Problemet med utslitna Rollformulär

Faehrengaust

Swashbuckler
Som spelare upplever jag alltid ett praktiskt problem med rollformulär - de blir snabbt söndersuddade och fyllda av kladd. Vi kan sammanfatta det med att rollformuläret blir Utslitet. Detta gäller främst spel som inte abstraherat bort detaljer som förändras ofta - om det är bortabstraherat så är det så klart inget problem - behöver inte diskuteras i tråden.

Grundsyftet med Rollformulär är att fungera som ett Minne. Men, delar vi upp det så är det två typer av minne:
  • Långtidsminne - mellan speltillfällen
  • Korttidsminne - under speltillfället
Problemet är att Korttidsminnet ändras ofta och behöver därför uppdateras - kladd och sudd - frekvent vilket resulterar i Uslitning. Samtidigt så vill vi behålla rollformuläret en lång tid för Långtidsminnet.

En lösning som många spelare använder är att ignorera rutorna som har med korttidsminnet att göra (t.ex. KP och ammunition) och i stället ha dessa värden på post-its. Dvs, de delar upp rollformuläret.

---

Vore det inte smartare att dela upp Rollformuläret i två formulär från början? Ett för långtidsminnet och ett för korttidsminnet?

Då kan:
  • Långtidsformuläret bibehållas hela kampanjen - det är så få uppdateringar att det kommer inte att slita ut formuläret.
  • Korttidsformuläret kan bytas ut frekvent, kanske varje speltillfälle
Då skulle man använda Långtidsformuläret för att "lagra" personen mellan speltillfällen. Dvs, den uppdateras främst i slutet av ett speltillfälle.

Under speltillfället så använder man Korttidsformuläret för att anteckna saker som t.ex:
  • Skador, icke-helade skador skrivs över till Långtidsformuläret på slutet av speltillfället
  • Förbrukning av ammunition, uppdatera Långtidsformuläret på slutet av speltillfället
  • Intjänade pengar, uppdatera...
  • Förbrukade resurser, t.ex. facklor och mat för spel som håller reda på sånt
  • Etc.
Nackdelen är så klart att det blir två formulär vilket de flesta verkar kämpa hårt emot (jakten på det minimalistiska formuläret). Men, är det inte kanske värt den kostnaden? Speciellt om det inte bara sparar på Långtidsformuläret utan också gör saker lite tydligare (lätt att se vad som brukar förändras ofta). Vad tycker ni?

Last edited:
Har märkt att, för långvariga Eon rollpersoner så har det kommit en vy version och rollpersonen konverterats till ett nytt rollformulär lagom till att det slitits ut bortom räddning.

Det skulle ju kunna följa med officiella kladdlappar för sådant alternativt att det finns markörer eller liknande.

Men jag tycker att det är den del av charmen att man ser hur slitet rollformuläret är efter allt rollpersonen uthärdat.

Jag gjorde ett gruppformulär för en tänkt spelarroll (alltså, i spelgruppen).

Hade även ett utrustningsformulär till en annan spelarroll.

Och ett formulär för att hålla reda på kontakter och viktiga personer.

---

Något annat jag gillar är spelkort. Kort för skador, kort för handlingar. Spela ut kortet, samla på kortet, vänd på kortet. Får dock inte bli för mycket, utan kanske 4-5 kort max.

Kanske går det att ha någon form av plast ovanpå som man kan skriva och sudda på enklare utan att det slits. En A4 sleeve typ.

Kanske går det att ha någon form av plast ovanpå som man kan skriva och sudda på enklare utan att det slits. En A4 sleeve typ.
Laminerade formulär funkar rätt bra, förutom att pennorna har en tendens att smeta ut över tid. Det är också en risk att det skrivna smetas ut mellan spelmötena, beroende på hur spelledaren förvarar formulären.

Laminerade formulär funkar rätt bra, förutom att pennorna har en tendens att smeta ut över tid. Det är också en risk att det skrivna smetas ut mellan spelmötena, beroende på hur spelledaren förvarar formulären.
Ja så kan det vara. Jag tänkte mig att det är något man bläddrar över och kan bläddra bort för att skriva under med vanlig penna och tillfälliga saker på plasten. Men det smetar ju ifs fortfarande.

Jag har sedan urminnes tider slutat använda rollformuläret till sådana saker som ändrad ofta, flera gånger per spelmöte. Som enskild resurshantering med micro management, exv silvermynt, kp och sånt. Använder kladdblock till det istället, och gud vad befriande det är. Tror varenda rollformulär jag hade till gamla DoD hade en utsliten ruta på exakt samma ställe, för att "köpa vildsvin, sudda 30 silver, jag tar en öl också, sudda 3 silver, sen går jag till marknaden för att köpa en ny dolk, sudda 50 silver, finns det ett rum ledigt på värdshuset, sudda 5 silver". Helt hopplöst.

Som enskild resurshantering med micro management, exv silvermynt, kp och sånt. Använder kladdblock till det istället,
Magic-tärningar är så jäkla sköna att använda, eftersom dom är numrerade på ett sätt så att det är enkelt att följa (20 är bredvid 19 ... och så vidare). Markörer brukar jag vilja använda, men bara om det är 3-5 stycken.

Har använt gem som nämnts i tråden, med skalor vid sidan av formuläret, under flera år. Plastgemen fungerar men blir gärna avtryck om dom sitter mellan omgångarna. Dessutom kan man färgkoda karaktärerna med plastgem, vilket kan användas för markörer på kartor, tärningsset och initiativmarkörer. Jag hade ett tag även dryckesglas med olika färgade bottnar för spelarna. :D

Jag gjorde ett gruppformulär för en tänkt spelarroll (alltså, i spelgruppen).
Jag hade en tråd att länka till men glömde tydligen posta den med inlägget:

Många bra förslag.

Jag gillar tanken med gem, men i praktiken så sliter de lika hårt på formuläret (i alla fall om det är normalt papper från in skrivare, kanske funkar bättre med köpta formulär med bättre papperskvalité).

Att ha markörer av olika slag löser en del problem. Passar ofta bra till skador i många spel. Men, det funkar inte för allt - alla saker kan inte räknas och ibland är det för stora siffror. Man kan dessutom inte ha alldeles för många olika markörer (i spel där det är mycket som ska hållas reda på).

Kort är också najs, men det funkar bara för sådant som man har kort för - och det kan lätt bli lite mycket.

Fördelen med dedikerade Korttidsformulär vore att de har rutor för det vanligaste - t.ex. skador - men även gott om plats (typ hälften) för tillfälliga anteckningar av typen:
  • 1 Healing potion (som antagligen ändå går åt under kvällen, annars överförs den till långtidsformuläret)
  • Stålnyckel - som jag förväntar mig använda senare i grottan
  • Använt 1, 2, 3, 4 facklor
  • Streck för antal dagar som gått
  • Etc.
Låter i alla fall som att jag inte är ensam om problemet :)

---

En annan lösning som jag överväger är att helt enkelt strunta i att ha rutor för korttidsgrejer på rollformuläret och i stället säga åt spelarna att använda kladdpapper (vilket de ju ändå gör!). Då sparar man i alla fall plats på formuläret.

En annan lösning som jag överväger är att helt enkelt strunta i att ha rutor för korttidsgrejer på rollformuläret och i stället säga åt spelarna att använda kladdpapper (vilket de ju ändå gör!). Då sparar man i alla fall plats på formuläret.
This.
Våga skriv på rollformulären med bläckpenna! Och sen får ändringar ske på ett kladdblock :)

Jag gillar tanken mycket! Jag brukar skriva upp vissa grejer som ändras ofta (pengar, småsaker, HP och sånt i anteckningsblocket, och uppdaterar formuläret mellan spelmötena), men jag hade absolut uppskattat att ha ett tvådelat formulär istället (två A5).

Arkham Horror har några intressanta lösningar:

Alltid avundats den snillrika skalan
pic1116548.jpg

Fan-variant
pic491316.jpg

Back