Rickard
Urverk speldesign
Jag speltestade mitt Symbaroum-regelsystem med ett par arbetskamrater - en som var van spelare men kunde inget om världen och en som inte hade spelat rollspel alls.
Mina mål:
				
			Mina mål:
- Synka så att alla är på samma våglängd gällande hur vi spelar. Detta löses via:- Presentera varför man vill spela rollspel.
- Köra en övning där vi går igenom hur gruppen tillsammans beskriver miljön.
- Låta den vane spelare ta mer kontroll så att nybörjaren kan iaktta hur vi spelar.
- Gå igenom grundläggande berättar-principer. Så som:- "Ja, och"
- "Du är unik"
- "Enbart detaljer när det frågas efter det"
 
 
- Komma in i spelandet så fort som möjligt. Detta löses via:- Skippa karaktärsskapande (det går inte att göra karaktärer innan man vet hur man spelar rollspel).
- Presentera världen via bakgrunder och karaktärer.
- Introducera regler allt eftersom, enligt fluency play-principen.
 
- Speltesta systemet. Detta löses via:- Sätta upp situationer där vi testar:- Vanliga slag
- Gruppkonflikter
- Strider
 
- Ha en stund efteråt där vi diskuterar spelandet. Detta löses genom ställa frågor kring- Vad som var svårt
- Vad som var ovanligt
- Vad som var otydligt
 
 
- Sätta upp situationer där vi testar:
			
				Last edited: 
			
		
	
								
								
									
	
								
							
							 
	 
 
		 
 
		

 
			