Nekromanti Praktisk alkemi

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Det blir alltid intressant när premisserna för en teori blandas mellan olika världars naturlagar. Det känns som om det är jordiskt ljus som används i den mundanistiska handsken. ,-)
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Ni har fel allihop!

En annan variant är att plocka bort färgen från ett föremål, t.ex. ett svärd. Om man plockar bort färgen från ett föremål kommer det ju, per definition, bli totalt osynligt (D.v.s. det blir inte genomskinligt, det faller utanför ljusspektrat). Tänk dig själv; hur parerar du ett svärd du inte ens kan se?

Om man tar bort egenskapen "färg" från ett föremål blir det VITT! Det är väldigt lätt att bevisa: tvätta en färgad tröja massor med gånger och vad händer? Jo den tappar färgen - och blir just vit! Ett annat bevis är att du inte kan lägga till en färg till ett svart plagg, vilket du kan till ett vitt. Alltså är svart en färg, medans vitt är avsaknaden av färg...

Om ni vill använda "mundansk fysik" får ni inte tänka på verkligheten, fotoner existerar inte i mundana. Ljus består av fototropiska strömmar vilka bara råkar ha ungefär samma egenskaper som fotoner.

/Henrik

PS. Själv använder jag inte "mundansk fysik". När jag spelar fungerar mundana på samma sätt som jorden - magin existerar som ett tillägg/komplement till de vanliga naturlagarna. DS.
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Mycket riktigt är färg och genomskinlighet två skilda resonansriktningar, men att ta bort den ena kan få underliga effekter på den andra. Exempelvis, vilken färg har ett genomskinligt glas? Om genomskinligheten är perfekt, skulle man ens kunna uppfatta en färg? Svaret är nej. Det finns gott om praktiska experiment som visar detta med all önskvärd tydlighet. Något som färgar den bild som syns igenom föremålet är inte perfekt genomskinligt. Är något perfekt genomskinligt så påverkas inte bilden över huvud taget.

Men hur är det då med färg? Vad händer om man tar bort färg? Vad som inte händer är att föremålet blir svart eller vitt. Svart och vitt är färger, och det vore löjligt att antyda något annat. Ett prisma "delar inte upp" ljus i dess "komponentfärger", utan bryter ljuset och ändrar dess färg. Vill ni veta mer om ämnet så kan jag rekommendera Illuminatio av mäster Sextarius, en av de sista magiker som kunde agera öppet i det Jargiska kejsardömet och en klassiker inom färgstudier i alkemi.

Vad som snarast händer är att en perfekt färglöshet gör med genomskinligheten precis samma sak som vad perfekt genomskinlighet gör med färgen. Vill man ha en matematisk representation så kan man se det som att färg och genomskinlighet är två ortogonala axlar i ett plan. Om den ena skulle vara noll så spelar det ingen roll vad det andra är: slutresultatet är ändå perfekt färglöshet och perfekt genomskinlighet.

Detta ställer förstås till med problem i hanteringen av perfekt färglösa/genomskinliga preparat, men vägen runt om problemet är lika klassisk som gammal: arbeta i ett medium som inte är perfekt färglöst eller genomskinligt. Då syns preparatet som ett "hål" i mediet.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Det blir alltid intressant när premisserna för en teori blandas mellan olika världars naturlagar. Det känns som om det är jordiskt ljus som används i den mundanistiska handsken. ,-)"


=) jooo, det stämmer ju iofs.

Men å andra sidan så stämmer trots allt Mundanas naturlagar bra överens med jorden. typ saker faller neråt när man släpper dom, man kan se bördiga/obördiga områden runt berg på grund av vindarna osv.

Så i en sån här diskussion så är det lite svårt att veta vilka lagar det är som gäller och inte gäller i Mundana, eftersom det inte står någonstans.
Jag har allså bara förutsatt att Mundanas ljus fungerar som vår världs efter som det inte påpekats någonstans att det inte ska vara så.

Ja, jag vet. Jag för ett löjligt svagt argument just nu...

Men nu när du (spelmakare) är inblandad så kan du upplysa oss hur ljuset fungerar.
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: Ni har fel allihop!

Vitt är ju en färg!
Att vitt skull vara samma sak som total avsaknad av färg, bara för att din tröja blir det när du tvättar den, tycker jag är en ovanligt korkad slutsats. (no offence)
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Det är VITT!

Tekniskt är vitt en någorlunda jämn blandning av fotoner med våglängder inom det, för det mänskliga ögat, uppfattbara området. Faktum är att det finns ett oändligt antal färger (räknat i möjliga våglängder på en foton) alternativt 3 (räknat i vad ögat kan uppfatta) eller ett tiotal (räknat i vad hjärnan kan pussla ihop av den information som den får från ögonen).

Nu så är det tyvärr så att det finns inga fotoner i det officiella Mundana, vilket gör argumentet "så är det ju inte i verkligheten" ointressant.

Jag la fram två mycket uppenbara, och med den teknologi som finns tillgänglig i mundana omöjliga att motbevisa, bevis för att vitt är avsaknaden av färg.

/Henrik
 

qass

Veteran
Joined
15 Feb 2001
Messages
34
Location
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
(o?)Praktisk alkemi

"Vad sägs t.ex. om ett stålsvärd med samma vikt som papper? Det är fullt möjligt med alkemireglerna (men kommer att ta extremt lång tid!). Man plockar helt enkelt bort den resonansriktning som motsvarar densitet för svårdet, och ersätter den med pappers densitetsresonansriktning. Eller också gör man det motsatta; gör först ett pappersvärd och ersätter papprets hårdhetsresonansriktning med ståls hårdhet. Extremt användbart!"

Frågan är vilka egenskaper ett sådant svärd skulle ha mot pansar?

"Eller kanske göra samma sak med en vanlig tröja, och ge den stålets hårdhet - där har vi en lätt och väldigt stryktålig tröja!"

Som du inte kan ta på dig eller röra dig i! Låter himla praktiskt...

"Tänk dig själv; hur parerar du ett svärd du inte ens kan se?"

Hur hugger du med ett svärd du inte kan se? Förmodligen nästan lika svårt som att parera det.

Mattias
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Skototropi & mörker, plus effektfråga

Nu känner jag ju att jag måste fråga, eftersom vi ändå har baronessan här. Om nu svart är en färg, så innebär det väl att skototropi, är kopplat till denna färg? Eftersom "mörker", d.v.s. den mundanska manifestationen av skototropi, trots allt är mörkt (d.v.s. en "ljusare" variant av svart), medan totalt mörker är helt svart. Betyder det att om man, teoretiskt sett naturligtvis, skulle kunna urvinna skototropi ur mörka föremål (d.v.s. ur deras mörka färg), om man har en tillräckligt stor mängd sådana? Och skulle det innebära att vitt då på motsvarande sätt kan användas för att utvinna fototropi? Kanske finns det en aspekt för varje färg?


För övrigt har jag ännu en fråga, och det gäller den termotropiska effekten Värme. Denna effekt kan värma upp en kubikmeter luft en grad, d.v.s. 1*10^6 cm luft. Om vi nu istället väljer en mindre mängd luft, t.ex. 1*10^2 cm (t.ex. 1*2*50 cm) med samma effekt, skulle då denna mängd luft anta en temperatur på (1*10^6)/(1*10^2) = 1*10*4 = 10 000 grader? Eller, om vi väljer en kubikcentimeter luft, skulle den då anta en temperatur på 1*10^6 = 1 000 000 grader? Det skulle i så fall ha väldigt intressanta tillämpningsområden... /images/icons/cool.gif
 
G

Guest

Guest
du har fel allihop!

vad händer om du tvättar en ylle tröja? den blir grå!!! just det. ni har fel allihop. det blir varken svart eller vitt utan grått!
"Ett annat bevis är att du inte kan lägga till en färg till ett svart plagg"
du kan lägga till vitt till svart. och vad får du då? grått. däremot kan du inte lägga till varken vitt eller svart till grått. det kommer ändå att vara grått.
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: Det är VITT!

Jag är tveksam till att en bildad person skulla ta din urtvättade tröja som ett bevis på att vitt är avsaknaden av färg. Och som wardrobe påpekade blir svart grått om man lägger till vitt...

Och sen var inte frågan vad folk i mundana tror! Frågan var vad som händer. Att folk trodde att jorden var platt gjorde den inte platt. Att folk tror att vitt är avsaknad av färg betyder inte att det är det!

Och att det skulle vara omöjligt att motbevisa köper jag inte heller. Eftersom tekniken finns för att framställa färglösa saker, så är det bara att testa!
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: (o?)Praktisk alkemi

Håller med om att tröjan verkar lite meningslös eftersom den skulle vara stenhård och ändå inte skydda bättre än vanlig pansar.
Däremot tror jag att det skulle vara möjligt att använda ett osynligt vapen om man tränade lite.
Dessutom skulle det vara bra för lönmördare. Ingen som skriker när de ser dig höja kniven, ingen som ser dig sitta med ett armborst i fönstret.

Och betänk sedan möjligheterna med viktlösa pilar. Man skulle kunna skjuta oerhörda sträckor under rätt omständigheter. Att en viktlös pil inte skulle göra nån skada spelar ingen roll eftersom gift kan användas, och offret ligger och spratlar långt innan han har hunnit ta reda på var pilen kom ifrån.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skototropi & mörker, plus effektfråga

"Om nu svart är en färg, så innebär det väl att skototropi, är kopplat till denna färg? Eftersom "mörker", d.v.s. den mundanska manifestationen av skototropi, trots allt är mörkt (d.v.s. en "ljusare" variant av svart), medan totalt mörker är helt svart."

Det finns redan en föreläsning om ämnet.
 

qass

Veteran
Joined
15 Feb 2001
Messages
34
Location
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
Re: (o?)Praktisk alkemi

"Och betänk sedan möjligheterna med viktlösa pilar. Man skulle kunna skjuta oerhörda sträckor under rätt omständigheter. Att en viktlös pil inte skulle göra nån skada spelar ingen roll eftersom gift kan användas, och offret ligger och spratlar långt innan han har hunnit ta reda på var pilen kom ifrån."

Den pilen skulle vara oerhört instabil i luften. Minsta vind, eller annan påverkan, och du missar med en kilometer, typ... Frågan är också vad som händer när du avlossar en såpass lätt pil.

Kom på en sak till också:
Hur siktar man med ett osynligt armborst? :gremwink:

Mattias
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: (o?)Praktisk alkemi

Hela armborstet behöver inte göras osyligt.. spara siktet.

kom på att en viktlös pil är rätt värdelös en stund efter jag skrev det..=/
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Skototropi & mörker, plus effektfråga

Tja, det var ju en intressant föreläsning, men den svarade ju inte direkt på min fråga... Eller?


Inte heller fick jag svar på frågan angående användandet av effekten Värme. Men men, då får jag väl tolka det som att jag har rätt.
/images/icons/cool.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Det var en poäng

Du har helt rätt i att grått är bättre som "färglös".

Jag har bara en stark känsla av att ingen alkemist med självaktning skulle erkänna att "smutsigt" var ett perfekt tillstånd.../images/icons/laugh.gif

Men som sagt var, jag gillar inte reglerna med resonansriktningar över huvud taget - Jag kan väl helt enkelt för mycket riktig fysik för att klara av helt nya naturlagar...

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Det är ?

Jag är tveksam till att en bildad person skulla ta din urtvättade tröja som ett bevis på att vitt är avsaknaden av färg. Och som wardrobe påpekade blir svart grått om man lägger till vitt...

Bildade personer visste att jorden var platt - det fanns ju gott om bevis för det, framför allt så sa ju kyrkan att det var så. Och sen så kom jag att tänka på att Wardrobe faktiskt bara gav ett till bevis för att jag har rätt.

Om du lägger till något till svart så blir det aldrig vitt - det ända sättet att få något vitt är att ta bort färg. Och var det inte det vi skulle göra...?

Och sen var inte frågan vad folk i mundana tror! Frågan var vad som händer. Att folk trodde att jorden var platt gjorde den inte platt. Att folk tror att vitt är avsaknad av färg betyder inte att det är det!

Nej, men teorin om resonansriktningar bygger på medeltida alkemi. Så det verkar inte alltför långsökt att anta att det är medeltida "sanningar" som gäller.

Och att det skulle vara omöjligt att motbevisa köper jag inte heller. Eftersom tekniken finns för att framställa färglösa saker, så är det bara att testa!

Testa på bara. Du lär få Nobelpriset utan problem om du lyckas...

Jasså, du menade att en rollperson skulle testa. Ja då är det ju spelledaren som bestämmer. Om jag är spelledare så blir det vitt, om det över huvud taget fungerar (eftersom världen inte funkar på det sättet om jag spelleder).

/Henrik
 
Top