PR, pengar och profit

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Ok, säg att man vill göra ett spel. Säg att man vill tjäna en (liten) hacka på det. Hur går man då tillväga? Detta är tråden för de som vill lämna den trygga och dammiga skaparhörnan och sin mysiga safezone bakom sig, och kasta sig ut bland hajarna! Så, fyll på med tips!

1. Spel på engelska
Det här är givet. Ett spel på svenska kan aldrig, utan massiv insats, känt IP eller liknande bli en ekonomisk framgång. Nu vet vi, från senaste DoD att det finns minst 3810 (+1 för min backning gick inte igenom av någon anledning...) potentiella köpare så det är sanning med modifikation. Tror du att du kan mobilisera dessa, eller iaf en hyfsad portion av dem, fine. Kör på svenska.

2. Samarbeta
Gör det inte själv! Om du inte är en guru som kan allt är risken stor att du kommer börja kapa hörn. Och risken är att det största hörnet är marknadsföring. Så hitta en gäng att jobba med. Layout, bilder, PR... Sånt du inte kan själv (finns en tråd om detta).

3. Marknadsföring
Detta är svårt. Jag tror att många tror att det här löser sig, om bara produkten är bra. Det är galet fel. Inte ens vi i den här lilla ankdammen uppmärksammar små (välgjorda!) spel om det saknar buzz. Hur gör man? Ja, alltså, de stora företagen har hela avdelningar som jobbar med detta, och trots det går det inte alltid så bra. Det enklaste är att betala för PR, men jag tror inte att det finns någon PR-byrå som riktar in sig på rollspel. Så det är kanske inte aktuellt (och funkar inte heller alltid så bra). Så vad kan man göra? Vi kanske kan återkomma med det, för jag vet inte riktigt heller hur den internationella scenen ser ut.

4. USP
Det här har vi ju snackat en hel del om. Så det vet vi. Gör något på något nytt sätt. Här finns inga analyser att göra. Trendspaningar om vilka ämnen som kan vara intressanta och så är meningslösa. Tro mig, jag har viss insikt här. Enda syftet med trendspaningar är att göra trendspanaren intressant. Så din USP behöver inte vara aktuell eller så. Bara intressant.

5. Uttryck
Granström, Fria Ligan, Mörk Borg. Allt har gjort sig ett namn på att vara lite extra bra på något, som upplevs som unikt. I Granströms fall är det ton och innehåll, för Fria Ligan är det spelsystem, för Mörk Borg är det visuellt uttryck (ja, jag vet att jag förringar andra delar av spelen här men vi snackar första intryck här, och det som folk försöker återskapa). Så hitta en nisch och gör den bra! Bäst kanske t.o.m!

Utöka listan!
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Kanske något om uthållighet? FL:s framgångar var väl något mindre i början (?) och har växt sig något större (?) över tid. Det känns som att det poppar upp en del mindre titlar men som sedan tappar fart efter första släppet och det bygger knappast förtroende och varumärke.

Och det är ju samma med marknadsföring. En vända hajp kring släppet räcker inte, behöver som regel nöta ner ovilja och mejsla fram en nisch.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
6. Fantasy
Denna genre är så överlägset störst att den för väldigt många är synonym med hobbyn. Bara i mitt pyttelilla hörn har Henrik Sahlströms Conan fanart gjort att Bargains & Bloodshed har nästan lika många views på en vecka som alla mina andra projekt tillsammans ackumulerat på mer än ett år. Anekdotiskt, men det räcker att se storleken på D&D för ytterligare bekräftelse.

7. Community
Tror värdet av engagemang och att ge folk bra verktyg för att ta ditt spel vidare är superviktigt. Tredjepartslicens typ Mörk Borg och regler som är motorer, med officiell SRD. Hur många måste inte ha köpt AW för att skriva egna (dåliga) PbtA-hack!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Kanske något om uthållighet? FL:s framgångar var väl något mindre i början (?) och har växt sig något större (?) över tid. Det känns som att det poppar upp en del mindre titlar men som sedan tappar fart efter första släppet och det bygger knappast förtroende och varumärke.
Ja, jag tror mer att det handlar om att bygga varumärke eller företag. Det tar tid. Men det är en lite annan sak. Du kan släppa ett spel och gå plus. Det är trådens främsta syfte. Men ja, jag lägger till en:

8. Bygg varumärke
Ditt första spel blir kanske inte en hit. Men kanske ger det lite ringar på vattnet? Men oavsett, skapa ett varumärke, och vårda det ömt. Det hänger ihop med din marknadsföring men är viktigt nog för att vara en egen post. Skapa inte inkognito.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
9. Coops
Ja, det här är ju en form av samarbete, men på en högre nivå. Det handlar om att "creddiga gör creddiga saker tillsammans". Det är möjligt först när du har lite egen cred men det är ju inte omöjligt att du har skaffat dig det, fast inte vet om det? Förpacka dig snyggt, och sälj in dig! (detta är vad typ alla coola i alla coola huvudstäder i hela världen ägnar sig åt, så det är inte direkt oprövad mark men det är inte lätt!)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
10. Bli viral!
Ok, det här är närmast omöjligt, men det finns en teoretisk chans iaf. Om det är så att ditt projekt genererar intresse och om det är så att folk börjar vilja prata om det, häng på! Men, häng inte på allt. Du får bara en chans så gör det rätt. Råkar du synas i fel sammanhang så finns en risk att du blir cancelled. Jag gillar inte termen, och jag gillar inte företeelsen och jag tror att om man bara är normalt funtad så hamnar man inte där, men det är oavsett din trovärdighet du sätter på spel. Och den är svår att bygga upp men enkel att riva ner. Men, alla samarbeten är inte bra samarbeten. Du kommer kontaktas av slemma typer som tar punkt 9 på lite för stort allvar och har byggt ett stort fint luftslott. Och de kan vara riktiga as! (jodå, dessa har jag stött på IRL i mitt riktiga jobb).

Så kanske ska rubriken istället vara:
10. Välj dina samarbeten med omsorg om folk börjar kontakta dig
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Vill du ha cash nu? Använd de gratis mallarna och bilderna som Storytellers Vault eller DM:s Guild tillhandahåller så att saker ser ok ut och pumpa sedan ut flera billiga produkter med en kul hook. Någon gjorde en Turtles grej med avfilade serienummer till DM:s Guild. Sedan bygger du en lång svans av sådana produkter för under fem dollar. Det är samma affärsmodell som man använder när man säljer erotik på amazon, efter någon månad säljer man nog olika grejer för att dra in lite cash på riktigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
6. Fantasy
Denna genre är så överlägset störst att den för väldigt många är synonym med hobbyn. Bara i mitt pyttelilla hörn har Henrik Sahlströms Conan fanart gjort att Bargains & Bloodshed har nästan lika många views på en vecka som alla mina andra projekt tillsammans ackumulerat på mer än ett år. Anekdotiskt, men det räcker att se storleken på D&D för ytterligare bekräftelse.
Det är intressant att se hur denna kontrasterar med USP-punkten – åtminstone för mig som mest ser genren utifrån framstår ju de flesta fantasyrollspel som ganska lika varandra. Även de populära.

---

För egen del kan jag konstatera att det spel jag gjort som det nog gått sämst för är det fantasyrollspel jag skrev med en hyfsat egen USP och som släpptes på engelska, och som skapades som ett samarbete och använde Ronjabilder (punkt 1, 2, 4, 6, kanske 5 också). Men jag tänker att det beror på att jag varit för dålig på punkt 3 (marknadsföring) och att mitt varumärke (punkt 8) främst är välkänt här på wrnu.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
11: Koppla kända namn inom branschen till ditt projekt , om du kan knyta kända speldesigners , äventyrsdesigners , skapare av olika rollspelsvärldar mm som är kända inom hobbyn till ditt projekt lär det sälja bättre , åk snålskjuts på deras namn
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Det är intressant att se hur denna kontrasterar med USP-punkten – åtminstone för mig som mest ser genren utifrån framstår ju de flesta fantasyrollspel som ganska lika varandra. Även de populära.
Endast kopplat till om du vill försöka maximera din potentiella inkomst. Men i praktiken finns det ju inga genvägar—och ställt mot de största spelen på hela marknaden är det ju rimligtvis meningslöst att konkurrera.

Men även i min lilla umgängeskrets är det flera som ser fantasy som det du spelar kampanjer i och allt annat som saker du kanske testar en one-shot i, eller spelar när du inte får ihop den regelbundna gruppen. Undantag vs fantasyregeln, helt enkelt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
... i min lilla umgängeskrets är det flera som ser fantasy som det du spelar kampanjer i och allt annat som saker du kanske testar en one-shot i, eller spelar när du inte får ihop den regelbundna gruppen. Undantag vs fantasyregeln, helt enkelt.
Jag är väldigt glad att mina spelgrupper inte fungerar så. Bristen på variation skulle tråka ihjäl mig.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Jag är väldigt glad att mina spelgrupper inte fungerar så. Bristen på variation skulle tråka ihjäl mig.
Som tur är så är det bara en av de grupper jag spelar med, och jag spelleder inte i den gruppen. Så det skadar ingen. Tycker det är kul att spela där med! Behöver inte dela deras syn för det. :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
9. Coops
Ja, det här är ju en form av samarbete, men på en högre nivå. Det handlar om att "creddiga gör creddiga saker tillsammans". Det är möjligt först när du har lite egen cred men det är ju inte omöjligt att du har skaffat dig det, fast inte vet om det? Förpacka dig snyggt, och sälj in dig! (detta är vad typ alla coola i alla coola huvudstäder i hela världen ägnar sig åt, så det är inte direkt oprövad mark men det är inte lätt!)
Vilken plattformsnärvaro är vettig att upprätthålla för att underlätta detta? Engelskspråkiga Twitter verkar ha rätt många speldesigners på sig, medan samma sak inte alls finns i Sverige, till exempel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Det är intressant att se hur denna kontrasterar med USP-punkten – åtminstone för mig som mest ser genren utifrån framstår ju de flesta fantasyrollspel som ganska lika varandra. Även de populära.

---

För egen del kan jag konstatera att det spel jag gjort som det nog gått sämst för är det fantasyrollspel jag skrev med en hyfsat egen USP och som släpptes på engelska, och som skapades som ett samarbete och använde Ronjabilder. Men jag tänker att det beror på att jag varit för dålig på punkt 3 (marknadsföring) och att mitt varumärke (punkt 8) främst är välkänt här på wrnu.
Ja, alltså det finns ju ett stort gränsland mellan kommersialism och (ska vi kalla det) verkshöjd. Allt annat samma kan det vara skillnaden mellan avantgardism och slätstrukenhet. Det är inte lätt att navigera detta område och är ju orsaken till att vi har yrkesgrupper som sysslar med just detta. Det är intressant och spännande och svårt. Hade det varit lätt hade ju alla gjort rätt :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Vilken plattformsnärvaro är vettig att upprätthålla för att underlätta detta? Engelskspråkiga Twitter verkar ha rätt många speldesigners på sig, medan samma sak inte alls finns i Sverige, till exempel.
Jag hoppas att vi kanske kan hitta dessa gemensamt? Kanske skulle vi kunna mobilisera oss till någon form av New Swedish Wave eller så :)
 
Top