Pre-apokalyps

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
@Nässe startade i måndags en tråd om klimat och klimatångest (och hur det kan vara tema i rollspel). Det blev ganska snabbt en tråd om apokalyps och postapokalyps. Mina inlägg om att låta temat vara hur vi motverkar apokalypsen drunknade i alla domedagsscenarion och något slags definitionsdiskussion om AW. Jag har inga problem med apokalyps- och postapokalyps-genrer, men tycker det vore intressant att utforska klimatfrågan i en pre-apokalyptisk genre. Jag tänker att den här tråden kan handla om det.

Finns en pre-apokalyptisk genre, där en omstörtande katastrof är annalkande men möjlig att undvika? Det enda jag kan komma på är superhjälte-genren, men den är ofta alldeles för upphängd på ett fåtal aktörer, vilket rimmar illa med hur vi kan undvika en klimatkatastrof. Som jag skrev i den ovan nämnda tråden, kan en pre-apokalyptisk genre snarare handla om aktivism, politik och om att offra det kapitalistiska samhället som vi lever i i dag, för ett mer hållbart med mindre resor, transporter, produktion och valmöjligheter. "Svintråkigt!" är en helt rimlig reaktion på den beskrivningen, men finns det inte ändå ett frö som är lite härligt, just för att det avviker?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Problemet här är att i ett rollspel vill vi att rollpersonernas agerande ska ha stor betydelse, men när det gäller att lösa klimatfrågan kommer det att handla om globala politiska, ekonomiska och teknologiska händelser över årtionden - inte ens om ni är en hel grupp av Gretor kommer ni att orsaka mer än en pytteliten krusning där. Och det ni lyckas med slår bara igenom på årtiondens sikt.

Samma saker som gör att det delar ut dåligt för politiker att göra något gör det svårt att låta rollpersonerna spela roll.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Kanske enklare att ha en SF-setting till det, där man har ett motsvarande problem men en mer åtkomlig lösning?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tycker ju det mest intressanta är att utforska liv och leverne kring det. Det mänskliga perspektivet. BBC gjorde en film i början av 80-talet som heter Threads, som handlar om två familjer i dramat kring en tonårsgraviditet. Sedan faller bomben. Filmen går sedan igenom hur samhället förändras, egentligen från pre- till postapokalyps på sätt och vis, men fortsätter följa de överlevande spillrorna av familjerna. Det är en skitmörk och dyster skildring som väl antagligen var till stor del skrämselpropaganda. Men som rent porträtt av livet genom en katastrof lämnade den väldigt starka intryck på mig.

Katastrofen handlar väl ytterst om vad vi förlorar. Förlorar vi infrastruktur, trygghet, bekvämlighet, och vår levnadsstandard, eller förlorar vi helt sonika våra liv?

Det jag kan tycka är intressant är att katastrofen även kan tydliggöra vad som är viktigt. Om stor del av mänskligheten skulle dö ut så blir ju varje individ som finns kvar en skatt värd att kämpa för. Ännu mer om det finns ett yttre hot.

Men klimatkrisen som sådan är ju svårgreppbar. Det är liksom inte en enda sak som vi kan peka på, utan påverkar snarare precis allt och lite till. Konflikterna vi kan spela rollspel på kanske handlar om vilka som inte påverkas, vilka som påverkas mer, eller om livet som klimatflykting från ett rikt till ett fattigt land. "Jaha, hur fan känns det nudå?!"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Polaris är ju helt klart preapokalyps, men där går ju apokalypsen inte att avstyra. Det bästa du kan hoppas på är ungefär att dö.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Problemet här är att i ett rollspel vill vi att rollpersonernas agerande ska ha stor betydelse, men när det gäller att lösa klimatfrågan kommer det att handla om globala politiska, ekonomiska och teknologiska händelser över årtionden - inte ens om ni är en hel grupp av Gretor kommer ni att orsaka mer än en pytteliten krusning där. Och det ni lyckas med slår bara igenom på årtiondens sikt.

Samma saker som gör att det delar ut dåligt för politiker att göra något gör det svårt att låta rollpersonerna spela roll.
Ja, jag var inne på det där i den andra tråden, men vill vi alltid att rollpersonernas agerande ska ha stor betydelse? Eller snarare, behöver det gälla allt i spelet? I Upsala-sviten, som nog är en av mina bästa rollspels-upplevelser, har rollpersonerna jättelite agens, men det är ändå jättespännande. Klimatfrågan kan ju vara ett övergripande tema, utan att rollpersonerna löser den i varje scenario. Kanske kan det handla om att utreda sabotage mot företag som gör hållbara drivmedel, bedriva diplomati om utsläppsrätter eller helt vanliga mysterier i en värld som klarade sig undan katastrofen genom att helt ställa om. Hur ser den världen ut? Är höghusen fulla av smarta odlingar? Har mänskligheten ställt om till veganism? Kommer all el från solceller? OCH HUR GICK DET MED ELSPARKCYKLARNA?!
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Katastrofen handlar väl ytterst om vad vi förlorar. Förlorar vi infrastruktur, trygghet, bekvämlighet, och vår levnadsstandard, eller förlorar vi helt sonika våra liv?
Ja, men jag tänker att det här även gäller om vi undviker katastrofen. Omställningen till ett klimatneutralt samhälle innebär också att vi förlorar saker, framförallt bekvämlighet och valmöjlighet. Borde inte även den omställningen kunna göras spännande?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kanske enklare att ha en SF-setting till det, där man har ett motsvarande problem men en mer åtkomlig lösning?
Måste allt gå att lösa eller ens handla om settingen? Det finns ju ett stort utrymme för skithäftiga upplevelser som inte har med settingens metaplot att göra överhuvudtaget. Att spela familjen som överlever översvämning. Flyktingarna som flyr från ett översvämmat Holland efter att ha tvingats lämna allt bakom sig. Lobbyisterna som kämpar mot alla dryga miljökämpar för att de vill sälja in ett stort fint nytt vägbygge.

Tänker lite på Stjärnklart, första delen i Lars Wilderängs prepperepos. Där är det ju att överleva som är den stora grejen när allt du känner till rasar samman för att elektroniken plötsligt slutat fungera. Det är ju först i de senare böckerna, när författaren insisterar på att börja förklara allting, som det blir krystat och rasar samman. :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
@Nässe startade i måndags en tråd om klimat och klimatångest (och hur det kan vara tema i rollspel). Det blev ganska snabbt en tråd om apokalyps och postapokalyps. Mina inlägg om att låta temat vara hur vi motverkar apokalypsen drunknade i alla domedagsscenarion och något slags definitionsdiskussion om AW. Jag har inga problem med apokalyps- och postapokalyps-genrer, men tycker det vore intressant att utforska klimatfrågan i en pre-apokalyptisk genre. Jag tänker att den här tråden kan handla om det.

Finns en pre-apokalyptisk genre, där en omstörtande katastrof är annalkande men möjlig att undvika? Det enda jag kan komma på är superhjälte-genren, men den är ofta alldeles för upphängd på ett fåtal aktörer, vilket rimmar illa med hur vi kan undvika en klimatkatastrof. Som jag skrev i den ovan nämnda tråden, kan en pre-apokalyptisk genre snarare handla om aktivism, politik och om att offra det kapitalistiska samhället som vi lever i i dag, för ett mer hållbart med mindre resor, transporter, produktion och valmöjligheter. "Svintråkigt!" är en helt rimlig reaktion på den beskrivningen, men finns det inte ändå ett frö som är lite härligt, just för att det avviker?
Jag tänker att "Microscope" skulle vara ett lämpligt spel att utforska ämnet. Microscope kan ju handla om allt möjligt, men tänker mig att reglernas fokus på "big picture" är något som skulle kunna utnyttjas till att skildra ett samhälle som dansar på kanten till undergång, och kanske eller kanske inte undviker den.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag tänker att "Microscope" skulle vara ett lämpligt spel att utforska ämnet. Microscope kan ju handla om allt möjligt, men tänker mig att reglernas fokus på "big picture" är något som skulle kunna utnyttjas till att skildra ett samhälle som dansar på kanten till undergång, och kanske eller kanske inte undviker den.
Microscope är jättebra när det handlar om världsbygge och utfall över tid snarare än fokus på rollpersonerna.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Måste allt gå att lösa eller ens handla om settingen? Det finns ju ett stort utrymme för skithäftiga upplevelser som inte har med settingens metaplot att göra överhuvudtaget. Att spela familjen som överlever översvämning. Flyktingarna som flyr från ett översvämmat Holland efter att ha tvingats lämna allt bakom sig. Lobbyisterna som kämpar mot alla dryga miljökämpar för att de vill sälja in ett stort fint nytt vägbygge.
Visst, det klart att man kan ha den pågående-apokalyptiska världen som miljö; jag läste inlägget som att det skulle finnas något man kunde göra åt den också. Det är då det blir svårt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Mörk Borg utspelar sig medans världen håller på att gå under. Även Shadow of the Demon Lord har det upplägget.

Edit: det är dock aldrig snack om att försöka rädda något förutom dig själv.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Mörk Borg utspelar sig medans världen håller på att gå under. Även Shadow of the Demon Lord har det upplägget.

Edit: det är dock aldrig snack om att försöka rädda något förutom dig själv.
Nu kom jag på att Eons metaplot beskriver något slags pre-apokalyps också. Det känns lite ljusare än i alla fall Mörk borg.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag glömde bort att jag recenserade det pre-apokalyptiska spelet magical industrial revolution.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Werewolf the Apocalypse handlar om att stoppa klimat apokalypsen och slåss mot sociala orättvisor som en magisk superterrorist i en extrem hederskultur.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ja, men jag tänker att det här även gäller om vi undviker katastrofen.
Jag undrar också lite hur världen skulle se ut efter vi “vunnit”. Likadant i typ Independence Day eller Edge of Tomorrow och liknande. Vi vann, sure, men halva planeten är ödelagd och befolkningen har svår PTSD. Det är också massor med vapen eller annat i omlopp bland vanligt folk. Hur påverkar allt detta?
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
187
Location
Stockholm
Call of Cthulhu?

Jo mer du erkänner, jo större chans for att du gir upp.

Det bästa du kan oppnå är att skyta upp apokalypsen 100 år.
 
Top