Nekromanti Problem med demokrati i gruppen

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Vimes said:
Elmrig said:
Rymdhamster said:
Recca said:
Tänkte bara nämna det så här i förbifarten... Så jag missar dessvärre det rafflande slutet på Mutant-kampanjen.
Det gör mig förvånansvärt lessen att höra att ett av mina favoritspel (eller genrer, kanske är ett bättre ord. Institutioner?) uppfattas som så outhärdligt =(

Men, en dålig SL kan förstöra det roligaste spelet och det bästa äventyret...

...och ett dåligt system kan krossa även en bra SL. IMO är de gamla DoD/Mutant-varianterna bara trasigt dåliga. I någon mån ursäktas de av att tanken att system bör skrivas för att passa sina spel inte var särskilt utvecklad men det gör dem inte bättre. Urk.
Bara om denna "bra SL" tycker det verkar vara ett "bra" beslut att använda ett regelsystem som alla lider av.
System matters man, system matters.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,470
Elmrig said:
System matters man, system matters.
För dåliga spelledare kanske. Det är väl lite som att äta bajs fast man inte gillar det, och sen bah "Buhuh, bajs smakar illa. Dumma bajs!" Ät inte bajs då. Eller krydda det i varje fall.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Elmrig said:
Jag tror att du har rätt och att jag har rätt i att ogilla/gilla reglerna :gremsmile: Det får vara en smaksak och jag tycker att det är bra att du säger ifrån när du ser att något kommer att gå ut över ditt "kul".

Tråkigt att du hoppar av, du är välkommen tillbaka när du vill och även till Norrköping (du hade ett trello-konto va?). Glöm heller inte att du ska sälja dina husregler till mig, kanske ett one-shot med lite skönt folk vid tillfälle?!

Jag hoppas att det här är ett beslut du fattar inte på grund av irritation utan för att du känner att spelstilen inte passar dig! Om du vill slå ett sista slag för spelgruppen så får du gärna dela med dig lite av dina känslor om att inte bli lyssnad på på vårat interna forum, det kan vara karaktärsbyggande för alla i gruppen att få höra var det har brustit! Om jag ska ge dig något att ta med dig så tror jag att du kan tjäna på att vara mer öppen med vad du vill, jag tror nämligen inte att din frustration och din önskan gått fram till de andra i tillräcklig utsträckning!
Done.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Många bra råd i den här tråden. Dock vill jag kasta in en kort devis jag har lärt mig och som jag tycker är väldigt vettig:

"No gaming is better than bad gaming".

Skiter sig allt, gör något annat.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
StreetBushido said:
Många bra råd i den här tråden. Dock vill jag kasta in en kort devis jag har lärt mig och som jag tycker är väldigt vettig:

"No gaming is better than bad gaming".

Skiter sig allt, gör något annat.
*tar upp floskelparaplyet*

Allvarligt talat är jag förvånad över hur många självklara och dåliga "råd" som florerat i tråden samt hur lite banbrytande och spännande tankar som dykt upp. Har vi ej kommit längre än så här?

Jag tänker inte säga något mer i sakfrågan, det är IMO bara synd att tråden ens får existera som ett monument över subjektiva bedömningar och åsikter. Jag tar kanske i en aning men jag står upp för de människor som jag upplever har svartmålats här alla dagar i veckan och vill påstå att vi har haft och kommer att fortsätta ha ett funktionellt spel (iaf för mig). Är det inte kul för X bör X slippa men det är ej synonymt med "dåligt för alla".

Bushidos "tips" är bra men endast om man har ordet "bad"s subjektiva natur i åtanke.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
StreetBushido said:
"No gaming is better than bad gaming".
Men egentligen är det väl tvärtom?
Det finns väl många som gärna skulle gå med i en dålig spelgrupp, hellre än att aldrig få spela rollspel alls?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,740
Location
Stockholm
Mannen i skogen said:
StreetBushido said:
"No gaming is better than bad gaming".
Men egentligen är det väl tvärtom?
Det finns väl många som gärna skulle gå med i en dålig spelgrupp, hellre än att aldrig få spela rollspel alls?
Beror på hur du definierar "dålig". Om det betyder att man bara (eller till övervägande del) har tråkigt, är det ju bättre att meka moppe och dricka folköl i stället.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Mm, kan hända.
Jag vet inte om det finns fler än jag som fått rollspelsabstinens som bokstavligen fått en att skaka i kroppen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,470
Brynolf said:
Mannen i skogen said:
StreetBushido said:
"No gaming is better than bad gaming".
Men egentligen är det väl tvärtom?
Det finns väl många som gärna skulle gå med i en dålig spelgrupp, hellre än att aldrig få spela rollspel alls?
Beror på hur du definierar "dålig". Om det betyder att man bara (eller till övervägande del) har tråkigt, är det ju bättre att meka moppe och dricka folköl i stället.
Dåligt rollspel är typ det sämsta man kan lägga sin tid på, imo. Som tur är var det jävligt länge sedan jag var med om något dåligt. Men helt ärligt tittar jag hellre på Tv-shop i fyra timmar än är med i ett uselt rollspelspass.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Vimes said:
Brynolf said:
Mannen i skogen said:
StreetBushido said:
"No gaming is better than bad gaming".
Men egentligen är det väl tvärtom?
Det finns väl många som gärna skulle gå med i en dålig spelgrupp, hellre än att aldrig få spela rollspel alls?
Beror på hur du definierar "dålig". Om det betyder att man bara (eller till övervägande del) har tråkigt, är det ju bättre att meka moppe och dricka folköl i stället.
Dåligt rollspel är typ det sämsta man kan lägga sin tid på, imo. Som tur är var det jävligt länge sedan jag var med om något dåligt. Men helt ärligt tittar jag hellre på Tv-shop i fyra timmar än är med i ett uselt rollspelspass.
Är det någon form av poäng sammankopplat med det här?

Jag tycker att blått är finare än svart.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,470
Elmrig said:
Är det någon form av poäng sammankopplat med det här?

Jag tycker att blått är finare än svart.
Poäng? Jag uttryckte mig själv i relation till en fråga som diskuterats i tråden. Huruvida det är intressant att läsa för någon annan får "någon annan" bedöma. Tycker du att jag är off topic får du ju gärna anmäla inlägget. Jag tycker nog själv att det är inom ramarna för diskussionen, mer än ditt gnäll över att andra skriver dåliga inlägg i varje fall. Vad är det du provoceras av?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Elmrig said:
StreetBushido said:
Många bra råd i den här tråden. Dock vill jag kasta in en kort devis jag har lärt mig och som jag tycker är väldigt vettig:

"No gaming is better than bad gaming".

Skiter sig allt, gör något annat.
*tar upp floskelparaplyet*

Allvarligt talat är jag förvånad över hur många självklara och dåliga "råd" som florerat i tråden samt hur lite banbrytande och spännande tankar som dykt upp. Har vi ej kommit längre än så här?

Jag tänker inte säga något mer i sakfrågan, det är IMO bara synd att tråden ens får existera som ett monument över subjektiva bedömningar och åsikter. Jag tar kanske i en aning men jag står upp för de människor som jag upplever har svartmålats här alla dagar i veckan och vill påstå att vi har haft och kommer att fortsätta ha ett funktionellt spel (iaf för mig). Är det inte kul för X bör X slippa men det är ej synonymt med "dåligt för alla".

Bushidos "tips" är bra men endast om man har ordet "bad"s subjektiva natur i åtanke.
Jag tror inte Bushido hade annat än min version, dvs min subjektiva åsikt, i åtanke. Det är ju den som presenterats, det är ju min tråd.

För att säga något i saken; alltså, Gm#1-2 och övriga som är med och lirar då och då tycker säkert att det är roligt att spela en typ av rollspel som jag inte finner så roligt, därav själva schismen i gruppen. Det kanske är att jag inte förstår tjusningen med rälsning (I really don't), eller ogillar orörliga regelverk. De andra uppskattar uppenbarligen detta mer än mig. Det är helt okay för mig att de gör det. Jag har ägnat en hyfsad mängd tid och ansträngning åt att försöka kompromissa så att jag får mer "utlopp" i rollspelet. Det har inte gett någon effekt, enligt mig. Och då kanske "no gaming is better than bad gaming" för mig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är väl iofs ganska provocerande att folk uttrycker sig starkt negativt om ens rollspelsgrupp; baserat på en persons bild av den. För det är väl så det ligger till, om jag förstår tråden rätt? Jag skulle vara ledsen i alla fall, även om det är frågan om spelstil och att alla inte behöver uppskatta samma sätt att spela.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,470
Eksem said:
Det är väl iofs ganska provocerande att folk uttrycker sig starkt negativt om ens rollspelsgrupp; baserat på en persons bild av den. För det är väl så det ligger till, om jag förstår tråden rätt? Jag skulle vara ledsen i alla fall, även om det är frågan om spelstil och att alla inte behöver uppskatta samma sätt att spela.
Så är det säkert. Men jag har inte uttalat mig om Elmrigs spelgrupp.

Edit: Äh, såhär: jag har inte haft för avsikt att säga något om någon av de verkliga personerna som den här tråden "handlar" om. Jag har bara haft för avsikt att uttrycka min egen erfarenhet och inställning till den situation Recca berättar om. Eftersom jag inte känner de inblandade är det onödigt illvilligt att läsa mig som att jag avser säga något om de inblandade. Hur skulle jag kunna göra det?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Eksem said:
Det är väl iofs ganska provocerande att folk uttrycker sig starkt negativt om ens rollspelsgrupp; baserat på en persons bild av den. För det är väl så det ligger till, om jag förstår tråden rätt? Jag skulle vara ledsen i alla fall, även om det är frågan om spelstil och att alla inte behöver uppskatta samma sätt att spela.
Jag använder ju det här forumet lite för att skriva av mig om en grej som jag mått lite dåligt över. Det är jättebra terapi och ni har gett en hel del bra tips oxo. Jag vet att den gruppen inte är representerad här av andra än mig och Elmrig (jag hoppas verkligen det är så iaf).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Recca said:
Eksem said:
Det är väl iofs ganska provocerande att folk uttrycker sig starkt negativt om ens rollspelsgrupp; baserat på en persons bild av den. För det är väl så det ligger till, om jag förstår tråden rätt? Jag skulle vara ledsen i alla fall, även om det är frågan om spelstil och att alla inte behöver uppskatta samma sätt att spela.
Jag använder ju det här forumet lite för att skriva av mig om en grej som jag mått lite dåligt över. Det är jättebra terapi och ni har gett en hel del bra tips oxo. Jag vet att den gruppen inte är representerad här av andra än mig och Elmrig (jag hoppas verkligen det är så iaf).
Rollspelsvärlden är IMO tillräckligt liten att det inte går att göra det här anonymt nog. Om jag läser dina inlägg, vilket jag försöker, väldigt snällt så blir det en OK diskussion men jag vet även att om jag kom in och såg att jag diskuterades "bakom ryggen" på mig skulle det troligen ligga ganska nära till hands att se det här som bashing (särskilt när det inte dykt upp något av värde ÖHT i tråden förutom de allra mest uppenbara alternativen).

Jag har själv uttryckt mig klantigt och jag har tagit bort de delarna av inlägg som jag "i backspegeln" tycker är skitsnack och om trådens syfte är terapeutiskt i första hand kanske det kan vara läge att plocka ner inläggen där personer i spelgruppen diskuteras.

_______________________________________________

Kampanjen är nu slut. Vi har flugit jet pack genom kloaker och skjutit automatkarbin på vildhundar, tagit oss igenom en stad fylld av köttätande mutanter, nästan blivit uppätna av köttätande växter, flytt från kannibalstammar i en djungel och stulit tillbaka uran från ett utomjordiskt krigsskepp (det slutade med att vi använde en svävar-vagn överlastad med uran samt plasmagevär för att blåsa upp ett håll i skrovet och kasta oss ut med våra jet packs strax innan farkosten tog sig upp i rymden) för att starta upp ett moonshine-kärnkraftverk i vildmarken. Varje batalj i slutskedet var mot överlägsna fiender och vi har använt oss av alla tillgängliga medel i form av omgivning, tekniskt kunnande, sprängämnen, mentalt kontrollerade jätteskalbaggar med mera för att skaffa oss avgörande övertag. Det var kul, även om grottkräl inte är min tekopp.
 
Top