Nekromanti Pre-alfa-test av Droidprat

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
<div>Har provat att göra paketera en release av Droidpraten (Småprats-app till Android) som jag håller på att utveckla. För tillfället kan man mest bara läsa vad som skrivs, så det är mer Droidlyssning just nu. </div> <div>
</div>Filen finns att ladda ner här:
<div>http://uploadbin.net/1b2e5eb2a7bb102e9f5b6c2d9a7ea7cd/Droidprat.apk </div> <div>
</div> <div>Har inte testat paket-filen, så jag har ingen aning om den funkar. </div>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Pre-alfa 2 av Droidprat

Okej, nu kommer en lite mer användbar version av Droidpraten: <div>
</div> <div>http://uploadbin.net/6c18197ea96b102e9f5b6c2d9a7ea7cd/Droidprat-0_2.apk </div> <div>
</div> <div>Efter installation så måste man klicka på i-knappen uppe till höger för att fylla i användarnamn och lösenord. Base URL och Cookie Prefix kan ni ignorera. </div> <div>
</div> <div>Sen ska det gå att både läsa och skriva. Den verkar dock eventuellt ha lite problem med svenska bokstäver som åäö. Ska kolla på det imorgon. </div>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
iPrat

Kallpraten funkar tillräckligt bra på iPad/iPhone 4, så jag tror inte det. Iofs skulle jag vilja lära mig iOS-utveckling också. Men jag har fler appar som skulle vara roligare att göra.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Pre-alfa 3 av Droidprat

Har knackat vidare lite mer nu. Inte så mycket ny funktionalitet, men det ska förhoppningsvis fungera lite smidigare med att fylla i kontouppgifter å sånt. <div>
</div> <div>Ladda ner v0.3 här: </div> <div>http://uploadbin.net/ac665030a9d5102e9f5b6c2d9a7ea7cd/Droidprat-0_3.apk </div> <div>
</div> <div>I emulatorn fungerar svenska bokstäver bra att läsa, men inte att skriva. Skulle gärna få veta hur det fungerar för andra. </div> <div>
</div> <div>
</div>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Pre-alfa 4 av Droidprat

Ännu en ny version. Har inte hunnit göra så mycket idag dock. Största ändringarna är att texterna nu är översatta till svenska och att meddelanden med ens namn i highlightas. <div>
</div> <div>Dessutom bör uppdatering av listan vara bra mycket effektivare än tidigare. Det finns en del kvar att göra på det dock. Vill gärna veta hur responsiv/slö den är vid scrollning och uppdatering med nya meddelanden. </div> <div>
</div> <div>Ladda ner Droidprat v0.4: </div> <div>http://uploadbin.net/9bce9878aac4102e9f5b6c2d9a7ea7cd/Droidprat-0_4.apk </div>
 
G

Guest

Guest
Re: Pre-alfa 4 av Droidprat

Ska testa - måste dock få igång den först... Kanske behöver uppdatera telefonens mjukvara.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Pre-alfa 4 av Droidprat

Den kräver Android 2.2 kan nämnas. Har tänkt jag ska testa om jag kan implementera för 1.6 också, har ingen aning om vad skillnaderna är.
 
G

Guest

Guest
Re: Pre-alfa 4 av Droidprat

Gardener said:
Den kräver Android 2.2 kan nämnas. Har tänkt jag ska testa om jag kan implementera för 1.6 också, har ingen aning om vad skillnaderna är.
Fick igång droidpraten igår. Den funkar till sådan grad att jag kan se vad folk skriver - jag kan dock inte skriva något själv för när jag trycker "enter" och vill skicka så gör den ett radskifte.
Glömde testa hur scrollningen funkar. Får testa det senare idag.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Pre-alfa 4 av Droidprat

Tack för att du testar!

Meningen är att det ska dyka upp en "Send"-knapp på tangentbordet. Får kanske se till att enter funkar också, är väl inte så stor anledning att kunna göra radbrytningar i meddelanden.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Alfa 5 av Droidprat

Sådär, nu tror jag att jag kan uppgradera versionsbeteckningen till "alfa". <div>
</div> <div>Nytt för denna version är en info-knapp för att öppna upp en liten textruta om programmet. </div> <div>Dessutom ska bildhanteringen vara mycket bättre nu. Den backas upp av 2-stegs cache som gör att avatar-bilder förhoppningsvis bara behöver laddas en gång. </div> <div>Det såg ut som om det tog en rejäl stund innan avatarerna dök upp första gången. YMMV. </div> <div>
</div> <div>Nu är grundfunktionaliteten för visning/skrivning av meddelanden klar. Så appen ska förhoppningsvis vara användbar. </div> <div>
</div> <div>Nästa steg i utveckling blir att lägga till en vy för att lista personer som chattar för tillfället. Och då även uppdatera användarnamnen med rätt färger. </div> <div>
</div> <div>Alternativt bygger jag in en snabb-knapp för HALiBot-kommandon. =) </div> <div>
</div> <div>Droidprat v0.5 alfa finns att tanka hem härifrån: </div> <div>http://uploadbin.net/98f74196ab9a102e9f5b6c2d9a7ea7cd/Droidprat-0_5.apk </div>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Alfa 7 av Droidprat

Droidprat v0.7: <div>http://uploadbin.net/effc9a36ac67102e9f5b6c2d9a7ea7cd/Droidprat-0_7.apk </div> <div>
</div> <div>Hoppade över en version som var lite småtrasig. </div> <div>
</div> <div>Nu går det att skicka meddelanden med att trycka på enter, så det borde funka på HTC också. Bilderna ska förhoppningsvis vara bättre cacheade nu. Dock verkar det ibland fortfarande bli fel bild på folk. </div>
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Re: Alfa 7 av Droidprat

Jag kan installera appen men det händer inget när jag drar igång den. Den vill inte starta. Inga felmeddelanden heller.

Jag har en HTC Desire med Froyo.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Alfa 7 av Droidprat

Eh, vafan. Det är ju den Android-versionen jag utvecklar för till och med.

Skulle verkligen behöva ha en egen telefon att testa med, så jag kan debugga.

Enda jag kan rekommendera just nu är att installera om den. Eller om du provar en av de äldre versionerna.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Re: Alfa 7 av Droidprat

The application Package installer (process com.android.packageinstaller) has stopped unexpectedly. Please try again.

Appen ser ut att ha installerats dock. Som Android-rookie har jag inte koll på sådant här ännu men finns det någon loggfil på telefonen som man kan kika i för att se mer info om exceptions?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Alfa 7 av Droidprat

Jag har ingen aning, har aldrig kört Android själv...

Om man kopplar in telefonen med usb och kör debug-mode bör man få se loggningen.

Vet inte om det finns nån fil på telefonen. Sen kommer jag inte ihåg om jag har aktiverat debug-läget i installationsfilen heller... Får undersöka möjligheterna lite närmare.

Stort tack för att du hjälper till!
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Alfa 7 av Droidprat

Prova att starta den ändå, verkar som om det eventuellt bara är starten från installationsprogrammet som inte funkar.

Annars har jag hittat en potentiell lösning på problemet, så jag paketerar en ny version så fort jag kan.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Alfa 7 av Droidprat

Gick och köpte mig en Samsung Galaxy Mini för att kunna testa programmet själv. <div>
</div> <div>Får samma problem själv, efter installation så kommer det upp ett meddelande om att programmet kraschar. För mig var det dock själva paket-hanteraren som kraschade, och inte Droidpraten. Installation gick dock bra, så det var bara att gå in till applikationslistan och starta programmet därifrån. </div> <div>
</div> <div>Har provat lite olika lösningar för att komma runt problemet, men inte hittat något som fungerar. Eventuellt kommer det fungera bättre när jag signerar applikationen för Google Market och den laddas ner därifrån. </div>
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Re: Alfa 7 av Droidprat

Gardener said:
Får samma problem själv, efter installation så kommer det upp ett meddelande om att programmet kraschar. För mig var det dock själva paket-hanteraren som kraschade, och inte Droidpraten. Installation gick dock bra, så det var bara att gå in till applikationslistan och starta programmet därifrån.
Samma för mig men det händer inget när jag försöker starta appen genom applikationslistan. Jag har testar både version 0.5 och 0.7 och får samma resultat.
 
Top