolt att jag vill köpa, läsa och använda ALLT!
 
Intressant att ni lyfter överköp @Rangertheman och @entomophobiac. Jag upplever närmast motsatt reaktion i det läget - alltså det blir inga köp för jag får ingen överblick. DoD/Dragonbane är tyvärr på väg ner längs den banan med sitt tredjepartsflöde. Var ska jag liksom börja om jag vill skapa en egen spelvärld? Ska jag köpa och läsa 10 produkter bara för att konstatera att 8 faller bort? Då avstår jag hellre. (Vilket är skälet till att jag antagligen kommer hålla mig till Ereb Altor om jag ska spela det. Då vet jag ramarna liksom.)
Ja, jag ångrar lite att jag hoppade ner i tredjepartskaninhålet. Som sagt ångrar jag inte produkterna i sig, men det hade nog varit bra att nöja sig med de officiella grejerna till de är uttömda.

Med Symbaroum började jag när det bara fanns några böcker utgivna, och den produktlinjen har inte haft någon rasande utgivningstakt, så det har känts bra. Men jag kan tänka mig om någon skulle ge sig in i det nu, skulle det nog kännas överväldigande.
 
Sådant är ju svårt att veta. Du blev exempelvis jätteinspirerad av Mutants Zoonernas zoologi medan jag tyckte det var slöseri med trycksvärta.
Ja, och det är helt okej. Allt behöver inte vara för alla. Men med dagens spelflora känns det som att alla kan få sitt pick of poison.

Tycker fortfarande att ZZ är bland det bästa som gjorts till något rollspel. Jag kan inte reproducera den oavsett hur mycket jag försöker och jag har inte sett någon annan lyckas med det heller. Det finns något helt unikt i den. Iaf till 65-70%.

Men du har ju helt rätt i att det är subjektivt. Det är jag helt med på.
 
Med Symbaroum började jag när det bara fanns några böcker utgivna, och den produktlinjen har inte haft någon rasande utgivningstakt, så det har känts bra. Men jag kan tänka mig om någon skulle ge sig in i det nu, skulle det nog kännas överväldigande.
Jo. Samtidigt tycker jag Symbaroum ett är föredöme på många vis (men inte på andra). Tre reglerböcker (grund, spelarbok, monster), en kampanj på sex delar med ett flöde från 1-6, sex andra äventyrsprodukter, från stora till små, sedan 2014. Och även om jag egentligen inte älskar upplägget är alla böcker därtill rätt konsekventa i sin struktur - man får setting, SL-fördjupning, äventyrsfrön och äventyr i ett (även i de komprimerade äventyrspaketen). Det är helt enkelt tydligt vad man får.
 
Last edited:
Det gör jag redan. Förstår inte riktigt vad uppmaningen syftar till. Jag vill alltså ha ANDRAS fantasi in i min fantasi, och jag vill ha deras fantasi när den inte schablonmässig och stereotyp. Jag vill bli överraskad!
Steget från att stoppa in Marines och Colonists från en gemensam inspiration till att bjuda in andras fantasi som inte ska var schablonmässig eller stereotyp upplever jag som ganska stort. ;)
 
Steget från att stoppa in Marines och Colonists från en gemensam inspiration till att bjuda in andras fantasi som inte ska var schablonmässig eller stereotyp upplever jag som ganska stort. ;)
Men är detta en kritik av att boken överhuvudtaget skrivs eller att den är skriven på, för din del, fel sätt? (Vilket gäller hela spelet om jag fattat dig rätt? 😉)

För egen del lägger jag ingen värdering i det i just denna frågan. Jag kan teoretiskt ha en positiv syn på spelet men ändå bli tveksam inför en stor och rörig utgivning. (Just rörig är kanske oftare grund till problemet. Fler spelskapare borde bygga små databaser åt oss användare! Vilka äventyr kan jag hitta som utspelas i Berendien 610 e.O. och är taggade med politiska intriger?)
 
Back
Top