Nekromanti Presentation av mitt eget rollspel (för långt)

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Jag har försökt skapa ett eget rollspel. Nu har jag kommit så långt att jag (utan att helt virra bort mig /images/icons/smile.gif) kan förklara för andra vad jag har tänkt mig med det. Så nu beskriver jag här hur jag, i stora drag, tänkt mig spelet. Och självklart undrar jag vad folk tycker om det. Så det vore kul om någon hade tid att läste detta inlägg och (det är ganska långt) svara på det med lite positiv kritik.

I förväg kan jag ju säga att spelet kanske inte är helt nyskapande, men jag hoppas att det kan tillföra något nytt. Fast först och främst ska det ju vara spelbart. Andra pretentiösa ambitioner får komma i andra hand.

För Khobo är den här texten en ganska stor ”spoiler”.

Jag får ursäkta om den första delen av texten är lite osammanhängande och att inlägget är för långt för att vara bekvämt att läsa på forumet.

<big>Sammanfattning av Tellakhas</big>
Spelet har fått sitt namn efter kejsardömet som handlingen ska utspela sig i.

Spelvärlden i stora drag
Tellakhas är en fantasyrollspelsvärld. Det finns till skillnad från i många andra fantasyvärldar bara en civiliserad varelse, och det är människan. Alltså saknas alver, dvärgar, troll mm.

Gudar och övernaturliga varelser och magi är verkliga i spelvärlden. De är alltså inte bara påhittade saker, men bilden av gudar som människorna har skiljer en bit ifrån hur det egentligen ligger till. Gudar är också mäktiga men mänskliga, dvs. de felar och har känslor.

Man dyrkar inte de mäktigaste mest gudarna. De gudar som man dyrkar är de som berör människorna. Gudar är inte på något sätt beroende av att dyrkas för att säkra sin makt. De mäktigaste gudarna ligger nöjda och belåtna och sover. De som dyrkas av människor är ofta mindre mäktiga gudar. Oftast är de mäktigaste gudarna naturgudar i varje fall står de för ganska grundläggande koncept i världen. Tex. bergs och havsgudar. Men om dessa störs eller blir uppretade kan det leda det till verkligt stora saker.

Det finns ingen egentligen vettig ordning eller logik i vilka gudar som finns. Det finns helt enkelt ett visst antal gudar som representerar vissa saker och har en viss personlighet. Vissa sorter är överrepresenterade t.ex. de som har med människors känslor att göra. Så är det med det, punkt slut! De representerar inte heller några universella ”krafter” eller något. Det är bara olika magiskt riktigt mäktiga varelser som gillar olika saker. De kan tom. utvecklas och ändra personlighet och lära sig att tycka om olika saker.

Det finns en flytande skala från gudar ned till minsta insekt i hur mäktiga varelser är. Detta är hur stor deras ”ande” är. Det är inte något direkt mått på intelligens utan på hur mycket varelsen kan påverka världen. Djur och människor är kraftigt överrepresenterade i antal på skalan. En regel i Tellakhas är att ju enklare livsformen är desto mer finns det av den (tex. insekter).

Mellan människor och gudar finns en mängd olika mäktiga varelser. Dessa är tjänare och hjälpredor åt gudar eller är mindre mäktiga gudar. De kan också vara andar som finns bland människorna eller i naturen.

Religionen i Tellakhas är polyteistiskt dvs. man har flera olika gudar. Man dyrkar också andeväsen. Men man skiljer inte dem åt på det sättet. Det finns en stor religion men inom den finns många undergrupper. Mission är ovanligt och den makt religionen har är genom kejsardömets furstar samt kejsaren. Det finns ingen enhetlig kyrka utan många olika grupper. Tron går till stor del ut på att man står väl med gudarna, så att man får framgång och undviker olyckor.

Handlingen utspelas i kejsardömet Tellakhas som har erövrat och enat hela den kända världen (det där kan kanske låta överdrivet. Man borde nog säga det mer försiktigt.). Kejsardömet har alltså ingen yttre fiende, men är inte fantastiskt stor mätt med våran världs mått om man tänker på tex. romarriket och mongolerna. Ändå är det självklart en väldigt speciell situation som man har hamnat i när det bara finns en stat och inga yttre fiender eller vänner(Det finns det egentligen, men det kommer vi till senare).

Det Tellakhasiska samhället är strikt uppdelat. Samhället består av tre huvudsakliga klasser: de furstliga, de trogna och folket. De furstliga är en adelsklass och de trogna skulle kunna liknas vid lågadel medan vanliga människor tillhör det livegna folket. Man föds in i alla klasserna och har liten hoppa mellan dem.

Överst i maktpyramiden sitter kejsaren. Under honom finns furstarna. Både kejsaren och furstarna använde de trogna som administratörer och ledare mm. Varje furste styr över ett eget furstendöme. Även kejsaren har ett eget område som han styr direkt över. Furstarna styr ganska självständigt men försörjer kejsarens soldater eller betalar tribut på något annat sätt. Kejsaren håller stora arméer för att kunna slå ned uppror bland furstarna. Furstarna tillåts bara hålla tillräckligt mycket trupper för att hålla ordning på folket. Furstarna fungerar också lite som religiösa ledare.

Kejsaren utses av en grupp präster kallad Sarthanrådet. Tills en ny kejsare hittas styr Sahrtanrådet genom en representant. Men den personen kallas inte kejsare och lever heller inte som en kejsare. Kejsarpalatset står tomt under den tiden. Sarthanrådet har alltså en enorm makt. Större makt än kejsaren skulle man kunna säga. Fast när en ny kejsare hittas underordnar de sig den och de har lite inflytande över religiösa frågor.

Fursten har rätt att avgör vad som är rätt och fel i sitt furstendöme. Det han bestämmer gäller som lag. Men fursten har oftast inte tid att döma själv, så han utser då speciella domare som gör det åt honom. Mindre tvister inom folket löses oftast i byråd. Om furstarna blir osams om något kan kejsaren medla. Det finns skrivna lagar men dessa rör mest hur furstarna ska förhålla sig till kejsaren samt handel. (Furstar kan också vara kvinnliga, men jag orkar inte skriva han/hon överallt.)

Man har en omfattande handel mellan de olika furstendömena. Men endast de ur adeln har rätt att bedriva handel över furstendömenas gränser. Det finns ingen valuta, men man räknar ofta om olika varors värde till någon gemensam enhet. Det finns många duktiga matematiker i Tellakhas. Att man har ett stabilt samhälle, goda vägar, sjöfartsleder och skepp gör att handeln är omfattande.

Teknologinivån i kejsardömet ligger någon stans runt järnåldersnivå (vad originellt! /images/icons/smile.gif ). Den är i varje fall så pass avancerad att man kan skapa avancerade bevattningssystem, vattenhjul, väderkvarnar, valvbågar och domer, smida bra stål, havsgående fartyg mm.

Detta gör att man kan bygga stora saker. Men den största anledning till att man klarar av det är inte pga. teknologin utan det stabila och ordnade samhället. Att många furstar gillar skrytbyggen kan ju också driva på stora projekt. Och eftersom man har varit ganska skonade från krig på en längre tid finns det storverk i form av tempel och palats, men även nyttosaker som dammar, vägar mm över hela kejsardömet.

Man är mycket intresserad av astrologi och försöker att lära sig att tyda stjärnor och himlakroppar på olika sätt. Bland annat för att mäta tiden och navigera, men till annat också.
Just navigation ska ha en viktig del i själva spelvärlden. (Jag skulle föresten behöva veta lite om gammaldags navigation. Är det någon som har en länk till någon sida eller tipps på någon bok?) Man har nämligen gamla skrifter om andra öar och beskrivningar på var de ska finnas men man lyckas aldrig nå dem. Mer om detta och hur man lyckades förlora kontakten mellan de olika öarna beskrivs senare.

Klimatet på de olika öarna i kejsardömet varierar ganska mycket. Den största ön skulle man nästan kunna betrakta som en kontinent. Det finns allt från kalla stenöknar till fuktiga skogar.
Vid första anblicken är världen ganska lik våran egen i växt och djurliv, geologi och naturlagar mm. Men det är andra regler och krafter som står bakom allt detta än vad vetenskapen i våran värld ofta säger.

En speciell egenhet med spelvärlden rent fysiskt är att öar och kontinenter rör på sig, dessutom ganska snabbt också. Alla öar flyter faktiskt runt i ett stort hav. Eller snarare flyger skulle man kunna säga eftersom de hålls i rörelse av olika krafter. Det finns ingen egentlig havsbotten, om man bara kommer tillräckligt långt ut från fastlandet. Öarna rör sig alltså på en bottenlös ocean som är lika oändlig neråt som himlen är oändlig uppåt.

Anledningen till att man vet vart vissa öar är att just dessa förhåller sig ungefär likadant till varandra hela tiden. Men detta är inte alltid helt exakt vilket har förbryllat många sjöfarare. Öar som man hoppat på kan kanske aldrig kommer tillbaka igen. De kanske kommer tillbaka någon gång, men det kan ta lång tid. Det är ungefär som med kometer.

En hemlighet är att stjärnorna är en sorts karta över öar och hur de rör sig. Himlen är ungefär en spegel. Detta kan dock vara ganska svårt att inse det. Utan kartan behöver man avancerade matematiska formler för att räkna ut vart en ö befinner sig. Men för att använda stjärnhimmeln måste man veta vad som är vad och vart man själv är på ”kartan”. Med en kombination av de båda skulle man kunna lösa de stora problemen med navigation. Men detta är bara något som man snuddat på att ana.

Hur solen och månen kommer in i allt detta vet jag inte riktigt. Men de ska inte representera öar i varje fall som stjärnorna gör. Jag tror faktiskt jag skippar månen helt. I varje fall skas jag hitta på en ny och intressant stjärnhimmel. Det ska hur som helst inte finnas några andra himlakroppar och himlen är bara en bild gjord av gudarna. Så stjärna är inte så långt borta. Då kanske man kan plocka ner dom? :)

Bakgrund och ”metaplot”
Från början fanns det egentligen flera olika riken på de öar som nu utgör kejsardömet. Alla dessa har ett gemensamt ursprung långt tillbaka i tiden. Alla riken i kejsardömet härstammar egentligen från ett gammalt rike som krossades för länge sedan i en tid av massor katastrofer och ont. Det var så allvarligt att kontinenter och öar bytte form, sjönk och ombildades. Men man reste sig igen, men hade förlorat kontakten med varandra och utvecklades åt olika håll. Sedan enades allt igen under det nya kejsardömet.

Fast på andra sidan havet har man fortfarande kvar sina gamla fiender. De har inte glömt men i Tellakhas har man det. Från den gamla tiden finns det också kvar fornlämningar och skrifter mm. Men man har i Tellakhas en ganska dålig bild av vad som hände för länge sedan.

Kejsaren är dessutom ett slags maktlystet andeväsen som reinkarnerar sig när det dör. Vem och vart denna reinkarnation finns är Sahrtanrådets (de som utser kejsaren) uppgift att ta reda på. Egentligen kan kejsaren bli nästan hur gammal som helst men han har hela tiden blivit mördad på olika sätt. Nu tror sig kejsaren ha gjort sig av med de flesta av sina fiender i och med att kejsardömet är enat, men det finns fortfarande kvar grupper som vill åt honom. Vissa av dessa har sitt ursprung ända från den gamla tiden. Andeväsendet som är kejsaren var själv aktiv i den gamla tiden och när det gamla riket fall såg han sin chans att ta makten.

Det finns en massa gamla hemliga grupper som intrigerar mot varandra. Många av dem har tappat bort sitt ursprungliga mål eller har förvrängt det. Även furstarna vill såklart öka sin makt. På ytan verkar det som kejsaren har total kontroll men han har många mot sig.

Samtidigt som maktspelet pågår är det också en kapplöpning om att lyckas lära sig att navigera igen och hitta till gamla platser och nya öar. Man försöker också skaffa information om vad som hände förut och undanhålla den för de andra. Och alla som är inblandande är olika medvetna om vad det egentligen är som håller på. Och en av dem som är mest lurad är anden utklädd till kejsare.

Stämning
Meningen är att stämningen i spelet ska vara mystisk och ibland storslagen. Höjdpunkterna ska vara ögonblick då man upplever något slags “Sense of wonder” när stora saker avslöjas och man ser hur det egentligen ligger till. Rollspelet ska vara lika mycket mörkt som ljust. Det ska inte alls vara någon domedagskänsla över spelet. Möjligtvis ska det vara en känsla av konspiration bakom hela kejsarstyret. Även vattnet och haven ska ha sin del som mystisk faktor.

Kulturen ska också kännas lite exotisk, men inte allt för konstig och man ska kunna förstå den. Bl.a. så ser kläder och byggnader i Tellakhas ganska annorlunda ut jämfört med fantasykulturer baserade på något slags medeltida Europa. Tellakhas har vissa saker gemensamt med bla. aztekriket, feodala europa och rommarriket. Kläderna har nästan lite arabisk look.

Äventyr
Äventyren kommer kretsa mycket kring furstefamiljerna och maktkamper mellan dem. Men det ska också vara jakt på information om gamla tiden och letande i labyrinter och åka till konstiga öar mm. Höjdpunkter kan vara möten med övernaturliga väsen mm.

Regler har jag inte tänkt mycket på ännu.

Tack så mycket för att ni läste så här långt. Nu har jag några frågor till er:
Har någon redan gjort det här förr? Vill någon spela det här? Är det för vanligt? Eller kanske för konstigt? Blir spelarna för begränsade när det är olagligt för vanligt folk att röra sig fritt i kejsardömet? Vad kan vara bra att utveckla med? Vad ska slängs bort? Är det någon logik som glappar eller något som är motsägelsefullt? Vad verkar mest intressant? Osv… ni förstår nog…/images/icons/grin.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hmm... jag vet inte varför, men jag fick en viss Tekumél-feeling. Kan inte sätta finger på det dock. Hmm. Nåja.
Sen vill jag mucka gräl också, och säga att väderkvarnar inte hör järnåldern till. Järnåldern tycker jag är Romarriket, och veederkwarns (som det heter på min lilla svengelska) tycker jag döck upp under medeltiden. Skiljer väl... några hundra år. Om inte tusen till och med. Nåja, det är bara jag kanske. Har bergis fel också.
Men jag tycker det verkar fint! Annorlunda fantasy är tummen upp! Keep up the good work, or I'll send a badger to your house! /images/icons/grin.gif


Storuggla, anti-dokusåpa
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hmm... jag vet inte varför, men jag fick en viss Tekumél-feeling.

<hr></blockquote>


Nu blev jag förvånad. Det där Tekumél hade jag inte sätt något av förut. Det kan ha något gemensamt med min spelvärld men jag vet inte för jag har inte hunnit bilda mig någon uppfattning om det där Tekumél ännu.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Järnåldern tycker jag är Romarriket...

<hr></blockquote>


Där håller jag med dig. Men det kan ju vara fel det med.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sen vill jag mucka gräl också, och säga att väderkvarnar inte hör järnåldern till.

<hr></blockquote>


Bråka på bara så mycket du vill, men vad jag vet hade man teknologin för väderkvarnar redan under antiken. I mellanöstern hade man väderkvarnar väldigt tidigt har jag för mig (men de så annorlunda ut, hjulte låg lixom horisontellt), men väderkvarnarna blev inte rikigt vanliga i Europa förens medeltiden. Men de fanns där! Fast de blev väl vanligare när man förbättrat dem. Hur som hellst så ska jag ha med dem i mitt spel /images/icons/grin.gif.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Keep up the good work, or I'll send a badger to your house!

<hr></blockquote>


Nej! /images/icons/yikes.gif Ve och fasa!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det kan ha något gemensamt med min spelvärld men jag vet inte för jag har inte hunnit bilda mig någon uppfattning om det där Tekumél ännu.

<hr></blockquote>



Det var bara mitt svammel, jag tyckte bara... Men det är fint! Jätte fin värld, Tekumél!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Bråka på bara så mycket du vill,

<hr></blockquote>



Det kan du lita på! Kverulant-Storuggla, that's me!
/images/icons/wink.gif

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hur som hellst så ska jag ha med dem i mitt spel

<hr></blockquote>



Aj fasen. Då finns det inte mycket jag kan göra åt det. Bortsett från grävlingen då alltså. Men keep up the good work!
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag personligen har ju inte sett något liknande förut men jag är inte så bevandrad i rollspelsträsket...Det verkar ganska lagom på en underlighetsnivå...Jag vill spela! Vem vet...kanske jag får det nån gång =) Eller?
Kanske kan man låta spelarna spela just handlare ibland, eller andra underliga typer som kan få för sig underliga saker...alla mobilitetsfrågor går nog lösa.

Släng bort den där ormen...han lurar dig


Givetvis måste man ju ha en del frågor...

* Kan gudarna dra nytta av sina tillbedjare på något vis och kan de hjälpa dem?

* Vad är egentligen skövde?

* Kejsaren är inte så smart om han lyckas bli mördad hela tiden eller?

* Varför ska man lära sig navigera? Vem är det som har störst nytta av det? Och vart i jokkmokk bor jultometen?

* Är solen en apelsin?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vad är egentligen skövde?


<hr></blockquote>



Skövde är en plätt på en slätt där en av mina före detta arbetskamrater kom ifrån. Han sa att han var glad att han kommit därifrån. Jag tror det är en kult.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Är solen en apelsin?

<hr></blockquote>



Nej. Solen är en nektarin.


Storuggla, oraklet i Farsta
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
"Bråka på bara så mycket du vill, men vad jag vet hade man teknologin för väderkvarnar redan under antiken. I mellanöstern hade man väderkvarnar väldigt tidigt har jag för mig (men de så annorlunda ut, hjulte låg lixom horisontellt), men väderkvarnarna blev inte rikigt vanliga i Europa förens medeltiden. Men de fanns där! Fast de blev väl vanligare när man förbättrat dem. Hur som hellst så ska jag ha med dem i mitt spel."

Såg en modell på en sådan väderkvarn en gång, Münchens tekniska museum om jag inte minns fel. Dom var tuffa.. :gremsmile: Så självklart finns det sådana i en kompis mins fantasyvärld! Dom var ju byggda på ett sådant sätt så att stenmurar styrde in luften in i kvarnen och på så sätt fick kvarnvingarna att snurra... till designen lik en sådandär snurrgrind dom har på Liseberg typ :)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Okej då, då svarar jag på frågorna.

Har någon redan gjort det här förr?

Inte vad jag vet, men å andra sidan gör jag mina spelvärlder själv och det skulle nog vara lite väl mycket av ett sammanträffande om jag hittat på samma sak. Beskrivningen påminner mig en del om Imperiets dotter-serien av Raymond E. Feist och Janny Wurtz. Inte exakt, men stämning och sånt. Kan vara ren inbillning, förstås.

Vill någon spela det här?

Det beror på hur själva spelet blir, men det ser lovande ut. Tänk dock på att "avslöja de uråldriga hemligheterna" bara är roligt första gången.

Är det för vanligt? Eller kanske för konstigt?

Nja, det är väl lika konstigt som vanligt (ber om ursäkt för det dåliga ordskämtet). Kan man vänja sig vid pseudomedeltid med spetsörade greenpeaceaktivister och skäggiga gruvarbetare kan man väl vänja sig vide det här.

Blir spelarna för begränsade när det är olagligt för vanligt folk att röra sig fritt i kejsardömet?

Kanske. Men å andra sidan är ju rollpersonerna inte vanliga människor (utan de är rollpersoner, ifall någon missade det). Ska de nödvändigtvis ut och röra på sig kan man alltid hitta på någon orsak; det kan behövas ambassadörer, en furste kan "låna" skickliga hantverkare av en annan eller så kan man ju ta till klassikern karavanvakter.

Vad kan vara bra att utveckla med? Vad kan slängs bort?

Hmm... Lägg ner ordentligt med arbete på religionen. Den verkar vara något slags pseudo-hinduism (massor med gudar osv), tänk på saker som om olika folkgrupper dyrkar särskilda gudar, om det är olika gudar som gäller olika tider på året, vad prästerna har för funktion, om gudarna kommer överens, vad som händer när de inte gör det o.s.v.

Kommer inte på någonting som inte passar in just nu, så allt är väl i sin ordning.

/JPS
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Det beror på hur själva spelet blir, men det ser lovande ut. Tänk dock på att "avslöja de uråldriga hemligheterna" bara är roligt första gången.

Förutom i Chtulu där det är urtrevligt varenda gång....
 

pelewin

Veteran
Joined
7 Dec 2001
Messages
7
Location
Mariestad
Skövde är en plätt på en slätt där en av mina före detta arbetskamrater kom ifrån. Han sa att han var glad att han kommit därifrån. Jag tror det är en kult.

Nej, det stämmer inte. Skövde är en bulle vid en kulle. Jag kommer därifrån. Skövde har blivit mycket trevligare och intressantare sedan jag flyttade därifrån. Jag försöker att inte dra fel slutsatser av det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Rörelsefrihet!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


Blir spelarna för begränsade när det är olagligt för vanligt folk att röra sig fritt i kejsardömet?

Kanske. Men å andra sidan är ju rollpersonerna inte vanliga människor (utan de är rollpersoner, ifall någon missade det). Ska de nödvändigtvis ut och röra på sig kan man alltid hitta på någon orsak; det kan behövas ambassadörer, en furste kan "låna" skickliga hantverkare av en annan eller så kan man ju ta till klassikern karavanvakter.

<hr></blockquote>



Skulle bara inflika att i Legend of the Five Rings (Rokugan) så råder samma situation. Man får inte ressa fritt utan måste få ett "travel paper" godkänt av den lokale magistraten. Detta visass sedan upp för myndigheterna medan man reser. Detta för att förhindra att ens samurajer och bönder ska leka dagdrivare hela dagarna.
Har aldrig varit något problem när vi spelat. Tvärtom, det är en lysande källa till rykten (vem har åkt vart?), ett kontrollmedel för SL (om man nu tycker att det är bra) och ett lysande tillfälle för små sidoäventyr ("Hmm, jo, jag kan ju godkänna era planer, om ni skulle ta och ta hand om de här rövarna ute i skogen åt mig...").
Jag älskar mina travel papers!
Sen kan man skaffa falska travel papers också... helt enkelt, en regulerad resemarkand är tiptop för stämning och kul grejjor i en spelvärld. /images/icons/laugh.gif


Storuggla, Kolat agent number 12
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Rörelsefrihet!

Jo, alla begränsningar går ju att vända till fördelar. Nåja, inte alla, men ni förstår säkert vad jag menar.

/JPS
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Tack för dina åsikter

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hmm... Lägg ner ordentligt med arbete på religionen.

<hr></blockquote>


You bet!/images/icons/cool.gif
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Tack för dina åsikter + ursäkt till Skövde

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Kan gudarna dra nytta av sina tillbedjare på något vis och kan de hjälpa dem?


<hr></blockquote>


Ja, de kan säga till dem vad de ska göra. Men hur detta ska ske vet jag inte helt säkert. Det ska inte vara någon perfekt kommunikation. Altså ej utan "brus" och desinformation.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vad är egentligen skövde?

<hr></blockquote>


Jag vet inte alls varför jag skrev just Skövde i mitt inlägg. Det kan ersättas med egentligen vad som hellst som kan vara ett svar i "Jeopardy". Jag ursäktar för om jag på något sätt verkade nedvärdera skövde. Men det trodde väl ingen?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Kejsaren är inte så smart om han lyckas bli mördad hela tiden eller?[

<hr></blockquote>


Han har duktiga fiender. Fast han är inte överdrivet intilligent/paranoid/försiktig heller och så gör hans personlighet honom sårbar. Han gillar att visa upp sig.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Varför ska man lära sig navigera?

<hr></blockquote>


För att nå till de gamla platserna man vet om och få kontakt med den gamla världen. De är nyfikna. Vissa tror sig hitta heliga platser mm.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag vill spela! Vem vet...kanske jag får det nån gång =)

<hr></blockquote>


Vem vet? /images/icons/grin.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
När jag läste en del av svaren, vilket jag gjorde innan jag läste hela ditt inlägg, fick jag först känslan av att det var lite standard AD&D-värld över det hela. Jag gillar standard AD&D-världar väldigt mycket så det är ett bra betyg om än inte originellt. (Det som kändes AD&D var de många gudarna, de stora hemligheterna från forntiden.)

Efter att ha läst genom det du skrivit så får jag en annan känsla, men jag är fortfarande väldigt positiv till allt du skrivit, mest ur spelledarsynvinkel, eftersom det ligger nära det jag själv gillar att skapa och konstruera kampanjer och äventyr ifrån.

Bland det som verkligen faller mig i smaken är det förlorade förflutna och kejsarens inkarnationer, vilket precis som du skriver gör att man kan skapa en sense of wonder-kampanj med nya avslöjanden då och då. Världsbilden är också mycket trevlig med öarna som flyter i vattnet och stjärnhimmeln ovan som en spegel av detta, men frågan är om inte folk som seglar mycket rätt snabbt skulle inse detta, beroende på förstås hur fort öarna rör sig och om de kommer så pass nära varandra att man kan förstå sambandet med iakttagelser.

Världsbilden i sig är det som känns som det mest unika och efter de uråldriga hemligheterna den största attraktionen. Det är nog den som kommer vara det som spelarna uppfattar som mest annorlunda. Varken för vanligt eller för otroligt.

Om spelarna och rollpersonerna blir begränsade av rörelseförbudet? Nej, de brukar inte vara något problem för spelare att låta sina rollpersoner bryta lagar hipp som happ. Det kan dock ge en extra spänning om de måste avra försiktiga var gång de lämnar en stad utan tillstånd.

Mer av kulturen i sig tycker jag skulle vara intressant, det som man kan beskriva för spelarna. Är det en enad kultur eller finns det motsättningar trots gemensamt styre. Lite seder och bruk, lite språkskillnader, olika nivåer av religiositet och sådant brukar räcka. När det nu bara finns en intelligent art så blir skillnaderna mellan olika folkslag mer nödvändig, eller mer önskvärd.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Om kejsaren

Ifall kejsaren återföds hela tiden har han ju ingen orsak att vara försiktig. Han kanske ligger bakom en del av morden själv, t.ex. för att sedan kunna kompromettera alltför mäktiga hovmän eller kanske som ett sätt att ligga lågt ett tag om någon börjar misstänka hur det egentligen ligger till.

/JPS
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Om kejsaren

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ifall kejsaren återföds hela tiden har han ju ingen orsak att vara försiktig.

<hr></blockquote>


Det har du rätt i, men bara om det är så att det inte vore några nackdelar av att reikarneras. Jag hade tänkt mig att andevarelsen som besätter mår ådligt av det. Dessutom föds han om och måste letas upp igen av sina anhängare. Under tiden kan han inte styra. Han förlorar också stora delar utav minnen och måste tränas upp igen utav prästerna i "Sarthanrådet". Det kan ju inte vara särskilt trevligt heller. Att dö alltså. Han har fortfarande känslor även om det inte riktigt är en vanlig person.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Han kanske ligger bakom en del av morden själv...

<hr></blockquote>


Men om det finns väldigt mycket att vinna på det skulle han ju kunna bete sig som du föreslog.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Om Sarthan

"...och måste tränas upp igen utav prästerna i "Sarthanrådet"."
Sartan är en "överlägsen", mänsklig ras i Tracy Hickman och Margaret Weis bokserie "Dödens Port".. Alla Sartan kan bruka magi.. Tänkte bara det kunde vara kul för dig att veta..

/[color:448800]Han</font color=448800> som precis avslutat den näst sista boken i serien (blev tvungen att läsa de sista tre på engelska /images/icons/frown.gif)
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Svar och idéer

Dina frågor (har svarat såpass jag kan);

Har någon redan gjort det här förr?

Det tror jag inte. Inte på exakt samma sätt ialla fall, även om jag är rätt dålig på vad som är gjort/inte gjort.

Vill någon spela det här?

Jodå, jag spelar gärna allt jag kommer över. Världen verkar intressant.

Är det för vanligt? Eller kanske för konstigt?

Nej, för vanligt tycker jag inte att det är. Det förändrar totalt den kända världsbilden, och jag är säker på att kulturer, religioner, etc är mer ingående än du beskrivit dem på forumet.
För konstigt?, nej, det finns gott om referenspunkter till "den verkliga världen". Den största skulle jag vilja påstå är människan.

Blir spelarna för begränsade när det är olagligt för vanligt folk att röra sig fritt i kejsardömet?

Nej, det blir de enligt mej inte, eftersom kreativt rollspelande till stor del går ut på att lösa problem. Detta är ett lösligt men nästan oändligt problem. Jag tror att det uppmuntrar mer än det försvårar.

Vad kan vara bra att utveckla med? Vad ska slängs bort? Är det någon logik som glappar eller något som är motsägelsefullt? Vad verkar mest intressant?

Intressanta saker jag skulle vilja läsa mer om är religioner och då lite mer ingående hur ceremonier går till, plats i samhället, om det eventuellt finns fler, kanske förbjudna, religioner. Jag skulle även vilja veta lite mer om stjärnorna och öarnas koppling till varandra. Borde det inte finnas någon som kanske delvis börjat räkna ut öarnas cykel? (och kanske kontrollera den med mäktig magi??). Detta skulle ju vara ett grymt strategiskt övertag för denne. Kejsaren tyckte jag också om. Häftigt med en ständig kejsare, men frågan är ju om inte han som är så gammal känner till det andra folket?.

Tyckte det var bra idéer, och det blir säkert ett bra rollspel. skulle gärna vilja speltesta det, när det blir färdigt. Lycka till!
 
Top