Nekromanti Prinsessan Heloise

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Jag funderar på att bygga en eller ett par kortare äventyr kring prinsessan Heloise men saknar några pusselbitar. Hon är alltså dotter till Storkungen (eller möjligtvis till Anumilas i Eremitens Sista Önskan) och vill ta makten från Durand men framgår det någonstans vilken relation Heloise har till sin far? Står dom varandra nära eller har hon mer eller mindre tvingats i exil i Uhl-Rhendoria? Har Storkungen något namn? Finns det en beskrivning av borgen Cair Ulin? Nog för att jag kan hitta på själv men om någon redan funderat på eller skrivit om detta så skulle det kunna bespara mig lite jobb tänker jag. :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Hon är troligen inte kronprinsessa och har troligen en by runt borgen. Alla borgar i en medeltidsisch värld måste ha lite livegna bönder runt sig imo.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Eller är hon det och flyr från sin onda far storkunden som i sin galenskap är ute efter hennes liv, antagligen för att ge sig själv längre liv i någon ondskefull ritual. Kanske flyr hon till Uhl rhendoria för att inte hittas nås av faderns lika onda hantlangare. Fast en sessa på flykt måste ju ha undersåtar att slava åt henne. Borgen är ju byggd av dvärgar och det sägs att den är ointaglig,
men rykten säger att den är byggd på ruinerna av en äldre civilisation och att någon ondska vilar under borgen..

Och jag bara blablabla...
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Brokk said:
Eller är hon det och flyr från sin onda far storkunden som i sin galenskap är ute efter hennes liv, antagligen för att ge sig själv längre liv i någon ondskefull ritual. Kanske flyr hon till Uhl rhendoria för att inte hittas nås av faderns lika onda hantlangare. Fast en sessa på flykt måste ju ha undersåtar att slava åt henne. Borgen är ju byggd av dvärgar och det sägs att den är ointaglig,
men rykten säger att den är byggd på ruinerna av en äldre civilisation och att någon ondska vilar under borgen..

Och jag bara blablabla...
Det här får mig att tänka på Snövit och de sju Dvärgarna. Kanske har Heloise en ond styvmor? Kanske är hon lika ond själv?
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Tomatalven said:
Brokk said:
Eller är hon det och flyr från sin onda far storkunden som i sin galenskap är ute efter hennes liv, antagligen för att ge sig själv längre liv i någon ondskefull ritual. Kanske flyr hon till Uhl rhendoria för att inte hittas nås av faderns lika onda hantlangare. Fast en sessa på flykt måste ju ha undersåtar att slava åt henne. Borgen är ju byggd av dvärgar och det sägs att den är ointaglig,
men rykten säger att den är byggd på ruinerna av en äldre civilisation och att någon ondska vilar under borgen..

Och jag bara blablabla...
Det här får mig att tänka på Snövit och de sju Dvärgarna. Kanske har Heloise en ond styvmor? Kanske är hon lika ond själv?
Ja sedan hon flyttade in i den gamla borgen har hon börjat sitta uppe på nätterna och låser in sig i den gamla kryptan i borgen. Byborna viskar skrämt om de ohyggliga skriken från borgen den senaste tiden. Ibland så utser hon en ny kammarjungfru, men vart har de gamla tagit vägen...Bathory börjar det likna nu :gremsmile:
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Lysande!

Att Heloise inte är kronprinsessa passar bra in med att hon vill ta makten i Morcar. Att borgen är byggd ovanpå kvarlämningar från en äldre civilisation är också en god idé. Jag tänker mig nu att borgen, som är tämligen liten men välbyggd, ligger på en klippa precis vid sjön nordöst om Morcar (kanske på andra sidan sjön från Vorgans tempel), är relativt nybyggd och runt den har det växt upp en bosättning med bl.a. ett par smeder som förser prinsessans hird med vapen. Från borgens källare finns en dold, bortglömd passage till de gamla tunnlarna. Där nere, i en grottsal med en damm, slumrar en uråldrig ondska i form av en enorm bläckfiskvarelse (stulen från senaste Conan-filmen). Jag gillar också tanken på den onda styvmodern. Hon kan vara roten till att Heloises relation med Storkungen blivit allt sämre med åren och en bidragande orsak till att prinsessan begett sig till Uhl-Rhendoria. Däremot hade jag tänkt att Heloise själv skulle vara en god person, åtminstone i jämförelse med Durand, och någon som rollpersonerna vill hjälpa. Överlämnandet av Yalsemirs öga i slutet av Eremitens Sista Önskan kan bli en första kontakt och inspirerad av tråden om nya raser skissar jag på en fortsättning. "Heloise goes Bathory" skulle möjligtvis kunna användas längre fram, då viskningarna från underjorden börjar påverka henne allt mer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Steg ett är väl att se om jag får ihop nåt vettigt eller om det bara blir mycket snack och lite verkstad. :gremwink:
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Jag gillade En gång män (som jag tänker är ytterst ovanliga och som nog ska få ett annat namn) och har en idé om hur en sådan kan lura RP i något som kanske kan bli typ ett ettbladsscenario. :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
luddwig said:
Lysande!

Att Heloise inte är kronprinsessa passar bra in med att hon vill ta makten i Morcar. Att borgen är byggd ovanpå kvarlämningar från en äldre civilisation är också en god idé. Jag tänker mig nu att borgen, som är tämligen liten men välbyggd, ligger på en klippa precis vid sjön nordöst om Morcar (kanske på andra sidan sjön från Vorgans tempel), är relativt nybyggd och runt den har det växt upp en bosättning med bl.a. ett par smeder som förser prinsessans hird med vapen. Från borgens källare finns en dold, bortglömd passage till de gamla tunnlarna. Där nere, i en grottsal med en damm, slumrar en uråldrig ondska i form av en enorm bläckfiskvarelse (stulen från senaste Conan-filmen). Jag gillar också tanken på den onda styvmodern. Hon kan vara roten till att Heloises relation med Storkungen blivit allt sämre med åren och en bidragande orsak till att prinsessan begett sig till Uhl-Rhendoria. Däremot hade jag tänkt att Heloise själv skulle vara en god person, åtminstone i jämförelse med Durand, och någon som rollpersonerna vill hjälpa. Överlämnandet av Yalsemirs öga i slutet av Eremitens Sista Önskan kan bli en första kontakt och inspirerad av tråden om nya raser skissar jag på en fortsättning. "Heloise goes Bathory" skulle möjligtvis kunna användas längre fram, då viskningarna från underjorden börjar påverka henne allt mer.
alltså det här vill jag verkligen se mer av. Tillsammans med Eremitens sista önskan blir det ju en hel liten kampanj. Vad gäller det äventyret...
...tror jag det blir mycket roligare om första rummet är tomt och rp:na hör knarrande steg röra sig mot dörren. +i det andra rummet kan man lägga något coolt från monsterboken och i den lilla korridoren kan man ha en fälla och en lönndörr skulle sitta fint!. Jag skulle ge skelleten lägre MF och några egna spells istället.
Vägen ner i tunnlarna under slottet kan vara kantade av mystiska grejer, fällor o lönnrum. Till sist står man inför en runsten. En lärd rp eller Heloise gamle rådgivare kan identifiera vilket språk det står på eller kanske t.o.m tyda runorna (annars får man ge sig ut på ett quest för att hitta o blidka en lärd person). Texten är en gåta, svarar man rätt kommer man ner i Monstrets territorium... Vad tycks? Fyll gärna i något :gremsmile:
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Jag gillar upplägget med runsten, fällor och lönnrum. Kan tänka mig mycket sånt och sparsamt med varelser på de övre tunnelnivåerna och sedan den stora elakingen längst ner. Jag har också en idé till gåta. Kanske att jag postar den dolt här sedan jag finslipat den. I nuläget försöker jag dock fokusera på att skriva en kort uppföljare till Eremitens Sista Önskan. Arbetsnamnet är Mordsvit i Morcar. Därefter har jag ett uppslag till kallat Prinsessans Sändebud. Sedan skulle det kunna bli den stora finalen, typ Cair Ulins Katakomber, men det är långt dit och det gäller att hitta tid att skriva.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Det här blir ju grymt. Jag förstår inte helt vad du tänkte för scenario mellan Eremiten och Heloise? Något med En Gång Män? Cair Ulins katakomber låter ASFETT :gremlaugh: Skriver själv på en megadungeon men den kanske jag kommer att lägga vid Rurak (fantasybytråden) eller under Vorgans tempel. Vi turas om att spelleda i min grupp och spinner vidare på varandras äventyr och hela FD-kampanjen. Nuvarande SL hintade något om att våra ärkefiender kan finnas i tunnlar under templet. Har klottrat ner(=snott från internets hörn o kanter) jättemycket fällor, pussel, encounters, factions och mystiska pyssel. Alla de kategorierna är måsten!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Kan man inte klämma in Mörkret vid stigens slut och Tillbaka till Ufris i kampanjen också?
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Har faktiskt spanat på en till stad utöver Morcar. Där prinsessan styr. Rykten om att den en gång förvisade Heloise finns i fjärran länder, har gjort att folk som är trogna har följt henne till det nya landet. Staden heter Zirrikkon. Efter den gamla ruinen som låg på platsen innan följet flyttade in.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Tomatalven said:
Kan man inte klämma in Mörkret vid stigens slut och Tillbaka till Ufris i kampanjen också?
Ok, här kommer min idé till uppföljare till Eremitens Sista Önskan:

RP överlämnar ädelstenen till prinsessan. Som tack bjuder hon dem att stanna som hedersgäster på Cair Ulin några dagar. En tid senare, när RP återvänt till Morcar, inträffar några märkliga dödsfall i staden och ett mönster visar sig: alla döda stödde Heloise i hennes strävan att ta makten från Durand. Detta bör väcka RP:s nyfikenhet. Eftersom RP nyligen överlämnat en kraftfull artefakt till prinsessan kan de också börja oroa sig för att de själva kan vara tilltänkta offer. Sedan följer RP:s jakt på mördaren som visar sig vara en ”en gång män” som bl.a. nyttjat sin svärmkropp för att ta sig in i ett låst hus. Något antyder också att mördaren lejts av Durand för att försvaga Heloises ställning.

Det bör också gå att bygga fler äventyr på RP:s koppling till Heloise. T.ex. kan Heloise sända iväg RP med ett viktigt meddelade till någon av sina bundsförvanter. Durand försöker naturligtvis sätta käppar i hjulet varpå RP tvingas fly in i ett hemsökt träsk där de måste lösa något slags problem för att hitta ut (något åt Vildhjärta-hållet i miniformat kanske).
Nu är detta alltså bara lösa planer. Jag tänker att det kan vara lämpligt med säg fyra kortare äventyr, Eremiten inräknad, och sedan en större avslutning innan hela Heloise-konceptet blir tjatigt. Jag ser heller inte detta som mitt privata projekt utan om någon annan vill skriva en del så gärna för mig. Det gäller bara att passa ihop delarna som ändå kan vara ganska fristående. Inte heller omöjligt att det går att ta med Mörkret Vid Stigens Slut och Tillbaka Till Ufris i kampanjen men jag har i nuläget inte tillräckligt bra koll på dom äventyren för att kunna säga säkert.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Templar said:
Har faktiskt spanat på en till stad utöver Morcar. Där prinsessan styr. Rykten om att den en gång förvisade Heloise finns i fjärran länder, har gjort att folk som är trogna har följt henne till det nya landet. Staden heter Zirrikkon. Efter den gamla ruinen som låg på platsen innan följet flyttade in.
Prinsessans inflytande blir nog lite väl stort för mina planer om hon redan har en hel stad att härska över. Däremot skulle de som bor i byn vid borgen mycket väl kunna vara sådana som följt henne dit söderifrån och som är ytterst lojala.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
luddwig said:
Templar said:
Har faktiskt spanat på en till stad utöver Morcar. Där prinsessan styr. Rykten om att den en gång förvisade Heloise finns i fjärran länder, har gjort att folk som är trogna har följt henne till det nya landet. Staden heter Zirrikkon. Efter den gamla ruinen som låg på platsen innan följet flyttade in.
Prinsessans inflytande blir nog lite väl stort för mina planer om hon redan har en hel stad att härska över. Däremot skulle de som bor i byn vid borgen mycket väl kunna vara sådana som följt henne dit söderifrån och som är ytterst lojala.
En begynnande stad, alltså en större by....
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Tomatalven said:
En bra recension av Mörkret: http://irrfarderutanslut.blogspot.se/2012/07/morkret-vid-stigen-slut-en-borjan.html?m=1 Ska införskaffa det själv kanske, om det förhöjer Eremiten-Heloise-spåret.
Kul recension. :gremsmile: Jag har Mörkret men har däremot inte läst det. Mitt rollspelande har legat nere i många år och nu när jag samlat gänget igen känns det lagom att börja i liten skala så jag har försökt få till en bra följd på några ettbladsscenarion.
 
Top