Nekromanti Problema

Mouth of Sauron

Veteran
Hej!

Jag är spelledare i en grupp där vi spelar Eon. Tyvärr så är jag nybörjare på detta och rollspelarna börjar säga emot mig. Det är total brist på respekt. Vad ska jag göra?* :gremsuck:

*Detta är en polare till mig som frågar

han göte

Warrior
om du är ny som spelledare och de börjar säga emot dig om regler tycker jag ni ska kolla upp det...men om ni inte vill förstöra stämmningen så improvisrea för spelledaren har sista ordet...men om de säger emot dig om handlingen och inte respekterar dig som spelledare tycker jag du ska sätta dig och snacka med dem..för om de respekterar dig blir dt bättre rollspel,

Demolas

Veteran
Annars kan du hota med eldbollar och blixtar mot deras rollpersoner, har dock aldrig behövt använde det. Det brukar räcka med hoten. Eller så kan du helt enkelt fråga om de vill spela eller inte.

...fast hot har sällan gjort något bättre.

Respekter de inte handlingen? Har de förstått vad rollspel handlar om då? Kanske vill de själva vara spelledare?

Prata med dem.

Dueenlurrv

Veteran
På sidan 7 i spelledarens guid finns en fin regel, det enda du behöver faktiskt - Gör vad du vill. Ganska fint faktiskt, om nån regel stör dig, gör om den så den passar dig bättre.

Eller så hotar du med att sänka deras Styrka, brukar jag göra. "Tyvärr du har inte tränat på länge. - din styrka sänks med ett." brukar lära dem att inte vara uppstudsiga! :gremelak:

Wictor

Warrior
På vilket sätt klagar de?

Min uppfattning är att hot inte tar en långt, det förstör stämningen mer i spelgruppen än det förbättrar den.

På vilket sätt klagar de? Ibland så kommer spelarna med vettiga synpunkter, då kan man som spelledare vara ödmjuk och ta åt sig och kanske ändra nån liten detalj. Men ibland så är det bästa att säga: "Jag är SL, världen kanske inte stämmer överens exakt med vad som står i böckerna, men det är min värld". De får helt enkelt acceptera att du som SL bestämmer eller ta över själva om de nu så gärna vill.

En av de viktigaste sakerna att tänka på när man är SL är enligt mig att man är konsekvent, har man sagt att det är på ett sätt så är det så, städer ska inte byta invånarantal och sånt.

Så tycker jag i alla fall...

Gastono

Hero
Ditt problem är inte ovanligt tyvär...
Hot brukar lösa problemet men strikta regler utanför rollspelet gör ofta det till ett bra spelmöte...
Gör ett spelmöte med 3-varnings regeln.. dela ut varningar när det går överstyr och om de ställer klagomål som inte är rimliga på något sätt.
När någon kommit upp till 3 varningar kör du ut personnen i fråga.
Kör hårt på den regeln vid ditt första spelmöte med den regeln sedan kan du slappna av lite för då har dem lärt sig en läxa.

ulvtand

Veteran
tja..
Om dina spelare säger emot dig angående regler tolkning så ser jag bara två alternativ 1. antingen så gäller SLs tolkning oavsett vad reglerna säger. 2. alla i gruppen beslutar vad som de tycker är en lämplig tolkning.

Är det världen dina spelare klagar på så håller jag med ett av svaraen (kommer inte ihåg vilket, men att SLs värld kanske inte stämmer över räns med EONs).

Några tips som vi i vårat gäng kör med:
1 lita på SL, stämmer inte beskrivningen helt med naturlagarna t.ex spelarna skulle gå över en spång, ca 5-10m lång och ca 5 cm tjock. Det kom mycket protester över att den inte skulle hålla för flera fultrustade krigare.... min respons var att det är bara att gå för vill SL att RP skall ramla ned så spelar det ingen roll hur tjock spången är och vill inte SL att RP skall rasa i så håller den hur tun den än är....

2. Vi spelar i en annan värld än EONs och alla spelare vet att världen inte är färdig utan att den byggs på vart efter ( även med spelarnas för slag.. t.ex en an mina spelare säger att han går till värdshuset "svarta hållet" (det fans inte då) och alla spelare börjar att beskriva hur världshuset ser ut. sedan blir det väldigt väl besökt...)

3, Ibland så struntar vi i vad regler säger pga att det skall bli roligt. Det är ju meningen att alla som deltar i spelet skall komma ihåg det som en upplevelse, oavsett hur det gick till, oavsett vad reglerna säger.

4. Om ni gör som vi att alla är spelare är SL någon gång ( vi varierar vem som är SL även i samma kampanj) så HÄMNAS ALDRIG..... kom ihåg det för annars blir det bara hämd på hämd. Dör en RP så dör den, även om det kan se ut som att SL ville döda den.

_Anton_

Veteran
Om de tjatar så kanske det bara råkar bli ataxatropiska urladdningar där och de blir teleporterade till någon rolig plats :gremelak: :gremelak: :gremelak: