Nekromanti Problem med improvisation med hjälp utav flaggor

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
I lördags skulle jag pröva att improvisera med hjälp utav en teknik flag-framing teknik (antar att några känner till det), som mer eller mindre går ut på att man som spelledare förbereder en massa olika SLP som alla är baserade på en eller flera spelar-flaggor, som har en konflikt med varandra. SLP vill antingen hjälpa, trottsa eller ha något utav RP och med hjälp utav detta så ska man alltså få igång ett improviserat äventyr som drivs på spelarinput.

Jag hade inga problem med att få igång spel, och att få saker att rulla på osv. och presentera karaktärerna eller så. Utan jag känner att jag inte riktigt vet hur jag ska förbereder flaggor. När historien väl börjat gå igång och jag kände att det skulle passat med en bomb, så kom jag på mig själv att jag trodde att RP hade några flaggor som jag kunde bomba.

Just nu har de satt ett lite löst mål och en världsuppfattning + personlighetsdrag. Men jag tror att jag skulle behöva lite mer konkreta flaggor än det, gammla fiender, vänner, släkt, drömmar, mål, saker karaktären vill ha. Allt sådant är ju någon sorts Flagga men.. jag känner fortfarande att jag inte har full koll på det.

Kan forumiterna hjälpa en stackars spelledare?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Jag vet inte om jag missförstår dig men det låter som att det är du som skriver karaktärernas flaggor. Det är ett måste att spelarna skriver sina karaktärers flaggor, att de vet om att det är flaggor och hur bomber funkar tillsammans med flaggor.

Gjorde ni så?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,001
Location
Umeå
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Får man fråga hur löst det lösa målet är?

Egentligen borde dina SLP:er vara bomber nog och när du väl i spel känner att "nu borde det hända något" så borde det komma av sig själv när du ser till vilka motiv och drivkrafter dina SLP:er har.

Ex. En karaktär vill råna en bank.

Under förberedelserna till bankrånet har du en SLP som motsätter sig detta. Det kan vara hans mamma, det kan vara en detektiv eller en annan kriminell. Avfärdar karaktären sin mamma? Hur reagerar hon på det? Inte ger hon väl bara upp? Nej för fan! Hon vänder sig ju till karaktärens bror!!! Osv osv osv.....
 

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Måns said:
Jag vet inte om jag missförstår dig men det låter som att det är du som skriver karaktärernas flaggor. Det är ett måste att spelarna skriver sina karaktärers flaggor, att de vet om att det är flaggor och hur bomber funkar tillsammans med flaggor.

Gjorde ni så?
Nej nej, de skrev sina egna Flaggor och jag skriver NPC vars enda syfte är att skapa scener/bomber baserat på flaggorna. Kan inte ge något bra exempel, men om en person har som flagga att hon svurit en ed att hjälpa alla ifrån organisation X men också svurit på att aldrig göra Y så gör jag en karaktär som kommer ifrån organisation X och vill att RP gör Y. Det skapar en konflikt och gör äventyret intressant.

Problemet är att jag inte lyckats få spelarna göra intressanta flaggor, antagligen måste jag dessutom gå igenom lite mer hur det sker på min sida spelledarskärmen (som jag iof inte kör med på improvspel) så att de gör flaggor som är lättare för mig att förstå mig på och göra något av. Ett exempel på en luddig flagga är ju personlighetsdragen, vilket jag försökt använda som flagga. De kanske går att ha som riktlinje för bomberna, snarare för spelarna än för mig. Men jag känner att jag gjort det på fel sätt.

Egentligen tror jag att det jag försöker säga är "Hur skriver jag bra flaggor?". Då för improviserat spel.

Edit; Så jag kan visa tekniken för spelarna och så att jag kan göra bra bomber.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Det finns några grejer som är viktiga när spelarna skriver sina flaggor:

- De måste verkligen tro på dom!
- De måste förstå hur de ska kunna funka i spel.
- SL måste förstå dom.

Om ni kan säga "check!" på de här tre är det bara att köra.

Det finns spel som gör det här åt er, som Solar System, medan andra spel kräver lite mer bollande. Exempel Burning Wheel som kan vara lite knepigt och samma sak gäller i Noir.

Vilket spel spelar ni och vilka är karaktärernas flaggor?

Ps. Om du skapar en SLP som vill något är det ingen flagga. Det är bara spelare som kan skriva flaggor. Tänk dig att de sitter och viftar med små röda flaggor på ett stort fält. Ditt jobb är att hitta dom och släppa dina bomber på dom!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,511
Location
Helsingborg
- De måste verkligen tro på dom!
- De måste förstå hur de ska kunna funka i spel.
- SL måste förstå dom.
Tycker du det här skulle hjälpa något? För mig var det rätt intetsägande skrivet. På en fråga om hur flaggor ska utföras för att fungera i spel svarar du "De måste förstå hur de ska kunna funka i spel." ... eehh? :gremsmile:

Vilka flaggor funkar i spel och varför?

Det finns spel som gör det här åt er, som Solar System, medan andra spel kräver lite mer bollande. Exempel Burning Wheel som kan vara lite knepigt och samma sak gäller i Noir.
Solar System kräver en spelstil där man i princip skippar större delen av spelledarrollen och det är inte direkt en spelstil som passar alla. Mest en not från mitt sida - jag lägger inget värde i om det är bra eller dåligt. Marco saxade en gång in hur man bygger bomber i Noir vilket kan vara relevant i diskussionen.

Ps. Om du skapar en SLP som vill något är det ingen flagga. Det är bara spelare som kan skriva flaggor. Tänk dig att de sitter och viftar med små röda flaggor på ett stort fält. Ditt jobb är att hitta dom och släppa dina bomber på dom!
...vilket var typ vad som efterfrågades - hur flaggorna ska formas av spelarna för att bomber lättas ska skapas av dem.

/Han som inte borde skriva inlägg när han har huvudvärk
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Listor!

Okej, jag vet inte riktigt exakt vad som saknas, så jag kommer ösa på med svar och så får vi se om de passar. :gremsmile:

Du skriver att du inte kan ge något bra exempel, vilket gör mig lite konfunderad. Är det kanske en del av problemet? Min bild av en bra uppsättning flaggor är att spelledaren sitter och ser nöjd ut med en stor lista på alla rollpersonernas flaggor i punktform - Men du kanske inte har en sådan lista? Sikta på att kunna skriva en sådan - Du skriver listan, men spelarna skriver flaggorna.

Jag startade själv en tråd om flaggor och bomber för ett tag sedan, det kom en del bra grejer där. Det som är relevant för den här tråden är kanske listan på hur flaggor kan se ut...

Drivkrafter - Vad är det som får karaktärerna att bonka monster gång på gång? Vad driver dem?
Vet du rollpersonernas drivkrafter vet du vad du kan skriva äventyr om.
Relationer - Vilka personer betyder något för karaktärerna, och vad?
Trauman/Hemligheter - Vad vill karaktärerna ha ogjort eller hålla dolt för resten av världen?
Svagheter - Vad gör karaktären trots att hon vet att det bara är dåligt? Och hur påverkar det hennes liv?
Styrkor - Det här är min rollperson bra på, det här är viktigt för min rollperson, jag vill få en chans att skina med det här.
Kodex/Moral - Vad skulle karaktären aldrig någonsin göra? Och vad för typ av beteende föraktar hon? Uppskattar hon o.s.v.
Personlighetsdrag - Ofta är dessa styrkor, svagheter, eller moraluppfattningar. Dessa kan utnyttjas eller retas.
Plikter - Inom vilken social sfär är karaktären verksam och vilken press utövar omgivningen, och varför?
Bakgrund - Händelser och förhållanden i rollpersonens förflutna
Mål och värderingar - Vad är rollpersonens drömmar, ideal, vart vill hon?
Ifall spelarna inte riktigt grabbat flaggor, säg åt dem att lista de saker som är viktiga för deras rollpersoner, och som skulle göra dem som spelare engagerade om de dök upp - I stil med "Åh jävlar, organisation X behöver hjälp, KOM IGEN GRABBAR!" för att ta ditt exempel. :gremsmile: Säg åt dem att du sätter upp en checklista eller ett recept för att spelleda sådant som engagerar dem, och nu behöver du ingredienserna från dem.

Fan, jag gör det ännu tydligare och skriver av min egen rollpersons flagglista. Du kan ju visa den för dina spelare, det är till en genomsnäll och lite naiv tjugoårig befälhavare i D&D.

Historia - Cordelias högsta skill är history, så jag vill gärna få chanser att använda den och visa hur ball min rollperson är.
Ledarskap och plikt - Jag vill ha situationer där Cordelia får chansen att ta ansvar och leda soldater, fatta tuffa beslut och göra modiga val för att skydda de oskyldiga.
Pappa och mamma - Jag vill få veta om Cordelia kommer förskjuta eller förlåta sin alkoholiserade far. Här har jag verkligen ingen aning, men jag är grymt nyfiken - Bombs away! Testa mig! Jag vill gärna ha scener med Cordelias mamma också, och utveckla den relationen.
Dåliga pojkvänner - Döttrar till alkoholiserade fädrer kan hamna i relationer där de försöker "fixa upp" dåliga killar. Ge mig sådana situationer, det är drama jag vill ha!
Generalen - General Deldrigo är den far som Cordelia önskar hon hade. Scener där han är i knipa eller vill ha något, eller det finns chans att komma honom närmare eller imponera på honom är superviktiga för mig och Cordelia.
Pragmatism - Scener där Cordelia kanske måste göra avkall på sin idealism och vara pragmatisk istället är Bomben.
Åh, och en annan viktig grej som dyker upp i min tråd är att inte bomba flaggorna med en gång, utan bygga upp till dom först. Ta gärna en titt på Simons motperspektiv

Lycka till!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,001
Location
Umeå
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Måns said:
Det finns några grejer som är viktiga när spelarna skriver sina flaggor:

- De måste verkligen tro på dom!
- De måste förstå hur de ska kunna funka i spel.
- SL måste förstå dom.
och jag bygger på:
- Flaggor är spelarprioriteter! Inte karaktärsprioriteter!!!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Problemet är att jag inte lyckats få spelarna göra intressanta flaggor, antagligen måste jag dessutom gå igenom lite mer hur det sker på min sida spelledarskärmen (som jag iof inte kör med på improvspel) så att de gör flaggor som är lättare för mig att förstå mig på och göra något av. Ett exempel på en luddig flagga är ju personlighetsdragen, vilket jag försökt använda som flagga. De kanske går att ha som riktlinje för bomberna, snarare för spelarna än för mig. Men jag känner att jag gjort det på fel sätt.
Skulle du kunna ge exempel på några av dessa flaggor?

Personlighetsdrag som sådana är imho knappt någon flagga, eller åtminstone väldigt dåliga sådana. Bättre flaggor är sådana som säger vad personen vill.

Däremot så kan man med hjälp av personlighetsdrag bättre säga vad personen vill.

T.ex. Jag blir lätt arg säger något om personen men är en dålig flagga. När någon akademisk snubbe ska berätta för mig hur jag ska göra, så vill jag bevisa för honom att han är värd mindre, kosta vad det vill. skulle kunna vara någonting deriverat från jag blir lätt arg, men lättare att göra en bomb av.

Ett bra sätt att samla in flaggor är att fråga vad rollpersonen vill:
"Vad skulle du säga är det mest utmärkande med dig?"
"Att jag har erfarenhet av pilottjänst i de yttre kolonierna."
"Ojdå, hur kom det sig att du tog dig dit?"
"Jag sökte dit direkt efter rymdutbildningen."
"Varför då?"
"Jag ville uppleva spänning efter de tråkiga studieåren."
"Är spänningssökandet någonting som du fortfarande strävar efter?"
"Kanske inte lika mycket nu, men till stor del, ja."
"Du är ju en makalös skytt, hur kom det sig?"
"Jag tvingade mig själv att träna varje dag sedan anfallet mot gården där jag växte upp."
"Hur fick du orken att göra det genom alla år?"
"Jag har svurit på att jag ska hämnas min brors död."
"Så du vill hämnas på den eller de som låg bakom?"
"Ja."
etc...
 

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Hm, jag får helt enkelt be mina spelare kocka ihop lite flaggor alltså. Tillbaks till skrivbordet.

Kan inte tillägga så mycket nu, en hel del som jag får att läsa på, men jag tackar så hemskt mycket. Tror jag gjorde en rejäl underdrift på betoningen på flaggorna, när jag och spelarna satte ihop dem (Jag bad dem indirekt att göra flaggor genom att fråga dem, nog lättare för dem att göra flaggor om de faktiskt vet vad det är de ska med dem till.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,001
Location
Umeå
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

nog lättare för dem att göra flaggor om de faktiskt vet vad det är de ska med dem till


Helt klart! Spelarna måste vara medvetna om att de skapar historien tillsammans med dig genom sina flaggor. Om någon skriver "har en sjuk syster som jag gör allt för" så är det ju för att det är något spelaren finner intressant och vill ha med i spel, men om spelaren förväntar sig ett klassiskt äventyr ala Skelettbyns hemlighet så va tusan skall han med en sjuk syster till? Hon kommer ju bara vara ivägen!

Om spelarna orkar, be dem läsa flag-framing artikeln, utöver det finns väl Noirs del om bomber och granater gratis någonstans och det är ju i princip samma sak. Huvudsaken är ju att spelarna vet att vad de svarar är viktigt och måste vara viktigt för dem, annars faller allt platt. Och fråga när ni skapar karaktärerna, "aha, men din syster som var svårt sjuk, vart bor hon? vem tar hand om henne? hur långt gången är sjukdommen osv..." och var inte rädd att säga "oj, fan det här vet jag inte alls hur jag ska få med, hur tänker du själv att det här skall komma med i spel?"

Lycka till!!!
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Hmm jag tycker term-runk nivån i den här tråden är lite för hög med tanke på hur enkelt det här egentligen kan vara. Jag betraktar bomber aldrig som bomber. Det blir bara rörigt. I stället tar jag til vara på själva filosofin med bomber.

Vad handlar då bomber om? Bomber och flaggor är ett sätt att få med spelarnas karaktärer i historien. Genom att använda olika kontakter, egenskaper, personliga drag, relationer så börjar kampanjen röra sig runt karaktärerna, istället för en specefik händelse. Det här kräver dock en premiss. Något som historien kan röra sig runt. Det är det som forumiter kallar för flaggor. Personligen har jag en lite mer breddare syn på flaggor. Allting som karaktärerna presenterar till att bygga vidare med ser jag som flaggor. (Detta är dock inte den allmänna tolkningen/användningen av flaggor och bomber, men det är mitt sätt). Dessa flaggor kan existera både på rollformuläret och under aktivt spel. Ta ett exempel: Johan trycker in färdigheten: kör tank 10. På sitt rollformulär. Detta ser jag som en flagga: Johan vill att hans karaktär skall få köra en stridsvagn under kampanjen. När det passar låter jag honom göra det. Rent termenurgliskt sätt är det ingen bra flagga. Men Johan har kul så det skiter jag i.

Det viktigaste med flaggor och bomber är att karaktärerna byggs och utvecklas på ett sådant sätt att kampanjen kan stödjas på dem och inte en aktiv händelse i kampanjen. Dvs flaggorna måste vara möjliga att driva historien framåt. Därför är det stor skillnad mellan flaggor och flaggor. I exemplet ovanför med Johan, rör det sig mer om en hint om vad Jhoan vill se i kampanjen. En sådan flagga är ju bra i sig men den driver ju inte på historien. En annan typ av flagga är: "Hitta Faderns Mördare". Här har vi någonting som man kan bygga en historia på. Nackdelen med den här typen av flaggor är att de behöver bränsle. Karaktärern i sig kan inte reagera på flaggan ifall han inte får något att reagera på. Att finna faderns mördare är ju väldigt svårt om man inte vet vart man ska börja. Såna här flaggor måste alltid byggas upp med ledtrådar och bränsle, exempelviss att spelaren hittar en lapp med en skum nattklubbs adress på faderns kropp etc. En tredje typ av flagga är karaktärsbundna flaggor. Ett exempel skulle kunna vara "Heroinberoende". De här är mina favoriter för det kan integreras av både spelarna och spelledaren. Spelaren kan pusha vidare historien genom att spela på abstinens, jakten efter drogen, ångesten etc. Spelledaren kan lätt lägga in olika komplikationer iform av drogskulder, svåra val (Antingen väljer du mig, eller drogen!) etc.

Som sagt är det min användning av bomber och flaggor. Min metod skiljer sig en del från den allmänt vedertagna synen på flaggor och bomber. Personligen tycker jag att den allmäna användandet av flaggor är bra, men för inskränkt i termer och alldeles för smalt för att driva en intressant kampanj med bra bredd. Ska man spelleda en så pass bred kampanj som du verkar vilja, så anser jag att man måste integrera med många händelser till kampanjen som karaktärerna kan reagera mot och då är den allmäna användandet av bomber och flaggor för smalt.

//Mattias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Måns said:
Det är bara spelare som kan skriva flaggor. Tänk dig att de sitter och viftar med små röda flaggor på ett stort fält. Ditt jobb är att hitta dom och släppa dina bomber på dom!
Den där beskrivningen är så rätt för Blå Himmel att den kommer jag sno rätt av. :gremgrin:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Hoppas att huvudvärken har gått över för det ganska mycket konstigt i ditt inlägg.

- Det finns inga bra eller dåliga flaggor (eller jo, det kan det finnas men det dikteras mest av systemet och till viss del spelgruppen). Det finns däremot bra metoder för hur man skriver flaggor, och som därmed blir bra. Metoden kan summeras med de tre punkterna jag skrev tidigare. Exakt samma flagga kan alltså funka eller sjunka, helt beroende på hur spelgruppen hanterar den.

- Solar System har "automatiska" flaggor i Keys och mekaniken kring dom. Flaggorna hamnar i centrum och det kan vara ett lätt sätt att se hur det funkar i spel. Att skriva egna är inte svårare egentligen, när man vet hur man gör och hur de funkar i spel. Jag vet inte vad Han menar med att man skippar SL-rollen i SS. Jag delar inte de erfarenheterna. Tvärtom så är det viktigt att SL verkligen ser till att Keys/flaggorna kommer i spel. För att vara ett indiespel har SS en närmast traditionell uppdelning mellan SL och spelare och deras ansvar.

- Warwolt har läst den klassiska artikeln "Flag Framing" och vet hur principerna funkar i teorin. Svaret till honom utgick ifrån det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

flurtis said:
Personligen har jag en lite mer breddare syn på flaggor. Allting som karaktärerna presenterar till att bygga vidare med ser jag som flaggor. (Detta är dock inte den allmänna tolkningen/användningen av flaggor och bomber, men det är mitt sätt). Dessa flaggor kan existera både på rollformuläret och under aktivt spel. Ta ett exempel: Johan trycker in färdigheten: kör tank 10. På sitt rollformulär. Detta ser jag som en flagga: Johan vill att hans karaktär skall få köra en stridsvagn under kampanjen. När det passar låter jag honom göra det. Rent termenurgliskt sätt är det ingen bra flagga. Men Johan har kul så det skiter jag i.
Nej, det är så flaggor definieras rent allmänt med. Enda skillnaden är att du i ditt exempel inte använder flaggan till att göra en bomb.

Resten av ditt inlägg är ganska Flag Framing 101 med. Och ganska viktiga grejer. Dessutom, som en polare till mig brukar säga, det är viktigt att "stå i kö". Alltså att vänta på sin tur medan förväntningarna byggs upp. Flaggor är som vin, de blir bättre av att lagras (ibland, för flaggor är som vin, vissa ska man öppna och dricka med en gång).
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Nej, det är så flaggor definieras rent allmänt med. Enda skillnaden är att du i ditt exempel inte använder flaggan till att göra en bomb.
Vilket är precis min poäng. I grund tänket är flaggor just tänkta att bombas. Jag tänkte att jag skulle vara noggran att påpeka att det inte var en normal flagga, för att undvika missförstånd.

Dessutom, som en polare till mig brukar säga, det är viktigt att "stå i kö". Alltså att vänta på sin tur medan förväntningarna byggs upp. Flaggor är som vin, de blir bättre av att lagras (ibland, för flaggor är som vin, vissa ska man öppna och dricka med en gång).
Jag håller med dig, däremot är det okcså viktigt att komma ihåg att desto längre kö desto snabbare kundhantering måste man ha. Det är inget kul att köa i en timme innan man får sin flagga bombad. Dvs det är en avvägning gentemot hur mycket tid man vill lägga på flaggan respektive hur många flaggor man vill bomba. Ett vanligt nybörjar fel är ju att man grenar upp för många flaggor som sticker åt varsitt håll och sedan har man ett helsike med en massa olika scener som enbart tar vid enskilda karaktärer och inte hela gruppen. Jag har proklamerat förut i nån gammal tråd om ett liknande koncept där flaggorna är bundna vid en slags övergripande tema så att de knyts ihop bättre.

//Mattias
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Måns said:
Flaggor är som vin, de blir bättre av att lagras (ibland, för flaggor är som vin, vissa ska man öppna och dricka med en gång).
Flaggor blir också precis som vin bättre om de luftast innan de konsumeras. Jag diggar hårt att småvifta med en flagga utan att bomba den tex. genom att Den hatade fienden omnämns eller syns till i en folkmassa eller liknande. Bygger najsiga förväntningar precis som du skriver. :gremsmile:
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

Resten av ditt inlägg är ganska Flag Framing 101 med
Skillnaden mellan mitt sätt och flagframing är väll (Jag har inte stenkoll på artikeln) att mitt sätt är lite mer friare och mindre definerat vad en flagga respektive en bomb är. Det är inte så noga med andra ord. Huvudsaken är att historien kan integrera med karaktären. Flag framing och bomber är väll rätt så traditionellt styrda av olika definationer i vanliga fall.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Re: Problem med improvisation med hjälp utav flagg

flurtis said:
Ett vanligt nybörjar fel är ju att man grenar upp för många flaggor som sticker åt varsitt håll och sedan har man ett helsike med en massa olika scener som enbart tar vid enskilda karaktärer och inte hela gruppen. Jag har proklamerat förut i nån gammal tråd om ett liknande koncept där flaggorna är bundna vid en slags övergripande tema så att de knyts ihop bättre.
Det där är ett tveeggat svärd tycker jag. Det är skitkul om man på ett bra sätt kan knyta ihop de olika flaggorna till en fin bunt, men blir lätt lite småtråkigt och mindre engagerande om de trycks ihop på ett mindre naturligt sätt.

Sedan upplever jag det som så att alla engagerar sig mest i de flaggor som de skapat på egen hand. Men som du skriver så är det heller inte riktigt lika kul att spela andras flaggor.
 
Top