Nekromanti Presentation av mitt eget rollspel (för långt)

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Romarriket

Jag tycker endel känns igen från antikens Rom. (inget negativt i det). Dock förstår jag inte riktigt varför riket saknar fiender. I jämförelse med Rom så hade man en stark organiserad krigsmakt (för expanssion och kontroll av sina områden). För en vanlig romare så var romarriket det enda kända riket i världen. Vid kränserna byggdes murar och försvar mot vilda djur och barbarer. Det var också just barbarernas invasioner som slutligen knäckte västrom. Östrom levde ytterliggare 1000 år.

// Knightlord
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Tack för åsikter och uppmuntran!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tyckte det var bra idéer, och det blir säkert ett bra rollspel. skulle gärna vilja speltesta det, när det blir färdigt. Lycka till!


<hr></blockquote>


Om jag bara orkar skriva färdigt... men det ska nog gå. /images/icons/smile.gif
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Om Sarthan

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sartan är en "överlägsen", mänsklig ras i Tracy Hickman och Margaret Weis bokserie "Dödens Port"..

<hr></blockquote>


Oj det visste jag inte om. Men är det inte alltid väldigt stor chans att man kommer nära andras namn? Det finns ju redan en hel del ord faktiskt. Fast jag kommer nog ändra det nu. Tack så mycket.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Romarriket

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Dock förstår jag inte riktigt varför riket saknar fiender. I jämförelse med Rom så hade man en stark organiserad krigsmakt (för expanssion och kontroll av sina områden).

<hr></blockquote>


Det har råkat bli så att man har erövrat hela den kända världen /images/icons/grin.gif. Det finns visserligen nomadiska stammar som inte alls anser sig höra till kejsardömet. Men dessa är inget direkt hot.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Mycket intressant

Det intressantaste jag läst på ett tag. Mycket bra.

En sak jag dock hakade upp mig på var att sarthanrådet skulle utse ny kejsare (eller den gamla igen, öh, eller hur det nu blir). Varför gör de det? Varför behåller de inte bara makten själva? Makt har ju en förmåga att föda än mer maktbegär och varför är inte detta råd intresserade av att behålla makten?

Skulle iof kunna bli en intressant kampanj. Kejsaren är reinkarnerad men rådet behåller makten och säger att han inte är funnen. Spelarna kan bli inblandade för att hjälpa (den fortfarande mycket unge) kejsaren till makten.

Hela kejsarprocessen påminner om lamaismens sätt att välja ut Dalai Lama (inget negativt med detta), kanske finns det mer inspiration att hämta där.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Mycket intressant

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det intressantaste jag läst på ett tag. Mycket bra

<hr></blockquote>


Tack så mycket! /images/icons/smile.gif Nu kommer jag få prestationsångest/images/icons/sad.gif

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

En sak jag dock hakade upp mig på var att sarthanrådet skulle utse ny kejsare... ...Varför gör de det?

<hr></blockquote>


Jag hade tänkt mig så att de skulle vara så lydiga att de inte gör så. Kejsaren är deras gud och de lyder honom. Men att de själva tar makten skulle ju vara en rolig "twist" på det hela.

Det blir "hybris" då, att man sätter sig upp mot gudarna (guden).

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Skulle iof kunna bli en intressant kampanj. Kejsaren är reinkarnerad men rådet behåller makten och säger att han inte är funnen. Spelarna kan bli inblandade för att hjälpa (den fortfarande mycket unge) kejsaren till makten.


<hr></blockquote>


Det där lät intressant. Men jag ska vänta med att blanda in spelarna i så stora saker, i varje fall från början. Jag har knappt speltestat mer än något äventyr.
 
Top