Nekromanti Problem med improvisation med hjälp utav flaggor

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

flurtis said:
Skillnaden mellan mitt sätt och flagframing är väll (Jag har inte stenkoll på artikeln) att mitt sätt är lite mer friare och mindre definerat vad en flagga respektive en bomb är. Det är inte så noga med andra ord. Huvudsaken är att historien kan integrera med karaktären. Flag framing och bomber är väll rätt så traditionellt styrda av olika definationer i vanliga fall.
Nej, väl i spel är de som alla andra spelverktyg flexibla och dynamiska. Det är bara det att det kan se lite styrt ut när man skriver en artikel om dem, vilket f.ö gäller nästan alla verktyg man spelar med. Jämför ett klassiskt äventyr exempelvis, eller färdighetslistor eller vad som helst. På pappret ser det ut som att allt är hugget i sten, men väl i spel börjar saker att hända.

Och nej, en flagga behöver inte bombas, men det måste få plats. Det är det viktigaste.

Du och jag pratar alltså om exakt samma sak. Och Ram med, vad jag kan se. :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,547
Location
Slätta
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Måns said:
Och nej, en flagga behöver inte bombas, men det måste få plats. Det är det viktigaste.

Du och jag pratar alltså om exakt samma sak. Och Ram med, vad jag kan se. :gremsmile:
Ja, i stora drag tror jag, men jag upplever ändå vissa mindre men ganska viktiga skillnader. Det som Flurtis pratar om är i princip flaggor som kan ignoreras (fast då är de nog inte flaggor egentligen) medans om man tittar t.ex. på formaliseringen av flaggor i Solar system så är de mycket olämpliga att ignorera då de är grunden för erfarenhet etc.

Det kanske är att klyva hår, men jag tycker nog ändå inte det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Ram said:
Det kanske är att klyva hår, men jag tycker nog ändå inte det.
Nej, det finns helt enkelt flaggor som i olika grad är viktiga för storyn. Vissa flaggor är bara en gimmick, som typ Instincts i Mouse Guard, medan andra, som Keys i Solar System är bärande.

Du kan säkert hitta på en ny term (vimplar?) som syftar till den typen av flaggor, men jag tror inte att skulle göra någon glad. :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,547
Location
Slätta
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Måns said:
Nej, det finns helt enkelt flaggor som i olika grad är viktiga för storyn. Vissa flaggor är bara en gimmick, som typ Instincts i Mouse Guard, medan andra, som Keys i Solar System är bärande.

Du kan säkert hitta på en ny term (vimplar?) som syftar till den typen av flaggor, men jag tror inte att skulle göra någon glad. :gremsmile:
Well...

Du har säkert rätt, men då jag både tycker att det är relevant att skilja på tvingande/styrande flaggor och icke-diton samt att jag gillar ordet vimplar så kommer jag ändå att annamma det rakt av. Bra ord. :gremsmile:

För jag menar, ett spel som bara har vimplar och inga stora flaggor, är det verkligen flaggstyrt? I så fall så har vi spelat med flaggor sedan första gången som vi bemödade oss att skriva en bakgrund till en RP och då är jag hipp som spelat med det senaste så länge och det vill jag absolut inte vara. :gremgrin:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Ram said:
I så fall så har vi spelat med flaggor sedan första gången som vi bemödade oss att skriva en bakgrund till en RP och då är jag hipp som spelat med det senaste så länge och det vill jag absolut inte vara. :gremgrin:
Jag är ledsen men så är det nog. Vi har också spelat med flaggor så länge jag kan minnas och vi har t.o.m. använt bomber, men vi sköt från höften och visste inte riktigt vad vi gjorde. Jag är övertygad om att de flesta spelgrupper gjort samma sak. Skillnaden är att nu vet vi vad vi gör och resten tycker att det verkar läskigt. :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,547
Location
Slätta
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Fan. Jag är hipp... Sucks to be me.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Medhåll. Framför allt så är det väl att man sätter ett fokus på flaggskjutandet. Med tydligare begrepp så är det lättare att hitta och behålla fokuset på någonting än när det bara är ett av hundra verktyg som man använder undermedvetet.
 

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Jo, jag tycker nog att flaggor och bomber egentligen bara är en materialisering utav saker som en del mer narrativa spelledare redan används sig utav ganska länge. Utav dem jag pratat med, om flaggor och bomber, så lät det som att det gjort något liknande fast, inte riktigt lika utförligt och systematiskt.

Personligen tycker jag fortfarande att det hela handlar om väldigt mycket tycke och smak och en sorts känsla för timing. Det begränsar en ju knappast, utan gör det väll mer konkret vad spelarna vill ha med och hur du kan gör så att det är med. Om inte något för att fylla ut äventyr som genrellt brukar bestå utav gå-dit prata-med-den döda-det.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Mjoa, men i såna fall är det en rätt så sugig term. För mig är det rätt så väsentlig skillnad på en dramatisk flagga vars syfte är att driva historien framåt gentemot en liten diskret vink om vad man vill att historien skall innehålla. Personligen struntar jag i det då jag aldrig lagt speciellt mycket energi på terminologin, men för de som är intresserad av spelteori måste det vara väldigt bökigt.

På pappret kan de se lika ut, dvs de presenteras på samma sätt. I aktivt spel däremot är de så olika och har så annorlunda innebörd att det borde vara helgerån att kalla dem för samma sak.

//Mattias, börjar undra ifall flaggor bara är ytterligare en termrunk bland indieverktygen.
 

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

flurtis said:
Mjoa, men i såna fall är det en rätt så sugig term. För mig är det rätt så väsentlig skillnad på en dramatisk flagga vars syfte är att driva historien framåt gentemot en liten diskret vink om vad man vill att historien skall innehålla. Personligen struntar jag i det då jag aldrig lagt speciellt mycket energi på terminologin, men för de som är intresserad av spelteori måste det vara väldigt bökigt.

På pappret kan de se lika ut, dvs de presenteras på samma sätt. I aktivt spel däremot är de så olika och har så annorlunda innebörd att det borde vara helgerån att kalla dem för samma sak.

//Mattias, börjar undra ifall flaggor bara är ytterligare en termrunk bland indieverktygen.
Nu ska jag inte vara sådan men utav de post du gjort ang. ämnet börjar jag undra om du verkligen läst och förstått vad flaggor innebär? Säger inte att du inte vet vad en flagga är, bara att du verkar dra till en massa liknelser och sådant som gör begreppet luddigt när det egentligen är ett väldigt enkelt system.

Spelarna gör flaggor som signalerar vad DEM vill ha med i spel, och spelledaren bombar dessa med scener som tvingar rollpersonerna att agera (spelarna interagerar med händelserna).

Personligen använder jag mig (eller, well, SKA använda mig utav dem nu när jag ska få gruppen att konstruera lite vettiga flaggor) utav tekniken för att, som sagt, ge lite mer kött på benen i ett äventyr. Jag har några enkla riktlinjer över äventyret och sedan fyller jag ut lite tommare stunder genom att slänga in nya scener/bomber.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

flurtis said:
//Mattias, börjar undra ifall flaggor bara är ytterligare en termrunk bland indieverktygen.
Att ha ord för det man vill prata om en förutsättning för att prata om det.
 
Top