Nekromanti Preppa scener

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Först och främst – skitkul att forumet verkat vakna till liv i en helt ny tidsålder. Den sortens diskussioner om spelstilar och sånt som varit den senaste tiden har varit superintressant, och jag har aldrig tidigare känt mig så manad att delta i samtalen här som nu! Fantastiskt roligt! Men nu till ämnet.

Jag preppar rätt mycket scener. Eller snarare, jag preppar mycket setups av scener. Ofta när man pratar om rälsning menar man att SL redan har ett uttänkt utfall av en scen, att hen redan när scenen inleds har bestämt hur den ska sluta. Jag har blivit ”anklagad” för att göra rätt rälsade scenarion, och kan till viss del hålla med. Min prepp innehåller mängder med scener där jag till och med skrivit små texter som mer eller mindre kan läsas upp när scenen inleds. Men det finns två rätt viktiga skillnader där.

För det första. Jag har så gott som aldrig färdigplanerade utfall av en scen. Jag skriver en inledning och premiss för scenen, men planerar aldrig ett förväntat utfall. Ibland kan jag skriva med några förslag i stil med ”om RP skulle välja att göra så här kan SL tänka så här”, men det är mer för eventualiteten att scenen skulle gå åt det hållet, snarare än en förväntan att den gör det.

För det andra är scenerna så gott som aldrig obligatoriska. I vissa fall, särskilt i början av ett scenario kan jag inkludera scener som sätter rollpersonerna på rätt väg för scenariot. ”Efter att SLP-1 lämnat tillbaka prylen bjuder hen in rollpersonerna på fika i sitt hem dagen därpå.” Men ju längre in i scenariot vi kommer, desto färre blir den här typen av scener. Scenerna är mer ”om en situation uppstår där den här scenen känns passande, släng in den.”

Syftet med en scen för min del är nästan alltid att på ett eller annat sätt utmana en eller flera av rollpersonerna. Och då snackar vi extremt sällan utmana de värden som står på rollformulären. Jag tycker personligen den delen är extremt tråkig. ”En RP har mycket i färdigheten Hoppa, så vi skapar ett tillfälle för rollpersonen att hoppa.” Nej. Att utmana rollpersonen innebär att utmana dess övertygelser, moral, personlighet, relationer, eller liknande.

Ett exempel. När vi spelade Eon hade vi en präst som gillade att resa runt och frälsa barn. Det var viktigt för honom och en grundstomme i hans tro och personlighet. I en by träffade de på en mor vars barn var vanskapt. Det skulle inte överleva länge till. Modern var förfärad. Hon bad prästen frälsa barnet innan det dog så det inte skulle gå förlorat efter döden (jag minns inte exakt hur religionen hanterar det där med odöpta barn, men bestämde att det var så det gick till i det här fallet). Men så snart modern ställt frågan kom hennes aggressiva make upp bakom henne. Han meddelade högljutt att barnet var vanskapt till följd av en otrohetsaffär och att det inte har någon rätt att bli frälst. Han var tydlig med att saker och ting skulle gå illa om prästen frälste barnet.

I den här scenen etablerade jag alltså en premiss och ett problem. Jag utmanade direkt prästens övertygelse om att alla barn borde frälsas genom att ställa honom inför ett jobbigt val. Ska han följa sin övertygelse eller gå emot den? Kommer han börja ifrågasätta om hans övertygelse eller blir han rentav starkare i sin tro på den? Jag hade ingen som helst aning om hur prästen skulle göra. Kanske skulle han lista ut en lösning jag inte hade förutsett? Det vore ju asnice i så fall!

Hur tänker ni kring denna typen av prepp? Jag är ju väl medveten om att den är oerhört inkompatibel med vissa spelstilar, och promotar inte på något vis att den är en teknik som fungerar i alla spel eller grupper. Men för er som blorbar, OSR:ar, krankskar eller annat – finns det något i den här metoden ni ser användning för i er egen föredragna spelstil, eller är det så väsenskilt att det är omöjligt att ta något med sig till bordet för er? Jag är nyfiken!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
kwarnberg;n328848 said:
Scenerna är mer ”om en situation uppstår där den här scenen känns passande, släng in den.”
Här har vi kärnan av ett av grundproblemen jag har med preppad handling: den måste per definition vara mutable, vilket öppnar upp för synsättet att all prepp då blir mutable & oblorbig. Det här att “slänga in” sina bangs allt eftersom det passar tycker jag känns iffy.

Men det är en pytteliten nitpick, en hangup, ett sidospår. Eftersom:

Grundidén att det finns laddade situationer, laddade personer med laddade agendor, kan vara ball.

Det är så en riktigt bra blorb ser ut. Möten och rum och personer som inte bara är statiska “här sitter en vätte” utan vättarna har nåt för sig.
  • “Här är köket, några kobolder lagar mat till resarna som håller dom fångna.”
  • “Här har vi en man som hatar sin son och inte vill att sonen ska bli frälst.”
  • “Här har vi en fånge i en cell. Han är en varulv och hans fru, också en varulv, är i stad si-och-så och saknar och älskar honom.”
  • “Här har vi ett gäng brottslingar som leds av syskonen by Frosen. Dom försöker smyga efter RP och sabotera för dom utan att bli upptäckta. Här är några taktiker dom har tänkt ut som dom kan använda om tillfälle ges.”

Det som är tabu i blorb är… event -> event. Händelsekedjor dvs handling.
Det som är tillåtet är… relationskartor, trassel, hat, kärlek, agendor…

Men sen tycker jag ju också mycket om regler som skapar såna här situationer “in play”. Regler för hur SLP kan bli kära i varandra ex vis.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
2097;n328851 said:
Det är så en riktigt bra blorb ser ut. Möten och rum och personer som inte bara är statiska “här sitter en vätte” utan vättarna har nåt för sig.
  • “Här är köket, några kobolder lagar mat till resarna som håller dom fångna.”
  • “Här har vi en man som hatar sin son och inte vill att sonen ska bli frälst.”
  • “Här har vi en fånge i en cell. Han är en varulv och hans fru, också en varulv, är i stad si-och-så och saknar och älskar honom.”
  • “Här har vi ett gäng brottslingar som leds av syskonen by Frosen. Dom försöker smyga efter RP och sabotera för dom utan att bli upptäckta. Här är några taktiker dom har tänkt ut som dom kan använda om tillfälle ges.”
Yes, det är precis den sortens scener jag förbereder. Men eftersom jag inte spelar grottor behöver de på något sätt inträffa, vilket då blir att jag "kastar in när det passar". Modern med barnet befinner sig någonstans i byn, och det någonstans är där rollpersonen vars övertygelse jag vill utmana befinner sig. Om jag förbereder scenen och bestämmer att den måste inträffa på en viss plats är risken att den inte inträffar alls (behöver som sagt inte vara ett problem, scenerna är inte obligatoriska), och vi går miste om en intressant stund.

Jag skulle aldrig välja att ha tråkigt men hålla illusionen om en verklig värld uppe framför att anpassa att det som händer gör det där RP är under tiden de är där.
 

Thanuir

Veteran
Joined
9 Jun 2019
Messages
37
Måten jag ville bruke det är:

1. Finns det en SLP (eller et par av dom) som jag kunne knytte scenen till? Hvis ja, gör det. Hvis inte, så valge en by hvor den kan handla. Hvis det finns mange gode alternativer, så kastar jag en tärning.
2. Legge scenen til en slumptabell om tillfäldiga handelser i byen. Hvis SLP:ar har namn, så legger jag till en rykt också.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
kwarnberg;n328854 said:
Jag skulle aldrig välja att ha tråkigt men hålla illusionen om en verklig värld uppe framför att anpassa att det som händer gör det där RP är under tiden de är där.
Ja, här har vi en skillnad som inte är en nitpick utan väldigt viktig.

Jag skulle hellre att dom gick miste om scenen med barnet.

Vi har ju inte tråkigt pga tidssaliensprincipen—"tiden går fort när inget händer". Går dom inte till huset med barnet så går dom till nåt annat ball hus!

Det är det som möjliggör upptäckandemomentet i spelet. Det måste gå att missa grejer.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
2097;n328860 said:
Ja, här har vi en skillnad som inte är en nitpick utan väldigt viktig.

Jag skulle hellre att dom gick miste om scenen med barnet.

Vi har ju inte tråkigt pga tidssaliensprincipen—"tiden går fort när inget händer". Går dom inte till huset med barnet så går dom till nåt annat ball hus!

Det är det som möjliggör upptäckandemomentet i spelet. Det måste gå att missa grejer.
Jag tror att det här kanske är den enskilt viktigaste skillnaden mellan hur vi spelar faktiskt. I mitt synsätt existerar inte byn för att rollpersonerna ska utforska den, utan som ett medel att utforska rollpersonerna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
kwarnberg;n328848 said:
I den här scenen etablerade jag alltså en premiss och ett problem. Jag utmanade direkt prästens övertygelse om att alla barn borde frälsas genom att ställa honom inför ett jobbigt val. Ska han följa sin övertygelse eller gå emot den? Kommer han börja ifrågasätta om hans övertygelse eller blir han rentav starkare i sin tro på den? Jag hade ingen som helst aning om hur prästen skulle göra. Kanske skulle han lista ut en lösning jag inte hade förutsett? Det vore ju asnice i så fall!
Jag hade kallat detta för rälsning, eftersom värden och interaktioner är förberedda. Men det är i slutänden--som du är inne på--helt och hållet en preferensfråga.

Prepp jag gör handlar oftast om antingen SLPs agendor eller intressanta omständigheter. I första fallet, sjökaptenen som tänker spränga sin båt (mitt eviga exempel). I det andra fallet, att staden stängt sina dörrar för att undvika pesten och sätter alla som vill komma in i karantän i två veckor före inträde.

Konflikter på ett personligt plan brukar uppstå ändå, kan jag tycka. Därför vill jag inte förbereda dem på något mer konkret sätt än att introducera SLPs och situationer som kan vara motsatser eller förstärkare till rollpersonerna. Och gör jag det är det oftast helt spontant och improviserat, för att spelarna exempelvis väljer att prata med en stadsvakt eller gå på en bal eller vad som nu är i görningen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
2097;n328860 said:
Det är det som möjliggör upptäckandemomentet i spelet. Det måste gå att missa grejer.
100% detta! Ingen plot armor, ingen garanterad progress, och så lite som möjligt bestämt i förväg.

Skrev en mastig berättelse om en taverna en gång till något D&D-jox. Blev rättså kär i idén i sig. Sen övergav gruppen tavernan efter mindre än tjugo minuters spel. Jag hade roligt när jag skrev--men jag tycker det är viktigare att spelarna fick en rolig upplevelse av helheten av äventyret. Oavsett om de fick lära sig om de två adelshusens uråldriga bråk eller ej.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
entomophobiac;n328864 said:
Jag hade kallat detta för rälsning, eftersom värden och interaktioner är förberedda. Men det är i slutänden--som du är inne på--helt och hållet en preferensfråga.
Yes, och jag har börjat omdefiniera vad "räls" betyder för mig. För det jag beskriver ovan ansåg inte jag vara räls tidigare. Men folk säger till mig att det tydligen är räls, och då är det säkert det. Men det betyder också att "räls" tappar sin negativa klang för mig. Nackdelen där blir ju då att det finns andra varianter av räls, typ att ha ett pärlhalsband med scener med förbestämd utgång som måste hänga ihop. Och den sortens räls hatar jag. Kanske behöver vi olika termer för de båda fallen, för de har väldigt lite att göra med varandra, men går under samma term.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
kwarnberg;n328866 said:
Kanske behöver vi olika termer för de båda fallen, för de har väldigt lite att göra med varandra, men går under samma term.
Rälsade scener vs rälsad plot, kanske? Blir ju på något plan vad det rör sig om. Rälsar du det som händer, eller rälsar du relationerna mellan det som händer/hänt? Båda?

I Gustav måste dö är exempelvis plot:en fantastiskt rälsad, för den är baserad på verkliga händelser. Men det som inträffar i scenerna är helt upp till spelarna och resultatet av intrigerna är därför inte rälsade. Det går att få ungefär samma resultat som hände i vår riktiga historia, men det måste inte bli så och det har egentligen ingen betydelse heller. Mycket för att det är ett konventsscenario, vilket ju gör att tiden är begränsad till att börja med.

Att rälsa händelser handlar då istället om att rollpersonerna kommer träffa NN och de kommer ställas inför dilemma X. Vad händer sen?

Som antirälsare ser jag inte riktigt skillnaden personligen. Men räls kan vara intressant det med ibland. Spelar jag med en spelledare som är bättre på att spelleda färdigskrivna kampanjer än vad jag är så har jag inget emot att bli "rälsad" genom den kampanjen. Det är bara inte så jag själv vill spelleda eller skriva saker.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
entomophobiac;n328869 said:
Rälsade scener vs rälsad plot, kanske? Blir ju på något plan vad det rör sig om. Rälsar du det som händer, eller rälsar du relationerna mellan det som händer? Båda?

Som antirälsare ser jag inte riktigt skillnaden personligen. Men räls kan vara intressant det med ibland. Spelar jag med en spelledare som är bättre på att spelleda färdigskrivna kampanjer än vad jag är så har jag inget emot att bli "rälsad" genom den kampanjen. Det är bara inte så jag själv vill spelleda eller skriva saker.
Hm, ja, kanske. Men rälsen i mina scener tar ju slut så fort man scenen introducerats? Jag har preppat att kvinnan kommer fram och ber om hjälp, och att mannen ger sitt dilemma. Men sen är det hands-off. Visst har jag tänkt på olika potentiella utfall av scenen (som man alltid gör så fort man planerar någonting), men inget av dem är låsta, uppmuntrade eller styrs emot. Det finns inget rätt eller fel spelaren kan göra i situationen.

På samma sätt som staden som stängt sina dörrar på grund av pesten och tvingar folk i karantän. Jag skulle kunna göra en exakt samma premiss för en scen och sen lämna det öppet för rollpersonerna att interagera med den. Men skillnaden för mig hade varit att jag troligtvis hade knutit den till en RP på något sätt. Kanske existerar karantänen för att någon av rollpersonerna lever med övertygelsen att hen står över lagen och inte behöver lyda andras regler, och därför anser att hen inte behöver sättas i karantän. Är det också räls?
 

Thanuir

Veteran
Joined
9 Jun 2019
Messages
37
Jag ville inte se att det är räls. Det gir inte så mycket agency (ursäkta engelsk) som en sandlåda, men det heller ikke ser ut att spillerenes valger blir nulleret eller betyr bare liten.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
kwarnberg;n328872 said:
killnaden för mig hade varit att jag troligtvis hade knutit den till en RP på något sätt. Kanske existerar karantänen för att någon av rollpersonerna lever med övertygelsen att hen står över lagen och inte behöver lyda andras regler, och därför anser att hen inte behöver sättas i karantän. Är det också räls?


Jag vet inte. Kanske. Men det låter mer som manusförfattande än som rollspel med utgångspunkt från mina preferenser. Jag är helt OK med att vissa saker bara är, utan att det behöver vara dramaturgiskt förankrat. Det bästa dramat rollspel kan erbjuda mig är det som sker mellan spelarna snarare än som resultatet av det jag förberett. Det jag förbereder rör mest om i grytan lite.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
entomophobiac;n328874 said:
Jag vet inte. Kanske. Men det låter mer som manusförfattande än som rollspel med utgångspunkt från mina preferenser. Jag är helt OK med att vissa saker bara är, utan att det behöver vara dramaturgiskt förankrat. Det bästa dramat rollspel kan erbjuda mig är det som sker mellan spelarna snarare än som resultatet av det jag förberett. Det jag förbereder rör mest om i grytan lite.
Ja, jag är extremt influerad av manusförfattande och så i hur jag spelar rollspel. Men sen ska ju tilläggas att jag inte förbereder premisser för alla scener. Mycket som händer under ett spelmöte är på rollpersonernas initiativ. De kanske beger sig till en pub jag inte har tänkt på ens existerar (som jag skapar i stunden) eller ger sig ut på jakt efter att hitta ett vittne till ett brott (som jag inte tänkt på om det finns eller ej, så jag skapar ett), osv. Majoriteten av spelmötena är inte "handlingsrälsade", men de scener jag har ett särskilt syfte för är det.

En vanlig fråga från mig när jag är SL är "Okej, så vad hittar ni på nu?" Om de finner sig i en situation där en av mina preppade scener kanske passar (typ "Hm. Vi åker in till byn och ser om vi kan hitta en kyrka vi kan be i") så kan jag slänga in en av mina scener ("När ni kommer till byn ser ni en kvinna komma fram mot prästen i sällskapet. Hon håller ett bylte i famnen och hennes ögon är fulla till bredden av tårar. Hon lyfter fram byltet mot er, och ni ser att det är ett barn.") Scenen spelas ut och sen fortsätter vi till kyrkan (om RP inte bestämt sig för att göra någonting annat).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Thanuir;n328873 said:
Jag ville inte se att det är räls. Det gir inte så mycket agency (ursäkta engelsk) som en sandlåda, men det heller ikke ser ut att spillerenes valger blir nulleret eller betyr bare liten.
Men det tycker jag det blir, en del av deras val blir det. Hur dom rör sig i rummet och vad deras handlingar får för konsekvenser i världen runt om kring dem, inte bara i dem själva.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Tänk ett nöjesfält. Det finns en del roliga grejer att göra. Man kan gå till berg-och-dal-banan eller minigolfen eller whatever. Här och var stryker det runt personer med attraktioner som är mobila (en råtta i en bärbar labyrint, spela sten-sax-påse, gissa hur många bollar som jongleras, etc). Besökarna (spelarna) kan gå var de vill. Men de bär också skyltar som säger "Jag är intresserad av X" (flaggor såsom övertygelser, relationer, etc). Ibland kommer någon som har den mobila attraktionen X fram till besökarna eftersom flaggan överensstämmer med attraktionen. Besökarna leker lite med attraktionen och kan sen gå vidare till annat.

Jag vet inte alls om det här är en bra jämförelse. Jag började skriva, och sen kände jag att jag behövde skriva klart, varesig resultatet blev bra eller ej...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men alltså om du preppar scener så är det ju, de jure, om spelvärlden.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
2097;n328891 said:
Men alltså om du preppar scener så är det ju, de jure, om spelvärlden.
Spelvärden, inte spelvärlden. Jag ignorerar alltså alla färdighetsvärden och sånt.
 
Top