Nekromanti Praktisk alkemi

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Det var ju någon som frågade i ett tidigare inlägg vad man kunde använda alkemi till, så jag satte mig och tittade igenom reglerna och fick lite trevliga idéer.

Vad sägs t.ex. om ett stålsvärd med samma vikt som papper? Det är fullt möjligt med alkemireglerna (men kommer att ta extremt lång tid!). Man plockar helt enkelt bort den resonansriktning som motsvarar densitet för svårdet, och ersätter den med pappers densitetsresonansriktning. Eller också gör man det motsatta; gör först ett pappersvärd och ersätter papprets hårdhetsresonansriktning med ståls hårdhet. Extremt användbart! Eller kanske göra samma sak med en vanlig tröja, och ge den stålets hårdhet - där har vi en lätt och väldigt stryktålig tröja! /images/icons/cool.gif

En annan variant är att plocka bort färgen från ett föremål, t.ex. ett svärd. Om man plockar bort färgen från ett föremål kommer det ju, per definition, bli totalt osynligt (D.v.s. det blir inte genomskinligt, det faller utanför ljusspektrat). Tänk dig själv; hur parerar du ett svärd du inte ens kan se?

Och angående detta har jag en liten frågan. Vad händer om du plockar bort färgen från en handske, och sedan stoppar handen i den? Synns handen? Svaret, anser jag, borde ju bli nej, eftersom handsken saknar färg, vilket kan tolkas som att föremålet inte alls reflekterar ljus. Hade du istället gjort handsken genomskinlig, vilket inte är detsamma som att plocka bort färgen, enligt Eons alkemiregler! Färg och genomskinlighet är två skiljda resonansriktningar enligt mundansk alkemiteori. Med andra ord borde ljuset på något vis "böjas runt" föremålet, i detta fall handsken. Och om så sker, så borde ju ljuset oxå böjas runt det som eventuellt befinner sig i föremålet. Vad tror ni andra?

Om så är fallet, skulle man ju med andra ord, i teorin, kunna plocka bort färgen från ett klädesplagg, och på så sätt kunna få total osynlighet! (Rovdjuret släng dig i väggen! /images/icons/grin.gif) Låter väl rätt ballt, inte sant?

Så praktisk alkemi har sannerligen många användningsområden, om man bara så vill. Visst, det tar lång tid och mycket arbete, men en intelligent alkemist, med mycket tid, kan sannerligen fixa ihop rätt så praktiska tillämpningar av resonansriktningar. Sen har vi ju hela artefaktbiten, elixir och så vidare... /images/icons/thinks.gif
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Allt detta är ju helt fantastiskt.... Men om man inte har tillgång till M&M vad gör man då??? Lite svårt att göra alla dessa alkemiska preparaten utan regler att utgå ifrån /images/icons/doh.gif
Men är det verkligen riktigt att jag kan göra en vanlig bomullströja så att den kan ta lika mycket stryk som en helrustning t ex???
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Om man skall vara riktigt djävlig när man tänker efter så är det lite väl svårt att bli osynlig genom att ta bort färgen. Vad som skulle hända om ett bjekt inte ger ut/reflekter några färger är att objektet blir svart! Men tänk inte svar, som färg, utan riktigt svart, av stoppa-huvudet-i-en-säck-lås-in-dig-i-garderoben-under-strömavbrott-mitt-i-natten-utan-måne-och-stjärnor.


Fast å andra sidan, det är ju i Mundana, det är lite andra regler där!

i vilket fall som helst... om man ser igenom handsken, och inte ser handen, och ser igenom handsken, varför ser man det bakom för?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Du har inte lust att sticka en osynlig stenhård munkkappa till min tjuv? /images/icons/laugh.gif

Lite OT:
Borde man inte kunna göra ett bytes ställe där man byter mellan rp? Tihi...
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Först o främst: tar man bort färgen så borde det väl inte ens bli "stoppa-huvudet-i-en-säck-lås-in-dig-i-garderoben-under-strömavbrott-mitt-i-natten-utan-måne-och-stjärnor" svart.
Sen har du rätt i det med handsken... men om man tänker sig prismor som är satta i en viss ordning, så reflekteras ju ljuset runt dom, vilket innebär att man ser det bakom, nu är det ju inte prismor vi talar om iofs.. och som du säger "det är ju i Mundana". Där är ju allt mysko /images/icons/dragon.gif
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Hade jag kunat sticka med min RP så hade jag gjort det /images/icons/wink.gif Du kan väl starta online shopping för RP:er..hehe
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Vad som skulle hända om ett bjekt inte ger ut/reflekter några färger är att objektet blir svart!

Nej, det skulle hända för ett objekt som absorberar allt ljus som strålas ut mot det, en s.k. svart kropp (ett välkänt, om än teoretiskt begrepp, inom termodynamiken). Detta är inte detsamma som att inte reflektera ljus (vilket egenskapen "färg" faktiskt är), snarare tror jag att ljuset skulle "glida runt" objektet. Fast & andra sidan är det ju svårt att med säkerhet veta, eftersom det endast är mundansk metafysik - inte jordisk. /images/icons/thinks.gif
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jupp, det är verkligen svårt att tänka sig, skulle jag vilja påstå. Någonting fysiskt, som helt saknar förmågan att reflektera ljus! Det enda som skulle kunna ha någon form av liknande förmåga i vårt universum är den s.k. mörka materian, som inte tycks reflektera eller sända ut elektromagnetisk strålning. Den mörka materien är ett astrofysiskt påhitt (d.v.s. det är inte bevisat ännu att mörk materia faktiskt existerar) för att förklara att det finns mindre massa i universum än det borde finnas.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Men är det verkligen riktigt att jag kan göra en vanlig bomullströja så att den kan ta lika mycket stryk som en helrustning t ex???

Jupp, teoretiskt sett är det fullt möjligt. Men i praktiken är det extremt svårt, eftersom en bomulströja väger ganska mycket. Däremot är det enkelt att göra om lätta föremål, d.v.s. sådant som inte väger mer än ett par gram, på sin höjd ett hekto. Men som sagt, teoretiskt sett kan man göra en badrock lika stryktålig som en fullrustning, åtminstone materiellt sett. En badrock är ju tunnare än en stålrustning, vilket gör att den antagligen inte tål lika mycket, men den kommer ha samma stryktålighet som stål, utan att väga lika mycket.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
<pre>Först o främst: tar man bort färgen så borde det väl inte ens bli "stoppa-huvudet-i-en-säck-lås-in-dig-i-garderoben-under-strömavbrott-mitt-i-natten-utan-måne-och-stjärnor" svart.</pre>



öhhh... tar du bort alla våglängder som vi ser som färger, så finns det inga våglängder kvar.... så allt ljus du ser, är färger, det finns inget färglöst ljus, men om vi blandar ihop alla våglängder så blir det vitt. tar du bort allt ljus, blir det helt enkelt
"stoppa-huvudet-i-en-säck-lås-in-dig-i-garderoben-under-strömavbrott-mitt-i-natten-utan-måne-och-stjärnor" svart !!!

<pre>Sen har du rätt i det med handsken... men om man tänker sig prismor som är satta i en viss ordning, så reflekteras ju ljuset runt dom, vilket innebär att man ser det bakom, nu är det ju inte prismor vi talar om iofs.. och som du säger "det är ju i Mundana". Där är ju allt mysko</pre>



tja, alla sett att vrida strålgången är ju ok! den kanske försvinner in i något "förskjutet" tillstånd! alla sätt är bra utom de dåliga antar jag.
fast jag gillar inte idén med osynlighet på det viset, jag tror det är bättre att objektet är osynligt, och man får "alkimera" sig själv med hjälp av en brygd istället, men det är ju bara jag, så.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Varken i teorin eller praktiken, glider någonsin ljus runt något!!!

Saker som ger ut ljus är också mer eller mindre färgade. Vissa ger ut ett ganska fullgott ljus, med alla våglängder, andra med bara vissa, sterinljus som brinner ser därför glut ut, neonljus är garanterat röda!

Ett svart objekt ger inte ut något ljus på något sett, det varken produceras eget, och det reflekterar ingenting.

Om jag tittar på handsken så varken reflekterar det ljus, eller producerar själv. Voilá, en svart kropp!!!!

Ett annat tankeexperiment är att du sätter upp ett skynke av det behandlade materialet. om du skulle se igenom det, så skulle du inte se något skynke, eller hur? Om jag ställde mig bakom det, så skulle du se mig.

om jag ställer två skynken efter varandra, så ser du igenom dem. Om jag ställer mig mellan dem, skulle du se mig då??? Jag yrkar på att man gör det, det är ju trots allt bara ett skynke emellan oss, och då kunde du ju se mig förut.

Om man ser igenom handsken borde man då inte se handen då??? (annars skulle ju eons läkare ha bättre kunskap om kroppen än vad våra hade för femtio år sedan, det är bara att låta någon ta av sig en sådan där tröja långsamt och titta in i människans innersta!!!


Fast det är med jordisk fysik!
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
<pre>om man nu vill ha ett svärd som väger så lite då det blir svårt att få tillräckligt med kraft för att skada nån allvarligt.... </pre>



Vanligt tankefel...

Om svärdet inte vägde något så skulle det vara lätt att hantera...

om svädet inte vägde något så skulle det vara lättare att accelerare det (och bromsa), vilket leder till högre hastigheter!

Skadan är beroende på rörelse-energin hos vapnet = (massan) * (hastigheten)^2

men massan i det här fallet är inte bara svärdets massa, eftersom du skuterpå en bra djävla bit, massan som man skulle beräkna är snarare kraften som du överför till den, vilket är större i ett vanligt svärd än vad tyngden inverkar på skadan!

Eller något sådant...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Om det är som du säger att man plockar bort all färg, från exempelvis en handske, så att den blir färglös så kommer den INTE att bli osynlig. Den kommer bara att sakna färg.
Varför i hela fridens namn skulle ljuset ledas runt den !!?? den har väl inte fått någon ny egenskap som kan manipulera ljuset runt omkring den ?
Nej, den kommer att sakna färg och sakna förmågan att reflektera ljus. Detta betyder inte att man kan se igenom den. Snarare så kommer handsken att vara totalt [color:black]svart</font color=black> för ögat. Eftersom "färgen" svart är total avsaknad på ljus, och eftersom den inte kan reflektera något ljus, och inget ljus kan gå igenom den så återstår det endast att inget ljus alls färdas från handsken till näthinnan.

Handsken är totalt svart.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"om svädet inte vägde något så skulle det vara lättare att accelerare det (och bromsa), vilket leder till högre hastigheter!

Skadan är beroende på rörelse-energin hos vapnet = (massan) * (hastigheten)^2
"


Om detta så vore fallet, varför gjordes inte alla vapen under medeltiden i balsaträ ?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nej, den kommer att sakna färg och sakna förmågan att reflektera ljus. Detta betyder inte att man kan se igenom den. Snarare så kommer handsken att vara totalt svart för ögat. Eftersom "färgen" svart är total avsaknad på ljus, och eftersom den inte kan reflektera något ljus, och inget ljus kan gå igenom den så återstår det endast att inget ljus alls färdas från handsken till näthinnan.

Nej, återigen, om en handske är svart, så beror det på att den absorberar allt ljus! En handske utan färg kan inte absorbera eller reflektera ljus, eftersom färg just består av ljus. En sådan handske kan inte alls samverka med ljus, inte heller kan den påverkas av ljus! Ljuset samverkar helt enkelt inte med ett färglöst objekt. Alltså måste ljuset antingen gå runt objektet, eller också gå igenom objektet (för det kan ju inte bara försvinna). Men, genomskinlighet är en separat resonansfrekvens, vilket gör att ljuset alltså inte går igenom objektet. Och eftersom det inte bara kan försvinna, reflekteras, samverka med handsken eller absorberas, måste det sålunda gå runt objektet.

Q.E.D.
/images/icons/cool.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
aha, jag förstår vad du menar.
Du menar att om handsken är färglös så kan har den inga "ljus" egenskaper (precis som att en singularitet inte har några 'volym' egenskaper(visst är det singulariteter ?)), och kan således inte påverka ljus överhuvudtaget.

Om handsken nu inte kan påverka ljus överhuvudtaget, så som den saknar dom egenskaperna som påverkar ljus, så ter det sig rätt så absurdt att den helt plötsligt skulle få egenskapen att böja ljus runt sig.

Mer naturligt skulle väl vara att ljuset låtsas som att objektet inte existerar och passerar igenom det.

Qoud Erat Demonstrandum (inte för att någon av oss egentligen har bevisat NÅT..)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Citat [OT]

Skulle du kunna pröva att citera med (citat) och (/citat) (fast med [ ] i stället för ( ) ) och inte med pre-taggar. Pre-taggarna tar nämligen bort den automagiska radbrytningen, så man får hålla på att scrolla i sidled vilket irriterar något enormt.
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Ja det du säger stämmer nog men tänk då vad man kan göra med en vandöd som räknas som ett objekt. Vad sägs om en arme av osynliga rang 4 zombis som exploderar när dom dör.
 
Top