PR, pengar och profit

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Nu talar jag som köpare och inte som skapare, men något jag tycker är viktigt är konsekvens, dvs. att ha en uthållighet och producera mer än en regelbok och en världsbok/kampanjbok. Ge intryck att spelet kommer vara relevant och aktuellt om fem år också (för det vill du väl?). Skapa äventyr till varje konvent (behöver inte vara officiellt med på konventet men kan publiceras på hemsidan med "nu är det Skogscon, vi kommer tyvärr inte vara där men för er som åker dit och alla andra kommer här ett skogsäventyr" bara för att dyka upp i folks nyhetsflöden), beskriv en ny by eller landsända lite då och då, nya regler osv. En del kan vara gratismaterial och en del betalmaterial. Jämför med Zonkompendierna till Mutant: År Noll.

Du jobbar upp ett varumärke och det finns miljoner med spel som skrevs, publicerades och sedan dog sotdöden, visa att ditt skiljer sig. Om du vill experimentera med olika regelsystem, världsbyggen osv gör det innan du startar på allvar så du vet vad du vill satsa på.

Jag tror att en anledning till att Äventyrsspels spel stod sig under så lång tid var att det kom nytt material "hela tiden" men vad har kommit till Mutant: Hindenburg utöver regelboken och en kampanjbok? Tittade just på Fria Ligans butikssida och de har många spel i elden, men hur många har fått nytt material sedan lanseringen av "startpaketet"? (Självklart är bilden mer komplex än så här, men för den här diskussionen nöjer jag mig med denna förenkling.)
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
25. Leverera!
Om du har sagt att något kommer "i oktober", då skall det stå i butikshyllorna när butiken öppnar den förste oktober. Om du skall släppa ett äventyr som heter "Sjutton sekunder till midnatt" och du har sagt att det kommer 12:e mars, då skall det säga pling i folks brevlådor 23:59:43 den 11:e mars.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det skadar inte om 10 mediokra APs med liten publik spelar ditt spel om det leder till att en enda stor gör det. Även små APs lär ju ha lyssnare som kan vara intresserade. Och i minsta fall sprider det ju medvetenheten om att ditt spel existerar.
Det finns också en del kanaler där konstruktören kan hoppa in och spelleda sitt spel med den etablerade gruppen, och där torde det väl vara enklare att sälja in sig också? För min del är "konstruktören spelleder" också den enda actual play jag bryr mig om att titta på, eftersom det visar hur konstruktören tänkt sig spelet (och tenderar att vara bra på det).
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
26. Pröva nya genrer
Det är så självklart att det är lätt att glömma: många rollspel ingår i genrerna fantasy, sci fi eller skräck. Naturligtvis finns det många subgenrer och det är fortfarande möjligt att göra nya, spännande produkter i dessa genrer. Men konkurrensen blir hårdare. Gör du Tolkien-inspirerad fantasy, så blir du också jämförd med annat i samma genre. Att istället pröva något som inte brukar förknippas med rollspel kan vara en väg till en större publik. Kanske kan du använda dig av en genre som redan är populär i andra medier?

27. Ditt rollspel måste inte handla om hårdingar
I rollspel är det gott om hårda typer som löser problem med våld. Det måste inte se ut så. Ett sätt att göra något annat är att istället välja en komisk lösning. The Troubleshooters är ett exempel. Men självklart finns det fler komiska vägar än frankobelgiska serier. Jag tror att humor - i motsats till hård action - är ett sätt att nå en bredare publik, som annars inte hade spelat rollspel. Att, som i Ur varselklotet, istället sätta barn i huvudrollerna är ett annat sätt att komma bort från de traditionella hårdingarna. Barn går förstås att placera i helt andra miljöer än svenskt 1980-tal.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
1. Spel på engelska
Det här är givet. Ett spel på svenska kan aldrig, utan massiv insats, känt IP eller liknande bli en ekonomisk framgång. Nu vet vi, från senaste DoD att det finns minst 3810 (+1 för min backning gick inte igenom av någon anledning...) potentiella köpare så det är sanning med modifikation. Tror du att du kan mobilisera dessa, eller iaf en hyfsad portion av dem, fine. Kör på svenska.
26. Hitta en ny målgrupp
Vi har sett på Kickstarter att anime-fans är en stark målgrupp. Äventyr har sålt in sig som bara sjutton här i Sverige. Vi upptäckte för massor av år sedan att Vildhästar var ett jättepopulärt "rollspel" online. Kutulu säljer i Japan. Dread försökte sälja in sig till skräckfantaster men ingen där ville läsa en bok.

Hitta andra nördområden och ta sig in på dem. Jag skulle säga att den rådande rollspelsmarknaden är rätt mättad.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag menar mer att det finns inte utökning, utan att man bara tunnar ut redan existerande marknad. Flera som köper utan att ens spela spelen. Sedan är det fortfarande en köpstark marknad.

Har dock inte siffror att backa upp det med.
Vill minnas att andelen som backade Avatar RPG som aldrig backat innan var enormt stor. Så ja, detta är ju något jag räknar in i USP egentligen. Det kan vara en Avatarlicens. Men kanske också ett ponnyrollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Spela på folks nostalgi (om det inte redan nämnts)

Dom som idag är 40+ är en oerhört köpstark målgrupp då flera har bra betalda jobb och är hyffsat ekonomiskt starka.

Så spela på deras nostalgi , tillverka ett nytt mutant eller nytt drakar&demoner alltså ett spel som får alla köpstarka 40+are att vilja köpa tillbaka sin barndom.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Nu är inte det här en tråd om upphovsrätt, varumärkeslagen och liknande så jag ska försöka hålla mig kort. :)


Alla länder, förutom USA och enstaka bananrepubliker, har signerat Bern-konventionen, så upphovsrätten gäller i princip i hela världen.
USA har också skrivit på Bern-konventionen, även om det tog sin lilla tid. (De började följa den 1989, lite drygt hundra år efter att konventionen först skapades)
 
Top