Varulv Prinsessan Magicas följe - Timme 1

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Prinsessan Magica leder sitt följe in i staden.
NamnYrkeFärdighet
XyasFältskärKroppskontroll
Martin3VäpnareObemärkt
BasenanjiGycklareInspirera
LukasMunkBrygd
VimesHäroldDiplomati
- Okej följet, lyssna noga nu! Min (och i förlängningen er) dekadenta livsstil står och faller med ett giftemål med kungligt blod. Här i staden finns tre prinsessor och på balen ikväll ämnar jag imponera omkull dem. För att lyckas med det behöver jag er hjälp. Ni har tre timmar innan vi ses för lunch och sedan fyra timmar till innan balen börjar att promenera runt slottsområdet och samla så mycket information ni kan om prinsessorna. Min gamle marskalk ligger kvar hemma i sjuksäng och jag behöver en ny favoritanställd så gör er bästa nu!

Rundorna:
  • Spelet består av sju rundor som pågår i 24 timmar (förutom första som är lite längre) vardera. De tre första räknas som förmiddag och de fyra senare som eftermiddag. Om du inte har ett hemligt uppdrag som återspeglar detta behöver du inte bry dig om den detaljen alls.
  • Varje runda ska ni rösta om vilken plats ni vill besöka, genom att skriva "Röst: Bageri". Blir det oavgjort kommer det lottas. Ingen plats får besökas mer än en gång.
  • Varje runda får ni om ni vill använda er av de förmågor som alla har. Alla har samma fem, och de ska alltså räcka genom hela spelet.
  • En runda slutar med 1) Plats röstas fram. 2) Förmågor aktiveras. 3) Kunskapspoängen om prinsessorna räknas upp.

Förmågor:
3st Ange två platser och få veta vilken som ger din karaktär mest kunskap
1st Ange en i följet och få veta hur många sidouppdrag denne klarat (körs innan resulation av rundans sidouppdrag)
1st Ange en i följet och förhindra denne från att få kunskap från sitt yrke ELLER färdighet (det som skulle ge flest poäng är det som förhindras)

Hur man vinner:
För att lyckas med uppdraget behöver följet tillsammans få minst 10 kunskapspoäng om varje enskild prinsessa. Kunskapspoäng får man automatiskt genom att besöka de olika platserna, men de varierar med yrke/färdighet hos spelarna.
Om uppdraget lyckas blir favoriten den (eller de) som lyckats med flest hemliga uppdrag.
Om uppdraget misslyckas blir istället favoriten den (eller de) som lyckats med minst antal uppdrag.
Man vinner alltså spelet genom att bli favoriten!

Regler:
All kommunikation sker i speltråden. Ingen privat kommunikation (förutom med spelledaren) är tillåten. Det är alltså helt okej för spelare A att skriva till spelare B "jag röstar som du vill den här rundan om du gör detsamma för mig i nästa" i tråden, men inte okej att göra det i ett PM. Det är också helt okej att avslöja alla sina hemliga uppdrag i tråden om man tror att det ska ge någon fördel. Det är fullt tillåtet att ljuga också.
Enart de fem i följet får posta i tråden eller reagera på inlägg.

Platser:

UtomhusInomhus
BageriFängelsehåla
BryggeriKapell
DuvslagKök
ParkLavatorium
SmedjaStora salen
StallVisthusbod

PM med uppdrag ska vara utskickade till alla.
Runda 1 slutar kl 21:00 på måndag.

Kunskapsräknaren:

Feodora beskrivs som bortskämd, ointresserad av kultur och intellektuella ämnen.
Gisela beskrivs som tystlåten och plikttrogen, samt en skicklig ryttare och jägare.
Wilhelmina beskrivs som vacker och charmerande och förtjust i många olika hovmän.
Kunskap: 0Kunskap: 0Kunskap: 0
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jaha, hur gör vi bäst nu tror ni? Det är förstås möjligt att nån får för sig att spela som varulv och medvetet sabba, men jag tror inte det kommer vara hållbart, då jag tror att majoriteten kommer försöka spela det här som ett lagspel. Inledningsvis tror jag vi behöver bara försöka ta så många poäng som möjligt. Det kan säkert bli rävspel runt uppdragen i slutet av matchen, men börjar vi jaga uppdrag redan nu finns det kanske en risk att vi inte får ihop våra 10x3 poäng (tänker jag! Jag vet inte hur mycket vi kommer casha in på varje plats).

Jag tror spontant att vi ska bränna vår förmåga att ta reda på hur vilka platser som är värdefullast redan nu. Alltså vi alla använder alla tre användningar redan i R1. Vi redovisar våra resultat i R2 och så får vi diskutera vad de säger om vilket som borde vara bästa stället att besöka.

Vad tror ni?

Detta gör att det inte är superviktigt var vi går i R1, men nånstans ska vi, så:

Röst: Stora salen
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Kompletterar starttråden lite så ingen missar det. Info om när rundan slutar och aktuell kunskapsräknare för följet finns nu.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag tror spontant att vi ska bränna vår förmåga att ta reda på hur vilka platser som är värdefullast redan nu. Alltså vi alla använder alla tre användningar redan i R1. Vi redovisar våra resultat i R2 och så får vi diskutera vad de säger om vilket som borde vara bästa stället att besöka.
Fast det där ger ju inte så stor information som man kanske tror. 1 är ju mer än 2 liksom.

Tror ni att kunskapsinhämtningen är tematiskt knuten till våra yrken/färdigheter och prinsessbeskrivningarna? Det tror jag.

Sen det där om vi riskerar ha en sabotör är det ju intressant att se om kunskapsuppräkningen redovisar från vem poängen kommer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Laget före...tja, ni vet.

Nu ska jag kolla in reglerna lite ordentligare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Fast det där ger ju inte så stor information som man kanske tror. 1 är ju mer än 2 liksom.
Nä, absolut. Men om alla gör det har vi något att utgå från när vi bestämmer vart vi ska. Har vi inget underlag för vår kollektiva lagdiskussion kommer tråden bara bli till för att försöka manipulera röstningen så att den tjänar de individuella uppdragen, och det tror jag kan innebära att vi inte lyckas hämta hem 10x3.

Jag var inne på att skicka något enligt detta mönster till Feu
1. Plats A och B
2. Plats B och C
3. Plats C och A

Gör alla det borde vi ha ett vettigt underlag. Tror jag.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Och såhär: vad vinner vi på att vänta?
Ja alltså jag är helt ok att vi gör så, men jag vill bara poängtera att jag tror inte det ger så mycket egentligen. I så fall skulle jag nog hellre kolla på tematiken och välja utifrån det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Ja alltså jag är helt ok att vi gör så, men jag vill bara poängtera att jag tror inte det ger så mycket egentligen. I så fall skulle jag nog hellre kolla på tematiken och välja utifrån det.
Men det ena utesluter såklart inte det andra
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
"Kul och svårt!" blir min första reaktion på spelet. Jag har läst reglerna - som nog är väl redogjorde för - men vill ju också förstå hur de ska användas. Min prio är att MAGICA ska få träffa nån hon verkligen gillar och passar ihop med. Sedan kunde det vara en kul bonus att jag fixade nåt sidouppdrag, men om jag slutar sist spelar ingen roll för mig.

Förutsatt att vi får gå på glammigt bröllop! 🤩
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sedan tycker jag att ett givet samtalsämne är:

Vilken plats ger mest info om vilken sessa?

Wilhelminas förtjusning av hovmän (gayparad hoppas jag!) och kultur tycker jag rimmar bra med en posh stor sal. Fest, glam och queerigt smink! 🍾🎉

Men också på Feodora som är så sabla ointresserad men gillar fjäsk? (Don't go here MAGICA, du blir bara besviken)

Gisela verkar också ganska trist och förutsägbar. Lite bus kan man väl få ha? Men parken, smedjan och stallet lär ge oss nödvändig info.

Vad säger ni andra?

Röst: Stora Salen
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Bra tänkt, Basse. Det verkar rimligt att fluffet har betydelse, och att typ vi får info om olika prinsessor på det sättet du beskriver. Och mängden info vi får beror på våra yrken och förmågor. Så om jag får gissa borde mitt yrke "härold" (och eventuellt min förmåga "diplomati") generera bra poäng i Stora salen. Lukas förmåga "brygd" borde casha in poäng i bryggeriet o.s.v.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ok, nu är jag på banan. "Välkommen in i matchen!" "Tack så mycket!"

Jag kan nog också tycka att bränna siar-förmågor tidigt borde ge mest.

Sen tycker jag själv inte om stora salen. Jag tror vi får mer utav att gå till stallet. Speciellt för att kunna få kunskap om Gisela. Ser inte hon ut som en perfekt kandidat? Lite äventyrslysten, blir lite fart på Magica då, så slipper vi att hon bara sitter hemma och ljuger och pimplar rödvin.

Röst : Stallet
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Sen tycker jag själv inte om stora salen. Jag tror vi får mer utav att gå till stallet. Speciellt för att kunna få kunskap om Gisela. Ser inte hon ut som en perfekt kandidat? Lite äventyrslysten, blir lite fart på Magica då, så slipper vi att hon bara sitter hemma och ljuger och pimplar rödvin.
Kan vi inte vänta med att försöka klonka våra uppdrag tills vi kommit lite länge?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Kan vi inte vänta med att försöka klonka våra uppdrag tills vi kommit lite länge?
Jag misstänker att det finns en baktanke för dig att välja Stora Salen men jag kan lova att jag inte har någon personlig fördel av att besöka Stallet.
 
Top