Varulv Prinsessan Magicas följe - Timme 1

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Eller vi ska ju såklart bestämma vart vi ska gå denna rundan innan vi snackar sianden. Jag är ok med både stora salen och stallet.

Röst: Stallet
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag misstänker att det finns en baktanke för dig att välja Stora Salen men jag kan lova att jag inte har någon personlig fördel av att besöka Stallet.
Min baktanke är att jag är härold och jag gissar att mitt yrke kommer ge oss poäng i Stora salen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ska vi koordinera vilka vi siar?
Jag vet inte! Jag tänker sia tre platser enligt ovan. Om alla siar tre platser kommer det bli överlapp, så det är kanske värt att diskutera det.

Men eftersom vi får info om huruvida våra karaktärer får kunskap gör det ju inget om det inte är helt koordinerat, tror jag. Så länge vi siar och presenterar våra resultat helt öppet nästa runda kommer vi ju kunna göra hyfsat kvalificerade gissningar om vad som är det bästa valet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vimes frågade förut, men vad säger ni andra: finns det skäl att vänta med sieriet?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Äh kom igen nu. När jag kollar på listan ser jag inte vem som har ett yrke eller en förmåga som är användbar i stallet.

Både jag och gycklar-Basse borde ju klonka i Stora salen, eller?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Eller ok, väpnaren kanske klonkar i Stallet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Eller ok, väpnaren kanske klonkar i Stallet.
Och det var ju Martin ser jag nu. Dock verkar det ju inte vara så att det var Martins tanke när han föreslog stallet, så jag gissar ändå att det är self-serving i första hand.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Alltså jag är ju säkert grym på att rida och dubbeljpbbar som veterinär, så stallet eller salen är vilket som för mig. Men jag behåller min röst på stallet så får Lukas komma in och ta ställning och bestämma.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Och det var ju Martin ser jag nu. Dock verkar det ju inte vara så att det var Martins tanke när han föreslog stallet, så jag gissar ändå att det är self-serving i första hand.
Min tanke var dels att väpnare och obemärkt är troliga områden som passar stallet. Jag tänkte nog inte på Xyas men han kan helt klart passa i stallet som dubbelarbetande veterinär/kroppskontroll. Sen tycker jag att Gisela var den intressantaste kandidaten från grundbeskrivningarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Men ni måste hålla med om att kopplingen mellan Stora salen och Härold/Gycklare är starkare än Stallet och Väpnare/Fältskär? Känns mest som du hittar på saker lite allt eftersom nu, Martin.

Alltså grejen är att det inte gör så mycket. Om vi kör våra förmågor direkt tänker jag utgå från att vi kan ro hem det här även om vi får dålig utdelning på kunskapspoäng i R1. Jag tycker fluff-caset för Stora salen är tydligare än för Stallet, men det är ingen biggie. Viktigast är att vi ser till att skaffa oss ett vettigt (vettigare) beslutsunderlag till nästa runda.

Sen ser jag inte varför det spelar roll vilken prinsessa vi gillar bäst. Vårt mål är väl minst 10 kunskapspoäng på varje sessa?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Hej hopp på plats nu.
Intressant att ni verkar tro att platser med koppling till våra yrken ger mer kunskap, vad får er att göra den kopplingen?

Jag tycker när jag kollar på mina personliga uppdrag att de inte verkar vara speciellt knutna till mitt yrke eller förmåga, så vad får er att tro att kunskaps inhämtning är annorlunda?


jag kommer lägga min röst på Stora salen, inte för jag har någon stark åsikt om varför, mer än det är ett personligt mål för mig att gå dit på förmiddagen och det är ju trevligt att klara av det.
(det är också spännande att se om någon som nu röstar på stora salen, byter till stallet, för att de inte vill att jag ska klara mitt mål.)

Röst: Stora salen
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag sitter här och funderar på Siar förmåga användning. Det känns lite konstigt om det inte finns någon nackdel med att bränna av allt på en gång.
men jag ser inte vad den nackdelen skulle vara.
Om inte det finns ett element av att rums kunskapsvärde kan förändras baserat på var vi redan varit. Då skulle det vara värt att kunna kolla saker allt eftersom.
Men nu sitter jag här och tar ett scenario helt ur luften, för att jag hade skapat någon regel för att förhindra att det bästa var att använda allt på en gång.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Sen ser jag inte varför det spelar roll vilken prinsessa vi gillar bäst. Vårt mål är väl minst 10 kunskapspoäng på varje sessa?
Alltså det finns ju helt säkert enskilda mål kopplade till specifika prinsessor.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
jag kommer lägga min röst på Stora salen, inte för jag har någon stark åsikt om varför, mer än det är ett personligt mål för mig att gå dit på förmiddagen och det är ju trevligt att klara av det.
(det är också spännande att se om någon som nu röstar på stora salen, byter till stallet, för att de inte vill att jag ska klara mitt mål.)
Eller så har du stallet som mål och försöker lura någon av oss att byta så du kan uppfylla det i lönndom!

 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Eller så har du stallet som mål och försöker lura någon av oss att byta så du kan uppfylla det i lönndom!

Så kanske en lömsk person skulle gjort, men jag kör öppet och ärligt.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Men ni måste hålla med om att kopplingen mellan Stora salen och Härold/Gycklare är starkare än Stallet och Väpnare/Fältskär? Känns mest som du hittar på saker lite allt eftersom nu, Martin.

Alltså grejen är att det inte gör så mycket. Om vi kör våra förmågor direkt tänker jag utgå från att vi kan ro hem det här även om vi får dålig utdelning på kunskapspoäng i R1. Jag tycker fluff-caset för Stora salen är tydligare än för Stallet, men det är ingen biggie. Viktigast är att vi ser till att skaffa oss ett vettigt (vettigare) beslutsunderlag till nästa runda.

Sen ser jag inte varför det spelar roll vilken prinsessa vi gillar bäst. Vårt mål är väl minst 10 kunskapspoäng på varje sessa?
Jag vet inte vad som skiljer mitt argument från dig. Du gav iväg en riktning och sen senare sa varför. Jag en anledning redan i början och har fyllt ut den mera efterhand. Skillnaden är att du säger att vi måste ju ta en riktning så eh jag råkar bara tar den här. Sen fyller du ut med argument varför.
Vårt mål är absolut att hitta 10 poäng på varje prinsessa men det var lite roligare att agera på fluffet och välja ut en sessa och gissa var hennes information skulle kunna finnas än att bara strunta i det helt. Det kändes rollspeligare :)

Jag ska titta lite på de olika ställena lite och fundera på min kammare, återkommer...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
så vad får er att tro att kunskaps inhämtning är annorlunda
Jag tänker att det är rimligt för att det annars inte finns något alls att gå på (förrän vi använt våra förmågor). Sen är det ju så att våra förmågor och yrken spelar roll för hur mycket kunskap vi hämtar på respektive plats, att gå därifrån till att tro att din brygd-förmåga ger plus i bryggeriet eller att ditt munk-yrke ger plus i kapellet känns väl inte så långsökt?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ja men vafan okej då jag har i uppdrag att gå till Stora salen.

Men jag tycker också det verkar rimligt att jag och/eller Basse klonkar våra yrken där.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Det jag mest av allt vill att vi fokuserar på är hur vi får ihop 10 kunskapspoäng per sessa.

Vem som kommer först eller sist är inte så intressant känner jag. Däremot vore det helt fruktansvärt pinigt om Fiskprinsgruppen klarade sitt uppdrag, medan vi missar vårt...

Ska Sidd m fl få malla sig i framtiden? 😉
Nä, nu grejar vi det här solidariskt och fint. Att Vimes drar in massa kunskap i Stora salen litar jag på.

Sedan är jag glad för alla metadiskussioner som gör att vi förstår spelet bättre.

Jag kommer skicka in tre av mina förmågor idag och då gissa på de ställen som jag inte spontant associerar till min roll och färdighet. De andra rummen tänker jag chansa på ger mig kunskap.
 
Top