Nekromanti Problem med demokrati i gruppen

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag ser inte någon brist på demokrati. Att folk inte gör som du vill kallas för något annat.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ok, såhär då. Ta upp det du vill ändra med SL och/eller gruppen. Om gruppen vill ändra så kommer det ändras. Om det bara är du som vill ha ändringar är det ju läge att bita ihop eller hoppa av.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Men jag undrar lite vad det är för folk du spelar med.

Okej, det finns tre andra i gruppen som förmodligen åtminstone delvis delar dit resonemang - men de övriga, båda spelledarna då? Och andra spelare (för jag antar att det finns fler)?

Det jag tänker, är att de kanske är personer som (åtminstone här och nu) mer uppskattar det här spelsättet.

Som en del andra varit inne på, det är - i alla fall lite - en fråga om erfarenhet (och indirekt kanske om ålder och mognad).

Jag känner igen mig själv i det där. Kanske för att du nämner "gamla Mutant". När gamla Mutant precis var nytt och fräscht, lirade jag och mina kompisar väldigt mycket så där. Regel-slaviskt och med vis ångest över att behöva hantera situationer där reglerna inte var glasklara.

(Och med många ping-pong-strider. Jösses vad med bortslösad tid! Både i spelet och med spelet...)

Men om någon i den gruppen sagt åt oss att vi spelade fel, att det fanns mycket coolare sätt att göra det på, är det inte säkert att vi hade tagit det på ett bra sätt.

Det kan vara så att du kan "visa dem hur det ska gå till", som några föreslagit. Men det kanske också kan bli så att de (som verkar gilla ur ni spelar nu) faktiskt helt enkelt trivs med hur det är och inte tycker att det sätt du vill spela är en förbättring.

Jag hade den upplevelsen, för jag kom till slut i den situationen som du är - jag började längta efter andra sätt att spela, snabbare än huvuddelen av min spelgrupp. Ibland när jag satt som spelare, led jag som du (och, dessvärre, ägnade mig ibland åt ganska kaotiska och saboterande sätt att "hämnas"...).

Men när jag satt som SL och lirade mer som jag ville, så var det faktiskt inte själv klart att alla gillade det mer.

(Vilket så småningom ledde till att jag började spela med andra, och vi blev två, sen tre olika spelgrupper.)

Så, jag har inte många direkt konstruktiva förslag, utom att fundera mer på vilka det är du spelar med och fråga dem vad de vill få ut av spelet - kanske är Exsems råd faktiskt det klokaste.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Recca said:
Vad ska jag göra? :gremfrown:
Om du redan försökt prata förstånd med personerna ifråga är svaret självklart: Du ska fraktionera! Som flera andra sagt, snacka med de tre andra spelarna som är missnöjda, styr upp spel med dem. Och/eller hitta andra som vill vara med.

Problem uppstår så klart om det handlar om nån slags kompisgäng, men rollspel är viktigare än ... vänskap ... eller ... vänta här nu, hur var det ... Man vill så klart ha både och, men det är inte alltid man får allt man vill ha.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Recca said:
Tänkte bara nämna det så här i förbifarten... Så jag missar dessvärre det rafflande slutet på Mutant-kampanjen.
Det gör mig förvånansvärt lessen att höra att ett av mina favoritspel (eller genrer, kanske är ett bättre ord. Institutioner?) uppfattas som så outhärdligt =(

Men, en dålig SL kan förstöra det roligaste spelet och det bästa äventyret...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Rymdhamster said:
Recca said:
Tänkte bara nämna det så här i förbifarten... Så jag missar dessvärre det rafflande slutet på Mutant-kampanjen.
Det gör mig förvånansvärt lessen att höra att ett av mina favoritspel (eller genrer, kanske är ett bättre ord. Institutioner?) uppfattas som så outhärdligt =(

Men, en dålig SL kan förstöra det roligaste spelet och det bästa äventyret...
När min lillebror var SL (och han är väldigt bra SL) så var det skitkul att spela Mutant. Men reglerna var ju lite annorlunda och så var det bra story och vi fick göra vad vi ville för att lösa problemet. Sånt är roligt. Ändå var äventyret om man maler ner det väldigt simpelt. En galen superrobot höll på att skjuta sönder ett enormt bostadshus och vi skulle rädda nån farbror som hade hjälpt mig överleva i staden trots att jag var djurmutant (Reptil!!!) för att han bodde där. Så vi smög runt bland våningar som var helt demolerade av robotens bestyckning i hopp om att slippa slitas i småbitar av strökulor samt hinna till farbrorn innan han dog i tumultet. Lite skillnad på att typ gå längs en sträcka och döda det man stöter på tills man antingen dör själv eller man klarar äventyret.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Recca said:
Tänkte bara nämna det så här i förbifarten... Så jag missar dessvärre det rafflande slutet på Mutant-kampanjen.
Det gör mig förvånansvärt lessen att höra att ett av mina favoritspel (eller genrer, kanske är ett bättre ord. Institutioner?) uppfattas som så outhärdligt =(

Men, en dålig SL kan förstöra det roligaste spelet och det bästa äventyret...

...och ett dåligt system kan krossa även en bra SL. IMO är de gamla DoD/Mutant-varianterna bara trasigt dåliga. I någon mån ursäktas de av att tanken att system bör skrivas för att passa sina spel inte var särskilt utvecklad men det gör dem inte bättre. Urk.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Elmrig said:
Rymdhamster said:
Recca said:
Tänkte bara nämna det så här i förbifarten... Så jag missar dessvärre det rafflande slutet på Mutant-kampanjen.
Det gör mig förvånansvärt lessen att höra att ett av mina favoritspel (eller genrer, kanske är ett bättre ord. Institutioner?) uppfattas som så outhärdligt =(

Men, en dålig SL kan förstöra det roligaste spelet och det bästa äventyret...

...och ett dåligt system kan krossa även en bra SL. IMO är de gamla DoD/Mutant-varianterna bara trasigt dåliga. I någon mån ursäktas de av att tanken att system bör skrivas för att passa sina spel inte var särskilt utvecklad men det gör dem inte bättre. Urk.
Alltså i grunden är ju systemet helt okay. Vanlig brp typ. D20. Det funkar bra. Det är meckigt och skitigt.

Sen så hanterar man systemet på olika sätt men jag ser egentligen inte varför DoD skulle vara så värst mycket annorlunda än Dungeons and Dragons i sättet det spelas om man valt att utveckla det åt det hållet. Från början var väl DoD en sorts svensk version, väldigt influerat av DnD? Så även om man utvecklade spelet så att det blev trasigt i främst delen som handlar om tolkninar av regler så betyder det inte att spelet i sig är trasigt. Men okay, det handlar säkert egentligen bara om att jag är så nostalgisk när det kommer till DoD så jag förlåter de undermåliga aspekterna när jag inte borde.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,470
Elmrig said:
Rymdhamster said:
Recca said:
Tänkte bara nämna det så här i förbifarten... Så jag missar dessvärre det rafflande slutet på Mutant-kampanjen.
Det gör mig förvånansvärt lessen att höra att ett av mina favoritspel (eller genrer, kanske är ett bättre ord. Institutioner?) uppfattas som så outhärdligt =(

Men, en dålig SL kan förstöra det roligaste spelet och det bästa äventyret...

...och ett dåligt system kan krossa även en bra SL. IMO är de gamla DoD/Mutant-varianterna bara trasigt dåliga. I någon mån ursäktas de av att tanken att system bör skrivas för att passa sina spel inte var särskilt utvecklad men det gör dem inte bättre. Urk.
Bara om denna "bra SL" tycker det verkar vara ett "bra" beslut att använda ett regelsystem som alla lider av.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Och ärligt talat om man inte får möjlighet att påverka hur man spelar, är det värt att spela då?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Jag tror att du har rätt och att jag har rätt i att ogilla/gilla reglerna :gremsmile: Det får vara en smaksak och jag tycker att det är bra att du säger ifrån när du ser att något kommer att gå ut över ditt "kul".

Tråkigt att du hoppar av, du är välkommen tillbaka när du vill och även till Norrköping (du hade ett trello-konto va?). Glöm heller inte att du ska sälja dina husregler till mig, kanske ett one-shot med lite skönt folk vid tillfälle?!

Jag hoppas att det här är ett beslut du fattar inte på grund av irritation utan för att du känner att spelstilen inte passar dig! Om du vill slå ett sista slag för spelgruppen så får du gärna dela med dig lite av dina känslor om att inte bli lyssnad på på vårat interna forum, det kan vara karaktärsbyggande för alla i gruppen att få höra var det har brustit! Om jag ska ge dig något att ta med dig så tror jag att du kan tjäna på att vara mer öppen med vad du vill, jag tror nämligen inte att din frustration och din önskan gått fram till de andra i tillräcklig utsträckning!
 
Top